Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 781 ggr
cillaroten
1

Utställning/inte utställning

En sak som jag funderat över rätt mycket…

Hur resonerar ni när ni väntar kull eller har små bebisar hemma, ställer ni ut någon av era andra katter då? Har ni isåfall någon "minimum-ålder" på hur gamla kattungarna ska vara? Särar ni på den utställda katten och resterande katter och isåfall hur länge?

Mvh/Cilla

Mezzoluces
1

Jag har varit lite slarvig med det där. Visst kan man ställa ut, men bör nog ha katterna åtskilda en vecka efter hemkomst.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

tuska
1

Jag skulle va meningen ställa ut min yngsta katt, men gör det inte för att här väntas "smått".   Jag hör till den där jätterädda människan, att det skulle jäklas med sjukdom bland vuxna och ungar, bara en enkel magåkomma är jobbig.  Jag har aldrig isolerat en katt efter utställning, mer än första dygnet bara för andra katter känner en främmande doft av den som varit på utställning och beter sej då dumt.

cillaroten
1

Nä,det är ju ändå en liten risk…och utställningar kommer det ju fler. Så jag tror absolut inte att det är fel att vara försiktig tuska!!

Pratade med en uppfödare,av annan ras förvisso,men bebisar som bebisar 🙂 Hon ställde inte ut de sista 2-3 veckorna av dräktigheten (naturligtvis inte den dräktiga katten..) och inte heller innan första vaccinationen var gjord på ungarna hon hade hemma. OM hon ställde ut så "isolerade" hon den ställda katten precis som du sa Malin,1 vecka. Hon har fött upp i många år och har efter att hon började med dessa "rutiner" haft mycket mindre strul med kullarna.

lynxlo
2

Letade så efter O'Malley på sydkattens utställning och hittade till sist en mycket tom bur- 💔! Men okej, om det var lilleman som var orsaken så är allt "förlåtet"! Vad är väl en utställning i Malmö när det finns en alldeles.. alldeles underbar liten krabat att rå om därhemma! Det blir alltid fler tillfällen, dumt att ta några risker som går att undvika tycker jag.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]1
1

Jag ställer heller inte ut med kattungar och dräktig hona hemma oxå lite rädd för smitta och det känns så onödigt, flera utställningar kommer ju😉

Carlitos
1

Vi skulle ju varit på sydkatten utställning nu i April med våra Siameser, men vi mailade att vi inte kom då vi hade bebisar hemma! När vi var på vår första utställning med Marimekko i klassen ungdjur så blev hon så himla dålig!! Vi trodde vi skulle förlora henne, hon hade antagligen fått något luftburet virus, vi fick tvångsmata henne i en vecka samtidigt som hon fick antibiotika! Så vi är väldigt försiktiga när dem är små å känsliga. Tror inte att vi kommer ställa ut dem när dem är så små igen.. Nu har vi bara haft vuxna katter hemma, så vi har aldrig delat på dem då dem varit på utställning, det är bara lite fräs i början :)

cillaroten
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Naaww🙂 Det var inte bara Lilleman..fick varva honom med jobb,jobb och en mamma med bruten lårbenshals 😮

O'Malley klagade dock inte,utan tillbringade helgen i en av sina favorit- ställningar…😉

cillaroten
1

#5 o 6 Nej som sagt…frågan är om det är värt det.

#6 Usch så tråkigt!!! På vilket sätt blev hon dålig? Man har ju hört allt från magåkommor till snuvor. 

Om man tar O'Malley som ett exempel,så går han ju alltid tillsammans med dom andra och hade blivit förtvivlad om han skulle suttit själv i ett rum. Frågan är också hur mycket och hur långvarigt fräsande det blir om man delar av dom från dom andra en vecka?

Nebel
0

#7 Skönaste päskorven ;)

Carlitos
0

#8 Hon blev slö och vägrade att både äta och dricka, kommer inte ihåg om hon hade feber.. ingen dålig mage eller snuva… jobbigt var det… men tur att hon blev bra tillslut.

Attacks
2

Jeg går på utstillinger sjeldent i utgangspunktet. Gjør jeg det, er det ingen drektige eller syke katter hjemme. ( Jeg holdt meg hjemme da en katt med PYO var under  behandling feks). Går ikke på utstillinger før kattunger er 2-gangs vaksinerte.  Tør ikke ta sjansen på at der alltid finnes en mulighet til å dra hjem noe fra en utstilling 🙂

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

[S*Cupcakes]
3

Ställer inte ut med kull hemma. Eller ja, har inte gjort det. Inte ens med dräktiga honor hemma. Men jag är extremt hönsig också :)

lynxlo
1

#7 Oj, usch då! Hoppas mamma är på bättringsvägen, det låter jätteont! Om O'Malley hänger med dig till jobb igen så berätta gärna- jag hoppar på bussen till Löddeköpinge på direkten!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus