Förbjudna platser?
Hej alla!
Ja som rubriken lyder, kan man ha förbjudna platser när man har en oriental i huset?
Vår lilla 6 månaders Ola får vara i princip överallt, men på diskbänken och spisen vill jag gärna ha det kattfritt. Dock är Ola inte överens med mig och min sambo på den punkten och det verkar omöjligt att lära honom det. Problemet är att han äter allt (vilket resulterat i en operation redan då han tuggade i sig en leksak…) så ett par gånger har han väl hittat något gott i vasken….Vi måste hålla det rent heeeela tiden (vilket väl är positivt) för att han inte ska få i sig något olämpligt, men eftersom han hittat nått gott förut är han väldigt angelägen att hoppa upp där hela hela tiden. Dessutom vore det dumt om han hoppade upp på en varm spis!
Vad har ni för erfarenheter på den punkten? Ska vara vara envis tillbaka eller ska man ge upp? 🤔
cat4ever
Här tycker jag att du ska ge upp.❤️ Katterna älskar höjder och att spana från högre utsiktspunkter. Sen att banna en katt för detta känns så hårt, känner jag personligen, när dem vill upp på bänken som är deras naturliga instinkt.
Idag är jag äldre och så mycket mindre regler, och känner att jag älskar mina så mycket att jag har hela hemmet ordnat så att de även passar dem så att säga.
Jag har ingenting i mina fönster - det löser jag med blommor som hänger och ”pyntar runt” detta så att säga. De älskar att ligga där tillsammans på morgonen och spana på fåglarna. Har ingenting på diskbänken heller, inget diskställ - utan en snygg duk = kattvänligt.🙂
Det är ganska skönt med disksällskapet som sitter bredvid och tittar på mig när jag diskar. 😎
De får även gå på borden. Men sen jag släppte detta har det varit ganska ointresserade av det. Ibland går dem, men mest för att kolla något, sen drar dem.
Nu har jag 2 jättestora klösträd som avlastar hemmet. Något i alla fall. 😂

Vad söt bild på Ola🙂
du kan ju pröva med att praya citron eller ättika , de gillar inte de lukterna och det kan ju vara bra för diskbänken(det avkalkar). Om du håller på ett tag kanske han vänjer sig av med att andvända dessa platser. Jag sprayar 50% ätika om någon av mina fertila killar glömmer bort var lådan är.
Det kanske finns någon mer med bra tips.
Lycka till
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad
Om det finns plaster som du vill förbjuda, använd dubbelhäftade tejp.
De gillar dom inte att gå på, plus att det är användarvänligt.
😉
Ja vi kanske får ge upp. Men jag tänker också på spisen som kan vara varm :/ Just nu hoppar han upp för att hitta något att äta (han har mat framme hela tiden) så det är inte för att titta ut eller något sådant. Men samtidigt kanske det inte är hela världen? Vi har testat det mesta för att få han att sluta förutom att spraya något då.
han har nyligen fått egna hyllor på väggarna där han kan ligga och spana och en egen hylla till sin mat så det tror jag han uppskattar iaf 😃
Är det någon annan som har något att säga om detta?
cat4ever
Vi försöker hålla matbordet kattfritt och Dexter och Kaiser är hyfsat med på det, men icke Sputnik. Men eftersom de gamla accepterar det (och Dexter är ju siames) så tänker jag att den lille lär sig också, så småningom.
Jag tycker inte det är fel med förbjudna zoner. Våra katter får vara i hela huset, högt och lågt hur de vill, UTOM på just diskbänken. Mest för att jag vill kunna ha det rent och fräscht när jag lagar mat. Köksön får de däremot sitta på, vilket de mer än gärna gör när vi lagar mat. Bra kompromiss! De får känna att de är med och jag slipper katter i maten :)
Vi har bara varit konsekventa med att "fya" och putta ner så fort de varit uppe, och det har faktiskt fungerat. Nog kan man höra att det hoppar ner en katt från bänken när man närmar sig köket ibland, men huvudsaken tycker jag ändå är att de vet att det är fel och håller sig därifrån när vi är där ;)
(Slänger med en bild på två nöjda små kissar på köksön :))
Mina 4 katter respekterar spisen faktiskt hemma. de känner att det är varmt och inte går att gå på. Så hemma har jag inga problem med det. Lovar på heder och samvete!
