Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 1262 ggr
Ellenfyrkant
1

Nyfiken på siames

Har länge varit sugen på sismeskatt(er)! Jag skulle gärna vilja höra lite personliga erfarenheter om rasen! Har förstått att siameser vill vara minst 2 och att en huskatt som sällskap kunde kvitta utan de ska vara lika. Trillar dock in på sidor lite här och var där vissa menar att en sismes visst kan bli god vän med en huskatt och andra menar att det är helt okej att ha en ensam sismes bara du har mycket tid. Vad tycker ni? Vad är skillnaderna på raserna som ingår i Siames och oriental klubben? Är det länpligt att ha som både inne och utekatt? …Jag har ingen erfarenhet av 100% innekatt då jag alltid bott i hus med stor trädgård. Det är inte elakt mot ett jägardjur att stänga in i lägenhet eller? Har som sagt alltid bott i hus, men är på gång att flytta in i en lägenhet på 64 kvadratmeter, är det okej att ha katt på den ytan anser ni? Att sismeser hörs och syns har jag också förstått. Gör det rasen till olämplig lägenhetskatt? Att den hörs… Eller hur mycket och högt öjud handlar det om? Till sist… Siames och hamster? Hur stänger man ute en intelligent katt? Väl riskabelt? Och… Vad tycker du är det bästa med sismesen som ras i egenskapsväg? Och vad kan av andra betraktas som nackdelar med raden?

Mvh Ellenfyrkant

Garmabias
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kan försöka svara dig på några av dina frågor.

Lika barn(katter) leka bäst brukar man säga och det stämmer väldigt bra in på dessa sociala och intelligenta katter. För att trivas optimalt behöver de ha en likasinnad vän men visst finns det undantag då de alla är olika individer. Detta är en kattras som trivs väldigt bra med livet innomhus och den behöver självklart ha klätterställning/klösträd, mysiga varma liggplatser, bra mat, leksaker och toalett men först och främst är den beroende av att få kärlek och omsorg från SIN människa!! Det är inte för inte att den kallas för att vara lik en hund. Det ligger absolut inte an på själva boytan om katten trivs. 

Innan man beslutar sig för att bli med siames/oriental eller någon annan inom Kategori IV katt är det bra om man läst på om andra raser också. Man får ställa sig frågan vad det är för en typ av personlighet man vill leva med.

Siamesen är inte högljudd om den trivs. Den är såpass intelligent att den talar om om någonting inte stämmer med behandlingen av den..Den svarar gärna på tilltal och tycker om att vara med dig överallt.  En nyfiken trevlig rolig livskamrat!

Vad gäller hamster och katt så antar jag att jaktinstinkten tar vid och det säkraste är att sätta små hänglås för luckorna🙂 Annars går det bra att vänja dessa katter med andra djur tex marsvin men man får ha uppsikt. De lär sig ett nej oftast och förstår i regel vad du menar. Det går att uppfostra dem med mycket beröm "possitiv förstärkning" och nej.

Vad andra betraktar som negativt eller en nackdel med rasen har jag ingen aning om utan om man tycker om katter så är detta en katt med extra allt😃

berthagenn
1

Siameserna ÄLKSKAR närhet. De är som små hundar! 😍

Jag ångrar bara att jag inte köpte dessa när jag var yngre. Känner mig snuvad pga poskvän som inte ville.

Tycker att 3 stycken siameser är det ultimata, för bondkatten tycker de är litet stolliga. 🤪