Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1055 ggr
kalindas
0

Silver och inte silver

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte få en något vettig bild på den ytterst lilla skillnaden på Skatans och Spiddes pälsar. Detta för att få bekräftat att Skatan verkligen är smoke.
Översta bilden Skatans päls, nedersta Spiddes.
Ett litet bevis på hur svårt det kan vara att upptäcka silver och detta i svart päls. Tänk er då i creme.

/Elisa

Bokskogens
0

Verkligen inte lätt att se!
Är lite nyfiken och inte det minsta insatt i vitfläcks avel… Är det godkänt i avel med silver på en oriental med vitt?

ossilian
0

Usch, vad jag känner mig pinsam nu, men jag måste fråga: vad är skillnaden mellan smoke och silver? Och är Skatan silver eller smoke, för du skriver att hon är smoke men på bilden att hon är silver. Eller är smoke silver…Generad

kalindas
0

Orientaler är godkända i alla färger.
Kruxet kommer om det blir Seychellois. Blir det Siameskattungar så kommer jag sätta att de bara får gå i Orientalavel.
Men hur gör man med SYS??
Inom IDP så är ju även silver/smoke godkända även på SIA och SYS.
Men inom Fife/Sverak? Hur är reglerna där?

Silver är själva anlaget.
Smoke kallas det på en enfärgad katt såsom Skatan.
Silver kallas de på mönstrade katter t.ex. svartsilverspottade

/Elisa

ossilian
0

#3 Tack för en lättförståelig förklaring! Tror jag greppar det nu.

PollyBoffin
0

#3 Intressant att veta! Man lär sig så mycket här ute! Detta innebär att min huskatt Gizmo var smoke för han var vit i hårbotten!

Varför är det inte godkänt med silver på Siames? Förändrar det färgen på ngt sätt?

Amatörernas frågestund!Flört

kalindas
0

Färgen blir något annorlunda, en del säger äve att pälsen ändras och det är väldigt svårt att se skillnaden, speciellt på maskade katter.
Försök att se på en crememaskad om den är silver eller ej.

Själv är jag totalt okunnig på silver och kommer ha regält jobb med att gissa vilket som är vilket på kattungar.
Är fortfarande inte 100% säker att Skatan är smoke, bästa hade varit och para henne med en svartspotted, tickad eller tabby. Då ser man förhoppningsvis silvret lättare.

Silver är inte farligt, men det kan ju som sagt krångla till det lite i färgbedömmingen.

/Elisa

PollyBoffin
0

#6 Det låter verkligen helkrångligt! Det verkar vara tillräckligt svårt ibland att bestämma färg på kissarna! För att vara totalt okunnig kan du en hel del!Flört

Celia
0

Bra intiativ med inlägget och så bra bilder som visar! :)