Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1886 ggr
Mach1
0

Kräkningar

Hejsan! Min lilla hona på 7 månader har haft  nån kräkning då och då, men nu plötsligt har det tilltagit och hon kräks nu ungefär 1 gång per dag. Har bytt foder för ungefär 1 månad sedan..Pga. utslag !!Behöver tips och råd.

Många Tack

Rovardotters
0

Vad har du för foder nu?  Hon kan vara överkänslig mot något i det nya fodret, troligen spannmål, smakämnen eller färgämnen. Många spyr av Royal Canins mat.

Ge henne James Wellbeloved kittenmat, det är bra för känsliga katter. Utslagen kan vara stressrelaterade eller bero på fel foder, eller något helt annat som jag antar att du har kollat (jag tänker på ringorm mm). Berätta mer om det inte hjälper med JW fodret. Det bör vända på ett par dagar om du byter foder. Ge henne lite rå lammfärs också, gott och skönt i en orolig mage.

Mach1
0

Tack för ett snabbt svar, jo jag ger nu RC Kitten och det verkar ju inte vara någon höjdare för hennes mage..Gav tidigare PRo plan och fick råd av vet. att byta till ett annat foder och då försvann utslagen… Men nu blev det detta istället.. Jag hoppas att de har JW på djuraffären i vår närmaste stad, isåfall ska jag inhandla det imorgon.

Helenaf76
0

Som Rovardotters skriver så är nog RC boven i dramat.

Berätta gärna hur det går!

Mach1
0

Hej igen! Det verkar inte som det finns någon återförsäljare av JW fodret i Kopparberg eller Ludvika trakten… Hm finns det någon webbutik som säljer det..eller något annat alternativ tillsvidare..Nutro??? Har ej testat vet ni något om det fodret..

ossilian
0

#4 Båda mina katter blir dåliga av RC, men har fin-fina magar nu när de äter Nutro. Orijen ratar de tyvärr, annars är det också ett bra foder för känsliga magar. Det kan du beställa på bla www.swecat.com, om det inte finns i din djuraffär.

kalindas
0

Bör nog inte ge Orijen om det är risk för foder allergi. Det innehåller fisk. Men är katten spannmålsallergiker kan det vara en idé.
Kontakta de som har JW http://jameswellbeloved.se/ och be att de skickar hem fodret till dej. Välj kalkon och ris det är det mest smakliga för katten.

/Elisa

Mach1
1

Hej Hej! Tog bort Rc fodret igår kväll och fick i morse tag på Hills sensitive stomach, (de hade inte några mindre påsar av nutro) så det fick bli Hills… Och nu till det roliga- Smilla har inte spytt en enda gång idag..yippiii! Men ska väll inte ropa HEJ redan, så vi får se hur det går!

Mach1
0

Ännu en dag har gått och Smilla har inte spytt än! RC vilket skit, men nu vet jag det :)

kalindas
0

Skönt!
Håller tummarna att det fungerar.

/Elisa

Mia-
0

Va bra att hon mår bra nu!!

Mach1
0

Ja hon mår fortfarande fint, så problemet verkar vara löst:)

syren
0

Tänkte….Mina två honor höll på sådär ett tag.Speciellt efter de hade ätit så spydde de upp allt igen.Och den ena honan började även kissa på lite olika ställen runt i lägenheten. Efter mycket ståhej och funderingar, samtal och egna knep och knåp.Upptäckte jag att båda hade mask.Eftersom de var relativt nya här hemma då,trodde jag att hon som jag köpte dem av nyss hade gjort det. Men så var det inte i det här fallet.Köpte maskmedel och avmaskade båda och allt problem löste sig direkt!Men i ditt fall kanske det gäller något annat.Men det där med hålla på och kräkas stämmer ju in…

MVH Jessica.

syren
0

Läste lite utförligare nu och upptäckte att du skrivit att det var ditt foder det gällde.Härligt för dig och din katt att det löste sig.

MVH Jessica.

Anderssonskan
0

Är verkligen RC så dåligt, mina katter får det 90% av tiden från olika påsar (har hört om olika kvallite´på olika påsar) och aldrig spytt och mår jättebra.

Tror aldrig dom spytt förutom hårbollar! dom är 8 månader!

Attacks
0

Kombinerer RC her også,siames foret.Merker ingenting. Men katter reagerer jo så forskjelling på så mangt. Så lenge innholdsfortegnelsen følger kravet om et godt næringsrikt for som har de krav som trengs. Blir feil å si et kvalitets for er så mye dårligere enn et annet kvalitetsfor. Er ikke verre enn at kanskje det ene ikke passer for ens katter,men for en annen katt så fungerer det optimalt. Jeg bruker for tiden mest Hills nå.Men 2 av mine hadde også brekket seg om dem ikke hadde fått iblandet et tørrfor med større biter oppi.Ellers sluker dem maten som igjen resluterer i oppkast.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Mach1
0

Min hona måste helt enkelt vara allergisk mot något innehållsämne i RC..Så det är förmodligen inte dåligt för alla, dessutom har mina hundar alltid ätit RC utan problem.. Därför är jag förvånad att detta hände..

Men hursom så mår hon fortfarande bra av Hills:)

Celia
0

#16 - våra funkar inte heller ihop med RC. Allt annat går bra :)

Härligt att det löste sig så snabbt för er!