Siames iFokus

Siames

Etikettofftopic
Läst 545 ggr
kalindas
0

Jäkla katt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I vintras flyttade en lite vacker huskattsflicka in på gården där jag jobbar. Vi vet inte vad hon kommer ifrån, men hon trivdes bra hos oss och stannade.
Min arbetsgivare är av den ovanliga sortens bönder som både ger katten mat, avmaskar och ger p-piller.
Trots nogrann skötsel av det sista så verkar det som den unga damen löpt igenom pillrerna!Ledsen

Hon har misstänkt röda och tjocka spenar. Så jag gissar att det kommer bli kattungar om ca 5 veckor…*suckar*
Nu är ju bara kruxet om vi ska sluta ge henne piller eller fortsätta.

Sen är det ju det där med att hon är en total utekatt och lista ut var hon kommer lägga sina ungar blir inte lätt (dvs om de överlever).
Hade jag haft plats så skulle jag tagit hem henne ett tag tills hon fått katt ungarna, men plats är något jag har lite av tyvärr…

Övertala min arbetsgivare att kastrera henne tror jag inte går. Annars hade det ju varit bästa alternativet. Men även då måste hon ju vara någonstans och läka.

Så vad gör man?
Bara väntar och ser vad som händer?

/Elisa

paivi
0

Vad annat kan du?! Du kan inte tyvärr ta hand om alla bondkatter i området, eller hur?

Synd att det inte finns "dagen efter" tabletter får katter också Ledsen

kalindas
0

Nej jag kan ju tyvärr inte det…*suckar*
Räcker bra med Isak. Får väl hoppas att hon föder dem på höskullen och det går bra.

/Elisa

Nilla
0

Jo tack, jag vet hur det är på landet. De skulle aldrig kunna tänka sig, att lägga en krona på en katt. De slår hellre ihjäl ungarna år efter år. Så din bonde hör inte till gemene man. 

I skolan diskuterar barnen, hur man bäst slår ihjäl en kattunge, "…slänger dem i väggen eller skjuter dem med luftgevär?"  Barnen har alltså varit med om detta! Att ta livet av små kattungar!!!! Fått lära av pappa, att det är så här man gör!!!Skrikandes

Jag tog upp detta med barnens fröken och påtalade det bizarra i detta samtalsämne bland barn och att min son blivit väldigt upprörd, då vi just hade en liten unge hemma. Vet ni vad hon svarade?

"-Ja, mig rör det inte i ryggen. Jag tycker inte om katter! "

"- Nähä, vad synd, sa jag. Ja, själv är jag kattuppfödare. "

Inte lätt att komma ut på vishan och vänja sig vid hur de ser på djuren här. Ni må tro att snacket går om, att jag hyser "konstiga" magra katter INNE i mitt hus…Fundersam

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

PollyBoffin
0

#3 Usch vad hemskt! Suck, hur höjer man kattens status egentligen? Vad krävs!?

Hoppas det går bra för den lilla, hon är väldigt fin!