Knasig i magen
Hej allihopa!
Jag har ett litet problem med min lilla kattunge. Han är lös i magen till och från. När han kom från uppfödaren var han lite lös i magen (inte konstigt med tanke på stressen från bilfärden) och blev sen jätte bra i magen. Några veckor senare var jag tvungen att ge ena stora katten hills i/d (tror det heter så skonkosten) och Kålle åt lite så klart likaså fick han lite extra kattungemat blötfoder några dagar för jag tyckte han var lite lite mager. Därefter ballade magen ur igen. Nu har det gått ca 1,5 vecka sedan dess och vissa dagar är han fast i magen och andra är han lös. Jag ska tillägga att han inte har fått mer kattungemat och inte heller i/d eftersom stora tjejen vägrade äta den :-).
Kålle bajsar ca 1 gång per dag, så det är inte så att han springer i tid och otid. Han äter och dricker som vanligt - bra. Och Kålle är pigg och glad och busig precis som han ska. Alla katterna äter Orijen och har det framme dygnet runt. Eftersom vi har barn så finns det ju lite smått och gott på golvet efter måltiderna - kan det vara spannmålsallergi? Tänker främst på att det faller brödsmulor på golvet. Jag ska åka och köpa Canikur och se om det hjälper.
Tacksam för tips och ideér!
//Helena

Glömde skriva att han är avmaskad. :-)
//Helena

Du kan prova med att ge honom Zoolac några dagar, det kan göra underverk på små kattmagar. Det finns att köpa hos veterinären.
Tine

Vilket brukar vara bäst? Canikur eller Zoolac? Vad är det för skillnad på dem?
Helena

Vid lös mage brukar man rekommendera fasta i 24 timmar. Därefter enbart snäll mat som kokt torsk med lite ris/risavkok och kokt kycklingfilé tills magen är helt normal + några dagar extra med denna mat. De där extradagarna kan man även blanda i lite uppblötta torrisar så att övergången blir skonsam. Sen gäller det att hålla fast i ett och samma foder till katten närmar sig året, för det är just under det första levnadsåret som magen kan slå bakut vid väldigt små förändringar.
Fil med bakterier, s.k. Probiotika (Dofilus etc) är också mycket bra för mag- och tarmfloran och kan ges dagligen.
Lycka till med Kålle och pussa magen :)
/Cecilia

Kålle och jag gör inget annat än och gosar. Han är den mest kelsjuke kille som finns. :-)
Han har fått samma torrisar hos mig hela tiden men däremot gjorde jag nog misstaget att ge honom lite extra kattungefoder(burkmat) och jag tror att det var där det "körde ihop sig" lite. Det som är så lustigt är att han är fast och fin vissa dagar och andra är han lös. Inte vattendiarre, men lös. Och han mår ju jätte bra i övrigt, blank och fin päls, busig och matglad. Då ska jag köpa hem lite Dofilus. Men hur är det med katter och laktos?
// Helena

Jag ska bjuda in en person här, tror inte att hon hittat hit. Hon har läst allt om detta med olika filer och ger sina katter det dagligen. Jag ger ofta men inte varje dag och har aldrig märkt något konstigt.
När vi har kattungar får de äta en väldigt varierande kost - det har varit bra sen när de har flyttat. För de har smakat det mesta och magarna har vant sig. Men många vågar inte variera så mycket och då kan man få en bebbe med extra känslig mage efter flytt. Det låter som helt normalt att din Kålle ibland är normal och ibland något lösare. Så länge han är pigg och mår bra, så ska du inte oroa dig :) Så där funkar ju även vi människor och vi är ju inte sjuka för det. Kattungar har ju också en förmåga att smaka på allt de hittar, som t ex brödsmularna som du nämner. De får i sig hår, päls och ludd från leksaker, kattsand osv. Då kan magen vara lite upp och ner. Det brukar växa bort efterhand som magen vänjer sig vid variation :)
/Cecilia

Det känns skönt att höra :-) Håller tummarna för att det gäller Kålle också. Och som du skrev så smakar han på allt :-) Kålle har fått Canikur i eftermiddags och han var väldigt lös nu i kväll, kan det bli så?
Vore intressant att höra vad hon har för erfarenheter. Hoppas hon vill dela med sig.
//Helena