Mina får inte vara på köksbänkar, mat- och soffbord och det förbudet funkar rätt bra… så länge man inte ser dem :) Har varit noga sedan de var små med att inte lämna något ätbart framme och alltid sagt ifrån när de varit upp.
Provade även ett tag med att lägga ut remsor från en klädroller. Det funkar riktigt bra, men man måste hålla koll hela tiden så katterna inte behöver springa runt med tejpremsorna i tassarna sen. Det slipper man med dubbelhäftande tejp, läbbigt att gå på men fastnar inte i tassarna på dem när de hoppar ner. Fast det kan ju å andra sidan vara lite opraktiskt på tex spisen.
Visst märker jag att de varit upp ibland, men de skulle aldrig hoppa upp om någon i familjen är i närheten.
Om ni vill kan ni säkert få honom att inte vara på vissa ställen. Konsekvens, tålamod och lite påhittighet så kommer det nog fungera tillfredsställande.
#8 Fiffig lösning med klädroller! :-)
#9 Ja, det är rätt smidigt.
Under påsken var dottern och hennes birma och hälsade på. Birman är uppvuxen hos oss och egentligen inte van att vara uppe på diskbänken, men sen de flyttat och dottern själv får bestämma hur hon vill ha det hemma så har han fått lite andra vanor. Det räckte med två försök för att han skulle komma ihåg att han inte var önskvärd där.
Bifogar en liten bild på det nesliga felsteget ;)
tack för alla tips och råd! ska testa med klädroller på diskbänken 🙂 Vi har försökt fya varje gång han är där, lyfta ner honom osv men det bryr han sig inte om. Jamar och tittar lite surt på mig bara och hoppar sen upp efter någon minut om han fått för sig att han SKA upp 😉
La upp en härlig vårbild på busfröet😃
cat4ever
Var försiktig med spisen. Inte alla katter har vett att känna när där är varmt. När "jakten går" och någon kisse vill ta sig undan snabbt, kanske det blir ett hopp upp på spisen.
Så fort jag lagat mat - vilket ofta är på två plattor - fyller jag stekpanna och kastrull med vatten och sätter på de varma plattorna direkt. Det är en billig insats, jämför med vad det kan kosta i smärta och plånbok, då katten bränner sig och tassen svullnar upp och blir infekterad. Vet flera exempel på detta.
Jag har inga regler för mina katter. För mig blir det ett jobbigt djurägande.
Jag har vaxduk och torkar bordet. När vi äter får de inte vara på köksbordet. ( Nu ljuger jag lite, för vår huskatt Sigrid placerar sig ALLTID på behörigt avstånd från oss ätande - nära fönsterkarmen - för att sedan åååååååla sig närmare och närmare min sons tallrik. Vi låtsas inte se henne. Hon tittar åt ett annat håll och rätt som det är kommer det en väldigt lång arm som försiktigt fiskar efter ett brysselkålhuvud. "-Vad är det du äter, kompis?" 🤪
När syrran kommer på besök, är det hårda bud i Mellerud. Inga katter på bordet. "Nej, DET har vi aldrig. Våra katter VET." 😴😂
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

På diskbänken får Otto & Pacino absolut inte vara. Det gick snabbt att lära dem detta. Sen vet jag ju att de besöker den när jag ej är hemma, men aldrig när jag är det. & det är ju huvudsaken. Har oxå kastruller med vatten i att ställa på varma plattor utifall att ngn"glömmer"bort sig & hoppar upp under matlagningen.
Köksbordet får de vara på när jag äter, men ej om jag skulle ha en gäst. Detta"glömmer"de varje ggn😂Matbordet i vardagsrummet är helt ok, utom vid middagar. De är så duktiga att det är sällan de ens hoppat upp när jag dukat!
Visst. jag har ngr regler, men det mår de inte dåligt av. De är så älskade & får så mkt kärlek annars, så de tycker dessa är ok!😉
Jag har testat klädrulle-tipset och det funkar väldigt bra! Han blev nog lite förvånad om man säger så men nu kanske han förstår att diskbänken inte är så rolig 😉
Som sagt så får han ju vara typ överallt förutom just diskbänken så det känns inte som ett så stort krav, men vi får se om han lär sig 🙂 ska verkligen göra så med kastruller med vatten i på varma plattor, att jag inte tänkt på det innan!
cat4ever