Pacino har Forl
Idag hade Otto & Pacinontid för tandsten & vaccination.Det ser ut som att Pacino har forl säger veterinären! Nej nästan skrek jag! Ev. Måste vi dra ngr tänder men vi ringer & frågar Absolut inte sa jag. Ni gör det bästa för honom Efter ngn tim ringder de: ingen faramed Otto, men på Pacino måste vi dra alla tänder! Jag bad dem att ej ta alla. Även om han sen måste så tänkte jag han måste väl vänja sig?! Grejen är den: han är en stadig kille på 6,5 kg, äter utan problem. Aldrig sett en tendens till smärta el svårt att äta! Hurnkunde han vara så utsatt utan att jag inget sett? Visserligen är de bra på att dölja smärta, men om han var så angripen borde jag ju märkt det. När jag hämtar dem så har de dragit Alla! Tänder utom hörntänderna! Nu ärmde hemma, han har ätit( slickat insig mat) mer vill han ha, men nu får han lugna sig. Nu är oron att de ej kunde sy, att det ska bli infekterat. I 4 darska jag ge han smärtstillande & antibiotika. Försöka se så att det ej blir en infektion-! Hur han nu ska tillåta mig göra detta! 8500:- har mattes älsklingar gjort av med idag. Ja herregud! Jag är helt slut som jag gråtit Men ju läst att många av era katter klarar sig utan bissingar

Jag har själv Forl-katter och har inte alltid märkt att dom haft ont. Att min oriental haft ont visade sig genom att hon inte tuggat på den sidan sa vet. Jag har själv problem med en tand och undviker därför att belasta den, det blir en vana och inget jag lider av, så tror jag även att det kan vara för katten. Det är mkt skuldbeläggning och en stor penningindustri, ibland vet man inte vad man ska tro. Trots allt känner man sin katt bäst själv.
Tycker det är konstigt att de drar så många tänder samtidigt. Tror att det är bättre att ta några i taget, alla kan ju inte ha varit i så dåligt skick att de måste dras direkt.
Lycka till med kissen och hoppas allt läker ordentligt utan problem.
Min foderhona blev utredd av Hedvig Armerén som är oerhört kunnig på tänder. Blev rekommenderad dit av första kliniken vars tandspec. ansåg att det var över hennes nivå.
Katten var då 1,5 år och hade bla Forl som berodde på kronisk stomatit. Alla tänder utom hörntänderna drogs vid en och samma operation, vilket var vad Hedvig ansåg var det bästa att göra. Katten läkte snabbt och det har inte varit några konstigheter med henne sedan dess.
I mitt fall hade vi sån tur att det gick på försäkringen, dock fick jag inget på hennes avelsförsäkring då det var inget som ersattes. Att ha henne i avel var inte att tänka på och veterinärerna dömde ut henne från avel.
http://www.doggyrapport.se/doggyrapport/2010/doggyrapport0210.pdf
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Tycker också att det var konstigt att de ville dra alla tänder samtidigt. Fast samtidigt slipper han ju bli sövd flera ggr. Egentligen skulle du be att få se röntgenplåtarna så de kan visa hur kraftigt tänderna var angripna.
Skönt att killen äter och förhoppningsvis läker det sig fint. Bara väldigt tråkigt på en såpass ung katt.
Skönt att Ottos tänder var ok.
/Elisa
En av våre katter fikk påvist Stomatitt, og da fjernet de alle tennene på den ene siden. 3 uker etterpå fikk hun fjernet alle tennene på den andre siden. Hun spiste vårfòr i to dager etter at tennene ble fjernet, 3 dagen ville hun ikke ha og da valgte hun tørrfòr 😉
Uff så trist. Men som de andre sier over her også. Det går nok helt fint dette. Han lærer seg raskt å spise vanlig tørrfor igjen og kommer til å ha det enda bedre enn før også når han slipper vondt i munn.
Men jeg skjønner at du ble veldig fortvilet.Det er jo ikke det man forventerved en vanlig tannstens bortagning.
Lykke til 🙂
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Det er jo absolutt det beste for katten å få ut tennene om de er så dårlige. Så det kommer til å gå kjempe fint:-)) Jeg har dessverre flere katter som har trekt tenner, og de har ihvertfall ikke blitt dårligere av det:-))
Jeg reagerte mest på at dyrlegen bare trakk alle uten å si ifra…..
Har også hatt en nesten tannløs katt pr FORL. Vi ble enig i felleskap om å dra ut alle som var infiserte pga lang reisevei for meg den gang.
Katten måtte sitte i bur i 1.5 døgn ( stort bur med toa). Det var pga hun ikke kom skikkelig ut av narkosen før den tid, hun hadde null balanse.
Hun fikk også sterke smertestillende i flere dager. Katten var så sinna og sur får timer etter vi kom hjem, og jeg tenkte stakkars hun må ha vondt! Men det var ikke derfor hun var så sint, det var fordi hun var sulten. Tenk å stenge inne en dame i sin beste alder i bur, gi meg mat!!😃.
Hun fikk bløtmat i starten, og spiste uten problemer med de veldig få tennene hun hadde igjen. Det var 4 hjørnetenner og et par ekstra omtrent. Men madammen ville ha tørrfor også hun, og det spiste hun også uten problemer, tygget det med gommene. Det eneste var rått kjøtt,det måtte vi kutte smått og ben ble litt vanskelig så klart.
Så du skal ikke bekymre deg for at tennene er borte,de aller fleste spiser godt likevel. Det er mye bedre å være uten tenner,enn å ha tannverk🙂
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Ser igår att jag stavat som en kråka. Kortet på Pacino hamnade upp & ned ( varför vet jag ej) men det var väl för att jag kände mig upp & ned igår.
Pacino slickade i sig sin frulle med god aptit imorse & jag fick i honom medicinen.
Det är så skönt att läsa att era älsklingar lever ett fint liv utan sina tänder!
Stackars!! Hoppas att det går fint med läkningen och allt.