Jag har skickat en inbjudan men inte fått något svar under kvällen. Hon jobbar nog och då kanske hon dyker upp här imorgon :)
Kålle ser ut att vara en riktig goseklump :)

Spännande :-)

#9 - jag såg att du fått svar av rätt person på mailinglistan. Jag upptäckte också att jag hade fel e-post. Kan ha hänt något galet när jag importerade min gamla adressbok… Ska bjuda in henne på nytt. Hon är bra att ha här annars också :)

Hon är kunnig på mycket 

Vill bara säga att det är tveksamt om det är så lyckat att svälta en kattunge, en vuxen katt är ju inga problem men en kattunge bör man försöka med Zoolac eller Diarsanyl. Canicur kan också fungera beroende på vad som är tokigt med magen.
Zoolac innehåller ju alla de här bra bakterierna för en kattmage och Diarsanyl skyddar tarmväggarna så de får vila lite. Canicur tror jag är ett sorts bulkmedel för att stoppa upp häftig diarré, det brukar vara lite pilligt att få i dem Canicur.

Ja Rovardotters är kunnig på detta. Jag tror inte att det är för att hon har haft problem, utan för att hon har ett stort intresse. Ta kontakt med henne privat om hon inte loggar in här igen (hon är medlem nu i alla fall). Såg ditt mail, svarar under dagen.
Jag har dessvärre ingen erfarenhet av alla dessa medel (canicur etc) som ni nämner här. Har råkat ut för akut lösa magar vid tre tillfällen. Första kullarna 93-95 då någon 'smart' hade sagt att man skulle ge Anderssons välling och sen någon annan som sa att man skulle blanda det med nötfärs… Jo jag tackar - det blev inget allvarligt, men efter detta utgick jag från logiskt tänkande och har bara haft en kattunge med dålig mage efter det (2005) och då var det förgiftningssymtom med ett dygns inläggning.
Det var för övrigt strängt förbjudet med mat det första dygnet, inget jag kunde göra något åt då han var inlagd.

Kålle är bättre i magen nu. Det börjar likna korvar.
Ger honom lite passerad kokt morot blandat med lite Dofilus 2 ggr/dag. Mums, säger Kålle. Fast jag är inte säker på att han behöver det fortfarande men han tycker det är gott och han är ju inte hård i magen så varför inte…
Jag har inte fastat honom, däremot har jag inte gett honom några andra godsaker utan han har fått hålla sig till Orijen och morot/dofilus. Funderar på att köpa Laktiplus som Rovardotters rekomenderade på listan, då slipper man laktosen.
Stort tack till er alla för tips och råd!

#14 - fortsätt du med detta om det fungerar så bra, det hade jag gjort. Det är säkert jättenyttigt om inte annat 
Och nej, man ska inte fasta om det inte är diarré, så du har gjort helt rätt. Ser att jag använt mig av ordet lös mage i mitt "fasta-inlägg", så det är en korrigering här… sent omsider 

