FORL???
Eftersom jag varit lyckligt ovetandes om denna otäcka tandsjukdom hos katt-så undrar jag nu..
Hur många av er har eller har haft en katt med denna sjukdom??
Känner till en katt med den?
Undrar om det kan vara vanligare bland vissa raser…
Har inte fått svar(ännu iallafall) inne på Cornishsajten om att någon haft det hos en Cornish eller känner till någon Cornish med det..
Jag hade inte hört talas om sjukdomen tills precis nyligen då en medlems katt tyvärr fått diagnosen(ej cornish alltså)
Jeg har noen linker om sykdommen,men kan ikke så mye om den selv.Sånn i panikkens lune trodde jeg Felix hadde dette i vinter,men det viste seg "heldigvis bare" å være tannkjøttbetennelse.En opprensking og antibiotikakur,og han ble frisk og raskt.
Men her er ihvertfall diverse linker :
http://www.veterinarypartner.com/Content.plx?P=A&A=169&S=2
http://www.dyrehospital.no/stoff/tann.htm
http://www.dentalvet.com/patients/cats/could_my_cat_have_a_forl.htm
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Har aldrig haft/ fött upp någon katt som har den och känner inte till någon katt som har den heller. Tror den är relativt ovanlig.
Tandköttsinflammationer förekommer dock men det är en helt annan sak. de är behandlingsbara, Man bör kolla tänderna och göra rent i munnen regelbundet på alla katter. De kan tappa några av småtänderna uppe och nere i käken, det har jag sett kan gå i vissa linjer men hörntänderna stannar kvar, det är dock inte samma sak som FORL.

Vi har en artikel här inne på Siames - klicka här >>>

En av mina siamestöser har FORL, var hos vet för några månader sedan och tog bort flera angripna tänder.

Min Balines har alltid haft mycket tandsten. Han har aldrig haft några problem med att äta eller varit besvärad på något sätt. När han var 7-8 år fick han diagnosen FORL. Blev rekommenderad att ge honom Hill:s t/d. Han har haft mycket mindre tandsten sedan dess. Nu i våras drog han sin första tand- kindtand. (Han fyllde 14 år i feb) Vetten var då inte säker på om det var FORL men tanden hade emaljskador.

Hej igen
Jag har i helgen fått kännedom om en kat IV katt som fick FORL från en annan uppfödare, första fallet som jag känner till förutom det du berättar #5 . Tror dock fortfarande att det är väldigt ovanligt. Jag säljer ibland katter till pensionärer som har haft siameser i hela sina liv och det de berättar om dödsorsaker på sina gamla siameser är cancer och njurproblem (det sistnämnda har blivit vanligare i modern tid sedan de började använda torrfoder, tror flera, det var mer ovanligt förr). Tandproblem är det dock ingen av dessa som som hittills har haft, av allvarlig art alltså. Flera av dessa kattköpare har idag gått över till att enbart ge sina katter mjukmat, rått kött är många äldre skeptiska till. Det var ju vanligt förr att köttet inte var ordentligt kontrollerat och kunde innehålla både bakterier och parasiter. så jag förstår dem. Själv törs jag inte ge mina katter rå kyckling men annat kött törs jag ge rått, framför allt lamm och vilt och ekologiskt nötkött och griskött. Det är också bra för tänderna för dem att tugga på rått kött. Kanske finns det andra som har erfarenheter av FORL och vet om det är ärftligt?
hej
Jag har haft katt som fick denna sjukdom. Hon fick dragit ut alla tänder men hon klarade inte detta. Hon blev deprimerad och var bara skin och ben. Tills slut fick jag rådet av vet att låta henne somna in.

Så tråkigt! Hur gammal var katten?
hon var 4 år

#8 Ja, det var din katt jag hörde om från dig Hoffens, känner du till fler fall och om det är ärftligt? Det måste vara en hemskt jobbig sjukdom för katterna, ont, ont…och inte kan de berätta heller.
Enligt vet så vet man inte så mycket om sjukdomen och enligt honom vet man inte om den är ärftlig. Jag har ingen katt med de linjerna och hennes kattungar har inte gått viare John har en son efter henne han blev pappa till två och vad jag vet är de kastrerade
Hennes son Bosse har fina tänder än så länge. Vad jag vet så är det inga inflammationer eller något på honom.
Men hade inte E en bror som hade detsamma? Eller har jag fel?
/Elisa

mmmmmmmmmmmmmmmmmm
Karitzy(。❤‿❤。)
#13 Det kan jag inte svara på för jag äger inte honom

Misstänker FORL på två av våra (kastratflickorna), men har inte fått någon diagnos. Ska snacka med vet. själv. Det är Mickes katter och det var han som var och fixade tandsten och utdragning av flera tänder på Pyttan nu senast. Dags för Ellen efter semestern - där ryker nog också ett par!
#16 Stackars små! Fast de lider väl mindre sen…
Mycket otäck sjukdom detta…
Katterna har mycket ont och de lider väldigt av sjukdomen. Rötterna ruttnar i .

#14….hakade m-tangenten upp sig eller är det en slags kod? ;o)))))))
#19 kanske hemligt