Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 38123 ggr
Nilla
6

Näta in balkongen.

Jag ska snart flytta till lägenhet med mina katter. Vi kommer bo på tredje våningen och ha balkong. Det är absolut nödvändigt att jag nätar in balkongen, så att både vi och katterna kan njuta av den i vår och sommar. 

Ni som bor i stan och har erfarenhet av innätning av balkonger, hur går man smartast tillväga?

Bör jag fråga hyresvärden om lov eller bara smälla upp nätet? Hm…risken är ju att man får ett nej direkt om man frågar, eller får riva ner nätet om man inte frågar.

Tacksam för råd!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Rovardotters
0

Använd armerat nät som inte kan böja sig (finns på rulle hos Claes Olsson). Risken är annars stor att nätet böjer sig när de klättrar och de kan fastna i klorna och bli hängande. De kan skada sig allvarligt om de får panik när de fastnar. Kyckling- och hönsnät är rena fällan.

Jag har haft kattungeköpare som har nätat in balkongen, de har häftat nätet upptill och mot räcket. Är det bara betong överallt behöver man sätta reglar för att ha något att fästa nätet i. Du bör nog fråga fastighetsägaren om det enklaste sättet att göra det på så att du lätt kan återställa när du flyttar.

kalindas
0

Fråga fastighetsägaren först. Alltid bra, för att slippa bråk med övriga grannar.
Ett tips (beroende lite på hur balkongen ser ut) är att bygga nätramar. Ofta är det ju ett hål under själva räcket nere vid golvet. Då täcker du samtidigt det med ramen.
Fäst en ram vid varje vägg och sätt en eller flera i mitten, som du sedan surrar ihop med ståltråd eller skruvar ihop.
Förstår du hur jag menar?

Bästa är såklart om det är en träbalkong så du kan fästa direkt i den..:-)

/Elisa

Nilla
0

Att näta in balkongen är inga problem. Jag är händig. Problemet är om man får nej från hyresvärden. Det gör mig lite orolig.

En sak vet jag, det måste vara nät som syns så lite som möjligt nedifrån, PLUS att man helst inte ska borra eller göra åverkan på väggar och tak.

Får jag ett nej, så får det bli nätdörr.

MijmuPix
4

Finns det inte en relativt ny lag (från i fjol?) som säger att om balkongen finns högre upp än 5 meter så är det numera lag på att den ska vara innätad om man vill kunna släppa ut sina katter där?
Jag har för mig att jag läste om detta i somras när jag klurade på hur jag skulle näta in balkongen.

HasseH
0

Jag skulle absolut kolla med hyresvärden först. Man vill väl inte hamna i en konflikt på en gång. Har du kollat om det är någon annan som har nåt på balkongen, nät eller parabol eller liknande?

tuska
1

Skäms Jag skulle inte fråga hyresvärden   vore rädd att få ett nej för det är väl lättast att säja.  

Man kan näta in en balkong för att inte barn och barnbarn ska trilla ner,   sånna har du många avCool

Siameshona
1

# 4 Det finns en ny lag som säger att man SKA NÄTA IN BALKONGEN!

Så hyresvärden borde inte kunna säga ngt. jag måste oxå göra detta i år. Mina gamla gubbar var ute utan när, alltid öppet fast jag ej var hemma. men med 2 nya vildar vågar man ju inte ens ha öppet fast man är hemma. Hoppas oxå på bra tips här!! kanske ngn har en bild på sin innätade ballis vi kan få se.

Beige
1

Jag är också intresserad av tips på någon snygg, enkel innätning för balkongen. Gärna med nät på ramar som är lätta att ta bort och inte lämnar märken efter sig om/när man flyttar. Om någon har bilder att visa så vore det toppen!

Jag har för mig att Hakkapelitta har nätat in, vi kanske kan få en bild på den balkongen Flört (tillsammans med en instruktion hur man gör)

Zandrinos
0

Jag tror inte hyresvärden bryr sig så mycket om djurskyddslagen, om han inte är djurvän..han säger då att du ska ha katterna inomhus.

Jag hade ändå frågat innan bygget , hoppas han är kattvänFlört

Siameshona
0

Jag förstår inte vad de skulle ha emot det? Det "surras" ju fast & gör inga märken. Skulle då vara för att det ej ser "snyggt"ut.