Hej Celia
Jag hittade den här tråden på listan och jag ska svara lite kort. Jo, jag har faktiskt haft problem vid ett tillfälle då jag var för hård i min avmaskning. Jag använde axilur och det tålde inte mina kattungar, de fick ljust gult bajs. Jag trodde de hade fått Guardiamask, skickade in avföringstester till SVA, de hittade varken bakterier, mask eller något annat. Då fick jag luta mig tilbaka och tänka, diskutera med andra hälsoinriktade uppfödare, vår veterinär mm och kom fram till att avmaskningen hade tagit död på tarmfloran och den måste återuppbyggas (jag hade inte riktigt uppfattat hur giftiga avmaskningsmedlen faktiskt är innan detta hände). Ljust gult bajs är ett tecken på att katternas näringsupptag inte fungerar (men det kan också vara ett tecken på ovan nämnda mask). Återställningen gjorde jag med probiotika och rå mat, ingen fasta och ingen kokt dietmat. Använde också Diarsanyl och vätskersättning för människobebisar. Alla återhämtade sig och blev bra igen. Jag läste massor om probiotika (goda tarmbakterier) och prebiotika (antioxidanter).
Jag funderade också mycket på sambandet mellan livmoderinflammationer och andra infektioner, inflamationer och bristen på goda tarmbakterier och jag är av den bestämda uppfattningen att det finns ett mycket starkt samband mellan infektioner/ inflammationer och brist på en skyddande tarmflora. Naturliga tarmbakterier kan nämligen vandra från tarmen inne i kroppen till andra organ och skada dem om katten/ människan eller andra biologiska varelser inte har nog med skyddande bakterier i tarmen. E.coli finns exempelvis naturligt i tarmen och ska finnas där, om de vandrar till fel ställen i kroppen kan de dock göra stor skada. Goda bakterier bygger upp en skyddande barriär i tarmen och förhindrar sådana intrång av bakterier in i kroppen.
Detta är en hel vetenskap, kan inte förklara allt så utförligt nu. Jag har läst så många vetenskapliga rapporter och annat, på riktigt knepigt fackspråk och jag har inte hittat något som inte styrker mina teorier. Jag ger alltid mina katter och kattungar goda tarmbakterier genom ett preperat som heter lactiplus (finns på hälsokostbutiker) + rå mat i kombination med torrfoder och annan färdig kattungemat. Kokar kyckling och blandar i Onaka (med grönt te och goda tarmbakterier, riktigt smakligt tycker katterna), a-fil, yoghurt med goda bakterier, kokt fisk, rå fisk mm. Jag lär dem att tåla all möjlig sorts mat och det fungerar. Jag tror inte på ensidig kost, tror det är direkt farligt för katterna, särskilt ett och samma torrfoder. Till alla kattungar med eller utan dåliga magar rekommenderar jag att man använder goda tarmbakterier, finns olika märken, ju fler bakterier desto bättre. De föds bara med en liten gnutta tarmbakterier som de får från mamman, det är därför också viktigt att alla vuxna också får i sig de skyddande bakterierna, ju bättre skydd honan har desto bättre skydd får ungarna. De som barfar fullt ut får i sig mycket sånt helt naturligt liksom utekatter som tillåts jaga och äta upp sina fåglar och möss.
Efter en antibiotikakur och avmaskning är det särskilt viktigt att återställa tarmfloran. Ge diarsanyl och lactiplus i samband med avmaskningen så slipper ni råka ut för det som drabbade vår kull. De flesta kattungar tål Banminth men det finns de som reagerar på det preparatet också. Jag avmaskar inte alls så häftigt längre (varannan vecka) som jag gjorde innan. Helt onödigt på innekatter. Någon eller några avmaskningar får dock varje kull. Många fel kan bero på fel kost och att de lever i en nästan kliniskt renlig miljö. Naturligtvis ska man hålla rent men inte sterilt.

#16 - Tusen tack för att du tog dig tid till att skriva om detta här inne också :) Vi satt och väntade på dig för ett tag sedan, men sen frågade Helenaf76 även på mailinglistan och fick nog en del svar där också. Och nu är du här - jättetrevligt :)
Kanske dyker det upp ytterligare frågor nu, efter all din information och då är det bara för alla oss andra att fråga på i den här tråden :)

#16 Tusen tack för ditt inlägg! Jättespännande att läsa tycker jag. :-) Och tack för att du engagerar dig och sprider den information du har och hittar! *kram*
NÄr du skriver om avmaskningsmedel så blir jag riktigt intresserad eftersom Kålle blev avmaskad straxt innan diarrerna började. Har inte märkt det på någon av mina andra katter vare sig nu eller tidigare.
Kålle är bra i magen nu. Han fick något som heter Probade Gel, det innehåller goda tarmbakterier anpassat för djur. Han får lite smått och gott och magen håller. Den höll t o m för vitlöksdippen han råkade få tag på under ett obevakat ögonblick
.
Trevlig helg önskar jag er alla!

Hej Helenaf76
Skönt att din katt är återställd nu. Nej, jag hade som sagt inte heller insikt i tidigare att avmaskningsmedel kunde ha så dåliga effekter på katterna, det är bäst att det det försiktigt med alla starka läkemedel till djur. Var köpte du du Probade Gel? Det kanske är ännu bättre för katterna än lactiplus? Bra att insikten sprider sig om att "problemmagar" inte alls behöver bero på för mycket bakterier utan tvärt om. Rikare bakterieflora ger bättre näringsupptag och bättre skydd mot sjukdomar av alla slag, både på människa och djur.
Trevlig helg du också!

