Siames 8 år
Min ÄLSKADE SIAMES ÄR TÄPPT I NÄSAN SEN CA 6 VECKOR TILLBAKäldkade siames har varit täppt i näsan sen 2 månader sen.Hostar och är täppt i näsan så den snarkar när den sover på vänster näsborre.Äter cortison sen 3 veckor sen.EN tablett per dag 2,5.Har röngat den och tagit prover.Alla prover är bra förutom att ena näsborren har en liten förändring.Men de kan inte se vad det är ifall det är en tumör.
Rötgen finns i södra Sverige som är ca 110 mil bort. Tycker att katten är varannan dag bättre.Den äter varannan dag bra och mår bra. sen varannan dag äter mindre och sover mycket. Det rinner även från ögonen en vätska ofta men det har det gjort sen jag fick hand om katten för ca 4 års sedan.Har gett vaccination regelbundet, men nu var det dax men de ville inte ge när katten inte mår bra.Har ni varit med om något sådant???Veterinären sa även att han har varit med att en katt som de var 100% trodde hade tumör hade en svamp som inte gick och se i en vanlig rötgen som de har här i norr,Den katten blev helt frisk.Sen hade även Siamesen förra året en släng av det här med hosta och andningsproblem så veterinären trodde det var astma.Siamesen har gjort minst 5 nedsövningar för att kolla alla möjliga sjukdomar men de hittar ingenting och proverna är bra.Vad skall jag gör?Det är en underbar kisse som jag älskar har förutom den en skogskatt och två hundar en på15 år och 2 år,och alla sover och tvättar varandra,Ett härligt gäng.Det är ju ingen ålder för en katt 8 år.Men vill ju inte att den skall vara sjuk.
Huff. Håper de finner ut hva som er feil. Det er riktig at man ikke skal gi vaksinene til katter som ikke er 100% friske så der handlet veterinær helt rett.
Jeg tror nok jeg ville reist den veien og tatt et røngten bare for å se.
Du har ikke forandret noe i hjemmet? Allergi? Vi brukte nemlig Tidy cats kattesand før og det hostet våre siamesere masse av.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hur gammal är katten? Det kan hända han har eller har haft herpes eller calici infektion. Även Mykoplasma felis kan ge de symtomen.
Har två katter med problem efter ett sådant utbrott. Min ena katt är kroniskt förkyld och den andra är förstörd i näsan och harklar slem dagligen. Nu mår de i övrigt fysiskt bra och är glada och pigga. Annars hade de fått somna in.
Har du gjort de såkallade "ögonpaketet" på honom. Där man testar om han har herpes, klamydia eller mykoplasma felis? Ni kan även skicka in ett prov och testa för caliciviruset. Man skickar proverna till SVA.
Om det är herpes ska kortison undvikas då det sänker immunförsvaret och katten inte får möjlighet att bli frisk.
/Elisa
Alltså. Om du bor så du har 110 mil till närmsta röntgen undrar jag vars sjutton du bor.
För jag bor också i norra Sverige och jag kan nog tipsa dig om ett par större veterinärkliniker betydligt närmare som har röntgen där du kan se detta. Sen går det ju alltid ta en biopsi på nosknölen.
Kanske är en skiktröntgen som det gäller? 😮
/Elisa
Usch, stressande när djuren är sjuka ;(. Jag vet inte vad din veterinär sagt men tror att man borde se effekt av kortisonbehandling efter 3 veckor? Håller med #2 om ytterligare provtagning. Ifall att din veterinär inte kan göra mer men rekommenderar fortsatt utredning så skulle jag, precis som # 1 skriver, gått vidare trots lång resväg. Under utredningen av min älskade Doyans andningsproblem fick hon bl.a. göra Rinoskopi och CT. Utifrån din beskrivning låter det som om dessa undersökningar skulle kunna vara aktuella för din kisse. På Strömsholms hemsida går bl.a. att läsa; …" symtom som utreds med rinoskopi inkluderar näs-sekret, nysningar, näs-blödningar, och vissa typer av andningsproblem. Sjukdomar som kan diagnoseras inkluderar bl.a. inflammation, främmande kroppar, och mykotisk (svamp)-infektion. Precis som med andra typer av endoskopi kan man ta biopsier av insida av näshåla samt ta bort främmande kroppar med rinoskopi". Vet att det inte är så lätt att hitta kliniker med denna teknik, Strömsholm som sagt och Blå Stjärnan i Göteborg är de som jag haft kontakt med. Perfekt om #4 har koll på norra Sverige. Hoppas verkligen att ni finner orsak & bot snart!
Tack för alla bra råd jag har fått utav er angående inlägget Siames 8 år det hjälper mig att gå vidare med förslag till veterinären på tester och nya undersökningar.Jag har ca kostat på Simesen 14.000 kr men den är värt varje krona.Att åka 110 mil är inte det lättaste med en sjuk kisse så jag försöker göra allt annat först o testa olika alternativ.Fick bra råd utav er som jag är tacksam för. Jag bor ca 16 mil från närmaste djursjukhus men de har ingen magnetrötgen där utan närmast är enligt vetrinären i Göteborg bara till Stockholm är det 110 mil så det är ännu längre till magnetrötgen och Siamesen skulle inte orka med det just nu.I dag har den haft en bättre dag, i går en sämre, det har varit så nu ca 2 veckor.Skall till djursjukhuset åter 4/3, de skall undersöka igen och kolla hur det nu ser ut i nosen och se om cortisonet har hjälp något.Skall be veterinären att ta alla prover de kan så de kan utesluta vissa saker.Annars är Frasse siamesen en otrolig fin och mysig katt som jag älskar otroligt mycket.Siames är en underbar kattras.Den är så snäll och lekfull med alla mina andra djur men lite envis men det är bara charmigt.Jag har haft en jobbig Påsk när Frasse inte mått så bra.
