betendelser
Vad betyder "betendelse"?
Om det är inflammation så hade min gamla Orientalhane Spokie det. Han fick bölder som sprack. De uppkom så fort att man inte märkte det förrän det var försent.
Det var delvis en av orsakerna jag avlivade honom för. Hade han varit yngre och frisk så hade jag opererat bort dem.
Problemet kan ibland orsakas av hård mage eller de får in smuts som stoppar innehållet att rinna ut.
/Elisa

Jag undrar också vad betendelse är och vet inte om jag har svar på din fråga. Men en av mina äldre katter hade, när han var runt året, analsäcksinflammation. Det är helt ofarligt, men äckligt! Vi gick till veterinären som fick tömma säckarna. Symptomen var en ohyggligt illaluktande vätska som han skvätte runt i HELA lägenheten, men han verkade inte särskilt påverkad av det.

Jag har hört talas om detta men främst på hund. Analsäckarna skall normalt tömmas automatiskt om avföringen är normal, längre tid av lös avföring kan ofta vara en stor orsak till inflammation. Det är ganska lätt att tömma säckarna själv, jag blev instruerad av en veterinär för länge sedan då en av våra gamla hundar fick problem, "Tömning" i tid och vi slapp inflammationer.
Louise
Jo hund är lätt att tömma på katt är nästan omöjligt. Spokie visade aldrig något förrän bölden var där. Kunde titta i rumpam på honom dagen innan och det syntes ingenting. Sen dök bölden upp.
Hade det bara luktat som på hund så hade man ju kunnat börja tvätta i tid innan bölden.
/Elisa

Min katt hade inte haft lös avföring och enligt den veterinären vi gick till så var det långt ifrån alla katter där det var orsaken.
#4 Håller med dig. Att själv tömma på en katt är näst intill en omöjlighet och ett självmordsuppdrag:)

Min kastrerade hona hade några gånger för ett par år sedan analsäckar som proppade igen, svullnade, sprack och därefter läkte igen. Fick ge antibiotika någon av dessa gånger, när det blev ett litet sår av det hela. Några gånger hann vi in till veterinären innan bölderna sprack, i ett par andra fall gick det väldigt fort från upptäckt till spricka. Hon hade inte lös mage i samband med desa tillfällen. Operation diskuterades men det har inte hänt på ett par år nu. Peppar peppar 

På försommaren så kände jag att vår ena siamesflicka "doftade" väl mycket då hon blev så där över-kelig (ni vet…då dom gärna vill stå på ens huvud och trampa:o) Hon glädje-markerade vilket vanligen varken känns ell. luktar för oss människor men jag blev fuktig på axeln och lukten gick det inte att ta fel på…sekret från analsäckar *bläää*. Jag lyckades klämma ut ganska mycket innehåll innan hon hann reagera och bli motsträvig ;) Oroade mig ett tag för att det skulle bli problem men detta verkade vara en engångsföreteelse *hoppas jag* ….sådan tur (att tömma själv) har jag väl bara en gång antar jag ;o))

Tusen takk for alle gode svar, jeg tenker at dette har hjulpet meg. Betendelse er inflamasjon.
Jeg var hos vetrinæren og han tømte begge kjertlene og hun har fått antibiotika kur nå, han sa også at jeg kanskje måtte operer dem bort for at katten skulle bli frisk igjen.
Hege

:o) på det glada 70-80 och delar av 90 talet så fick vi (avs.hund)samma fråga från såväl Årsta Vet.klinik samt Bagarmossen hur avföringen "såg ut" (favoritsyndabocken var då Triumph´s torrfoder), mjuk och pösig po-poo var visst ett typiskt Triumph-fenomen där våra veterinärer ofta såg ett samband med "mjukt pös" och överproduktion och tilltäppta analsäckar, who knows? jag motsätter mig inte deras teorier, låter logiskt i mina öron, då foderbyte till 50%kött/ben och 50% råa grönsaker gav perfekt och lite krystat po-poo och körtlarna tömdes sedan på naturligt sätt :-)))))))))))….Hund relaterat förståss men jag inbillar mig att dom kunde ha rätt- ärade "vettar"
Härlig eftermiddag och nog om pooops, nu skall vi njuta av den plötsliga solen och ett chockerande regn-uppehåll som varat hela dagen *jippieeee*