Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 1193 ggr
[postmortum91]
2013-01-30 17:31
0

skaffa siames?

Hej, jag och min sambo har funderat på att skaffa katt i framtiden.
Sambon är väl mer kattmänniska än mig, jag är mer hundmänniska.
Fast jag är såklart djurvän och älskar alla djur. Vi har en valp på 9 månader nu, en Eurasier.

Sambon har börjat intressera sig för Siameser. Jag tyckte från början "Nej fyfan, den fulaste katten som finns efter nakenkatterna". Men efter att vant mig med tanken och läst lite om dem, så verkar de helt okej.
Nu är jag faktiskt lite sugen på en siames.

Jag skulle gärna vilja ha mer info om rasen, går den ihop med hundar? Det är den viktigaste punkten. Sen läste jag att den typ MÅSTE vara innekatt, helt ok för oss. Men det stod att den inte kan vara ensamkatt? Gäller det samma om man har en hund?

Snälla ge oss info om rasen, om rasen passar oss tänkte vi höra av oss i god tid till uppfödare och "tinga" på nästa kull.

Hur mycket är den vanligt att en Siames kostar?

Ellensmatte
2013-01-30 19:30
1

En siames eller oriental har en fantastisk personlighet och är som en mix av en bäbis och en hund. De är väldigt sällskapliga och pratar mkt, vill vara med överallt vad du än gör. De är påhittiga, väldigt smarta och kräver mkt uppmärksamhet. Du får en underbar och trogen vän. Många funkar bra med hundar.

En siames kostar mellan 6000-9000:- beroende på om det är en sällskapskatt eller om det är en lovande kise även för utställning.

Min man tyckte att orientaler var rätt fula innan vi skaffade vår Ellen, han älskar henne över allt annat och tycker att hon är det vackraste som finns.

Det finns många här på forumet som kan mkt mer om rasen, jag är ganska ny här men jag lovar dig att du inte kommer att bli besviken om du bestämmer dig för en siames :) Lycka till!

Ninja
2013-01-30 20:34
1

Hur en katt passar med hundar är en vane- och uppfostringsfråga. Det beror både på hunden, och på katten. Min siames går utmärkt ihop med hunden, de respekterar varandra. Hunden måste lära sig umgås med katter på rätt sätt, att det inte är okej att jaga och skrämma den. Gör den det, bör det inte vara några som helst problem.

[lisme]
2013-01-30 21:23
2

VI har hund og katter sammen og hunden er veldig opptatt av kattene og kattungene. Hun leker med dem og steller de små. Kattene liker å leke med hunden, men de synes nok at hun er litt merkelig Flört