Fina lilla gubben.❤️Skönt å höra att han ätit bra idag iallafall. Han kommer säkert fortsätta att må kanon i dina händer.😃Krama snyggingen lite extra från mig, även Otto så han inte blir svartis.💋
Oj vilken pärs för er! Imponerande och glädjande att han äter redan! Håller tummarna för att läkningen ska gå fortsatt bra. Gott att höra att många klarar sig fint även utan tänder. Klappar till er!
Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Igår bar det av till vetten igen. Han såg hängig ut, åt ej & det gurglade i bröstet!! Vätska i lungorna? Tack & lov var det ej det! Ev. Kunde det vara ngt i halsen, så han fick kortison för att vidga. De vätskade upp han & så blir det vetrimoxin i 8 dar. Har sen vi kom hem bara hört gurgel 3 ggr! Mennotroligt hur det hade läkt ihop i munnen redan igår! På 2 dagar! Nu återstår kampen med medicineringen. Få han att äta ordentligt Men Pacino som alltid druckit så bra dricker ej! Så nu ska jag tvinga i han vatten oxå Mitt lilla hjärta undrar vad som hänt med hans snälla mamma?
Hoppas maten endast består av blötmat. Hills a/d är inte fel att göra "soppa" på. Han kan ju ha ätit lite tokigt utan tänder.
Det kan også være en infeksjon pga tannutrekk,eller så gjør det bare veldig vondt enda. Jeg trakk ut en tann på meg selv for 2 år siden, en helt bakerst jeg ikke gadd å fikse på. Men hjelp så vondt det var da det skulle gro. De største tennene på katt sitter jo lenger ned i kjeven,akkurat som det gjorde på meg,og jeg endte med svært sterke smertestillende i det hele tatt, for jeg fikk ikke sove en gang. Men det gikk jo over.
Katter er forskjellige, min kunne spise tørrfor raskt,men noen kan det ikke,så jeg er enig med Tuska, gi han bløtmat. Og vil han ikke spise selv, så må en tvangsmate.
God bedring,håper han blir fort frisk 🙂
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
Vilken stress ;(! Tänker som # 13; "önskekost" i våtmatsform. Kämpa på, supergott att det läker fint & styrkekramar till dig & Pacino!

#13 det är vad han får & endast det. Har tvångsmatat lite nu vid hemkomst. Inte det lättaste- som alla säkert vet. Vetten sa a/ d 'soppa' fyra dar, sen fick jag med två burkar i/ d. Ni med katter utan tänder: hur länge gav ni dem 'soppa'?
Han gillar inte ICAs kattmat. Påsar i sås? Mina älskar dem.
/Elisa

Min Blue trakk 3 tenner forrige onsdag, og det gikk et par dager før hun spiste "normalt" igjen:-)) Hun kan dessverre ikke få smertestillende Metacam, da hun har hatt magesår og da ikke tåler Metacam. Om hun ikke ville spise selv, så fikk jeg ihvertfall i henne litt A/D ved å mate henne:-) Dessuten så fikk hun forbud mot tørrfor i minimum 10 dager, så ikke stingene går opp. Fredag var hun på kontroll, og alt så supert ut, så nå gleder hun seg nok til tørrfor over helgen.
Ikke noe rart om han ikke vil spise selv enda, det er sikkert ganske vondt enda. Men når det bare går over, så blir de så mye gladere katter, når de ikke har vondt i tennene mer:-)) God bedring❤️