Hanna-B
0

Fast den nya lagen säger ju inget om att katterna MÅSTE vara på balkongen, bara att den måste vara innätad ifall dom är det. Om hyresvärden inte vill ha att man ska näta in balkongen kan han alltså bara säga åt dig att hålla katterna inomhus, eller ha dem som utekatter istället. Men om man ska fråga är det säkert bra att berätta om lagen, mest för att motivera varför man vill näta in. Men man kan ju inte kräva att man ska få göra det pga lagen..

Hursomhelst så skulle nog jag iaf ha frågat först. Förklarat att det inte behöver bli några borrhåll etc på balkongen, och kanske till och med visat bilder på lite snygga innätningar.

cerwinvegas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nätat in min balkong.Gjorde en träram direkt på plats som jag sen fäste nätet på.Ramen blev jätte stadig trots att jag inte har satt fast den i väggarna (den går inte att rubba).Huset är relativt nyrenoverat på utsidan & därför ville jag inte göra åverkan i betongväggarna. Det är vinkeljärn som håller ihop ramen..Läste här i ett av inläggen att höns/kyckling nät är inte bra & kan vara rena fällan..oops.. Jag har grönt kycklingnät & ingen av mina katter har varit & hängt i det (peppar peppar..)..när vi bodde i huset nätade vi in altan med lika nät & ingen klättrade där heller..

Jag frågade aldrig hyresvärden om lov Skäms  men  jag har bott här i 1 1/2 år & det har gått bra.

Den är inte speciellt vacker min nätram men det gör inget  för det viktigaste är att katterna får vara där ute & mysa i värmen…

För ett tag sedan var det rena vårvädret..ställde ut klösmöbeln under några timmar vilket uppskattas av katterna.(på våren/sommaren står den ute hela tiden)

Lycka till & visa gärna hur det blev..(sannerligen mycket finare än min..Skrattande)

cerwinvegas
0

som sagt inte vacker men sällsynt…Rynkar på näsan

Siameshona
0

#12 Ser jättefint ut!! Grejen är att jag har öppet på 3 sidor, har alltså bara vägg där balkongdörren är. Hoppas ngn fler att har tips på även en lösning för mig. Skrev ut bilden, för han på 2 ben som ej behöver nätas in är träslöjdsmagister:) Han borde klara av det:)

cerwinvegas
0

#14 Det går nog att hitta en lösning till din balkong också..Har du en balkong ovanför dej blir det mycket lättare..

[hakkapelitta]
1

#8 har helt rätt! jag har nätat in balkongen. jag använde armeringsnät och buntband av största storleken. Armeringsjärn böjer sig inte, syns mindre än hönsnät och går inte att tugga sig igenom!

Det första nätet "hängde" vi upp i taknocken med hjälp av buntbanden och förankrade det också i räcket. nästa nät förankrades i räcket och hänger ned och är fastbuntat mot räcket. För att få ihop båda näten så virade vi ståltråd i glipan.

[hakkapelitta]
0

En närbild på buntbanden och hur vi fästat allt upptill

I räcket:

Det var superenkelt och gick väldigt fort. På mindre än en timme och till en kostnad av 400:- för 10m nät och buntband hade vi en innätad balkong som katterna älskade hela sommaren och hösten!

Liljekatten
0

Vi nätade ju in vår altan i somras och vi använde också armeringsnät, svetsat fyrkantsnät, och det är faktiskt ganska osynligt på håll och väldigt stabilt. Smart att använda buntband, Hakkapelitta! Det är ju lätt att sätta dit och lätt att ta bort.

hecajon
0

Det är nog bäst att fråga först, det kanske finns vissa "måsten" när du nätar in som de kräver, annars kanske du får montera ner allt igen för att börja om. Olika föreningar har olika regler om vad man får göra, sätta upp och hur på balkongen.

Jag har använt färdiga kompostgaller(säljs i 4 pack a´ 90*70cm) och satt ihop de med buntband och även fäst i räcket med buntband. Stabila, hållbara och man kan lägga dem omlott för att få rätt mått.

Förra våren fixade jag min balkong halvvägs (inga nya regler då ännu) Mer en åtgärd inför ett gäng med bebisar som skulle vistas därute framåt sommaren.

