Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1018 ggr
Illyria
0

Litet/stort katteri

Det pratas ju ibland om litet och stort katteri. Vad är litet och stort för dig? Hur många katter är "lagom" för dig och hur många är för många? Kullar? Kattungar?

kalindas
0

Vad som är litet/stort är lite svårt att säga. Men jag tror man får räkna antalet fertila djur för att det ska stämma.
Man kan ju t.ex. ha 14 katter hemma men bara 2 fertila. Då är det svårt att säga om det är stort eller litet…
Men skulle väl säga att har man över 10 katter/inklusive kastrater. Så måste ju risken för smittor vara högre.

Själv har jag för många katter känns det som.
Med 4 kastrater (Spidde, Jackson, Smilla och Isak), två flickor på tillväxt (Saga & Skatan) och så lilla Caramel som jag inte riktig vet vad hon ska kallas..;-)

Pga mängden katter fick jag bråk i katteriet och var ju tvungen att placera om Nanna och Jackson. Nanna kom tillbax och har flyttat och idag fick jag tillbaka Jackson.

Som det känns nu så kan jag inte ha fler katter i detta huset. Så jag får drömma om att behålla något efter "flickorna" eller skaffa fodervärdar.

När jag hade 13 katter inklusive kattungar så var det aldeles för mycket. Detta visade ju sig med ett FIP fall på sålda kattungar. Smitttrycket var för högt helt enkelt.
Därför hoppas jag att Saga och Skatan får små kullar. Så att jag kan hålla allt på en mer "normal" nivå.

Tanken är att max 3 kullar per år här och just nu inte fler än 6 innekatter. Skulle väl säga att mitt katteri ligger på gränsen mellan litet och mellanstort.

/Elisa

Caelitus
0

Jeg har et lite katteri med tre fertile hunnkatter. Tenker å basere meg på ett kull i året (i år blir det nok to). Dette holder for meg. Vil helst ikke ha for mange katter, helst ikke flere enn jeg får plass til i fanget. Vi har satt grensa på fire…..

Jijumas
0

Jag tycker att man ska inte ha så många katter att man inte kan avsätta en stund åt alla varje dag. Vi har idag 6 vuxna katter och ska framöver få ytterligare en katt men det tycker jag räcker. Med för många så ökar defenitivt smittrycket för alla och det är svårt att hinna med alla.

Jag brukar ligga på runt 2-3 kullar per år.

//Monica

PollyBoffin
0

#1 Men, var det inte Jackson det gick bra med? Eller? Ge honom en kram från mig!

kalindas
0

Tyvärr kom Jackson tillbaka i förrgår. Ska starta en ny tråd om det…

/Elisa