Vetenskapligt bevisat
Det är vetenskapligt bevisat att
-ju mer jordnötter man äter desto fullare blir man.
Det finns helt klart ett vetenskpligt bevisat samband mellan mängden jordnötter man äter och hur full man blir detta är inget skämt.(studien är gjord på krogen)
Men det passar bra som exempel på att det är inte så lätt alla gånger att se vad som är orsak och verkan. Jag skulle passa mig för att säga att man blir full av att äta mycket jordnötter.
Vad är sanning ? jag har lärt mig att det finns inte bara en sanning, kan märka på skrivna komentarer att vissa känner sig kritiseraden när det gäller kosten till sina katter (även jag).
Precis som med jordnötterna så är det väldigt många faktorer som spelar in förutom maten när det gäller hur våra katter mår. Tror även att de flesta månar om sina katter och försöker att göra sitt bästa.
Jag tror fortfarande att Barf mat är bra men det är inte den enda sanningen inte den enda maten som är bra för våra katter.
Sanningen innom vetenskapen och i sammhället är för tillfället vad de flesta tror eftersom vi inte vet allt säkert.
Min vilja är att alla ska känna sig väl till mods och inte känna sig kritiserade som katt ägare
-använd sunt bondförnuft.
Ge katterna och er själva bra mat, lek, gosa och njut av våren strunta i massa måsten.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Det är klart att BARF är jättebra för katterna precis som att det är bra för oss människor att äta bra, sen finns det halvbra mat och så finns det "bra" mat man inte mår bra av i längden. Visst ser katterna ut att må bra av torrfoder och visst är det smidigt och enkelt men det är ju inte här och nu som effekterna av det märks. Många ungdomar idag äter ju sjukt onyttigt och lider av näringsbrist men det syns ju inte på dem och effekterna kommer först senare. Jag föredrar att lyssna på samtliga forskningsrön snarare än fodertillverkarnas egen.

#1, Håller med 100%! Tycker barf är jättebra, en katt här hemma vill nu inte ha något annat, men den som fortfarande bara vill ha torrfoder och annat gott mår minst lika bra…och jag är övertygad om att hon är frisk som en nötkärna!
Et veldig godt innlegg synes jeg.
Man skal jo ikke sitte der med dårlig samvittighet fordi man ikke BARFer.
Tenker tilbake på huskatten/bondkatten vi hadde som liten jeg. Han gikk ut og inn som han ville,ukastret,var den støste musejegeren av alle og spiste kun Friskies tørrfor og potegull/chips når han fikk. Han var aldri syk og heller ikke vaksinert (tror jeg)
Så istedet for hva man gir så er jeg mer opptatt av hvordan man kan styrke immunforsvaret på våre katter. Jeg er av den formening av at rått kjøtt er bra for katten og at BARF er bra. Men her hos oss er det bare halv BARFing som sikkert ikke kan klasifiseres som BARF engang.
I går lagde jeg til kokt kylling,rå kylling kjøttdeig,vannavkoket fra kyllingen,litt rømme og serverte som kveldsmat.Det faller i smak hos kattene og jeg tror det er bra for de iallefall.
Det viktigste er jo at kattene er lykkelige og friske.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag tror att husdjursägare är ett väldigt lätt byte för det stora Dåliga Samvetet, och att detta utnyttjas en smula av BARF-förespråkare. Håller man katten normalviktig, ger den vatten, kärlek och vård när det behövs har man gjort sitt bästa, och kan inte beskyllas för ev foderallergier eller gud-vet-vad. Torrfoder är ett billigt, bekvämt, hygieniskt helfoder för en katt, men BARF kan vara en välkommen munsbit för en matglad sådan!
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Tack för ditt inlägg! Jag är en av dem som fick "dåligt samvete" För självklart vill man ju sina älsklingar det bästa. Jag ger ju en mix, lite av varje & varierar. Fast kulor finns där alltid. Dock inte för att det är bekvämt utan för att förut hetat: det är bra att tugga på. Och speciellt bra på sommaren då annat kan bli stående i värmen & bli äckligt.
Otto vill ju tyvärr ej äta kött hur jag än beter mig.

Jag vet inte om detta är ett inlägg som tillkommit pga min senaste aktivitet på den här sajten, men det känns lite så..
Jag är inte ute efter att ge någon dåligt samvete, och jag vet inga förespråkare av BARF som använder sig av att försöka få folk att börja BARF:a pga dåligt samvete.
Det finns en enda anledning till att jag och så många andra starkt förespråkar BARF, och det är att vi har alla suttit i samma båt och blivit lurade av foderföretagens förskönade "fakta", och vi har alla vaknat upp en dag och börjat ifrågasätta om det verkligen är så nyttigt att ge katterna tillagad mat som kattkroppen ser som patogena ämnen, spannmål som de blir allergiska mot och alla dessa tillsatser som ingen människa vet vad det är och vad det ska vara bra för.
Jag levde själv i tron om att Hill´s var det absolut bästa man kunde ge, för det var ju "veterinär-rekommenderat". Sen läste jag om hur korrumperade veterinärer är, och fick höra av veterinärerna själva att de har väldigt bristande utbildning i foderlära.
Tänk efter, vad tjänar vi som BARF:ar på att "konvertera" över andra kattägare på BARF? Ingenting.
Vad tjänar de som inte BARF:ar på att ge det ett försök? Allting.
Det är ju inte som att vi tycker att det är roligt att altid bli bemötta med skepsis och bli kritiserade för vad vi ger våra katter av alla möjliga orsaker och anledningar, ändå kämpar vi för att flera kättägare ska kunna få friskare, gladare katter, för att vi vet själva vilken skillnad det gör att BARF:a.
Annars skulle vi ju aldrig förespråka det så passionerat som vi gör?
Om någon känner sig illa till mods av det jag skriver så ber jag ödmjukast om ursäkt, det är verkligen inte min avsikt och det är inte den effekten jag är ute efter!
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Det känns tråkigt att ni ska känna er usla och få dåligt samvete för att ni inte ger barfmat! Det är verkligen upp till var och en. Man är inte en sämre människa för att man väljer att utfodra med torrfoder! 
Varför jag väljer att pröva barf;
Under förra året skrev jag flera inlägg om vad som finns i djurfodret. Det gjorde många medlemmar upprörda och de menade, att informationen inte var aktuell, att jag rotade i gammal skåpsmat.
För mig, som inte har hållit på med katter så länge, var detta nyheter och förfärliga sådana. Plötsligt insåg jag, att jag indirekt bidrog till djurförsöken i England och att jag köpte högprocessad specialmat med innehåll som "hydrolicerat animaliskt fett" - där maten är så totalt urkokad, att näringsämnen, vitaminer och mineraler måste tillsättas i efterhand.
Personligen tror jag, att torrfodret bär skulden till ohälsa hos våra katter. Men det gäller även hundar.
Att jag bestämt mig för att gå över helt och hållet till rått kött, är att jag en längre tid haft dåligt samvete för att jag ger mina katter Royal Canin. RC är dessutom ett av de märken som finns med på "svarta listan".
Min bildtråd om min utfodring är tänkt som ett humorinslag! Det var längesedan jag bidrog med en bildserie och jag tycker det är jätteroligt. Jag har precis gjort ett tillägg i tråden och visar hur en av mina katter, tar matinskaffandet i egna händer…
För mig var detta ett naturligt steg efter allt mitt faktasökande.
Vi kommer fortsätta prata om rå föda under våren. Det är upp till var och en att läsa och ta till sig informationen. Är ni trötta på "barf-snacket", så bara hoppas över artiklarna. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