Men i år ska jag bygga hela vägen upp och göra det snyggare. Tänkte också ställa en klätterstolpe i ett ytterhörn, det tror jag tjejerna kommer att uppskatta, kanske får jag ha badenbadenstolen för mig självObestämd

MalinL
1

Nästan alla jag sett som frågat (på andra forum) har fått nej ifrån hyresvärden.

De jag vet som har inätade ballkonger har inte frågat innan, och oftast verkar ingen säga något när nätet väl är uppe men man vet aldrig.

Verkar som de som frågar oftast får ett nej, för det är enklare att säga nej än ja för hyresvärdarna verkar det som.

[hakkapelitta]
0

Min hyresvärd tyckte inte att det var några problem. Men så har våran stora hyresvärd i stan också förbjudit lösa katter i deras bostadsområden. Min granne på balkongen bredvid blev nog inspirerad av mitt nät, för veckan efter kom deras nät också upp.

Min mamma har nätat med samma princip som mig, alltså buntband att fästa armeringsjärnet med, men hennes är upphängt och räcker inte hela vägen upp utan hänger i ståltrådsvajrar från taket.

hannele44
0

min hyresvärd gillar inte ens katter men har gått med på att jag får sätta upp nät-jag bad honom vara med och titta när det sätts upp så att det inte blir ngt tjafs efteråt. Han tillåter iaf nätet-tur det!

HasseH
0

Vilka inspirerande bilder! Tyvärr (i det här avseendet, annars är jag väldigt glad & nöjd) bor jag i ett snart Q-märkt 50-talsradhus, och grannarna skulle få spatt om jag gjorde sån där ÅVERKAN på fasaden! Mina stackars kissar får lära sig gå i koppel i sommar…

Nilla
0

Tack för alla tips. Jag tror att det MalinL säger är riktigt i inlägg 20. Frågar man, så får man nog nej. Förvånad

hecajon
0

Jag har kört principen, kan andra så kan jag denna gångSkrattande. Men sen så bor jag ju i en bostadsrättsförening och varit med i styrelsen tidigare i många år, vet lite hur de tänker och vad som kan ogillas.

Lycka till med byggandet, Nilla, kul att se när det blir klart

hoffens
0

Hyresvärda är negativa till katter. Sätt upp det, gnäller värden så spela dum. Oj det viste inte jag att man måste fråga först, det är ju lag på att ha nät på balkongen om man har katt, och när jag sitter på balkongen vill ju katterna vara med mej. Då har han inte hjärta att säga att du ska ta ner det. Lycka till. Bostadsbolaget Kopparstafen i Falun är det förbjudet att ha katt.

tuska
0

#26  Jag hoppas att det inte va hos det Bostadsbolaget i Falun som jag var och monterade upp grindar på en balkong i decemberObestämd

Det är väl att spela dum om det blir klagomål

kitte
0

Om du väljer att näta in balkongen utan att fråga hyresvärden och han upptäcker det och kommer springande med blossande kinder av ilska, så plirar du med ögonen och säger att du är så rädd att din son ska trilla ner. Oskyldig

hoffens
0

#26 Det är det kommunala bostadsbolaget , har ett urklipp men scannern fungerar ej. En etta kostade 4859:-- . Rökare och katter är inte välkommna.

#28 Plira med ögon, det klarar Pernilla så det går säkert bra. Är nätet uppe, vad ska han säga och göra? Pernilla, det är bara att köra hårt med lagen om nät på balkongen.

Nayak
0

Vi har flyttat till lägenhet (jag kan inte hålla på med trädgården just nu) men balkongen är inglasad här.

Vad jag skulle säga är att jag sett att på sjukhem har dom något slags fallskydd som inte är metall utan mer transparent. Det finns kanske färdiga anordningar för barn…

Berätta inte att du har många katter och fertila också väl?

Säg bara att du "har katt". Det tycker jag räcker.

