Stickelhår på mörka Orientaler!
Har lite funderingar ang stickelhår:
Hur vanligt är det med vita stickelhår på mörka Orientaler?
Mina har några enstaka som är lätta att plocka inför utställning, men nu när det är sommar så känns det som att för varje jag plockar så poppar det upp 3st till på andra sidan av katten, puh, är det årstidsberoende detta fenomen?
Hur allvarligt tar olika domare på det? Har blivit utslagen inför NOM av en svart oriental som man såg massor med vita hår på från flera meters avstånd. Dock hade den katten grönare ögon än min, så inget ont om det för domaren dömer den i sina ögon bästa till panel. (Hårfint nära panel, dock inte, kan man säga, hihi)
Är det för att man har så mycket med Siameser i linjerna som det uppkommer eller har det en annan orsak?
Är det något som man ska tolerera i avelsarbetet eller ska man försöka få bort det?
Många frågor hade jag men är glad om det är någon som kan ge svar på något av dem? Tack på förhand / Helena
Här ska du få se:
Nemesis 4 månader, här började jag fundera på om han var smoke. FULL med stickhår! Och ljusa sånna!
Idag ser han svart ut. Fast han är smoke, utan stickhår!
Ibland dyker det upp något stickhår sådär, och det plockar jag. Kanske dyker det upp på äldre katter?
Någon pratade om fever-coat också, att det kan ha med vita hårstrån att göra. Jag tror det växer ut lite små vita hår ibland där det blivit små sår på katterna, så är det iaf med hästarna, men jag är inte alls säker ^^

Har aldrig hör talas om "fever-coat", får nog googla på det.
MVH Helena
Fant en link om fevercoat:
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Varför måste man förändra en katt innan utställning. Om katten inte vinner pga stickelhår men vinner om man tar bort dom då tycker jag det är konstigt. Det är samma med borttagning av hår i öronen. En van domare måste väl kunna se hur stora öron dom har med hår likväl som utan hår. Jag tycker det är snudd på fusk.

Kallar det inte för fusk utan att göra sin katt så fin som möjligt inför utställning, det är ju lite en form om skönhetstävling.
Man kan ju aldrig trolla bort dålig färg på ögon, felplacerade öron, ändra på profilen eller kroppstyp, det ser domarna förhoppningsvis ändå.
Hur skulle det se ut om en perser, skogis mm ägare inte borstade, kammade och fixade pälsen på sin katt? Är det fusk också?
Tack #3 för tipset, ska kika in på den länken
MVH Helena
ptja, domaren skäller nog på en om man preparerat sin katt dåligt. det är ju inte en mysigaste katten vinner tävling, utan en skönhetstävling som sagt!
färgen kan man försöka göra lite åt. att plocka 6 st hårstrån tycker inte jag är att förändra sin katt!
att man plockar öronen gör man ju för att få ett öppnare intryck, det är klart domaren ser hur stora öron katten har ändå och vart och hur de sitter. men är det skönhetstävling skulle kanske en annan raka benen och sminka sig lite och spraya håret också, eller hur? 

Att man ska göra i ordning sin katt inför utställning är väl egentligen en självklarhet.
Det är en skönhetstävling och ingen skulle väl kunna tänka sig en deltagare i Miss World som inte hade sminkat sig och gjort sig fin i håret?!
Jag har inget bra svar ang stickelhåren mer än att de finns på vissa katter och inte på vissa, det är bara att plocka och se glad ut!
Finns alltid en viss mängd stickelhår på svarta katter. Valet är att plocka bort dem eller köra lite fusk och tvätta katten i "svartschampo". (Det senare fick jag rådet av en aktiv utställare att göra på Skatan pga hennes stickelhår.)
Men på Skatan precis som på Nemesis så visade det sig att de var smoke.
Att då tvätta en smoke katt i lätt färgande schampo är inte att rekomendera. Likaså hade det varit omöjligt på en bicolour.
Så tipset jag kan ge är att fortsätta med ryckandet av hår. För det är det som är kruxet med svarta katter.
Svartschampot kan vara en idé men som sagt, ganska mycket fusk.
Kolla på bilderna HÄR så ser du skillnaden på en silver katt och en solidfärgad svart. Dina katter kan dock inte vara annat än svarta.
/Elisa

#4 Jag kan förstå var din tanke kommer ifrån. Fast jag tycker nog (efter snack med bl.a en klok Tine:)) att det stora steget är ju redan taget i och med att jag ställer ut min katt. Lite hyckleri är det ju att vilja ha sin katt skönhetsbedömd samtidigt som man inte vill framhäva dess skönhet.
Tycker inte det är fusk att bada med svartschampo. har haft det gjorde ingen nytta. Fusk är det att i reklam skriva att det hjälper.
Jag har faktiskt provat tvätta Nemesis i Esprees Colour Enchanting och Bright White istället, och för smoke verkar det funka kanoners! Tips till dig och Skatan kanske, Kalindas? 
Jag skulle se mig försöka bada Skatan överhuvudtaget…
Men jag hade liknade schampo till mina Collies och de blev superfina i pälsen.
/Elisa
#12 Det finns en guide nånstans på internet om hur man badar katter, arbetshandskar, vinterjackor och gummistövlar! ;) ;)
Jag tycker Espree är superbra "showschampo".. Har inte behövt rycka mer än 2-3 vita hårstrån inför utställningar :)
Till vardags när det behövs använder jag PCL, den gula flaskan :)
Oops.. lite OT med schamposnack kanske 

Tack för alla svar och tips.
Nu är badningen avklarad, matte bortskänkes mot avhämtning
, fortsätter med kloklippning och öronfixning på lördag, nog med utmaningar för ikväll. På söndag är det dags för utställningen i Järna.
#6 och #7, visst är det tur att det inte är vi som ska visas upp! Men jag skulle nog hamna bland de bruna siameserna för bedömning: Smal kropp med på tok för kort svans, spetsig näsa med bra profil, blå ögon, öronen bra placerade men för små, blek kropp med bra brun maskning i ansiktet, på benen och armarna, kan man ta sig till panel tror ni? Hihi / Helena
#6 Ooooaaaaj, vill inte ens tänka på den dagen då jag ska ställa ut för första gången… Om det bli med Pelle eller ej återstår att se, annars får det bli med senare katter (för det ska tydligen bli fler…:)). Vill inte rycka i öronen! Tycker det verka så elakt, vet att det inte är det, men det gör ont i mina öron! Vilken tur att de är såpass lätta att göra iordning ändå!
#14 Testa! Sen får du berätta hur det gick! Gärna lite bilder också!

#15 Brukar inte rycka hår i öronen heller, klipper ner för att sen raka lite för att få det öppna uttrycket. Dock inte för mycket, det ska inte se konstigt ut, sparar så att det ser naturligt men snyggt ut. Hörde en domare som kritiserade allt för ansade öron. Moa älskar när jag håller på med hennes öron, hon nästan somnar i mitt knä, knepig katt! Tycker också att det är skönt att de är så enkla att iordningställa, på utställningen är det bara ett drag med sämskskinnet, sen klart!
#15 Ska bara ordna någon assistent som orkar visa upp mig