Vara fodervärd till hankatt?
Nu kommer jag med ännu en fundering :-)
Brukar ni skaffa fodervärd åt hanar? Är detta vanligt?
Eller är det mest honor man skaffar fodervärd till?
MvH CatrinM
Jeg har alle mine gutter hos forvert. Tidligere har jeg hatt dem hjemme,men jeg syns det er best å dele dem opp. Da planlegger ihvertfall ikke kattene noe man ikke har tenkt på 😉. Spesielt viktig når jeg har far, mor og sønner + søster fertile.
Først i år er det første gang alle er hos forvert. Men jeg setter dem ikke ut til hvem som helst, og jeg har også og vil gjerne ha muligheten til å ta katten hjem,dersom den starter å markere - hvis jeg ikke har fått brukt han til mine planer.
Det var i fjor jeg ble kjent med min gode venninne, som tidligere hadde vært oppdretter,men som bare kom innom på besøk, pga en felles venninne. Og vennskapet satte gnister allerede da. Hun ( jobbet tidligere som vet.assistent) reddet min kjære Milla som ble alvorlig syk, og som takk for hjelpen fikk hun Milla sin overlevende sønn, Tiger - men jeg hadde avlsrettighetene.
Idag eier vi flere katter sammen og det er skjønt med et sånn samarbeid.
Vedkommende kan ikke ha hvor mange som helst,men nå huser hun 3 av guttene mine.Hunnkatter og kull vil hun slett ikke ha i hus, ikke over en 12-16 ukers periode.
Den 4. katten flyttet på prøve til en som hadde en ensom siamesergutt. Han bodde hjemme hos meg,men ble veldig mobbet av jentene. I sitt nye hjem blir han ikke mobbet og er lykkelig og glad hele tiden. Han er chippet, da hans planer ikke gikk som ønsket med hans jenter. Men vi håper jo muligheten byr seg senere.
Felles for dem alle, er at alle er velkommen hjem dersom dem skal starte med markering. Men da blir dem også kastrert raskt etterpå, for jeg syns ikke disse sosiale kattene skal være på hannkattrom over lenger tid :-) Jeg jobber normalt nesten fulltid, og har ikke tid til å ha bleier på dem hele dagen.
Når dem kastreres, går dem over i forverts eie - jeg betaler også forsikringen så lenge jeg har avlsrettighetene. Er det noen som spør om å få låne dem, skjer parringen hjemme hos meg, og jeg bestemmer hvem som får lov.
Sånn er planen senere også, alle hannkattene skal på foravtale, sånn at dem får varige og gode hjem. Kan hende noen blir beholdt,brukt raskt og så får gode,varige hjem 🙂
Hunnkattene vil jeg ha hjemme selv,så jeg har full kontroll - minus noen få unntak - jeg omplasserer heller enkelte katter som kastrater.Det er mest med tanke på hvis komplikasjoner med feks fødsel og kull, så vil jeg ha full kontroll.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Tack för ditt utförliga svar!

Jag önskar verkligen att nån ville vara fodervärd åt nån av mina hanar men har inte hittat nån ännu som är beredd på att ta emot en strilande hane
Nej att de kan börja strila i hemmet verkar vara nackdelen med att ha en fertil hane!
Har pratat med en uppfödare här på forumet om att bli halvfodervärd till en hane i en av hennes planerade kullar senare i år.
Eftersom att vi inte har katt nu så ska jag senare börja leta efter en siames/oriental/balines som är kastrerad som sällskap. Eftersom de helst ska ha sällskap av en i samma ras så får jakten börja när tiden närmar sig.
Får hoppas man hittar en omplacering som är van vid barn. Eller så får det bli en kattunge till.

#4 Jag har ju 2 underbara balineshanar som jag kommer att sälja kastrerade vid ca 16-20 v ålder.
Hur gamla är de nu? och vilket pris har du på killarna :-)

# 6 de är 13 v nu, men ska kastreras vid 16 v tidigast. Därefter är de leveransklara. Priset kan diskuteras, normalt tar jag 7000-7500 kr för mina katter, men de här är ju ett litet specialfall ;-) Du kan ringa mig om du är seriöst intresserad så pratar vi om det 👍
#3 och #4
Man avtalar självklart om hur man hanterar strilande katter. Skulle aldrig utsätta en fodervärd för sådan, lika lite som jag själv vill leva med det.
Alla såna eventualiteter och hur dom hanteras sätts på pränt, såklart.
Real stupidity beats artificial intelligence every time
#8 Vad Mews säger, man avtalar om vad som sker om hanen blir odräglig osv :)
Låter bra 👍
#7 Pratar med mannen min, så får vi se vad han har att säga.
Ringer upp i så fall.
Vi har fòrvert til en hannkatt nå, og foreløpig fungerer det bra. Men vi har avtalt at om han begynner å markere, skal han flytte hit til han har gjennomført de avtale parringene.
#11 Kul att höra att uppfödarna är förstående angående strilande hanar.
Tack för svar :-)