Jag lastar in katterna i bilen, för för dom måste åka till husse och springa i trädgården. Det tittas en del faktiskt…

Nilla
0

Nä du, man ska inte tala om att man har fertila katter, inte ens hur många man har. "Jag har katt", säger man… Skrattande

Nilla

Nayak
0

Just det "Jag har katt" Oskyldig Dom ser nog ingen skillnad på dom ändå. Jag ska säga att dom ser mångdubbelt om dom påstar att jag kommer släpande på 3 SkrattandeSkrattandeSkrattande

En gammal granne tror tex jag har samma lila siameser nu som jag hade för ett par blå katter sedan, så det kan funka… Och ringer någon kattspion på dörren så har jag tittöga. HAHA!

Och det som stinker mest här är inte mina katter, det är grannens matos. Så det kan dom dra ner på Skrattande

Nilla
0

Det värsta är förstås, när man ska bära in alla sina kattburar i trappuppgången…när man flyttar in alltså. Folk kommer att speja och spekulera. Bäst att investera i STORA burar och stoppa två katter i varje. Flört

kalindas
0

Du får dölja det som vanliga väskor..Flört

/Elisa

Nayak
0

Ja, smuggla in dom i en vanling trunk för då är dom både tysta och syns inte.

Jag skulle göra det. Själv bar jag in mina i 2 transportburar, men jag tror inte att någon ens såg att jag flyttade in.

Många katter pinkar i barnvagnar och faktiskt är ett problem i flerfamiljshus, så jag förstår ju att folk inte alltid gillar dom. Men att råka illa ut för att hemlösa katter eller rädsla finns i området verkar ju onödigt.

Göm dom, dumt att chansa Cool

Siameshona
0

#35 Ja, nu är ju vi kattmänniskor. men det är underbart när de ny med solen dyker upp i kvarteret, jag har alltid kattgodis i ryggan, ngt att bjuda på när de kommer tassande:)

#33 Du får ta dit dem i omgångar:) Eller när mörkret lagt sig i området, så de inget ser.

Took
1

Jag ska bara säga att jag fick totalnej från min hyresvärd (LKF i Lund) när jag frågade om jag fick sätta upp nät på min balkong, trots att jag förklarade att jag kunde sätta upp det utan att göra någon åverkan på fasaden och att jag lovade att det skulle gå att ta ned utan att lämna några märken efter sig. Motivet var enbart att det skulle bli fult och bryta mot det enhetliga utseendet på fasaden (som inte precis är något arkitektoniskt mästerverk och dessutom inte ens vetter mot gatan).

Hade jag inte frågat är det sannolikt att det aldrig hade upptäckts, och om det hade upptäckts så är det enda de kunnat göra att be mig ta ner nätet. De hade inte kunnat göra något mer eftersom jag inte skulle ha gjort någon åverkan på fasaden.

Lagen från 2008 om nät på balkongen gäller ju bara om katten vistas där utan uppsikt, så det är inget en hyresvärd behöver bry sig om. Deras linje är helt enkelt att man får låta bli att ha katten på balkongen utan uppsikt.

Den enda lösningen jag kan komma på nu är att sätta en nätdörr innanför balkongdörren så att katten inte kan gå ut, och att den får ha sele och koppel om den ska vara på balkongen. För även om jag också är därute så vet man ju hur jäkla snabbt en katt kan slänga sig iväg efter något som den får korn på. Obestämd

Tänker jag vara snäll och fråga hyresvärden om jag får lov att sätta en nätdörr innanför min balkongdörr? Ja, du…

carinbrack
0

#37: Vi har samma hyresvärd :-D

pau
0

Vi har också nätat in vår balkong, och bor i LKF-hus. Vi har pratat med hyresvärden och de sa att det inte var några problem alls. Konstigt! Förvånad

alltidsiames
0

Annars får dom sitta i en transportbur till hund på balkongen och leka utställning?

Took
0

#37, 38: Vad konstigt! Men ni kanske har inbyggd balkong, så det inte märks lika mycket? Min är helt extern, tyvärr. Men oavsett så blir jag lite sur att det verkar vara såpass godtyckligt. Rynkar på näsan

#40: Ja, fast det är olagligt att leka utställning på det viset. Enligt lagen så gäller att katter inte får förvaras i burar annat än vid transporter och i samband med utställningar och tävlingar. (Står på Jordbruksverkets hemsida.) Boxar för tillfällig förvaring av katt (t.ex. kattpensionat) måste vara 1,9 meter höga och minsta sidan måste vara 1,2 meter. Det skulle i praktiken innebära precis det jag inte fick göra, eftersom min balkong är 125x210 cm, och jag inte fick ha något som stack upp högre än 155 cm…

HasseH
0

#41 Fast då har du ju inte nätat in balkongen? Det är ju inte värdens sak om du vill ha en möbel på balkongen?

