Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1562 ggr
Gerro
2013-05-21 16:39
1

Inte igen...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fasen asså…
För några dagar sedan kissade Sune i mammas säng igen..
Vi passade på att möblera om lite då min lillebror åkte till sin pappa (han är hos oss varannan vecka). Och på morgonen så vaknade mamma av att Sune krafsade på täcket & då hade han kissat..

Sune har ingen bra relation med Robin (min lillebror) & avskyr honom då han kan vara lite jobbig. Mamma sa att det kan vara så att Sune kissade i mammas säng för att typ visa att Sune tar min lillebrors plats. Eller något..

Men mamma börjar bli riktigt trött på det här nu.. Och sa det att nästa gång han kissar så avlivas han..

Behöver verkligen eran hjälp.. Vet inte hur jag ska lösa det här..
Han slutade att kissa när vi köpte honom en liten kompis.
Jag vet inte hur jag ska göra just nu.. Vill inte förlora min fina lilla Sune..

Lejonhjarta
2013-05-21 17:09
1

Går det inte att stänga in till sovrummen? Så har vi gjort hos oss…

Dagtid lägga ett prasslande duschdrapperi över sängarna. Lite jobb kanske men väl värt å försöka. Har en som någon gång om året kissar på min sambos sida därför är hon inte välkommen in i vårat sovrum. Hon är dotterns katt så hon sover vanligtvis i dotterns rum.

Gerro
2013-05-21 17:26
1

Mamma verkar typ inte ens vilja kämpa för att ha kvar honom.. Hon bryr sig typ inte.. Men jag kan säga att hon ska ha dörren stängd.
Det är så att han kissar bara i min mamma & min lillebrors säng. (Dom delar) så det kanske är så att robin inte är välkommen?

kalindas
2013-05-21 17:28
1

Låter som det är något han inte är nöjd med. Tror Sune är en kille som är känslig för förändringar. Det är alltid lite extra svåra att få ordning på. Jag får hålla tummarna att det löser sig för er!

Testa tipsen som #1 skriver.

/Elisa

Lejonhjarta
2013-05-21 17:30
1

Kan säkert vara så. Här är det bara min sambos del d kissas på, ingen annan säng drabbas. Hon brukar inte vara inne hos oss då hon själv anser att hon är dotterns katt och sover uppe hos henne.

Jobbigt när inte hela familjen vill samverka men tror att om du kan få din mamma att åtminstånde stänga in till rummet och lägga över ett vanligt duschdrapperi över sängen i fall att… Så borde ni kunna eliminera det.

Har ni provat med Feliway i uttagen? Minns inte riktigt vad du skrivit innan, för visst har detta varit på tapeten innan??

Gerro
2013-05-21 17:41
1

Ja, det verkar så :/

Ska be mamma att ha dörren stängd i sitt rum då. För somsagt så drabbas endast mamma & robins säng.

Nej vi har inte testat Feliway ännu. Men får köpa det nästa gång jag är i djuraffären (ska ev. dit på torsdag). Nej han har bara kissat i mammas säng tidigare, det har aldrig hänt på tapeterna. Du måste blanda ihop mig med någon annan :)

Lejonhjarta
2013-05-21 19:32
1

#5 Sorry, du missförstod nog. Att något "varit på tapeten" menas att det varit prat om det tidigare, typ…. Inte att det var kissning på tapeten.

Vad jag menade var att du har väl frågat tidigare om denna katten och dess problem, tycker mig känna igen att du undrat om hur ni skulle göra och då fick rådet om kompis….

Gerro
2013-05-21 19:42
2

Hahahahahaha! Oj förlåt för missförståndet haha 🤪

Ja, jag har tidigare haft en tråd ja ;)
Och då fick jag som du säger, rådet om att skaffa en kompis. Och då upphörde hans kisseri i sängar helt (vad jag vet).

När jag tänker efter så hade jag ett rum på övervåningen då, så vi har möblerat om förr. Och då blev han inte stressad & kissade.

kalindas
2013-05-21 19:46
1

Låter absolut som han inte klarar förändringar. Man kan ge antidepressiva (typ Prozac) till katt. Inget jag direkt skulle rekommendera i många fall. Men din kille hade kanske fungerat på det. 😮

/Elisa

Gerro
2013-05-21 19:49
0

Vad är det för något & hur funkar det?

kalindas
2013-05-21 19:53
0

Antidepressiv medicin.

/Elisa

Gerro
2013-05-21 19:57
0

Okej. Men går det att köpa på apotek, eller måste man få det utskrivet av veterinär först?
Och är det typ tabletter, nått pulver? Och hur mycket kostar det?

Lejonhjarta
2013-05-21 20:19
1

Ja ibland kan d bli fel, en kul förväxling denna gång.😃

Tror det är tabletter och måste skrivas ut av veterinären. Har svårt å tänka mig att dom är receptfria… Kan ju börja med Feliway å hjälper inte det så antidepressiv medicin… Vet inte om du vet vad det är men man ger det om ett djur är deppigt el ledset, precis som man kan ge det till människor.

Gerro
2013-05-21 20:24
0

Hahaha! Jo det håller jag med om 😃

Okej. Jo jag tänkte säga det att jag kan iaf testa Feliway först.
Jo jag vet vad det är.

kalindas
2013-05-21 22:06
1

De måste skrivas ut av veterinär. Väljer ni den vägen så leta upp ett veterinär som är utbildad på hundens och kattens sjukdomar. Sen bör de även ha ett extra intresse i just katter och den typ av medicinsk behandling.

/Elisa

Gerro
2013-05-21 22:13
0

Tack för eran hjälp, får hoppas att detta löser sig!

Ellensmatte
2013-05-21 23:33
7

Prata med din mamma, jag tycker ni ska beställa en tid hos veterinären för att kolla om det kan bero på urinvägsinfektion/kristaller. Man avlivar inte en katt som protestkissar inne ibland. Man försöker ta reda på orsaken och löser det. Säg det till din mamma.

Gerro
2013-05-21 23:37
2

Jag har pratat med min mamma. Vi ska köpa feliway & se om det fungerar. Vi har också bestämt att dörren till mamma & min lillebrors rum ska vara stängd.

Nebel
2013-05-22 00:14
0

#17 Vad bra att ni pratat och att din mamma är med dig i detta! Håller tummarna för att det fungerar med dessa åtgärder!

Gerro
2013-05-22 00:50
0

Tack, det hoppas jag med! :)

Garmabias
2013-05-22 20:23
1

Lycka till! Jag är säker på att det kommer att gå bra precis som sist när vi pratade om "kisseriet" Jag kan också tillägga att för väldigt många år sedan hade jag själv svårt att få min mamma att acceptera min första katts beteende. Hon tyckte att katter ska bo ute i stallet och äta möss punkt slut. På den tiden fanns det ganska få människor som ens tyckte att man skulle lägga pengar på att kastrera sin katt eller ens visste vad avmaskning var osv. Utvecklingen har verkligen gått framåt. Är det någon mer som kikar på My cat from hell animal channel? Här kan man se att alla beteende går att få ordning på med rätt inställning dvs. det ska vara på kattens villkor..

Gerro
2013-05-22 20:35
1

Tack så jätte mycket! :)
Mamma var troligen lite trött & irriterad när hon sa att han åker nästa gång. Jag vet hur fäst hon är vid Sune & jag tror inte att hon skulle skicka bort honom utan en fight ;)
Nej det programmet har jag inte sett vad jag vet. Vilken kanal går den på? :)

Garmabias
2013-05-23 07:53
0

Kanal 20🙂

Gerro
2013-05-23 13:27
0

#22 Okej tack! :)