Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1713 ggr
[lucii]
0

Vad har ni döpt era katter till?

Som rubriken lyder, vad heter era katter?🌺

[ChinHeart]1
2

Våra fem katter heter Madicken, Minnah, Majken, Estelle och Aslan. Fast det är bara Aslan som är en siames, de andra är blandraser

[lucii]
0

Berätta gärna varför just det namnet. Jag tycker sånt här är så intressant!

[lucii]
0

#1 Fina namn :)

Torreador
1

Jag har tre innekatter. 

Marvin Melker den Grå (siameskorsning, hemmets marodör….)

Svart (en svart bonnakatt, väldigt egen och självständig)

Vit (en vit bonnakatt, husets prinsessa)

Sedan har jag 4 st katter som bor i lagårn och de heter

Saga (en vit långhårig norsk skogskattkorsning)

Pulver (vit, dotter till Saga)

Modig (grå-brun randig, med vita tecken)

Gråben (grå, dotter till saga)

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

berthagenn
4

Bondkatten heter: Charlie efter Charlie Chaplin

Siamesen 1 Ruben: Heter Ruben Nilsson (ibland Herr Nilsson) efter den store konstnären Ruben Nilsson

Siamesen 2 Ludvig: Heter detta efter Beethoven

Siamesen 3: Heter Storm eftersom de tar dig med STORM! ❤️

Jag kallar hela gänget för ”SKURKSSONS AB” ha ha ha!😂

[lucii]
0

#4 härliga namn!

#5 Haha, Skurkssons AB 😂 Gör de mycket hyss?

amandahurtigh
2

Mina heter Ethan & Ingemund (S*Amun Ra's Printz Ethan & S*Spotless Ingemund).

Jag har själv inte valt namnen själv, dock har jag valt att kalla de för deras 'riktiga' namn, då de passar de som handen i handsken.

Finns inget bättre namn än Ingemund, I LOVE IT! :)

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

[lucii]
0

#7 Härliga namn de också 🙂

carinbrack
4

Mina heter Kaiser (huskatt), Dexter (siames) och Sputnik (siames). Vi sätter alltid upp en lista på kylen där hela familjen skriver upp namnförslag och sen ältar vi tills alla är nöjda (mer eller mindre).

[lucii]
0

#9 Bra att alla får vara med och välja. Jag har bara min sambo som accepterar det mesta så för mig är det min egna velighet som kommer fram.

Fina namn 🙂

Kvitter
2

Och mina heter Rumpleteazer, kallas Teazer (huskatt). Namnet kommer från musikalen CATS, är en av tjuvarna i showen, så tyckte det passade då hon stal allt som glänste när hon var yngre.
Yuki (siames) betyder snö på japanska, tycker att det är ett så väldigt vackert namn.
Och Troll (ragdoll) för att han såg ut som en liten busig trollunge och är stor och klumpig. 😃

Nerdysiamese
4

Mina två heter Mystra och Cyric, jag och min sambo rollspelar och namnen är tagna från ett av de universum vi spelar i, Dungeons and Dragons: Forgotten Realms. Mystra är gudinnan av magi, Cyric är guden av lögner (inte så elakt som det låter, det är en ganska spännande gud om man läser mytosen ^___^') sedan blir det lite extra roligt att döpa katterna till gudar då uppfödarens tema är änglar, stiga lite i rank :p

Medarbetare på Datorspel I Fokus

berthagenn
2

Om jag ska vara ärlig så gör det inte mycket hyss mer än med varandra. Det enda hysset är väl att springa ut i trappan och är de riktig snabba - in till grannarna.

😂

joppmoll
1

Mina katter heter Castor och Joppen.

Castor, OSH, heter så för att det är det namn han fick av uppfödaren, och jag tycker inte det fanns nån anledning att ändra på det. När han har dumheter för sej kallar jag honom Gusten. Vet inte var det kom ifrån.

Joppen, huskatt, heter så för att han sa joppjopp när han var liten. Kallas också för Sockan eller Socka Börn. För att han är som en tjock liten björn.

Kärt barn har många namn :)

[idaskoog]
1

Ronja, kiwi, samson, harryh, mancini, kola, max, bom-bom, jackson,pirri-pirri….ja det var mina namn.