"möbel", menar jag…

hecajon
1

Jag nätade in hela balkongen till slut med kompostgaller och buntband (#19)

Sen ringde en granne några dagar efteråt och frågade vad jag gjort!!!! Hjälp, måste jag ta ner allt och stänga inne de soldyrkande katterna? Nej då, styrelsen tyckte det var så bra och stilrent så de hade rekommenderat alla med katter att göra på samma sättFörvånadGlad

Millimina
0

Jag har en balkong som går in i huset så vi har spänt nätet i kanterna och ingen stång/pinne på mitten. Nätet syns inte nere från marken och det är MÅNGA som  tittat stort när katterna går på räcket. "Titta katten! Den kan ju ramla ner!" har jag hört folk tjoa till mig när jag står lugnt bredvid katten som går på räcket…

Jag frågade min dåvarande hyresvärd om innätning av balkong och de muttrade lite surt om att det skulle bli fult. Men när de såg hur fint det blev kom de och frågade om de fick ha min balkong som referensbalkong om det kom fler som ville näta in! Glad

Beige
0

#44 Har du någon bild på din innätade balkong?

Jag tänkte äntligen ta tag i mitt balkongprojekt och min balkong går också in i huset så alla tips (bilder) mottages tacksamt.

Millimina
0

#45 Tror inte jag har någon bra bild på själva nätningen. Bara på mina fina blommor o vindruva. Glad

Här är några, ett med Hinxie o det andra på Diesel, men man kan se lite hur det är fäst runt räcket med stripes.

Jag kan ta fler o bättre bilder när jag kommer hem.

[hakkapelitta]
0

Kattnät finns ju att köpa på de flesta välsorterade djurbutiker numera och dem sätter man fast utan åverkan på fasaden och de är också väldigt 'osynliga'

Siameshona
0

Bor överst, finns inget att fästa nät i på överkant så lösningen här vart träspaljèr på kortsidorna, sedan nät framtill. Detta gör att de åtminstone kan vara ute under uppsikt, men tyvärr ej när de är ensamma hemma.

Namn: blandat mars 037.JPG Typ: JPEG-bild Storlek: 319,30 kB

HasseH
0

Ser gärna fler lösningar på innätning  av balkonger som helt och hållet sticker ut från väggen, utan tak och väggar alltså!

hecajon
0

#49 Menar du att du bara har balkongräckerna att använda dig av?

Kompostnäten är så styva i sig att de inte behöver så mycket för att hålla sig stadiga ändå när man spänner ihop dem med buntband, men några små krokar i väggen kanske du kan borra upp och fästa i?

Millimina
0

#50 Så här har vi gjort. Sågat till träram som sitter TAJT mot räcket som vi stiftade fast nätet i och sen stripes runt allt som sitter fast i balkongen! Nätet tog vi på utsidan av räcket för att sen ta in det på insidan nederst för att fästa där. Då kan de gå på räcket men inte komma i mellan samt att jag kan ha blomlådor!

HasseH
0

#50, yes.

Took
0

#39 (pau): Var ungefär (behöver inte veta exakt) bor ni och hur ser er balkong ut? Det börjar kännas mer och mer orimligt att vissa ska få tillstånd medan andra nekas.

kalindas
0

Misstänker de olika tillstånden har att göra om hyresvärden/de ansvariga på orten, gillar katter eller ej.

/Elisa

Took
0

#54: Ja, det är vad jag också misstänker. Jag funderar på att fråga Hyresgästföreningen om råd och då vore det bra att veta mer om att någon annan fått tillstånd och varför inte jag skulle kunna få det då. Man tycker att samma policy skulle gälla för en och samma hyresvärd. Att det ska bero på huruvida fastighetsansvarige för området gillar katter eller ej tycker jag är lite väl godtyckligt!

Jag vill ju dock såklart inte ställa till besvär för "pau" så att de riskerar att tvingas ta ner sitt nät -- den typen av rättvisa vill jag inte ha!

kalindas
0

Du behöver ju inte tala om att du vet några som har det.

