Siames i barnfamilj
Hej hej!
Börjar med att berätta lite om oss :-) Jag och min man bor i ett hus med våra 2 fina barn. Det ena är 20 månader och andra är 3 månader. Vi går i tankar på att skaffa katt. En katt till och börja med då vi är väldigt mycket hemma och det är full rulle på äldsta barnet. Men vi har tänkt skaffa oss en till katt sedan så vår katt får sällskap sedan såklart.
Undrar lite hur siameser fungerar i barnfamiljer? Gillar de att det är liv och stoj och tål de att barnen vill klappa på dem mycket och så?
Vi kommer även bygga en rastgård ute på gården i sommar :-)
Tack för svar :)
Hei og velkommen hit til oss 
Min personlige mening er at siameseren er den perfekte katt for barne familier. Den er så sosial og elsker å være med på alt som skjer.
Det som er viktig er å velge rett kattunge.Det er jo alltid litt forskjeller i et kull og noen er mer frempå enn andre. Spør oppdretteren om hvem hun /han tror vil passe best til en aktiv barnefamile. Reis også gjerne på utstilling og les en del om siameseren.Jo mer du lærer jo lettere er det å velge rett kattunge.
Masse lykke til i jakten og spør i vei om du lurer på noe.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Jag har en balines och en dotter som blir 5 månader om lite mindre än en vecka. Jag kan berätta att i början så var jag lite orolig för hur Siri (S*Broddan's Patch) skulle ta det nya tillskottet men det tog bara ett par dagar efter att vi kom hem från BB så hade Siri accepterat lilla Emmy.
Siri brukar ligga i mitt knä när jag ammar, hon ligger i mitt knä när jag sitter och sjunger med dottern på golvet, hon sitter på min axel nu när vi precis har börjat med smakisar och dottern får sitta på stol, Siri är med på skötbordet när vi byter blöja och om dotra skriker så kommer Siri springandes och ska hjälpa till att trösta (petar försiktigt på dotterns huvud med en tass). När dottern använder sitt babygym så brukar Siri ligga bredvid och om dottern drar och sliter i Siris päls eller smakar lite på hennes öron så spinner hon bara 
När dotterns kusiner 9 & 9 & 2 år är här så leker Siri mer än gärna med dem också 
Så min erfarenhet är att de går alldeles utmärkt med barn! 
Bättre famliljekatter kan man inte få enligt mig! Dom blir dock lite dumsnälla (iallfall mina) och låter sig behandlas av dottern på 10 månader :) Men samtisigt älskar dom uppmärksamheten!
Som people don't understand why I talk to animals. That's okej, the animals understand . ~ Anthony Douglas Williams~
S*Winterwind

Jag har haft katt för jag fick barn och min äldsta dotter hade en jämngammal huskatt när hon föddes. Han var hennes bästa vän. Lekte med henne när hon var liten och sov hos henne när hon blev större. Det enda man ska tänka på är att det alltid är den vuxna som är ansvarig för att barnet inte behandlar katten illa. Jag har bara bra erfarenheter och håller med om att denna rasen tycker att barn är kul. Snake blir extra glad när det kommer barn hit och leker med honom. Och han är ju inte uppväxt med egna barn i familjen.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad

Verkar ju vara en riktig familjekatt :-) Tackar för alla svaren!
Riktigt härliga bilder på era söta barn och katter.
Måste ändå tillägga att det finns blyga och osäkra SIA/OSH också. Så välj gärna en uppfödare där katterna är vana vid liv och rörelse och kanske även har barn. För alla linjer är olika. Men de flesta är som sagts ovan, sociala, glada och tillgängliga katter. 
/Elisa
En siames/oriental
Blir din 3:e bebis, de är krävande och vill ha mycket mycket uppmärksamhet av sin ägare. Sen vill den ligga i värmen bland sin familj på nätterna, speciellt om den nu är en ensam katt i den kategorin. Får den inte vara med där det händer saker så blir den ledsen och deppad.

Du bör ha TVÅ katter om du har småbarn så att de inte blir alltför beroende av uppmärksamhet av er människor precis som Tuska nämner ovan. En uttråkad siames/oriental är ibland jobbigare än en tvååring ;-)
#3 Alltså vilken härlig bild…blicken hos katten säger mer än tusen ord! Visst skall man vara försiktig när man har djur och småbarn. Bra att barnen får lära sig också hur man hanterar djur med respekt. Samtidigt förstår de flesta djur när det är 'barn' och att de kan råka vara lite väl 'hårdhänta'
Kattungar är ju självklart också lite mer ömtåliga och man får se upp så de inte blir skadade på något sätt.
Lycka till!
Hejsan!
Vi är en familj på en mamma, en lillebror på snart 4, en lillasyster på snart 11, en storebror på snart 18 & jag på 14, snart 15 år.
Vi har en siames & en huskatt, samt några smådjur.
Min siames Sune är inte så förtjust i småbarn egentligen, men han kan dock ligga & sova med min lillebror sålänge som han också sover. Annars så brukar han inte bry sig så mycket om honom. Om min lillebror är för hårdhänt så kan han säga till & det brukar oftast räcka.
Men alla katter är ju olika :)
Hej
Det är nog lite olika, har en oriental hane hemma som är precis som #3 Sussi, som inte bryr sig ett dugg, sen har jag en Siames tjej och en oriental tjej som flyr när det kommer Kidz hem till oss (vi har inga barn själva) och kommer inte fram förrens kusten är klar. 
Det komemr nog att gå bra!