Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3012 ggr
[SoooL]
2011-03-31 17:27
0

Nyser

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nykomlingen nyser mycket och relativt ofta och när hon börjar nysa så nyser hon inte en nysning utan en jvla massa på rad. Ska man oroa sig eller?

Och sen ser det ut som att hennes tredje (?) ögonlock inte dras tillbaka helt, normalt?

Supinesophie
2011-03-31 17:47
0

Oddie nös ganska mycket när han var mindre och det var nog inget fel på honom. Så länge det inte rinner från ögonen eller nosen så tror jag väl inte att det är någon fara. Men om hon verkar sjuk så ska du såklart ta henne till veterinären.

Angående blinkhinnorna så kan det vara så att hon har djupt liggande ögon och då syns de lättare. Så är det för min Oddie i alla fall. Särskilt om han är trött så ser man dem.

Annars kanske hon har fått nån vaccination nyligen som ger biverkningar? Kan ju vara lite olika saker, men det behöver inte vara något farligt. Glad

[SoooL]
2011-03-31 17:48
0

Vad skönt. För pigg i allmänt är hon och så ju :)

Ja, ögonen är ju en aning djupt liggande.

Tack för svar :D

kalindas
2011-03-31 17:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle tro att det är som #1 säger.

Så länge hon är pigg och glad, inte snorar eller verkar allmänt dålig, så kan du ta det lugnt.
De kan få en lite reaktion av vaccinet och även av att flytta till ett nytt ställe med nya bakterier.

Min Spidde på bilden nedan hade ganska djupa ögon och hade alltid en liten del av blinkhinnan framme. Det är ganska vanligt på dessa raser. Speciellt om de har lite djupa och sneda ögon.

/Elisa

[lisme]
2011-03-31 21:01
0

Ellers er denne type nysing (15-20 nys på rad) et av de typiske symptomene på Herpes

tuska
2011-03-31 21:18
0

Är det inte kattsandens fel då ? kanske har du en annan sand än det hon är van vidObestämd   Så enkelt kan det oxå va

[SoooL]
2011-03-31 21:31
0

Nej då. Vi har everclean och det hade fodervärden till henne också.

#4: Jag räknar inte men det är allt emellan 5-20 nysningar i rad. Hon nyser när hon vaknar, efter toabesök, efter hon ätit.

johannaandersen
2013-01-29 11:46
0

Puttar upp denna tråden lite eftersom att min lilla sia-kille visa exakt samma symptom och matte börjar bli rätt så orolig… han har varit hos oss över en vecka och hade precis varit lite snuvig två veckor innan vi fick honom men uppfödarna gjorde två veterinärsbesök med honom (i samband med sista vaccinationen) och det bedömdes att han var frisk. Precis som #6 skrev så är det mest när han ätit, sovit och varit på lådan, ibland bara några enstaka nysning (då sprayar han snor, gärna i ansiktet på matte och husse) men oftast ca 10 på raken.. det låter nästan som om han nys-kräks. Nosen känns ofta torr också, men snoret ser inte konstigt ut, ljusgult och genomskinligt. Han är superpigg och har aptit som vanligt annars! Om detta nu är ett herpesvirus, vet någon om det går att bota? Finns det något på apoteket eller är ett besök hos veterinären det som är bäst? Skulle bli så tacksam för era råd i det här! Bästa hälsningar, Johanna

kalindas
2013-01-29 11:56
1

Hade det varit herpes så borde han varit sämre. Men är du osäker så åk till veterinären och be att de tar ett ögonpaket på honom. Där kollar man Herpes, Mykoplasma felis och Klamydia. Sen kan du även ta ett prov i näsan och se om det kan vara calicivirus.

Myckoplasma felis och Klamydia går att behandla med antibiotika. Övriga får läka ut själv.

/Elisa

mylicharlie
2013-01-29 12:39
1

Nyser hon dagligen och så mycket skulle jag tagit henne till veterinären.

Mina nyser också, ibland. Och då flera nysningar på rad, dock inte lika många.. Men inte dagligen.

Ögonlocken är nog inget farligt. Vår Julius har alltid haft så..

Hur länge har det hållit på? Var det länga sen hon blev vaccinerad?

Nilla
2013-01-29 18:36
2

Det är ju ganska vanligt också att nykomlingar reagerar på bakteriestammen i den nya kattfamiljen och även tvärtom förstås - (nästan mer regel än undantag är min erfarenhet) - med snuva och lite feber. Calici.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

johannaandersen
2013-01-30 20:07
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Puttade bara upp en tråd från 2011, vet tyvärr inte hur det gick med författarens katt =/

#8 #10 Jag hoppades också på att det bara kunde vara den nya miljön eller exempelvis den nya kattsanden, men det verkar inte avta och jag är riktigt orolig för att det skulle kunna bli bestående problem… de två senaste dagarna har jag hittat gult gegg i ögonen på honom när jag kommit hem från jobbet som jag gnidit bort med sterilt vatten på en bomullstuss, känns synd att tvinga in honom i buren och ta en hemsk bilfärd igen efter att bara ha haft honom här drygt en vecka men det känns som att ett litet besök hos farbror doktorn är ett måste nu :(

Tusen tack för era råd, nu vet jag också vad jag ska fråga efter när jag är hos veterinären! Detta forumet är verkligen guld värt!!!

Här är en liten bild på min lille sjukling Nino också, bara för att mamma är så stolt över honom ;)