Kolla med hyresgästföreningen. Tror du får lov att sätta upp när du vill sålänge det inte blir skrymmande (heter det så?) eller fult.

Tunna fina ramar och ett vanligt kycklingnät syns ju knappt!

/Elisa

Took
0

Som jag skrev ovan har jag redan frågat LKF och fått tvärt nej på att sätta upp nät. Det enda de kunde sträcka sig till var att jag nätade runt om till samma höjd som vindskyddet på ena sidan (155 cm ovanför balkonggolvet), för att det inte skulle synas för mycket. Det är ju knappast tillräckligt när det gäller en katt, om det inte visar sig vara en väldigt oklättrig och ohoppig katt. Men nu fick jag ju höra här att andra som har samma hyresvärd har fått lov att sätta upp nät på sin balkong.

Att kontakta LKF en gång till i frågan ifall jag INTE kommer nämna något om att någon annan fått lov är ju rätt meningslöst.

kalindas
0

Tänkte på hyresgästföreningen, de borde veta om LKF får neka dej att näta in om du bara gör det snyggt.

/Elisa

Took
0

Jag har nu pratat med Hyresgästföreningen och enligt dem har hyresvärden rätt att neka balkongnät på estetisk grund. :\

[hakkapelitta]
0

Det beror lite på vart man bor, det där med estetisk grund. Har man lägenheten ut mot en gata och bor relativt centralt är reglerna hårdare, från stadsplaneringshåll etc.

ChanelBM
0

Jag fäste duschstänger med "buntband" i de stag som finns på balkongräcket. Sitter som berget. OBS det skall vara de svarta buntbanden eftersom de vita förstörs av soljus med tiden o blir då väldigt sköra. Buntband finns på byggvaruhus o ÖB, Clas Ohlsson mm. Sedan fäste jag nätet i stängerna med fler buntband. Sitter som berget o det är extremt smidigt att ta bort. Inga borr eller åverkan på balkong eller väggar på nåt sätt.

kalindas
0

Smart! Bra idé för dem som inte har mycket att fästa i.

/Elisa

CamillaS
0

#61 kan du visa bild?

ChanelBM
0

Glömde kvar kameran på landet så bild kan inte komma förrän om 4 veckor är jag rädd.

Jag satte i in nya balkon (översta våningen) gamla duschstänger där befintliga balkogräcket finns o därmed förlängde jag alltså balkongräcket på höhjden. de fäste jag med buntband. Sitter som berget. Sen köpte jag galler på ÖB o fäste detta på de "nya stagen" en bit uppåt. detta räckte för mina kissar. I min tidigare lägenhet satte jag duschstången mellan balkongen o nästa balkongtak på samma sätt som man fäste dem i väggarna.

De förankrade jag sen extra med buntband o fäste även extra stänger (kortare) på samma sätt ssom i nya balkongen. Sedan nät o buntband. grymt smidigt o bliigt. Lycka till

Attacks
0

Jeg fikk jo omsider nettet igjen min hveranda,og jeg er super fornøyd. Vi har valgt hundegårds elementer som er 1.8m høye. Der er muligheter til å sette på tak også om man ønsker. Men vi bruker ikke hverandaen ulåst om vi ikke er hjemme selv Glad

Den er kjempe enkel å sette sammen, enkel å flytte enkel  og forlenge om man ønsker. Ikke minst kan man skru den ned og ta med når man flytter ,eller selge den. Kompisen min som hjalp meg å sette den opp,har samme type også til sin rottweiler.

Rutene er 5x5.

Man kan se ulike bilder her :

http://www.kkimport.no/

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Engkullen
0

När jag bodde i lägenhet i Karlshamn -96 till -99 hade jag och min sambo en ganska grinig granne som klagade på allt vi gjorde och vi fick skulden för saker som hände i huset när vi inte ens var hemma (!). Det var ganska vansinnigt faktiskt. Men…. det jag skulle komma till.

Vi bodde på andra våningen och vår huskatt fick gå ut själv ibland korta stunder. Det var ett lungt område och hon gjorde aldrig sina behov utomhus utan vi ville ge henne möjlighet att få sträcka på benen ibland. Detta fick vi förstås klagomål på av grannen som började prata om vad polisen hade sagt till honom och att det var olagligt.