Ser i efterhand att det blev lite knasig svenska i inlägget ovan men kan inte ta bort det och ändra. Jag har tre synfel som bara ökar i styrka hela tiden, glasögonen fungerar inte så bra vid skärmen då de är korrigerade för dessa tre fel (långsynt, närsynt och brytningsfel på båda ögonen samtidigt) och så bryter det sig en extra gång i skärmen och förvillar. Det är extra svårt för mig att se om allt blir rätt när det är så liten text. Jag får snart sluta skriva direkt in i forum, email mm, det blir så mycket trista fel. Jag blir deppad av detta faktum. Vad ska man göra? Får använda words stavningskontroll och klippa och klistra in inläggen kanske. Jag börjar bli gammal och kroppen fungerar inte som förr. Trist kommentar av mig men jag ber om överseende med mina språkliga grodor. Tyvärr ser jag dem för sent.
Jag väntar på en förlossning och tiden går så långsamt.
Trevlig helg igen!

Hej Rovardotters!
Självklart har vi översende med dina grodor, det brukar komma lite såna här också 
Probade Gel köpte jag på Blåstjärnans djursjukhus i Borås. Det står att det är för hundar men veterinären sa att det är till alla djur inte bara katt utan även kaniner, hamstrar m.m. Jag tycker att det hjälpte väldigt snabbt på Kålle. Jag vet att en kompis ska testa det på sin katt som är lite knepig i magen så jag återkommer med rapport därifrån.
Oh, vad kul att det ska komma bebisar! Ser fram emot kort sen 
Trevlig helg!!
//Helena
#16 Jätteintressant! Om du har tid, ork och lust, skulle inte du kunna skriva en lite mer utförlig artikel och lägga upp på forumet? Det skulle nog vara till stor hjälp för oss alla!
#Jag har sett betydligt värre språkgrodor än detta, gör ju själv sådana!

#20 - ingen fara med lite fel. Dessvärre går det inte att reglera storleken på texten här inne mha Internet-läsaren, det verkar vara någon låst mall med liten text.
Om du får tid och lust för det som #22 efterfrågar (artikel), så kan du skicka den till mig för uppläggning - eller skicka direkt till PollyBoffin (hon önskar bli Medarbetare och får då chans till att testa hur allt fungerar bakom kulisserna). 
Trevlig helg önskar jag er alla också!
/Cecilia
Denna tråd är jättebra! Jag ska nu ringa till veterinären och se om de har denna Probade Gel här också då Lactiplus inte fungerar på Prillans magge… Måste få stopp på hennes dåliga mage nu, tror bakteriefloran i tarmen har blivit rubbad och inte återhämtat sig… Så kan det gå när man byter smak på torrfodret tydligen…
Testa Orijen om du inte redan gjort det. Bytte tvärt till det från Nutro till Spidde och hans mage blev finfin på en vecka.
Tyvärr har jag själv fått sluta med Orijen tillfälligt till katterna eftersom jag misstänker att Smilla är allergisk mot fisk. Hon får utslag och inflammerade öron mm.
/Elisa
#25 De är praktiskt taget uppväxta på Orijen… Jag slutade rätt så omgående med Hillsen när jag märkte hur hon blev och återgick till Orijen helt (de ha fått båda i flera månader utan problem, dock hills kitten)
Felet är helt och hållet mitt (jag är väldigt arg på mig själv), när jag hade Gizmo så fick han alltid hill's (han åt inget annat) och jag fick höra av en djuraffärsägare att jag kunde byta till vuxenfoder när han var 6mån vilket jag också gjorde (utan ngr problem). Jag tänkte inte längre än vad näsan räckte och gjorde samma sak med P&P. Så detta Hill's Prillan och Pelle fick nu var vuxenfoder (adult Lamb) och det var detta hon blev dålig i magen av! Inte Pelle dock… Jag har förstört hennes fina mage bara för att jag är en klant stor som ett hus!
Jag hoppas verkligen jag kan återställa den…
Jag blev rekommenderad Hills i/d av veterinären vilket jag har köpt nu… Hon ska äta detta i en vecka till en början så får vi se. Jag blev sur på veterinären också (är en riktig surkart idag tydligen;)) som helst ville att Prillan skulle fortsätta med i/d när hon blev bra eftersom det är foder för känsliga magar. Jag förklarade för henne att jag anser att Prillans mage INTE är känslig med tanke på att detta är första gången någonsin som hon är lös i magen! Detta sa hon efter att jag berättat att jag gett dem fel foder, men det gick tydligen inte fram riktigt…
Nu hoppas jag verkligen att detta fungerar… Stackars lilla Prillan, först har hon en klantig matte som ser till att hon får dålig mage, sedan får hon ingen gourmet på minst en vecka…
Om inte din katt spyr så ska du inte ge i/d. Om du ska ge något så är det Hills w/d som innehåller mer fibrer.
Hela detta trassel har jag gjort med Spidde och se hur hans mage är…:-(
Fungerade de förr på Orijen och mådde bra. Ge då bara Orijen och inget annat.
Tamlin hade trasslig mage när han flyttade härifrån och det är inte förrän nu som hans mage är bra. Men Tamlins matte har inte varit en sådan velpotta som mig och provat allt möjligt.
Jag hade fortsatt på Orijen här till de vuxna katterna om det inte var för Smilla. Har aldrig haft finare magar med mindre bajslukt än Orijen.
Att ge i/d är helt värdelöst. Spidde blev bara sämre av den. Så det enda tipset jag kan ge dej är:
Ge Orijen och ev. lite färs blandat med mototspuré. Kladda inte in nya foder som i/d eller andra "magfoder".
Var enveten och ge samma mat och bli inte en velpotta som jag…;-)
/Elisa
#27 Vet du, jag gick faktiskt och funderade på hemvägen hur lämpligt det var att dra in ytterligare ett foder! Vilken tur att jag kikade in här efter hemkomsten! Jag kommer nog gå tillbaka dit på måndag och lämna tillbaka i/d:n, den står orörd i matskåpet… Ska testa med bara Orijen och färs (vad för färs? bland eller gris? Hon blankvägrar att äta nöt) med lite morotspuré så får vi se…
Tack för tipset!

