Hur mycket fäller en siames/oriental?
Hej!
Jag är upp över öronen förälskad i siameser och orientaler, deras temperament passar mig perfekt. Jag är dock ute efter en katt som inte fäller som en "normal" katt.. Blir det jättemycket hår på kläder och möbler om man har en sia/osh? Vet att spannmålsfritt foder, laxolja och b-vitamin kan förbättra fällandet men som sagt, anser ni att dom fäller mycket/mellan/lite?
Tacksam för svar :)
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Beror lite på hur känslig man är för päls. Men jag tycker inte de fäller speciellt mycket. De har ju ingen direkt underull, så det är bara täckhåren som lossnar.
Men visst får man hår över hela sig om katten är extra gosig eller nervös. Då de fäller lite extra. Men det är sånt man får ta. 🙂
Gummikarda gör nytta om de fäller extra en period.
/Elisa
De fäller mindre än huskatter i alla fall.
Tror det är väldigt olika som #1 säger.
Min kisse Sune är lite nervös av sig (och vi ska köpa felliway såfort som mamma får lön) & det händer att han fäller. Och han brukar även fälla något fruktansvärt när han är på goshumör ;)
Men somsagt, tror det är olika.
Det problem løser du lett,kjøp en Petebald!jag er heller inte fortjust i hår och dom feller mer enn jag trodd.Jag har dessuten Siameser och dom hvite hårene syns mycket.Åh,neste gang bli det en Peterbald-en katt med allt från intet hår,med litt velourpels,litt mer kallas flockpels,så kommer brushpels och tilslutt fullpelsad,men dom kan inte utstilles och er som en vanlig Oriental.