Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1173 ggr
[idaskoog]
2013-02-05 15:34
0

HJÄLP!!

Hej!

Jag är helt snurrig efter att läsa om PRA hit och dit! Jag är ute efter en siames-hona som jag ev. vill använda i avel i framtiden. Vad är det jag ska titta efter?

Snälla skriv ett enkelt läst svar så jag förstår Skrattande det är krångligt med alla ord och förkortningar….om ni även har en liten siamesflicka som skulle passa till avel så får ni också svara såklart Tungan ute

kalindas
2013-02-05 15:42
1

Inte så svårt egentligen. Du väljer den katt du vill ha. Det enda är att den inte får ha dubbla anlag av PRA. Sen om hon är bärare eller fri det kvittar. Glad

Är hon bärare måste du bara tänka på att du väljer en hane som inte bär på anlaget. Är hon fri från PRA så kan du använda både fria hanar eller hanar som är bärare.

Du har alltså lite större valmöjlighet på hanar om hon är PRA fri. Men i övrigt så är det ingen större skillnad. Glad

/Elisa

[idaskoog]
2013-02-05 17:00
0

Och det är inget annat än PRA i sjukdomsväg som man ska kolla på när det gäller siameser för avel? Mvh Ida

kalindas
2013-02-05 17:27
1

Är ju inte fel att kolla att kattens föräldrar är testade mot Fiv/felv och att de är fria från TF och Giardia.

/Elisa

Missannas
2013-02-05 18:53
7

#2 Självklart är det inte bara PRA-status som är viktigt när det kommer till att välja en avelskatt. Glad

Det finns mycket att tänka på, ska man föda upp anser jag att man har en skyldighet att vara väl påläst. För mig finns mycket annat som är viktigare än om katten är bärare av PRA eller inte, såsom kattens föräldrar, hur är deras hälsa och temperament? Stamtavlan, är det friska linjer eller vilka sjukdomar/hälsoproblem finns representerade där?

Jag väljer hellre en hona som är bärare av PRA och som t.ex. är trevlig, stor, sund, har friska och trevliga föräldrar (och släktingar) med bra immunförsvar än en hona som är PRA-fri men som t.ex. är liten till växten och har många katter i stamtavlan som är infektionskänsliga eller har astma, Forl, cancer, matsmältningsproblem, hjärtfel m.m.

Har du erfarenhet av siames eller avel sen tidigare?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2013-02-05 19:51
3

Ett tillägg som jag kom på nu när #4 skrev här ovan. Ska man välja en avelshona så är det inte fel att kolla upp om hennes mamma och gärna mormor har haft lätt att få kattungar och att ungarna är friska och sunda. 
Detta är i mitt tycke betydligt viktigare än om katten är typad. Bara hon är rastypisk, så behöver hon inte vara extrem. Glad

/Elisa

[idaskoog]
2013-02-05 21:52
1

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av avel sedan tidigare men alltid drömt om det,har dock aldrig haft möjlighet fören nu. Jag har erfarenheter av siameser som sällskapskatt men har absolut ingen kunskap om huruvida en katt är "fin" rent avelsmässigt eller vilka sjukdomar man ska kolla efter. Jag är tacksam för alla tips och råd jag kan få och har fått. Jag tycker det är lite svårt att finna information om exteriör och hur man tar reda på hur fädernas hälsa varit etc. Hur får ni reda på all information innan en parning?  Jag är somsagt nybörjare men väldigt seriöst intresserad av denna ras och vill absolut ta reda på MASSA info innan det blir något inköp.

//Ida

tuska
2013-02-05 22:41
3

Bra Ida.  Vid köp av katt så är det ingen som kan lova att det blir en bra avelskatt eller kommer att gå bra på utställning att den kommer att hålla sej frisk. I köpeavtalet står det att katten säljs i första hand som sällskapskatt.  Jag tror att du kommer att hitta en bra katt.  Kanske någon här kan tala om vart den katten finns till  IDA, som har dessa bra föräldrar i många generationer.   Jag vet att ni är en familj med stort intresse för rasen och önskar dej lycka till. Läs allt du kommer över om avel.  Det är en kostsam hobby.

Lycka till i ditt letande   kramisar // tuskulums Inger

Mewz
2013-02-07 08:52
4

#7 Måste bara inflika.
Man kan visst köpa en katt till avel och det förekommer en hel del sådana avtal, med avelsgarantier. Är det dessutom 2 uppfödare som ingår avtal så är det precis det man avtalar om som gäller.

Ts, är du intresserad av avel så var ärlig och säg som det är till dom du vänder dig till så kommer du säkert få en massa support och hittar du en bra mentor inom uppfödning så är det verkligen en bra början på avel. Mentorer är guld värda!

Real stupidity beats artificial intelligence every time