Lillatassen
1

Våra katter heter:
Lilleman: (egentligen heter han Garfield, han är stor, röd och "rund") men han fick smeknamnet Lilleman som liten och ja, det smeknamnet har hängt kvar sen dess.. dock passar namnet honom iiinte alls nu snart 10 år senare efter Kastrering och en massa go mat 😉
Engla: När jag var gravid med min andra son, så bestämde jag mig för att eftersom jag inte fick en dotter då, så skulle mitt "tredje" barn (vilket blev en brunmaskad siamesflicka) heta Engla och så blev det 😃
Chimi: När vi "väntade" på att få hem Chimi så satt jag på ett Kattforum och drömde och såg en uppfödare som hade en Devon Rex vid namn Chimi, urläckert! (Både namnet och katten!) Så "knyckte" det namnet till vår svarta panter 😇
Arnold: Ett kärt barn har många namn.. Arnold fick sitt namn eftersom att han är/var (definitionsfråga) ett muskelberg.. 😉.. Han kallas även för Arnie och Narnia..
Yoshi: Våran minsting. Heter i stamnamnet Hamilton (tuff, ensam, man? Öhm, ja något sånt tänkte jag när han fick sitt Hamilton, eftersom han är ensambarn i sin "kull") Sen kändes det lite långt att kalla honom för det, så han heter Yoshi, från den söte gröna draken i Mario Bros-spelen, visserligen är våran Yoshi varken grön eller en drake (vad vi vet) men det passar oss att få en liten drake bland våra andra apor här hemma 😃

AngelsCo
0

Alla mina katter heter på ett ungefär vad uppfödarna kallade dem. Den enda katt som faktiskt fått byta namn från uppfödarens är Nessa. Hon heter Courelles Promessa, och det bestämde vi redan innan hon hann flytta hit.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[lucii]
1

Härliga namn allihopa :)

Mina 2 flickor heter Samara (lyckobärare) och Athena (grekisk gud). Båda två huskatter, en svart och en liten röd/svart paddis. Jag ville ha två namn som passade ihop eftersom de är systrar. Hade 3 dagar på mig att bestämma mig eftersom jag fick ta emot dem från en släkting med kort varsel. Jag är väldigt nöjd över namnen än idag. De gånger min lilla paddis är busig får hon tillfälligt heta Elände av min mamma som hälsar på ibland men det är inte så farligt som det låter :P

Jag väntar på att en uppfödare ska planera fler kullar och då hoppas jag på siames-flickor inom en kort framtid ❤️

Vi vill inte ha en icke kastrerad hane här hemma. :P Därför får det bli flickor när det är dags. Då dyker nog namn boken upp igen om jag inte tycker om namnet hon har från början.

SacredSouls
1

Vår nye jente heter Tusse etter det norske ordet for Goblins i Hobbiten Det var mine to tenårinsgsønner som fikk bestemme navnet 😃 

Vi har også en jente som heter Messi etter fotballspilleren Lionel Messi

Også har vi en Jöback etter den nydelige Peter Jöback

En Sookie etter Sookie i True Blood.

Stort sett finner vi på kosenavn. 

Vår gutt kaller vi Raspen.Han heter Raspberry i stamtavlen,men oppdretteren kalte han alltid for Razzy. På norsk ble det litt mer som Rassen som betyr rompe 😂 Derfor ble det Raspen istedet

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Carlitos
1

Våra heter Marimekko och Kaa (namn från uppfödaren som vi inte bytat på) vår egna Don Vito Corleone som kallas Vito, samt vår Vilda som vi tyckte passade henne då hon var ganska vild å busig när hon var liten.. Men som igentligen heter Bad Romance ;)

Siameshona
2

Mina killar heter Pacino & Dag Otto. Otto kallas dock 'bara'Otto utom om jag ska försöka låta sträng:) då blir det Dag Otto Dessa namn är de döpta till & jag tycker det är fina namn som passar dem utomordentligt!

[figgelina64]1
0

Mina heter delvis som dem är döpta till i sitt stamnamn med lite "nickname"

Q, Melody (Melli), Hugo Boss (Hugo), Arizona (Zona), & sist  Bumble Bee Little (Humlan) ❤️

Nebel
0

Mina gossar lystrade redan till sina namn när de kom in i mitt liv och har därmed fått fortsätta heta Samuel (Whiskers) och Måns. Med tiden får ju älsklingarna dock diverse smeknamn som "gossen Ruda", "grabbarna grus" osv osv men Samuel är nog mest känd som Zilversurfaren (då han helst hänger ut på min rygg el axel) och Måns kallas numera oftast Barba-Måns (då han inte bara är rund & go utan även den mest mjuka & smidiga gosse man kan tänka sig i relation till människor).

gojanplum
1

Vi hade tänkt att döpa våra två chokladorientaler till Hans och Greta, men när de flyttade in insåg vi snart att Hans inte var en Hans utan en Julius (i personligheten, och efter sin far Cesar som han är en kopia av). Och Julius blir ju Julle, Julio, Juli, Jul osv i all oändlighet. 