# 6 Nu var det ju inte så att inte jag åtminstone tror att du vill ge dåligt samvete! Absolut inte! Bara för att jag säger att jag får det! Självklart är det nyttigt! Fast mala & köttkvarnar etc. låter "besvärligt" och som jag sa: Otto vill ej. Har försökt läsa ang.barf & kanske kunna lära mig ngt.
Och Nilla! din bilderie var underbar & full av humor!

Man behöver inte ha någon köttkvarn och mala något när man ger BARF, katterna är så fint utrustade med egna tänder att tugga med
Har du läst på min hemsida under "ställa om till BARF"?
Där finns lite tips till "skeptiska" katter

Japp, försökte igår att lägga lite blötmat på grytbitarna. Nix sa Otto.
I förrgår kulkross på fläskfilèn. nix sa Otto. Morr.
Otto är som mamma Skatan. Tror allt som inte är torr eller bukmat dödar..
Kokt kyckling äter hon ibland.
Men med tanke på att han fick kött här, så borde han ju äta det. Den lille råttan har väl lärt sig att han alltid kan få nåt godare! 
/Elisa

#11 Ungen åt ALLT när han flyttade hit. En dag bara vägrade han. Sen kan man ju undra som katt: vad kan vara godare än kött???:)
Kokt fisk och räkor..
/Elisa

Vilket är två saker man helst bör undvika att ge…
Visst är det så. Men tala om det för Otto…
/Elisa

#15 exakt. det är vad han gillar bäst. Och de vill ju ha gottismaskens ibland oxå:)

#15 & 16
Ja jo.. På det sättet är de ju lite hopplösa, katterna
De äter ju inte det som är bäst för dem, utan det dom tycker är gott. Precis som vi.
Dåligt samvete får jag för att jag inser vad jag gjorde fel tidigare, inte pga eventuella personer som upplyste mig. Jag får fortfarande lite ont i magen när jag tänker tillbaka på "torrfoder-tiden" och det beror inte på min barf-mentor, muaha du vet vem du e ;], utan på min egna naivitet och ignorans på den tiden. Jag önskar helt enkelt att jag visste bättre från början och tränar på att acceptera att så inte var fallet varje dag.
Sen så tycker jag att det lätt glöms bort Varför man barfar, det känns som att många får samma inställning till barf som andra alternativa sätt att leva eller göra saker, exempelvis veganismen, bara av ren princip. Anledningen till att man barfar är att det i grund och botten är det enda lämpliga sättet att utfodra sitt djur på. Man har hajat vad evolutionen skapade t ex kattdjuren för att livnära sig på, och det var inte sönderprocesserade och luftfyllda spannmålspuffar.
De övriga kommersiella utfodringsmöjligheterna som torrfoder och blötmat är inte anpassat efter djurslagets näringsbehov och blir således olämpligt och direkt skadligt för djuret.
BARF är inte en sekt som vill ragga anhängare, informationen från de som barfar sina djur kommer av välvilja. Man har lärt sig något som tillverkarna av kommersiell djurmat helst inte vill ska vara känt. Man har ägnat månader, ibland år, till engagerat läsande och studerande av vetenskapliga studier, rapporter, artiklar. Man har mailat veterinärer och experter och läst ögonen blodiga och tillslut känt sig så kunnig att man börjat barfa sina djur och självklart vill man då dela med sig! Detta gäller iaf mig och mitt suktande efter kunskap gällande kattens näringslära och jag vet att jag inte är ensam om detta brinnande intresse.
Information om BARF kan vara svårt att få tag på och man har ofta fått spendera lika mkt tid som det tar till att läsa materialet på att hitta den. Självklart blir man lite sugen på att sprida kunskapen =D
Jag som har tagit mig väldigt mkt tid till att studera problemen med torrfoder (inte bara själva BARFEN) och hur dess sammansättning krockar med djurets näringsbehov vet ju ganska ingående vad torrfoder ofta är orsak till och blir om möjligt lite extra engagerad när random folk påstår att deras djur som äter torrfoder minsann mår så bra.
Ibland är det svårt att dölja sin entusiasm och jag tror då att det är lätt att det uppfattas som provokativt. Sen vet vi väl alla också hur kroppsspråk, tonläge och andra visuella kommunikationssignaler försvinner via internet som faktiskt ibland är det enda gemensamma två parter har när information om ämnet utbytes, det tror jag utgör en god grund för missförstånd många ggr.
Men jag vågar lova att majoriteten av de som rådgör och berättar om barf bara menar väl =)
#18 Till att börja med är en princip något man eftersträvar att följa utan att ha en egentlig grund, att kalla veganism en "ren princip" är ett slag i ansiktet på de många djur som genomlider sina liv för att genom sitt kött bidra till en minskad risk för urinsten för våra sällskapskatter.
Jag respekterar att du ger barf och förstår vad du ser i det, det är en tilltalande tanke att återgå till den ursprungliga dieten för katter. Det jag önskar är om de som bla erbjuder torrfoder till sina katter inte ska anses vara djurplågare. Som sagt, katter utsätts för en betydligt mycket större hälsorisk och försämrad livskvalité av tex övervikt. Ändå finns det ingen som vill delge sina tips om hur man bantar sina feta katter.
Jag antar att TS vill poängtera att det mesta går att bevisa med statistik utan att för den del vara sant. Det finns en stor tysk studie som bevisar med 95% signifikans sambandet mellan storkar och barnafödande, men då det inte finns en biologisk förklaring kan den omöjligt tas seriös.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
#19 Många katters övervikt beror på just torrfoder. Och många överviktiga katter blir hjälpta av barf.
#19 Ska du märka ord och vara dryg råder jag dig till att förstå texten först. Jag kallade inte veganism för en princip, läs om läs rätt.
De som vet hur skadligt torrfoder är och fortfarande utfodrar sina djur med det bryter mot djurskyddslagen och är i lagens ögon en brottsling. Krasst sätt, utan personliga åsikter involverade och utan olika sätt att tolka det.
Torrfoder är tillverkat för djurägarna, inte djuren själva.
Barf är ett utmärkt och väldigt logiskt sätt att hantera övervikt med.
Det är väl snarare fodertillverkarna som bryter mot djurskyddslagen. Då de säljer foder till djuren som inte är bra för dem!? 
De flesta djurägare köper torrfoder i god tro, med tanke på det bästa för sina djur.
Att säga att att man är djurplågare (dvs bryter mod djurskyddslagen) för man ger sina djur torrfoder. Det tycker jag är lite väl grovt sagt!
De flesta männsikor kan genom logist tänkande förstå att det bästa till djuren är att få äta färsk kött. Helst ska de jaga köttet själva för att få hjärnstimulans.
Tyvärr är världen inte så enkel längre. Vi kan inte släppa ut våra katter så de kan fånga sina byten själva. Bilar, elaka människor, hur och var vi bor med mera. Gör det inte så enkelt för katterna.
Att barfa sina djur är inte det enklaste. Då det kräver god kunskap i näringslära. Jag klarar inte av det. Har fösökt och fixar inte göra vettiga menyer till 7 katter! Plus att det kräver en stor frys och noga förberedelse.
Hade det funnits färdiga full/färskfoder till katter (som det finns till hund) så hade många säkert börjat ge detta till sina katter. Jag hade i alla fall gjort det. Nu finns det ingen färdig mat, om det finns, så liknar den burkmat och katterna har ändå ingen möjlighet att tugga och slita på naturligt vis.
Ekonomi är även det tyvärr en annan orsak. Få människor har råd att köpa färskt kött till sina djur. Mina katter kostar mig ca 600kr i månaden i mat. Vad det hade gått på om jag köpte barf vågar jag inte tänka på!
Som sagt.
Kalla inte folk som ger sina katter torrfoder djurplågare!
Man får inte fler som vill prova barf på det viset!
Uppmuntra genom stöd och kunskap.
Se till att ta fram ett bra färskfoder till katt. Är säker på att många skulle vilja testa det på sina katter.
Alla inriktningar eller dieter, oavsett om det gäller bantning för människor, veganer eller djurmat, kan lätt gå till överdrift i analyserande och fanatism. Man måste hålla det på en vettig nivå och inte idiotförklara andra.
Detta oavsett vilken sida man står på. Likaså är det viktigt att ta in nya saker och inte tro på allt vad forskare säger. Använd logiken vi människor är födda med! 
/Elisa
@#21
Du tycker inte det är en smula kontraproduktivt att hoppa in på ett forum och anklaga majoriteten för att vara kriminella djurplågare ifall dem inte går med i din sekt?
Ifall du ska sälja konceptet så kommer du sannolikt få bättre respons ifall du …
-hej, visst vill du att ditt djur ska må bättre…
-så här enkelt är det
-här hittar du recept
-här hittar du råvarorna
Misantropen är en människa som hatar vad andra säger.
Thornton Wilder (1897-1975)

