Den raraste av lakritsnosar
Osmonde Royale är strax över 6 månader stor. Anledningen till att han har bott kvar hos sin mamma så länge är att han kort efter födseln visade sig ha ett pipljud på ena lungan, och en onormal täthet syntes på röntgenbilderna. Han var totalt symptomfri under hela tiden, men vi ville ändå vänta med att låta honom flytta tills vi var helt säkra på att han är frisk. Nu har den tiden alltså kommit! Vi var hos veterinären för sista kollen häromveckan, och tätheten har helt vuxit bort och även ljudet är mycket bättre. Han kommer förmodligen alltid ha något trängre öppning till lungorna än andra katter, men det är förmodligen inget besvär för någon. Han är bekräftat frisk och söker nu ett hem för livet.
Osmonde har här hemma gått under smeknamnet Homsan för att han med sin söta nos och sotiga tassar påminner om något ur Mumintrollet. Den här katten måste vara något av det raraste jag har stött på i mina år med djur – jag försöker inte säga att han är bäst eller sötast av alla, men just rarast är han absolut. Han är försynt och frågvis till både röst och framtoning, tittar länge på en med högljutt purr och trampande tassar utan att försöka göra anspråk på ens famn eller knä men för all del otåligt väntande på att bli kelad med. När man reser sig kommer han snabbt fram för att stryka sig mot ens ben, från nos till graciöst svajande svanstopp. Personlighetsmässigt är han urtypen för sin ras – han vill alltid vara med och samtala lågmält (som sagt är även rösten väldigt försynt, lite lägre än hos andra, och när han är sömnig är det snudd på läspningar som kommer ur honom), stryka kring ens fötter eller sitta på närmaste yta och betrakta en med djupblå ögon och otåligt trampande tassar, alltid spinnande. Osmonde/Homsan har enormt mycket kärlek att ge, och jag hoppas på att finna någon för honom som önskar ha en väldigt inlevelsefull relation till sin katt, för då har man väldigt mycket att vinna här. Han ger kärlek och är enormt tacksam för kärlek i retur.
Nu blir det så himla mycket text, så jag avrundar här. Önskas mer information eller bilder är det bara att höra av sig till mig antingen via PM eller mail: nikeekenberg@gmail.com
Bilder upp till 12 veckors ålder finns på www.kattslottet.blogspot.se
Osmonde Royale är chipmärkt, registrerad, undersökt med råge, vaccinerad och kastrerad.
Jag skulle vilja ha 5000 för honom, med ålder i åtanke.
Han finns i Stockholm, men kan eventuellt levereras till Göteborg och Malmö.
Född: 25/7-12
Far: S*Spotless Inge
Mor: Hartridge Hypnotique (bilder finns här http://siames.ifokus.se/articles/505dc3cdd3b4fd769b001838-manadens-katt?4d71254ab9cb462141048fa7-1 )
Vilken fin och tilltalande beskrivning av vad som låter & ser ut som en fantastiskt härlig kille! Tyvärr inte läge för mig just nu men jag är övertygad om att Homsan/Osmonde snart kommer att göra sin nya familj mycket lycklig ;)!
Vi tackar, och det tror jag absolut! Han är en riktig hjärtefångare. 😘
Tillägger också till tråden att det är en balineshane det rör sig om!

Lycka till med att hitta rätt hem till honom. Klokt att ni avvaktat med att låta honom flytta, (visste faktiskt inte om att han hade detta pipljud) och skönt att nu är friskförklarad. Han låter som en trevlig ung grabb. ♥
😍
/Elisa
Farbror Ingemund önskar er lycka till i att finna drömhemmet!!
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se