Men det kan ju vara astma eller som en av er sa att allergisk mot kattsand eller något som man inte har tänkt på.Frasse hade samma problem förra året denna tid men inte så starkt som nu.Då gjorde flera nedsövningear trodde att den hade en sjukdom som heter Floor eller något sånt,men det var inte det.Den är alltså snorig och luktar lite fränt ibland och kippar efter luft ibland, hostningarna har nästan helt slutat.
Än en gång tack för att ni har kommit med tips till mig.Jag hoppas innerligt att det inte är tumör då tror jag att Frasse får somna in har hört att de lider så och det är stor chans att de kommer tillbaks, och det vill jag inte utsätta honom för.Han är värt ett värdigt slut. Men än ger jag inte upp utan skall göra allt jag kan för att den får flera år till.
Håller tummarna att de hittar felet och att Frasse får flera år till hos dej. 🙂
Berätta gärna hur det går för honom.
/Elisa
Tack ELISA SKALL BERÄTTA HUR DET GÅR FÖR fRASSE,SOM SAGT AV
10 DAGAR SÅ HAR 5 VARIT BRA SÅ VARANNAN DAG DÅLIG.hOPPAS DENNE DAG BRYTER CIRKELN ,ÄNN SÅ LÄNGE BRA DAG I DAG
Hoppas på forts bra dagar och veterinäruppföljningen i veckan! Klappar till Frasse & styrkekramar till dig!
Tack Nebel det värmer.Tyvärr så blev Frasse sämre igen han har velat kräkas men det har inte kommit något, men han äter bra men vilar nästan hela tiden hoppas den 3/4 kommer snart så min veterinär kan titta och undersöka den igen.
Hejsan!
Lovade skriva hur det har gått för Siamesen Frasse.Var hos veterinären i går 4/4 ,de sövde ner honom rötgade näsborren.spolade näsborren.försökte ta ett biopsi prov men det gick inte för det var alldeles för trångt.Tyvärr så var rötgen bilden sämre nu än för 2 veckor sedan det hade blivit mer. så vi vet inte om det är en aggressiv svamp eller tumör det ser likadant ut.Så veterinären satte in ett nytt medel ge 3ml en per dag i 7 dagar sen uppehåll i 7 dag åter 7 dagar medicin .uppehåll i 7 dagar 7 gagar medicin totalt 6 veckors period,Efter ca 8-9 dagar så ser man åt vilket håll det går enligt veterinären.Tur att proverna var bra så de kan sätta in detta medel sen skall frasse även ta cortison varje dag.I går åkte vi 32 mil med honom han var trött och hade gjort ner sig i buren men på kvällen var han sitt gamla jag.
I morse var han ännu bra men lite sämre på eftermiddagen men han har fått sin första kur med svampmedel så han blir säkert trött av det också.'
Så nu får vi hålla tummarna att det går vägen att han får ett bra liv flera år till.'
Min gamla hund Lizzie 15 år dvärgschnautzer har varit dålig i magen men är bättre just nu.Min andra katt Emil skogskatt 10 år om några dagar mår bra och min dvärgpincher Bilbo 2 år
Så Elisa är det något du vill veta mer så berättar jag gärna men nu vet du hur läget är just nu
Tack för informationen. 🙂
Jag håller tummarna att det "bara" är svamp och att det försvinner snabbt! Så han får ett långt liv!
/Elisa
Hoppas att Frasse svarar på medicinen och kryar på sig!
Frasse har fått sin första omgång av medicinen ITRAFUNGOL VET Skall
ha uppehåll i 7 dag och fortsätta åter i 7 dagar me medicin skall totalt 6 veckor göra det enligt veterinären.
Det är 4 dagen som den är utan medicin i dag så om 3 dagar åter igen medicin.Frasse mår väl så där men den har inte blivit sämre i alla fall.Veterinären sa försiktig optimist Han menar att han skulle troligtvis varit sämre om det var tumör men som sagt försiktig optimist.Men är glad för varje timme som den mår bra Är det någon annan som har använt detta medel till sin katt eller hund?
Jag fortsätter att rapportera hur det går för Frasse, och tack än en gång för erat stöd.
Har tyvärr ingen erfarenhet av preparatet i fråga. Förstår att ni har en fortsatt jobbig och orolig situation. Gott dock att veterinären, trots stor försiktighet, ändå tycks lite mer optimistisk. Håller tummarna och sänder styrkekramar till dig & Frasse!
Frasse får sin andra omgång av sin starka medicin,han har blivit mycket bättre så era styrkekramar hjälper.Frasse skall ha 4 dagar till sen vila 7 dagar och sen 7 dagar igen.Hoppas att det fortsätter så här att han blir friskare och friskare.Jag är så glad men än är det långt kvar.Sen när Frasse har fått all medicin då skall han en vecka senare nedsövas och rötgas igen så att vi får veta om det har ökat i nosen eller minskat, sist hade det ökat innan denna medicin.Men vi får hoppas på det bästa för jag älsskar denne kisse + mina andra djur så otroligt mycket.Rapporterar åter hur det går.
Vad roligt att höra att det "går åt rätt håll" för Frasse! Vi fortsätter att hålla tummarna för er ❤
Låter bra! Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll!
/Elisa
Så bra ❤️ Krysser fingre for at det fortsetter slik. Lykke til!
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
❤️ Hoppas allt blir bra!! Håller tummarna
Kom igen Frasse! Krya på dig! Vi hoppas att du ska bli pigg och frisk katt igen! Kramar från silverfisken Hjalmar och pälsängern Pumah