Jag tror att det Gemm försöker säga, om än på ett aningen kontroversiellt vis, är att enligt Djurskyddslagen 3§ ska djur ges tillräckligt med foder och vatten och tillräcklig tillsyn, fodret och vattnet ska vara av god kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras.
Om man hårddrar det så är inte spannmålsbaserade torr- eller våtfoder artanpassade, och därmed så kan man tolka det som att man begår lagbrott om man inte ger artanpassat foder.
Sen så är det upp till djurägaren och inte foderföretagen att se till att det foder man förser sina djur med är av god kvalitet. Detta vet jag eftersom jag hjort en anmälan mot veganiska/vegetariska fodertillverkare av hund och kattfoder, och fått det svaret från Jordbruksverket.
Jag inte läsa någonstans att hon kallat någon för djurplågare, så den konversationen saknar grund, tycker jag.
Det är ju tur då att det inte är "man" som tolkar lagarna utan att vi har ett domstolsväsen som gör det åt oss.
Nu börjar det bli lite låg nivå på den här diskussionen, tycker jag.
" Den som vet hur skadligt torrfoder är och fortfarande utfodrar sin djur med det, bryter mot djurskyddslagen och är i lagens ögon en brottsling".
Som djurägare blir vi matade med reklam från de stora djurfodertillverkarna, av personalen i zoobutiken och från uppfödaren du köper din kattunge av:
du är en god och ansvarsfull djurägare, om du lägger ner lite mer pengar på dina djur och köper dyrt specialfoder.
Det anses inte lika "seriöst", att köpa billigare varianter från stormarknaden, även om det är svenska råvaror. Den dyra specialmaten har dessutom genomgått vetenskapliga tester och omfattande djurförsök, vilket ska få oss konsumenter att verkligen känna tilltro till produkterna.
Som uppfödare får vi rabatt och sponsras med värdecheckar för att komma igång med ett fodermärke. Djurfodertillverkarna tjänar stora pengar på oss djurägare.
För mig som är intresserad av djurrätt, rimmar djurförsök inom fodertillverkningen illa. Det vill jag inte bidra till.
Jag vill inte bidra till djurförsök.
Jag vill veta vad mitt foder innehåller.
Jag vill ha svenskt kött i fodret.
Jag vill inte ha hydrolicerat foder med glutamat.
Jag vill att mina katter ska ha ett bra immunförsvar, att de ska slippa foderallergier, problem med urinvägarna och att dö av cancer i ung ålder. Jag vill att mina katter ska leva länge och jag gör allt som står i min makt för att bidra till detta.
Jag är trött på att punga ut dyra pengar för mitt djurfoder.
Så nu prövar jag att ge rå föda. Än så länge går det inte så bra. Katterna kräks och det är fullständig tumult i min kattgrupp. De slåss och är allmänt otillfredställda, då den ständiga tillgången på mat plötsligt saknas. De väntar mig i hallen när jag kommer hem, de sitter uppe på bänkarna och skriker och de stjäl mat så fort de kommer åt. Kort sagt: katterna förstår ingenting.
Jag hoppas emellertid, att detta är en övergående fas - en inkörningsperiod - och att de till slut kommer att vänja sig vid sin nya föda.
En myt som jag vill slå hål på är, att det skulle vara dyrare att ge rå föda. Snarare tvärtom - en "korv" med lammkött/benkross på 1 kg kostar ca 24 kr. Lever och hjärta kostar inte många kronor och räcker länge.
Hittills har det gått åt ca 3 kg kött i veckan för mina 6 katter. Jag delar korven i portionsbitar och tar fram en bit ur frysen varje dag. Inget slafs och ingen köttkvarn.
Jag är dock novis och behöver massor av råd och hjälp från de som kan mer om utfodringen. Så när jag undrar över något, gör jag helt enkelt ett inlägg på BARF.IFOKUS.
Hur man utfodrar sin katt är valfritt! Det är helt legitimt att utfodra sina djur med torrfoder och vi väljer våra ord på forumet, folkens! 
Nilla: var köper du dessa korvar med lammkött/benkross?
#26 Oj! Bara 3kg på 6 katter?
Jag ger mina två kattungar (3,2 o 3,8 kg) 3,5 kg i veckan. Jag har läst att de ska ha 5-7% av sin kroppsvikt per dag. De skulle gärna äta mer om de fick! 

Katter behöve dessutom inte äta lika mycket BARF som de behöver äta torrfoder, eftersom BARF har ett högre biologiskt värde (upptagningsförmåfan är högre) och så är det inte utdrygat med spannmål.
Till alla djurägare som har dåligt samvete över att de inte BARF:ar vill jag föreslå följande foder, men observera att det inte alls är lika bra som att ge BARF
Orijen
Acana Grasslands
Oliver´s Petfood
Är tre torrfoder som går ifrån normen med spannmålsbaserade foder, de har endast grönsaker och kött i sina foder.
Orijen innehåller fisk, så det är ju lite synd. Där för man väl välja vad man är mest rädd för, allergi mot spannmål eller fisk.
Acana Grasslands innehåller ingen fisk.
Oliver's innehåller tyvärr havre, men har mycket fräsha ingridienser i övrigt. Jag tror att man kan få uppfödarrabatt på samtliga foder, bara man mailar och frågar.
Nackdelen med dessa foder är fortfarande att det är ett torrfoder, som torkar ut katten och orsakar problem med urinvägarna.
Katter har en naturligt låg törstdrift och dricker inte tillräckligt med vatten för att kompensera en kost på enbart torrfoder.
Köttet är fortfarande tillagat
Man kan även ge blötfoder, och då är det
Som jag anser duger någorlunda. Man ska undvika blötfoder med fisk, och helst även blötfoder med nöt. Fördelen med blötfoder är att katten får i sig vatten i maten, istället för till maten. Det är stor skillnad.
Mjau blötfoder fortfarande spannmål, och köttet är tillagat.
Bozita säger att de inte har något spannmål i sitt foder, men jag hittade ingen innehållsförteckning så jag vet inte riktigt vad de har i vilka mängder i sitt foder. Det är fortfarande tillagat.
Tillagat kött sänker kattens immunförsvar, och ja, det är ju vetenskapligt bevisat..
Ska man fortfarande ge sina katter torr- eller blötfoder av diverse skäl så är det dessa jag anser att man bör ge, för de är de som är bäst ur sin Kategori, men de är fortfarande sämst jämfört med BARF.
Jag har inte sagt att det är okej att ge dessa foder istället för att BARF:a, men jag vill erbjuda alla som vill ge sina katter ett bättre foder en mellanväg att gå.
Nilla, jag hoppas att detta inte räknas som reklam och gör det det får du naturligtvis redigera inlägget, men för alla som vill BARF:a men tycker att det är krångligt och inte riktigt vet hur man ska göra osv så går det att köpa foderkonsultering av mig och då får man en färdig meny anpassat för just sin katt med utförliga instruktioner.
Min tjänst är till för folk som vill BARF:a, men inte vet hur.
Hoppas detta kan vara till nytta för er i foderdjungeln!