Greta (Gretis, Greta Garbo, Lill-Gret, Aktrisen m.m.) fick behålla sitt fina namn, men har dessutom fått det mer familjära (och mycket kärleksfulla ❤️) smeknamnet Råttan. 

De kallas också 'Katta-flick' och 'Katta-pojk' bland annat. Ja, kär katt har många namn..🙂

kina16
2

Min Siames heter Boris efter Boris i Ullared som jag är lite småförtjust i
 😃 😃

kalindas
1

Smilla - en omändring på Smiling Queen som hon heter i stamtavlan
Saga - för hon heter Kalindas Saga
Elliot - för han heter Kalindas Elliot
Ellie - förkortning på Kalindas Ellionora
Skatan - för att hon är en skata 😉

/Elisa

GoodWibes
0

Halona - Egentlig navn: N*RarozSia´s Halona, SIA g

Maja - Egentlig navn: GoodWibes Cookie Dough NW12, OSH g 03

Dino - Egentlig navn: N*Wild Image T-Rex, SPH n 09 21

Snickers - HCS f 03

Nemo - HCS n 03

[S*Cupcakes]
1

Jag har ingen aning hur jag tänker…

Snigel, Gurkan, Sammet.. nästa katt ska nog heta Räkan..

och så Kiku och Twiggy då som har någorlunda normala namn

johannaandersen
1

Jag har en liten siameskille som heter Nino (S*Vasastans Kaneq) och en liten abessiniertjej som heter Cheri (S*Xanthomelas Winsome Viktoria)! Jag tyckte inte riktigt att någon av deras stamnamn passade på deras personligheter så siamesen fick heta Nino vilket är ett av mina italienska favoritnamn (och han ser ju ut som en liten Nino!) och abessiniern fick heta Cheri för hon är verkligen kärleken själv, gosigare och kärleksfullare kisse får man leta efter!

Mirren6
2

Vilken rolig tråd! Riktigt spännande att läsa om allas namntankar!

Min ena orientaltjej heter Mao, vilket jag kan förstå att många kanske höjer på ögonbrynet åt. Vi skämtade om det först, att så kan man ju inte kalla sitt husdjur. Men det blev liksom självklart efter någon dag. När hon jamar säger hon klart och tydligt "Maao". Mao betyder katt på kinesiska. Sen är hon en riktig diktator här hemma (padda) ;)

Min andra tjej heter Ella. Det är en variant av hennes söndagsnamn: S*Vårgårdas Isole Il Iliana. Vi funderade på en förenkling av Iliana: Ilja eller Illa. Men så blev det Ella. Hon var så mjuk och näpen när vi fick henne, så Ella var mycket mer passande än lite tuffare "Illa" :)

Mezzoluces
1

Min första katter: Lao, röd bondkatt som lät så när han mjauade. Pisse, röd bondkatt som jag inte hade fantasi om namnet. Bästis, svart och grå randig bondkatt, fick namnet för hon blev pisses bästis. Hade en siames som kallades Junis hos sin uppfödare, så då fick hon heta det hos mig oxå. De jag har hemma nu är B-kullen= Betty,Bailey,Bobby. Ziggy, hette så i stamtavlan. Lilo för hon var så söt, Busan för jag hade dålig fantasi, Oscar för han ser ut som en kung Oscar, och slutligen Catla för hon lät som Catla Draken i sin bur när jag hämtade hem henne från uppfödaren :-) numera har vi även två röda bondkatter som heter Kattis och Kurre trots att de är killar bägge två..

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Missannas
1

Våra katter heter Molly, Uma, Engel och Honey Bee. 

Den enda som fått byta namn är Molly, hon heter egentligen S*Humlaåsens Peggy Sue, men vi tyckte hon såg ut som en Molly. Uma och Engel har deras uppfödare döpt och namnen passar dem perfekt. Honey Bee har vi fött upp/döpt själva, vi tyckte det var passande på en knubbig, söt och randig kattunge ❤️

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus