Kissar i sängar!!
Har ett litet problem!! Min lilla hona på ca 5 månader kissar gärna i sängar (även bajsar ibland). Varför gör hon det? Går det att vänja bort?

Hej Mia
Jag har aldrig varit med om detta problem själv, jag har fött upp många ungar som alla har blvivit rumsrena, senast vid 6 veckor och aldrig någonsin har de råkat kissa på fel ställen efter det (undantag är förstås avelshanar). Men, jag tror att du får börja med en "felsökning" genom att ställa dig några grundläggande frågor:
Vilken sand/ strö eller liknande hade uppfödaren? Använder du detsamma? I annat fall byt till det.
Är katten olycklig på något sätt, stressad eller liknande (är hon ensam, mobbad mm)?
Hur länge har detta pågått (från början eller har det kommit nu)?
Om det har börjat nyligen, är hon på väg att bli könsmogen (vissa honor strilar när de löper)?
Ja, detta är några frågor som direkt dyker upp. Återkom och berätta. Det går säkert att komma tillrätta med problemet bara man förstår katten. Jag antar att du har kollat att hon inte har en urinvägsinfektion och att du tömmer hennes låda dagligen, en del är väldigt känsliga för smuts och snusk och kan protestera. Så frågan är alltså, är hon sjuk, protesterar hon eller är hon på väg i löp?

Min hane gjorde så vid ett tillfälle då hade jag bytt till pellets från sand och haft lite bråttom i övergången.
Ett tag efter det så hade vi sovrumsdörrarna stängda, och det har inte hänt sedan dess.
Håller med #1 bra tips o tankar!

Stäng alla dörrar som leder in till sängar. Lås dörrarna om kissen fungerar som de flesta andra inom kat.IV ;)
Sen får du hålla stängt i många månader…
Hittar du urin på annan mjuk och skön plats efter det? Byt sandsort (alt. toalett, eftersom en del vill kissa utan tak och andra med…) :)
Tänk på att du inte ska tvätta med något som innehåller amoniac.
Använd grönsåpa och ätticksprit.
/Elisa

Jag använde kristallsand förut men har nu bytt till vanlig sand. Och jag tömmer alltid lådan så fort jag ser att de gjort något. Har även haft dörrarna stängda till alla sov rummen och hon har ej kissat någon annan stans. Verkar bara vara sängarna som lockar ;-)
Hon är inte heller ensam. Men är lite skygg ibland, vill ej sitta i knä! Och det är ju lite ovanligt för att vara en siames:-)Hon har varit lite speciell ända från hon föddes.