De ska ha typ 2-3% av sin kroppsvikt..
Men små bebisar ska äta mycket så de växer och blir stora och starka
#24 utvecklade vad jag menade, tack.
Jag har aldrig kallat någon här för djurplågare, kanske väljer ni att tolka min hänvisning till lagen på det viset, men det kan inte jag rå för. Svara på det som skrivs, inte det ni läser.
Min avsikt är inte att värva eller utöka någon sekt, jag sa att de som medvetet ger sina djur mat de mår dåligt av bryter mot lagen, punkt. Det är inte svårare än så.
Det har inte att göra med vad Jag personligen tycker, gråskalor eller torrfodertillverkarnas marknadsföring (hur fula och jävliga de än är när det kommer till den biten). Hela systemet gällande mat till husdjur är korrupt och infekterat, det bygger på profit och som sagt, maten är tillverkad för ägarna, aldrig för djuren som ska äta det.
Angående att fodertillverkarna gör sig skyldiga till brott genom försäljningen så är det djurägarens ansvar att följa djurskyddslagen, tyvärr.
Att barfa är varken svårt eller dyrt i jämförelse med kommersiellt djurfoder, det är däremot en Ny sak att lära sig och kräver tid och engagemang, som allt nytt man ska lära sig kräver. Barf är främmande för många och ter sig därför krångligt, en naturlig reaktion som man med sitt förnuft kan komma över. Första gången jag körde bil var jag också nervös och trodde aldrig att jag skulle bli bra på det.
Jag lämnar detta nu med förhoppningen om att jag sått ett litet frö hos någon och fått denne att vilja ta reda på mer om kommersiell djurmat, för kunskap är det bästa verktyget i den här frågan.
Jag skulle ha större lust att fortsätta diskutera om ni som svarar mig kan hålla er till vad jag skriver och inte hitta på saker jag skrivit att svara på för då slutar ju allt upp i nonsens.
#29 Hoppas du inte tar illa upp, men om jag vill ha råd angående dieten, kan jag ju bara göra ett inlägg på barf.Ifokus…
Jag får väl tillägga, att jag än så länge blandar upp köttet med Mjau-tetra och då har det gått ca 3 kg/v. Annars äter de inte. Däremot tycker de mycket om kycklinghjärtan och äter dem som de är.

Varför skulle jag ta illa upp för?
2-3% av vikten får nog sägas vara minimimänd. Upp till 7% kan vara fullt befogat beroende på om katten är kattunge, vuxen, kastrerad, fertil, ute, inne osv.
Mina avelskatter brukar ligga kring 5% av sin kroppsvikt. Kastraterna runt 3%.

Jag sa typ, inte exakt..
Fast det är rätt stora skillnader det handlar om, procentuellt.

Barf eller inte..
ja jag ger mina katter mycket rått kött, dock ej kyckling då en av mina katter dessvärre dog i kamfylobakter som kommit med den frysta kycklingen från fabriken efter deras hantering
både jobbigt och mycket provtagningar på både mig och katterna,då både jag & åtta katter hade ett kämpigt halvår med magont VARJE dag.
då katter är uppbyggda för att äta många mål per dygn så är det svårt för människan i den normala vardagen att få det att gå ihop med barf. vi uppfödare säljer våra katter och sedan ska köparna förväntas sätta ihop matsedlar osv. samtidigt sköta arbete, barn, skolgång och fritid mm då är det inte lätt att servera sin katt 15 måltider per dygn. Då tror jag att uppfödningen hade slutat då det inte är många som helt skulle känna att de klarar av detta, ej heller lätt att hita köpare om dessa krav skulle ställas.
som sagt kattens mage är inte utformad som våra eller hundars så när de sätter i sig för mycket på en gång kommer det upp igen då det lagras i matstupen om de ätit för mycket (kattens magsäck är inte töjbar som hos oss). detta blir resultatet om de är för hungriga och de glufsar i sig för fort.. katter är uppbyggda för att småäta hela tiden och detta måste man ta hänsyn till.
en katt som lever vilt jagar 12-20 möss per dygn, så kan man med handen på hjärtat säga att man utfodrar sin katt enligt detta schema så är jag imponerad!! klarar man inte det tycker jag att man ska ta en funderare på att det finns mellanting för annars mår katterna inte bättre av barf för de ska inte gå utan mat bara för att man inte vill ge torrfoder till sina katter.
så jag tycker väl för min del att ett mellanting fungerar bäst. och det är väl så det är, vi gör mycket för vår egen skull också!!! annars hade vi aldrig haft några innekatter då det är människan som valt att ta katten som är ett rovdjur som husdjur.
för att barfa så är det väldigt viktigt att sätta sig in i kattens matsmältning och näringslära vilken dosering av olika råvaror och mängd som behövs för att en katt inte ska få för lite i sig. det är kunskap som behövs och detta innan man börjar…
så jag fortsätter att andvända båda allternativen, kött varje dag men även burkmat och torrfoder. jag är ingen supermänniska och har mina fel och brister men har även välmående katter.

