Siames iFokus

Siames

Etikettstandard
Läst 1627 ggr
PollyBoffin
0

Vad har hon för ögonfärg...?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är lite förbryllad över Prillans ögonfärg, tycker den är väldigt svårbestämd då den är olika i olika ljus. Nu vet jag ju att ögonfärgen förändras på orientaler med tiden, men jag funderar på om hon kommer få gröna eller gula ögon.

Jag passade på att fråga min syster med familj nu när de var och hälsade på och de spontana svaren var; gröna, bruna, gulgröna… Inte lätt att veta då! Men jag tycker som de, hon har gulbrungröna ögon! Misstänker att de kommer bli gulbruna så småningom vilket är synd då hennes mamma zilla har så fina ögon, men man kan inte få allt!

Vad tror ni? Hon är 6 mån på korten f.ö. 

Det första är taget med blixt. 

PollyBoffin
0

Det andra är taget utan blixt.

kalindas
0

De kommer att ljusna och jag skulle gissa på gula med svag grönskimring i…
Svårt att säga till 100% då ögon ofta förändrar sig med tiden.
Riktigt gröna blir de nog inte tyvärr..:-(
Om du ska ta kull så sök efter en hane med superbra ögonfärg.

/Elisa

PollyBoffin
0

Hehehe, det gick! Bytte till IE lite tillfälligt! Jag kunde publicera bilderna i inlägget!

#2 Tror inte det jag heller, himla synd eftersom alla andra i kullen har toppenfin ögonfärg! Men man kan ju inte få allt! Tur att personligheten inte sitter i ögonen!Flört

ossilian
0

Jag tycker hennes ögonfärg är väldigt lik min Blondies. På utställningen i Kalmar sa domaren att hon hade "väldigt lovande ögonfärg". Om detta var en snäll omskrivning för urkass ögonfärg eller att hon faktiskt tyckte den var lovande, förtäljer icke historien:)) Men både Blondie och Prillan är ju fortfarande väldigt unga så allt kan ju hända.

kalindas
0

Det där med "väldigt lovande ögonfärg" tror jag betyder samma som "ögonfärg under utveckling". Detta betyder tyvärr absolut ingenting.
Spidde med sina mörkgröna ögon fick den bedömningen, precis som Nanna som har i det närmaste oranga ögon…
Domarna "fegar ut" på ungdjuren tror jag.

/Elisa

ossilian
0

#5 Ja, den känslan har jag också.

Canoodles
0

Jag tror att Prillan tillhör en av de lyckligt lottade orientaler som utvecklar sin ögonfärg sent och kommer att få riktigt fina gröna ögon. Hon har ju att brås på, mamma Zilla har ju extremt vackra ögon.

Rovardotters
0

Det är svårt att säga då hon just nu befinner sig i den åldern då hormonerna börjar rusa men vi får hoppas att de stannar vid grönt. Den ser i alla fall ut att tillhöra den mörkare typen av färg (med olivgrönt i) på den andra bilden och inte pissgult som blixtbilden. Blixtbilder är inga bra bilder när det gäller att bedöma färger. Bäst är att ta bilder utomhus när det är stor luftfuktighet, ej solljus utan molnigt men ändå med mycket ljus. Då blir det mest rättvisa färger. Idag har vi i Örebro ett bra väder, kanske har du det också PollyBoffin? Regnet hänger i luften men det regnar inte.

Att domarna är tveksamma och inte uttalar sig tvärsäkert om unga orientalers ögonfärg beror ju på att de faktiskt inte kan veta vart färgen är på väg, den är inte färdig på ungdjur. De som får perfekt färg som unga brukar tappa en hel del av den som vuxna, sorgligt men sant.

kalindas
0

Spiddes ögon är inte alls så mörkgröna nu som när han var kattunge. Man märker tydligt att ögonen ljusnar mer och mer med åldern.
Gröna är de iallafall på honom fortfarande.

Spiddes ögon som ungkatt

Spiddes ögon som vuxen

Nu är bilderna tagna i olika ljus så svårt att säga exakt

/Elisa

PollyBoffin
0

#7 Hennes ögon har inte börjat bli gröna förrän nu…Mamma Zilla har verkligen kalasfina ögon! Vi får se vad busPrillan får för ögonfärg, ska bli jättespännande (hon går runt tangentbordet och spinner just nu, planerar nog att skriva lite hon med…)

#8 Olivgrönt är nog det närmaste man kan komma att beskriva dem, speciellt i det ljuset du nämner. Jag la upp båda bilderna då jag kom ihåg (från en annan tråd härinne) att det var ngt med bilder tagna med blixt och orientalers ögonfärg, men jag kunde inte komma ihåg vad!

Här är det riktigt tråkigt väder idag, grått grått grått och så småduggar det hela tiden… Tur att ungarna muntrar upp mig!Glad 

#9 Han är så grann! Även om färgen har bleknat så har han fortfarande underbara ögon! Försökte visa Prillan denna stilige herre, men hon är upptagen med att jaga brorsan just nu!Skrattande

PollyBoffin
0

Måste bara få säga att jag inte är missnöjd med Prillan på något vis, hoppas att ingen har fått det intrycket för det har  ABSOLUT inte varit avsikten! Hon är mattes lilla klängapa oavsett vilken ögonfärg hon får!Glad (är så kär i mina kissar)

Jag tycker bara att det är jättefascinerande att orientalers ögon kan förändras så beroende på ljus, ålder, hotmoner m.m!

ossilian
0

När Electra löpte nu så förändrades hennes ögonfärg en aning och när löpet var över gick den tillbaka till den vanliga gröna färgen. Så visst är det fascinerande!

kalindas
0

Nannas ögon blev något grönare efter hon fick kattungar. Skulle kalla dem olivgrön/gula numera.

/Elisa

PollyBoffin
0

Arrgh, insåg just att jag inte kunde skriva igår… Trötthetsdyslexi kallas det för!Glad

#12 #13 De är märkliga små varelser våra orientaler!