Söker rötterna på två orientaldamer!
Hej!
Har lyckats logga in här vilket inte skedde igår! Har en fråga som jag hoppas få hjälp med av Er.
En bekants dotter har två orientalhonor som hon köpte på annons för 5-6 år sedan av en person i Stockholm. Just nu har jag dessa två damer här hos mig då de ska bo här under tiden deras "mamma" är på utlandssemester. De är inte glada för de får bo en trappa ner i mitt gamla hankattsrum ;)
Jag frågade varifrån de kom men varken ägarinnan eller min bekant har någon susning om detta. Bad henne att ta med de papper hon har på katterna. Två kopior på stamtavlor med födelseår -04 den ena på en choklad som kan stämma… och den andra på en siameshane..fast det är en kolsvart oriental…Bara det säger att ägaren har blivit lite lurad.
Hon hade fått information om att de inte var registrerade.. men då stämmer det icke med stamtavlekopiorna…. Hittade även ett vaccinationsintyg där det står att de kallas för Lakris & Kaffe… Det låter mer rätt men då ska de vara födda -06… samt ett kvitto på två vaccinationer från år -00. Vaccinationerna är utförda på Sollentuna veterinärpraktik. Riktig soppa med andra ord.
Den svarta orientalhonan har en liten vitfläck fram och riktigt gula ögon. Förövrigt kan jag inte säga mer då de just nu är så sura så jag inte kunnat undersöka dem närmare. Då de är okastrerade så antar jag att de börjar löpa snart så jag kommer att få mina chanser då =) Då de kom hit igårkväll så har jag inte tagit några bilder på dem ännu.
Finns det någon som vill hjälpa till med detta detektivarbete.
Häls Maria
😕 Oj ja det var en skikkelig suppe. Håper dere kan komme til bunns i det og finne ut hvor de kommer fra.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Det kanske är föräldrarnas stamtavlor? Du skulle ju kunna söka upp de katterna i Findus på sveraks hemsida då kan du se om de har registrerade avkommor.
Bra tips från #2! Findus är bra!
Jag undrar bara - varför är de okastrerade? (Du kan förmodligen inte veta det, men det var ju konstigt - två minst 5-6 år gamla raskatter utan stamtavla som inte är kastrerade).
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Du fick ett pm från mig.
Hej!
Jag har kollat i Findus redan men det är inte säkert att stamtavlekopiorna stämmer. Tänkte inte på att det kan vara föräldrarnas stamtavlor… Så korkat av mig! Tack 2:an för lite upptrassling av mitt huvudbry. Håller med att det är konstigt att de inte är kastrerade. Ska läsa ditt pm nu nr 4:a =)
Har kollat och katterna som stamtavlorna är på har inga ungar registrerade. Den ena har ett chipnummer men den finns inte i Sveraks register eller SSK. Lägger ut bilder på dem då de bott in sig lite. Kanske någon känner igen dem då? Fundera vidare så länge är ni snälla =)

Är dom inte ID-märkta.?

Oriental med endast en enda liten vitfläck och gula ögon? Låter inte som den är renras ig?
Är det Sverak stamtavlor som du har där? Vad börjar registrerings nr. på?
Det kan ju vara katter från IDP också. Då kan det stå FHK, SES el SNRF i reg.nr.
Du kan även gå in på Pawpeds och söka där.
/Elisa
En liten vit fläck kallas "white locket" och är en recessiv vitfläcksgen som finns och dyker upp. På SIA kan den vara svår att se eftersom SIA oftast är ljusast där. Det kan röra sig om allt mellan 10 vita strån till en helt vit liten fläck i storlek av en femkrona. Det finns också exempel på vita tår, som Timille #9 haft.
Gula ögon har ju nästan de flesta orientaler.. tyvärr. Det finns ju tom. bruna och orange ögon nu.
De är renrasiga orientaler. Vackra saker till och med =)
Har själv fått siames med en liten vit fläck en gång. Den dök upp på ena kulan på en hane (SIAn) och syntes tydligt. Annars är det som Cupcakes skriver att de kan vara svåra att se.
Ska undersöka dem då de boat in sig ordentligt efter fler kännetecken. Enligt ägaren är de inte id märkta men man vet aldrig. Ska kolla om de kanske har öronmärkning annars får jag ta hem en scanner och kolla.
Det är Sverakstamtavlor kopiorna är på. Vill inte skriva ut namnet på den uppfödaren för att inte några missförstånd ska uppstå.
Det jag vill med min undersökning är att hitta uppfödaren och tala om att katterna lever och mår bra, var de finns … er om ägarinnan själv vill ta kontakt. Det kan även vara så att dessa stamtavlekopior som följt med katterna i själva verket inte är rätt heller. Många funderingar surrar runt i mitt huvud just nu på grund av dokumenten de hade.
Skulle någon av mina avkommor ha fått samma öde skulle jag själv bli jätteglad över att få veta vad som har hänt dem om någon engagerade sig.
Ska lägga ut bilder lite längre fram… kanske någon känner igen dem eller sina linjer.
#13 Nope det är strängt förbjudet och diskvalificerande. EMS-koden blir n 09, ospecifierad mängd vitt och den är inte tillåten på våra raser. :)
Det kallas "piebald spotting" också.
"The white spotting or piebald spotting gene, S/s, has variable expression, so that an SS cat often has more extensive white patching than an Ss cat. It is this gene that creates the familiar white blaze across the face, a white bib, tuxedo pattern, or dappled paws. A hypothetical Sb allele ("gloving gene") may cause the mittens in Birman and Snowshoe breeds. Some researchers believe that there are separate white spotting genes for distinct forms of white pattern, such as the white locket that some cats have on their neck or bellies."
SS - bicolor
Ss - piebald