Fick både du och katten ont av kycklingen? Vad visade katten för symptom? Hur länge hade katten sjukdomen innan ni fastställde vad det var?
Det där med att katter måste äta över 10 gånger per dygn är något som fodertillverkarna tutat i konsumenterna för att vi ska tro att fri tillgång är det enda som det går att ha katten på, och då är det således bara torrfoder man kan ge eftersom blötfoder mm blir dåligt. En vild katt kan ju knappast gå och äta oavbrutet närhelst den önskar, eller hur?
4-6 ggr är en mer rimlig siffra för en vild katt, cirka.
Katter i fångenskap klarar sig utmärkt på två måltider om dagen, vill och kan man så kan man ge ett kvällsmål också så blir det tre gånger om dagen. Det finns en jättebra tråd om just detta inne på BARF i fokus just nu.
När katten äter BARF behöver den inte äta lika mycket som om den skulle äta blöt eller torrfoder, eftersom BARF har ett högre biologiskt värde och katten tillgodogör sig mycket, mycket mer. Så några monsterportioner ger man verkligen inte.
Hur gör man med katter som är överviktiga, de kan ju inte äta mat hela dagen? Kastrater som äter jämt, hur gör man med dem? Det är inte naturligt för en katt att ha fri tillgång på foder, jämt. Katter och övriga köttätande djur gynnas faktiskt av att ha lite tätare mellan måltiderna så magen hinner återhämta sig mellan varven, och en dag i veckan är det bra att ha en svältdag då magen och kroppen inte gör annat än vilar och reparerar inre små skador, kroppen utför en "service".
Som du säger är det viktigt att veta vad man ger sig in på innan man börjar BARF:a, felutfodring kan ha katastrofala följder. Samtidigt så är det inte sååå svårt som alla tror, kan man lyckas laga mat åt sig själv och kanske till och med familj och barn så klarar man garanterat av att fixa mat till katten, som inte behöver tillagas eller värmas.
Tycker att du skulle kunna lägga torrfodret på hyllan, så gör du något som kallas för "halvBARF" och det är det många som gör
En katt är gjord för att äta hela bytesdjur och de äter hela djuren på en gång. Det handlar om byten om 30-60 g. De flesta BARFade katter behöver inte äta mer än 150 g mat/dag vilket blir 3-4 ganska lämpligt stora portioner.
Katter sover dessutom 16 timmar om dygnet och de har i det fria inte fri tillgång på mat. Under sina 8 vakna timmar ska katten (som lever helt på egen hand i det fria) jaga, äta, ta hand om ungar, försvara sitt revir, göra sina behov och så lite övrig förströelse. Jag tvivlar på att det går att klämma in 20 lyckade jakter och därmed 20 måltider på den tiden.
Jag har heller inte funnit några studier på vilda katter (som lever helt frånskilt människor och alltså inte bor i kolonier eller matas av människor) som bekräftar att de skulle äta så vansinnigt mycket mat. Den enda studie jag har funnit som behandlar födobeteende hos vilda katter visade att honkatter under bra bytestillgång åt högst 4 byten om dagen. Forskarna missade antagligen några måltider men jag tror inte att de missade 12-16 måltider.
Att katter behöver äta 20 ggr/dag är information som främst kommer från forskning hos foderföretag och den forskningen säger inte att det är optimal utfodring utan att katter helt enkelt äter ca 20 ggr/dygn om de har möjlighet dvs. om de har fri tillgång till mat kommer de småäta.
Det är helt enkelt inte sant att det är naturligt för katter att småäta. Rovdäggdjur småäter inte. Betesdjur småäter.

# katterna dvs hela 8 stycken hemma hos mig som ätit av kycklingen + jag själv blev sjuk. en av dem klarade sig inte efter 6 månaders problem med magen som ingen veterinär fick bukt med.
det gick ganska fort då även jag blev dålig och föll ihop på golvet i magkramper, jag blev sjuk en dag tidigare än katterna(ca 3-4 dagar efter intaget brukar bakterien få full styrka och symtom på sjukdomen visa sig). så det var snabb behandling då även vårdcentral + smittskyddenheten blev inkopplat och affären där kycklingen kom från osv.. så prover togs först på mig och sedan några dagar senare när jag lade ihop två och två att vi ätit samma mat även på katterna och den kyckling som fanns kvar i frysen.
det blev diarrée och många toalettbesök på katterna och ibland hann de inte ens till lådan. Jag kan bara gissa efter mina egna smärtor hur katterna kände det då jag inte ens kunde stå upprätt när kramperna kom.. först kanske runt 30 ggr per dag sedan 4-5 ggr per dag i ca 6 månader innan jag var helt bra. katterna tog ungefär samma tid. vissa var bra efter 3-4 månader men andra tog ett par extra månader på sig och Cruella min siames återställde sig aldrig då mage & tarmarna aldrig återhämtade sig, utan jag fick tillslut ta det hemska beslutet då hon blev magrare och magrare.
jag har gett mina katter mycket mer kött tidigare och mina katter åt ca 8-12 ggr per dag (beroende på katt)och jag har säkert också missat något mål här och där. jag är alltid hemma även dagtid så jag har ganska god koll då det intresserar mig hur många gånger de äter och hur mycket. så att de kan klara sig på färre mål är väl också lite att vrida det till sin egen fördel vad som passar en bäst, precis som de som ger torrfoder. en katt ska inte skrika av hunger då är något fel, då sätter de i sig maten för snabbt och resultatet blir att de kräks istället. för foderbolag eller inte så saknar katten möjlighet att få ner mer mat i magen än vad som får plats, sen när magen är tom är matte eller husse fortfarande på arbetet.
så klara sig och må bäst av är inte samma sak.
ska man barfa anser jag att man tar reda på hur många mål om dagen just din katt behöver för att vara mätt, må bra och vara lycklig
för de tre sakerna är inte alltid samma sak
Är det min utfodring vi diskuterar, Cléo? Jag har även fått mail angående mina katters få mål mat om dagen…tänk, att det skulle uppröra så många, trots att folk har utfodrat med rått kött i åratal? 
Det där med kycklingen minns jag. Jag minns hur sjuk du var och hur dåliga dina katter var. Jag kör med lamm och katterna får 3-4 mål/dag.

