Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1626 ggr
Juliette-
0

Parningsavgift?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu måste jag vara nyfiken.. Jag får förfrågningar titt som tätt på min skogishane och ja då frågar de ju oftast om priset. Där har jag ju fått lärdom kollat vad andra tar osv för att kunna sätta ett pris.

Nu vet inte jag alls om de kommer vara ett dugg intresse av att låna min Reggae i framtiden den som lever får se för mig är han snygg i alla fall *ler* men om någon skulle fråga vad kostar han då att låna i framtiden?

/Emelie & Reggae

[hakkapelitta]
0

Jag tar 1000kr/språng och 500kr/levande kattunge vid 5 veckor, varken mer eller mindre :)
Då får jag en städavgift, FIV/FeLV-testet betalt och lite ersättning för att jag trots allt orkar hålla en fertil hane. Att hålla en fertil hane oavsett om den är snygg, importerad, gul eller grå osv. är ju lika jobbigt för alla :)

Det är vad jag helst skulle vilja betala som honkattsägare också :)

Andra filosoferar annorlunda :)

Attacks
0

Noen velger å ikke ha sprang avgiften,men tar pr kattunge etter så og så mange uker. Andre tar kanskje 1500kr i sprang,og 500 pr kattunge. Noen tar 1000kr i sprang og 1000kr pr kattunge,dette når kattungene har blitt en ca over 3 uker. 500kr i sprang, 750 kr pr kattunge. Noen tar også feks samlepris på 5000kr,som inkl ny parring om kun 1 eller kanksje 2 lever opp av et slikt kull. Det finnes utallige mange måter,og ingen er mer rett eller mer feil.

Der er i det hele tatt utrolig mye forskjellig ute å går.Og helt opp til hannkatteier selv å bestemme. Jeg har lånt ut og har noen få som har fått lov å låne Secret nå i innspurten av at han snart skal kastreres. Jeg har valgt 500kri sprang,og samlepris på 4000kr på et kull over 3,er det en eller 2 kattunger,så blir det 1000kr pr kattunge.Jeg ønsker ikke å være bunnet til noen gjennparring,ønsker å kunne kastrere min hannkatt når det måtte passe meg. I den seneste tid har jeg hørt der er en annen praksis enn den jeg valgte med Secret hos flere oppdrettere i Norge. Så dersom jeg kommer til å ville dele en fremtidig hannkatt med andre igjen,så kanskje jeg holder meg til helt andre spille regler. Men å ha det likt for Secret for alle som låner han innen han kastreres,det syns jeg er det greieste.

Secret kan ikke smykke seg med noen pen tittel,da jeg ikke prioriterer så stille land og strand.Men han er en import,men delvis litt andre linjer enn mye som finnes fra før av fra England.Men om så han hadde vært en norsk produsert hannkatt,så hadde jeg nok hatt samme gebyrer på det jeg lånte ut.

Blir nok litt utlegg å fikse opp parringsrommet hans uansett en katts fødeland FundersamPenga munSkrattande

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Juliette-
0

Oj de var väldigt olika.. men de verkar som många tar språng (vilket jag inte gör på skoge utan bara en liten städavgift) när ni då tar språng så blir de ju mer förplikter sig till omparning eller sånt kanske ni inte lovar ändå?

Rovardotters
0

Parningsavgiften varierar beroende på om det är en importhane eller en egenuppfödd hane, om hanen är meriterad eller ej. Språngaviften varierar beroende på om man kan lova omparning eller ej. Likaså varierar parningsavgiften beroende av hur många som får låna hanen och hur unika generna är. Det är besvärligt att hålla hanar och dyrt, det får honkattägaren delvis vara med och betala. Parningsavgiften kan variera mellan priset för en halv till en hel kattunge, ibland tom något högre. Ibland betalar man ett paketpris för allt på en gång, hankattägaren bestämmer fritt. Ibland lånas hanar inte alls ut och ibland lånas de ut mot restriktioner. Allt varierar beroende på hur intressant parningen är för både han- och honkattägaren. Ibland kan man ta en unge som betalning.

Juliette-
0

#4 Jo precis de vet jag ju då jag har hane sedan innan. De är ju dock så olika. Visst Reggae är väl inte de unikaste avelsmässigt men man vill ju ändå inte låna ut han gratis. Jag kommer att hålla han fertil om de funkar med min andra hane och han sköter sig. Hoppet finns. Vi får väl se om de finns nått intresse för honom i framtiden men jag vart nog inte klokare av detta vad man i så fall skulle ta i avgift *skratt* Å även om jag kan garantera omparning (de kan jag ex vid på min skoge) gör jag de inte. Man vet aldrig och sen kan de komma upp nått eller bli nått med honan osv som gör att du inte änns vill gå med på en till parning. Ja ni detta var ju lätt haha.

Rovardotters
0

Om du visar stamtavlan kanske det är lättare att hjälpa dig att sätta lagom pris. Han ser fin ut.

Juliette-
0

Här är hans stamtavla (fast de är Mulan som är mamma) http://www.pawpeds.com/cgi-bin/SIA?name=Jean+Dark+Mulan&match=B&g=3&ids=2%3A63085457&pos=3&a=ms&db=SIA Pappa hans är väl använd en hel del??

Rovardotters
0

Ja, han är pappa till min Zilla, har använts en del framför allt i siamesaveln. Zilla är hans första orientaldotter. Trots att jag redan har Zilla skulle jag själv kunna tänka mig att låna din hane (inte till henne förstås), eftersom jag gillar dessa gener från pappan.

Med pappans påbrå bör du inte ha några större problem att hålla honom ett tag, vet dock inte hur mammans gener påverkar det hela. Han borde också kunna para bra och vara snäll mot honorna. Zillas mamma älskade Leo och han älskade henne.

Jag skulle säga mellan 500-1000 i språng (beroende på om du kan lova omparning eller ej) och mellan 600-800 kr per unge. Det högre priset (och kanske tom något högre) om han utvecklas bra (tänker då på bredden över skallen, ögonfärg och längder) och du ställer ut honom en del så att han kan meriteras.

Juliette-
0

Ok då vet jag.. Ja jag tycker Reggae ser lovande ut men jag kan ju inte de här.. han är anmäld till bara en utställning än men 4 till är på planerna och nästa år när han kan ta cert blir de än mera så meriterad kommer han bli om han håller för de.. men då vet jag ungefär vart jag kan lägga mig i pris.. kan ju lägga mig lite längre först och skulle han gå högt upp i titlarna i så fall höja.

Tack för ditt svar och ja de känns jätte bra hans pappa sköter sig så bra då är hoppet än mer han faktiskt kan sköta sig sen

Rovardotters
0

Ett tips är att ge honom mycket protein (läs kött av olika slag, både rått och kokt går bra beroende på vad han gillar) nu när han växer, då blir han välmusklad och fin i kroppen. Ge honom också en hel del äggula, det är bra för pälsen. De blå kan bli lite sträva när de är tonåringar, ta bort lösa hår regelbundet med gummiskrapa och putsa med sämskinn men bada inte så ofta, då kan han bli för torr. Man kan använda minkolja till utställning men se upp så det inte blir för mycket, Prova hemma först flera veckor i förväg så du lär dig hur du ska göra. En fet och oljig päls är inte fint. Vuxenpälsen är oftast bättre på orientalerna.