Vi ringde polisen för att kolla reglerna angående att ha katt lös. Och fick svaret att man får inte ha sin katt lös utan uppsikt på mark som inte tillhör en. Så, vi började vara ute tillsammans med henne (oftast utan koppel) och gå prommenader runt området. Katten vande sig vid detta och började följa oss som en liten hund och komma på inkallning. Grannen var inte glad kan jag säga, men han kunde inte göra så mycket mer än att muttra när man möttes i trapphuset.

Idag bor vi på landet och har stor tomt. Egentligen så kan vi inte ha våra katter lösa utan uppsikt här heller, om man ska gå på vad polisen sa 1997. Men ALLA grannar här har katt och ALLA är lösa utan uppsikt. Våra katter är bara ute när vi är hemma, men vi har dem inte under uppsikt varje sekund…. men ungefär var 10-20:e minut. :)

Siameshona
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu börjar det bli dax för balkong styling!!! På mitt andra inlägg # 48 ser ni ju hur jag har det. Tror ngn man kan rulla ut ett nät & lägga ovanpå? Göra ett tak liksom? Stackarna att bara sitta inne när det är soligt ute.

Funderade på en stor hundbur de skulle kunna gå rakt ut i, men då behövs ju ngt på övre delen av utgången så de ej hoppar upp.

Ideèr!!!???

yve2
1

Vi gjorde som #26 skriver, satte bara upp nätet och spelade dumma när hyresvärden klagade och påpekade samtidigt att det inte hängde utanför balkongen som grannarnas paraboler gör, då var det tysta.

Vi brukar ha nätet fast satt i krokar i väggen i var sin ände av balkonräcket och sedan vid balkongräcket har vi balkongbord som man hänger på räcket för att dels ha nätet tätt mot räcket så de inte katterna
kommer emellan och att katterna skall kunna sitta och titta ut.

Nu har vi lite provisoriskt spänt upp nätet, vi hade ju fasadrenovering förra sommaren och hösten och när det satte fast balkongräckena i höstas så sprack golvet så nu när det blir varmare så ska det fixa till det men efter det så blir det samma variant igen om jag inte hittar någon bättre variant i denna tråd.

Här en bild med husisen Bamse

It's a cat's world… adjust! :)

Cheapo
0

#68 Nu vet jag att detta är en mycket gammal tråd, men jag ska flytta om tre veckor till en lägenhet till balkong och vill såklart näta in den. Har kommit fram till att armeringsnät som ni säger verkar vara mycket bra. Det är bara det att jag inte hittar det någonstans, förutom sånt armeringsnät man har när man ska gjuta nått i betong :(

[idaskoog]
0

Hej. Vi nätade in vår ballkong för några år sen och det blev jättebra! Vi borrade upp krokar i taket längst ut mot kanten och på sidorna på väggarna ned jämt avstånd sedan köpte vi starkt grönt inplastat typ staketnät. Vi spände nätet hårt och vips var det klart. Där vi behövde skarva så tog vi samma slags starka gröna inplastade ståltråd och virade i öglorna. Katterna kunde klättra som galningar i nätet och ingen hyresvärd klagade. Det blev dessutom billigt och säkert…och snyggt!! Lycka till!

Annica-H
1

Det kallas både svetsnät och putsnät, googla på det så får du säkert flera träffar. Har för mig att det fanns på de flesta byggvaruhus när vi var ute efter nät till vår kattgård. Det billigaste vi hittade var kring 20-25 m för 500:- på Biltema. Det kanske inte går så mycket till en balkong, men det finns säkert i mindre förpackningar också.

Vet att en del har satt upp sk rådjursnät också. Det är ett mjukt (men starkt) nät som en del katter kan få för sig att klättra på, medan vissa andra inte ens försöker sig på det. Rådjursnät finns bland annat på Granngården. Vi har det i taket till vår kattgård.

Cheapo
1

#69 Åh, tack så mycket för hjälpen! Ska absolut kika på Biltema!

Lejdet
1

Rådjursnätet är kanon! Det är solbeständigt och har inte blivit skörare trots flera år i stark sol här hos mig och det är enormt slitstarkt!