Vad rekomenderar veterinärer som skonkost förutom burkmat ? Till katt?
Jag hade för mig att det förr i tiden var kokt kött och tex pot eller ris har för mig att det ena var till katt och det andra till hund. Gäller väl även fortfarande som skonkost för hund och människa. Rätta mig om jag har fel. Jag fick lära mig att kokt eller tillagat kött innebär att kroppen lättare tar upp näringen.
En fråga till rått kött har väl inte ett högre biologiskt värde, än tillagat kött?
Kelsos favorit rätt är kokt kyckling, nötkött gärna rått i bitar. Köttfärs gillar ingen av mina katter jag brukar köra den i micron så den blir halvkokt och inte är kylskåpskall. Alla mina djur föredrar rumstempererad mat före kylskåpskall.
Träffade min dotters kompis som skulle hämta hennes och pojkvännens jakthundsvalp ,pojkvännen jobbar som jägare åt kommunen. Perfekt sa jag då kan ni ge valpen massa kött mm från djuren ni tar reda på. Ni har gratis mat och desutom nyttig ekologisk mm. Hon svarade men hunden måste väl ha hundmatskulor också det är väl nyttigare. detta är absolut ingen dum tjej men så tråkigt att denna uppfattning är så utbredd.
Jag vill inte verka petig men det finns väl inga vilda tamkatter att studera.
Jag tycker att det är dumt att säga att vissa saker är det bästa för katten eller att det ena eller andra är sant. Om man säger att det här är det bästa för katten så betyder det att det andra alternativen inte är det bästa för katten. Säger man att något är sant och bevisat så säger man samtidigt att det andra är överbevisat eller osant.
PS jag vill inte heller att min katt ska dö i cancer men jag hoppas att nilla inte menar att min katt kommer att dö i cancer om jag inte Barfar
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Det finns miljoner förvildade tamkatter att studera om man vill. Problemet är dock att de ofta bor bland människor och matas av människor. Således är det inte deras naturliga födobeteende vi får se.
Däremot har det gjorts studier på falbkatten som anses vara tamkattens närmsta vilda släkting (i princip identiska) och eftersom de fortfarande lever ett vilt liv ger de en bättre bild av vad som är "naturligt" och inte.
Men vem förespråkar att man ska låta katterna skrika av hunger?
Vad gäller sjukdomar är det klart att det finns en viss risk med smitta via rått kött. Å andra sidan har jag träffat på både hundar och katter som åkt på mykotoxinförgiftning och salmonella av torrfoder. Jag känner även till två fall av kvävning på katt. Katterna har helt enkelt fått ner en pellet i luftstrupen och kvävts.
Ingen mat är riskfri.
#4.1 Uppröra, det begriper du väl att det gör. Jag gråt när jag läste det och har i nte sovit i natt. Du har 6 katter och de skall vad jag kan räkna ut
minst 1kg-1,2kg om dagen och katterna har på 1 vcka 3kg. Inte konstigt du har tumult och bråk i kattgruppen de äe HUNGRIGHA.
Att de slåss och är otillfredställda beror på de är hungriga. Du går tidigt på morgonen och kommer hem sent, det blir ca 9 timmar har gått sen de fick mat det är för lång tid och sen får de två mål med några timmars mellanrum. Jag ser framför mej när du kommer hem 6 katter som skriker i hallen efter mat. Klart att de stjäler så mycket mat de kommer över. Jag blev mycket ledsen och uprörd när jag läste vad su skrivet. Jag har ju tyckt att ingen tog så bra hand om katterna som du. Jag är mycket besviken. Detta hade jag aldrig kunnat tänka mej att detta skulle hända dina katter, du som är en stor djurvän.
Punkt, komma, stavfel ja alla skrivfel vet jag om. Det bjuder jag på.

# 41
nej jag menar generellt över lag om katterna bara får några få mål om dagen, så inte bara dig.Mina kräks också om de äter för fort vilket de gör när maten tagit slut en stund innan påfyllning. då hetsäter de och maten kommer snabbt upp igen. då har man inte samma koll hur mycket de egenteligen fick i sig
Lamm är kanon och mina gillar även kalv men som sagt kyckling är jag väldigt rädd för efter detta hänt. jag själv har även haft samonella efter en resa innan jag skaffade mina katter så ag blir lite rädd att så många vågar ge det rått.
Alle vet jo hvor glad Nilla er i kattene sine og hvor dyrevenn hun er.
Nå ble jeg lei meg på hennes vegne. Å skrive slikt på et åpent forum passer seg overhodet ikke.Det kunne vært sagt i en mail.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#45 Jag är mållös, Hoffens. Att du - av alla människor - skriver så elakt och dessutom på ett öppet forum? 
Jag ska förtydliga mig IGEN;
Jag har de få veckor jag utfodrat med rått kött gett följande:
CA 3 KG LAMM/BENKROSS, MJAU BLÖTMAT, KYCKLINGLEVER OCH KYCKLINGHJÄRTA.
Katterna får nu 3-4 mål mat/dag och det går alldeles utmärkt, att lägga fram halvtinade skivor kött som tinar upp under dagen. Jag har dessutom en tonårsson som är hemma före mig om dagarna. Det går ingen som helst nöd på mina katter, det kan jag lova.
Det är upp till var och en hur man väljer att utfodra sin katt. Jag kommer inte att kommentera ytterligare i ämnet och väljer att i fortsättningen diskutera mina eventuella foderfrågor på BARF.IFOKUS.
Jag vill påminna om de regler vi har på vårt forum, angående att hålla en hövlig ton. Personangrepp är icke tillåtet. Ett sådant har jag precis blivit utsatt för.

Otroligt hur tråkig stämning det blivit här! Jag är absolut övertygad om att Nillas katter mår utmärkt. Det tycker jag har märkt/syns i många inlägg och bilder!

#49 Exakt + alla andra katter som har sina mattar & hussar här. Alla försöker ta hand om de sina & älskar dem.