#28 Ge Orijen och ev lammfärs. För att snabbt få stopp på tråkig mage, använd Diarsanyl, finns att köpa hos veterinär. Ge inte en massa olika saker.
Lammfärs är milt för magen. Fick tips att blanda lammfärs och mototspuré.
Men jag skulle nog försöka köra en vecka med Orijen först. Blir hon inte sämre av det så finns det ju ingen anledning att blanda in massa annan mat.
Du kan ju köpa eller koka lite morotspuré om du vill, för ofta tycker de om det. Kolla bara så det inte är mer än morötter i den om du köper den.
/Elisa
#29 #30 Jag testar med Orijen och ev lammfärs i en vecka så får vi se. Hjälper inte det så köper jag Diarsanyl. Tack hörrni! i/d ska tillbaka på måndag med andra ord!
Låter bra!
/Elisa
Prillan är på bättringsvägen! Det hade snabb effekt förutom att både Prillan och Pelle är jättetrötta på Orijen… Prillan satt och tiggde utanför skafferiet igår (där Gourmen finns)… Så idag köpte jag lite lammfärs och gav dem, mycket populärt!

Oh, vad skönt att hon är på bättringsvägen!! Alltid härligt att höra!
Skönt att det går bra..:-)
Orijen är fantastisk på trassliga magar, så länge det inte handlar om allergi.
Smilla har röda och inflammerade öron och svans. Den enda boven verkar tyvärr vara Orijen. Så nu är det Nutro som gäller här. Med större bajshögar som stinker mer och betydligt större åtgång på fodret.
Läker Smillas öron så ska jag försiktigt testa Orijen igen och se om den (eller snarare fisken i den) är boven.
/Elisa

