Hur preppar jag min apa
Jaha nu är man nybörjare igen och undrar vad man givit sig än på.. utställningarna planeras i massor sen kom jag och tänka på hmm den där lilla apan ska ju inte alls se ut som en skogkatt färdig för show inge fluff och inget bad enligt många?? Men hmm vad ska jag göra då nått måste jag ju göra.. folk pratar om nå skinn från biltema haha men hmm jaha bara de så?? Inget annat? Om de inte har så tajt päls som önskas då? Finns nått bra då?? Porat tyckte jag prata om nått.. Ja ni hur får jag min lilla apa snyggast för show??
Jeg har badet somme tider mine,ikke bare balineser. Gjør det dersom pelsen spriker litt. Litt talkum baby pudder i og glans spray.Alle produktene egentlig til balineser stell,men korthårskattene blir også så pene atte,og lukter kjempegodt.
(altså pudder i dagen før utstilling,bader gjerne torsdag,og glansspray i selve utstillingsdagen-mer pudder ved behov.)
Ørehår nappes og klør klippes så klart.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

öronen har jag redan ryckt på stackarn klorna är alltid klippta så de vet jag men de var liksom just pälsen.. sammets skinn finns de på biltema alltså?? Hmm… haha usch de är dumt att byta ras *skratt*

#3 Sämskin finns på vanlig bensinmack, glöm inte att tvätta det först bara i 30 grader maskin eller för hand eftersom de ofta är preparerade. Häng det därefter på tork gnugga det. Silikonspray är inte så dumt att ha.

gummikarda är jättebra att få bort döda hår med. Sämskskinn har jag själv inte provat men det sägs vara bra. Man kan också ha lite silikon för att få upp glansen som kan vara lite si och så på de blå. Gå nu inte och köp silikon på byggvaruhuset utan det ska vara särskilt silikon, finns olika märken så kolla runt lite.
Usch, jag skulla aldrig kunna rycka håren ur öronen. Jag rakar lite försiktigt. Ett öra ena dagen, det andra örat nästa…synd att utmana ödet, menar jag! 
Det värsta är väl då man ska kolla "baken" på morgonkvisten innan utställningen? De vet ju PRECIS vad det är frågan om!!!! Då jagar jag min stackars hane runt badrummet med den våta frottéhanduken i ena näven och laktacyden i den andra, medan svetten rinner, bilen står och puttrar utanför och sonen har redan packat in sig. Hua!

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Ja Porat hade massa silikon och sånt
Ja glansen skulle inte skada att få upp..
Han ör också lite lång i pälsen då kanske silikon är bra att "trycka dit den med# ska nog ta ett snack med Porat :D

Den där "långa pälsen" är väl babypäls och det ska han ju ha i den ålder han är nu, så bry dig inte för mycket om det. Sämskskinn har jag köpt på djuraffären, lite dyrare än på bensinmacken men mer praktisk och utan kemikalier.
Jag har (efter mycket vånda) plockat mina tjejers öronhår, men till nästa utställning tänkte jag faktiskt testa att raka.
Kommer du till Höör förresten? Vill ju se snyggingen live!

Höör är du galen haha de är ju 100mil nej dit kommer jag inte ;) jag stannar här "hemma" heby, eskilstuna och uppsala kommer han ställas i så kom upp du

#9 Vad är väl 100 mil när det är Metropolen Höör vi snackar om=)) Jag siktar på att ställa i Stockholm nån gång, vi får väl ses då!

Bra då ska du till Birka i december där kommer jag ställa Reggae + nån skogis Reggaes bror skall även ställas där :)
varför raka eller noppa…. varför inte bara ta en liten sax o klippa, voila! klappat o klart!:)
Juliette: sämskinnet är ju för att få upp glansen!:))
tyras päls ser nästan skinande ut när man använder sämskinnet.. :)
så som de övriga sa:
klippa ur öronen, klipp klorna, dra sämskinnet över ryggen .. VOILA!
/kram malin

Jag rycker bort håren i öronen, klipper klorna och tar silikondroppar (2-3 droppar/katt) och smörjer in bägge händerna - sen är det bara till att klappa hela katten från huvudtopp till tå :)
Jag går mot stormen och säger - klipp aldrig öronhår! *hukar*
Det är lika fel och fult som att klippa en man på en häst - måste ryckas (alt. rakas) :)
Minns mitt tips om Xylocainsalva när det rör sig om känsliga katter och var ute i god tid (inte som jag - jag plockar oftast när jag har kommit till utställningen innan bedömningarna = tidsoptimist) ;)

Jag börjar bli lite skadad och rycker hår från kissarna när jag gosar med dem.. De fortsätter kurra och verkar inte bry sig det minsta då..
Xylocainsalva? Har jag missat. Kan du dra det igen?
Tja, nu trillade poletten ner…innan "noppring" av öronhår så klart. 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

#14 - ett mkt bra tips!
#15 - 

Nu har jag provat att rycka Divas öronhår , så nu har jag fått en vresmes i stället för siames
Men det går väl över på damen hon brukar tala om vad hon tycker . Tack för tipset #13