Halsinfektion
Undrar om någon har erfarehet eller kunskap om halsinfektioner smittar mellen katt å människa??
Min son var hemma i 2 veckor m halsont, huvudverk å lite feber i början. Snabbprover hos dr. visade inte på halsfluss men på mig måste långprover tas så jag är osäker på om det inte var det ändå. Han har fortfarande lite ont tidvis.
Nu har min ena katt ungefär samma symtom och går på pencillin och idag har jag ont å är svullen i lymforna i halsen.
Tror det finns ganska många snuvor som smittar människa till katt. Hör ofta personers som är förkylda och sen får katten det också.
Är inte vetenskapligt bevisat, men jag tror nog att det är ganska vanligt…
/Elisa
#1 Det tror jag också.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
#1 Vi har opplevd det samme….
Streptokocker och stafylokocker är jättelätt att smitta mellan djur- människa och skitsvårt att få bukt med. Nu kanske inte detta är fallet här men jag bara kom på det nu.
Har haft problem för länge sedan att smitta mina hundar med halsinfektioner, men nu för tiden är min halsinfektioner ett minne blott.

För många år sedan hade jag och en av mina dåvarande katter samma symtom när vi var sjuka å ja fick då höra att katter å människor inte kan smitta varandra. Jag har alltid misstrott det. Nu känns det ju som jag hade rätt och ni säger åxå så.Det e på gott å ont.
Ska bara försöka få katten att äta å dricka igen. Nu tvångsvätskas hon m vätskeersättning och igår fick jag i henne lite mat men idag är hon inte intresserad av nått jag ger henne. Börjar bli tunn nu.
Jag har smittat Obi med halsfluss när han var liten. Han sov ju alltid på mitt ansikte så det var väl inte oväntat att han blev dålig också. Är det en av siameserna som är dålig? Hoppas det snart går över.

Nä, min långhåriga skölpadda som va med på utställningen sist.
Känns hon uttorkad så åk in till veterinären och vätska upp henne. Köp hem lite A/D eller RC recovery. Går lätt att ge via en spruta.
De går lätt ner sig och bör inte vara utan näring länge. Mina katters Herpes sitter i halsen och näsan. När de har ont i halsen (och som mina täta i näsan) så blir de ofta deprimerade. Plus att de går ner sig väldigt fort.
/Elisa

Har hört av doktorn att halsfluss mm kan smittas mellan mäniska och djur hade mycket problem med halsinfektioner när jag var i tonåren och då var det en Dr som frågade om vi hade husdjur för de kunde ev vara "friska" smittbärare. Så var lite försiktiga med nospusser tills ni alla blivit ordentligt friska.
Instämmer med #9 Köp RC recovery eller A/D lätt för katten att äta alt att få i dem med spruta. Personligen tycker jag att RC är lättast att använda om man skall ta sprutan till hjälp samt att man lättare ser om katten fått i sig sitt dagsbehov.
Krya på er!
De vanligaste orsakerna till förkylningar är rhino-, picorna- och coronavirus, och de är absolut inte zoonoser. Stafylokocker är olika på djur och människor, och orsakar inte övre luftvägsinfektioner. Streptokocker kan väl vara underlag för spekulation om den överförs, men är hur lätt som helst att åtgärda, ett dygn på penicillin och infektionen är över. Är det en streptokockinfektion ska absolut behandlas på människa, annars kan det gå illa.
Personligen känner jag igen att djur verkar hängigare när man själv är sjuk men jag är av den starka övertygelsen att husdjuren inte är boven i dramat. På humansidan har man väldigt lätt att skylla hunden och katten för allt möjligt mellan springmask, huvudlöss och förkylningar, oftast helt grundlöst.
Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.
Jag har smittat en sankt bernhardsvalp med halsinfektion.

är helt förvånad. Hade aldrig trott vi kunde smitta varann! man lär sig ngt nytt varje dag.
#12 Tur han hade en whiskeytunna då. Är ju bra mot förkylning

#9 & 10 Var köper jag detta??
Varit hos vet. igen igår och fått pencillinsprutor. Vätskar henne m ersättning i spruta i munnen och handmatar henne just nu med rå kycklingfile, en av få saker hon tar just nu.
Köper de sakerna hos veterinären. Har inte din det, kör in till Blå Stjärnan i Borås.
/Elisa

Blå Stjärnan, here we come.
Jeg har nok mer tro på at det er vi mennesker som smitter kattene med streptokokker enn omvendt.
Kanskje det ikke er forsket noe særlig i fordi de aller fleste er engstelige for at katter kan være smittebærere. Mens vi gale kattemennesker bryr oss mer om faren for at vi skulle være en smittekilde for våre elskede firbente

Fant en link om halsbetennelse /strep throat og dyr:
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

putt