Onödigt sagt, Hoffens. Det där hade varit trevligare om du tagit via PM.
Nilla är själv vegeterian, och bemödar sig ändå med att stå och göra iordning kött åt 6 skeptiska katter som tycker att hon är lite ding ding i huvudet som vill att de ska äta det där, det går ju inte friktionsfritt direkt. Ändå så vet hon ju att det är kött en katt är skapt för att äta och så är det bara, inte mer med det. Då är man ju verkligen mån om sina djur, att man trots motgångar både med katterna och åsikter från andra människor och uppfödare har hon bestämt sig för att hon ska ge sina katter ett bättre liv, då är man ju en sann djurvän. Inte gör hon det ju för att vara elak på något vis, nonsens!
Katterna är inte vana vid att inte ha fri tillgång, de är inte vana vid att äta kött och har inte riktigt fattat att det faktiskt är mat. Det är ju inte så att de får för lite mat, utan att de inte vill äta maten och väntar på att något bättre ska dyka upp. Då är de ju hungriga för att de själva valt det, det är inte synd om dom.
Det är ju inte som att vilda katter kan gå och bara vräka i sig möss hur mycket de vill. De måste kämpa för maten och vissa dagar får man till och med ingen mat alls, och ändå överlever de. Och som Nilla beskriver så får ju katterna nu 3-4 mål om dagen vilket är extremt bra, 2 gånger räcker gott det med.
Eftersom rått kött har ett högre biologiskt värde så behöver katten inte äta lika mycket av det som om den hade ätit torrfoder. Torrfoder innehåller ju dessutom som bekant spannmål som katten inte har någon nytta alls, för den passerar igenom i så kallad "obruten förpackning", om man kan uttrycka sig så.
Jag kan hålla med om att 71g per katt och dag, som 3kg kött fördelat på 6 katter i veckan blir, är lite lite, men vill inte katterna äta mer än så så vad göra? Då får de ju skylla sig själva. Lite mer än det dubbla skulle kanske vara en bra siffra, men jag ör övertygad om att Nilla kommer dit så småningom.
Nilla, jag tycker du är jätteduktig som trots skarpt motstånd och kärv med katterna fortsätter att försöka ge dem möjlighet tillb bättre hälsa, och ett bättre liv. Starkt jobbat, det är bara att lyfta på hatten och bocka!

#51 Har jag förstått dej rätt? Menar du att om jag ger mina katter barf och de inte vill äta det då får dom skylla sig själva. Menar du att dom äter tids nog? Mina katter vill inte äta barf och då har jag fallit till föga och gett annan mat. Men om jag fattat dej rätt kan jag vänta ut dom. Ingen katt svälter frivilligt, eller?
Tack för ert stöd. Tre kilo lammkross/vecka på 6 katter är inte lite, om man betänker att jag också utfodrat ca 6 burkar MJAU. ( Någon katt äter enbart tetrapacken och har fått det tillsammans med köttet.) Jag barfar alltså inte "fullt ut".
Jag tror att de flesta medlemmar som känner mig genom forumet, förstår att jag inte svälter mina katter. Har du lyssnat på "djungeltrumman" - GET A LIFE.
Krasst sett så äter katterna tids nog, men du kan självklart inte svälta katterna. Det är dock inte ett dugg farligt för katter att bli hungriga. Det är lika farligt för dem att känna hunger som för människor, dvs. inte farligt alls. Det är oerhört svårt att få kräsna, mätta katter att acceptera ny mat. Det är lättare att få kräsna, hungriga katter att acceptera ny mat. Det må låta hårt, men det är inte farligt för katterna. Det är skillnad på att vara hungrig och att svälta.

#54 Det här låter jätteintressant. Är du säker på att dom börjar äta när dom är tillräckligt hungriga? Har hört att det är farligt för kattens hälsa om den inte äter på länge. Fettleversyndrom tror jag. I och för sig låter det väl rimligt att man äter det som finns i brist på det man vill ha. För tillfället är min ena katt sjuk så nu vågar jag inte prova, men kan du lova att de äter till slut? Vill ju inte att de ska bli sjuka.
Fast nu måste vi, som jag skrev, skilja på hunger och svält. Katter kan drabbas av fettlever bara efter 2 dygns svält. Dock är det olika saker att svälta och att vara hungrig. När du svälter får du inte i dig någon näring under en längre period. Hungrig blir du mellan måltider. Hunger är kroppens fysiska medel att säga till "du, nu är det dags att käka".
Jag förespråkar absolut inte att man ska ge katter kalla handen och bara erbjuda dem den nya maten för katter kan svälta sig sjuka. Vad jag förespråkar är att 1) vänja katten vid måltidsutfodring 2) minska givan av det foder katten är van vid att äta samtidigt som man introducerar ny mat 3) preppa den nya maten med sådant katten gillar 4) när katten äter bra av den nya maten, fasa ur gottat ur maten. Hur kraftigt man kan minska givan av kattens "normalfoder" varierar men de flesta vuxna, friska katter kan utan problem gå på halva dagsransonen.
Kan jag lova att det alltid funkar? Självklart inte, men det funkar nästan alltid. I de fall det fallerar beror det nästan alltid på att ägaren börjar tycka synd om katten. För mig tog det 1 månad att få över min första torrfoderjunkie på BARF. Många ids inte hålla på en månad och det är OK att avbryta. Man ska inte utsätta sig själv för något man inte tror på och som är mer negativt än positivt.
Att byta från torrfoder till BARF kan vara en lång och meckig process så man måste ha en plan. Alla är inte beredda på det, alla har inte medel att lägga upp en bra plan och då ska man kanske avvakta. Samla på sig mer info och söka stöd hos andra med erfarenhet. man ska ju aldrig utsätta katten för hälsorisker.

Det underlättar ju om man låter katten bli hungrig om man ska ge den mat som den är skeptisk mot.
Nu vet jag att Nillas katter äter av BARF:en, om än inte så entusiastiskt. Det hade varit skillnad om de inte åt alls, då kan man inte alltid bara vänta ut dem. Men nu är det ju en fråga om att de, ursäkta uttrycket, är lite "bortskämda" med fri tillgång och torrfoder.
De beter sig förmodligen som de gör aför att de vill övertala Nilla om att ta fram torrfodret och sluta löjla sig nu, inte är det för att de hålle rpå att avlida av svält. Mitt inlägg handlade om Nillas katter, inte om alla katter. Katter kan mycket väl svälta ihjäl med full matskål, om de fått för sig att det inte passar. Men i Nillas fall tror jag att det är osannolikt.

Jag glömde de dör blötfoderburkarna, sorry..
Ja då är det verkligen inte för lite!
#58 Det är helt ok. Tack för ditt stöd, Sarah. Det värmer. 

Stackare… Det är svårt att föregå med gott exempel då det finns diverse invändningar mot det goda exemplet