#33 Om du vill ge dem lite varierad mat (vilket jag antar eftersom du experimenterar en del och det tål de, var så säker, det är inga svaga katter du har), kan du ge dem James wellbeloved Kitten OCH Orijen förutom lammfärsen och den andra mjukmaten. Hills innehåller spannmål och det är sånt foder de INTE ska ha (ger fetma och kan ge allergi).
Om du ger messmör eller ost i stora mängder kan de tillfälligt bli lösa i magen, leverpastej kan ge pruttiga magar osv men allt detta är inte farligt, det är som på oss männsikor, mer obehagligt.
James wellbeloved är också lite smalkost (kanske kastrerade Pelle börjar behöva nu) men smakligt, näst bäst kvalitet efter Orijen, tycker jag. Ge då kittenvarianten, den är godast men det skiljer sig inte mycket åt mellan den och vuxenmaten i innehåll.
#34 Visst är det, det var tur att du startade den här tråden, massor med nyttigheter här!
#35 Det går inte bara bra, det går super! Nu är hon tipp-topp i magen igen! i/d:n är återlämnad och den andra Hillsen jag köpte ska jag ge till katthemmet här i stan (onödigt att den står och samlar damm i skåpet, bättre att den kommer till nytta). Jag ska börja ge dem det de brukar få igen!
#36 Jag ska införskaffa JW, har planerat det ett tag (de har dock endast 5kg säckar här så därför blev det Hill's förra gången men aldrig mer). Hi hi, Pelle behöver nog ngt som är lite "slimmande" för figuren ja.
Jag VET att de har starka och fina magar, påpekade detta till sköterskan (tror hon var det, inte ngn veterinär) också och sa att de får varierad kost utan att detta skett förut (hon har aldrig blivit lös av ost t.ex.), men hon trodde att Prillan hade känslig mage ändå!
Jag anser att jag inte att jag ska kunna mer än en som är utbildad inom området! Jag blev lite trött på henne, men orkade inte tjafsa mer, kändes desto bättre att lämna tillbaka i/d:n idag!

#37 Du vet ju vad vi har talat om när det gäller veterinärer, det är nog bäst att du håller koll själv så att allt inte blir helt fel. När det handlar om allvarliga medicinska problem är det skönt att ha en veterinär att rådfråga och få hjälp av, men när det gäller allmän förebyggande hälsovård, får man läsa på själv och försöka känna vad som är bäst för sitt djur. Djuren är också individer och reagerar olika. Många blir rekommenderade Hills veterinärfoder eftersom veterinärerna har avtal med Hills, det betyder dock inte att det är bäst för katterna att äta det fodret. Där är det pengarna som talar, glöm inte det.
Klart att veterinäran vill sälja Hills. De tjänar mycket pengar på att sälja Hills foder
Massa pengar och fina lyxiga gratisresor till USA mm.
Även Nutro/RC mm är generösa mot sina återförsäljare. Ju mer man säljer desto mer premier får man.
Lite OT: Men det jag tycker är mest otäckt med denna typ av marknadsföring, är att även företag som säljer medicin både till djur och människor. Bjuder på resor och annat "kul" för de läkare som säljer preparaten.
Hur ofta blir det inte felmedicinering pga detta?
/Elisa

#40…jo Kalinda, helt rätt! jag dansade själv lite in på detta i tråden om vaccin/rutiner här om dagen …lite katten på råttan, råttan på repet osv och bara då det gäller foder till våra sällskapsdjur så har industrin lyckats hjärntvätta miljoner djurägare och veterinärer till att se allt annat än torrfoder som "alternativ utfodring". Hur kan något naturligt, färskt och artanpassat bli alternativt???? Den korrupta läkemedelsindustrin orkar jag inte andas om ikväll…
Sakta men säkert märker jag till min stora förtjusning att många av mina kattungeköpare väljer…om än bara till 50-70% en sund färsk och diet till sina småttingar- bara det bästa av färska råvaror (ell.frysta;). Katter och hundar är inte gratis i inköp, vi är måna om dom och de är för oss ovärderliga, vi håller dom med ordentliga försäkringar och jag tror och hoppas att man också mer och mer vill se *se* att också varorna de äter håller den absolut bästa kvalité ~ man blir vad man äter ~ :-)) Mina sista kullar har fått, förutom sin riktiga mat- också Orijen´s torrfoder vilket också gått i "arv" till mina köpare- alla nöjda och glada En sann lisa för en orolig kattuppfödarhönsmamma-själ :o))
Snart börjar Morden i Midsomer…dags att sätta på fikat, vill inte missa signaturmelodin som är ruggigare än serien själv :-))