Maxålder för kull?
Jag undrar några saker angående kullar:
Vad har ni för maxålder för er hona på sista kullen ni tar? Tänker mest då på de som redan fått kull innan.
Vad är har ni för tidsintervaller mellan kullar, min och max?
Hur många kullar tar ni per hona?
Är mest nyfiken på hur andra gör, Maja är 3år och kommer ha ca 2år mellan sin första kull och nästa planerade. Vet inte om det blir fler när hon blir min (är fodervärd), det får framtiden utvisa.
Tack på förhand Helena

Så, vill inte vara skyldig till att peta ner denna tråd även om jag inte kan svara på frågorna! Så putt på den!
Jättesöta ungar förövrigt!

Det är svårt att säga någon övre åldersgräns, får hon ha kullar regelbundet och är i bra kondition i övrigt så kan du nog ta kullar många år till.
Enligt sveraks regler får en hona ha 3 kullar på 24 månader. En del honor går ner sig ganska mycket av en kull och behöver längre tid för att återhämta sig medan andra syns det knappt på att de har haft kull och då kan man ju ta en ny kull ganska snart.
Som alltid får man ju använda sitt eget huvud och sin kunskap om den egna katten när man gör sina val.

Tänkte inte riktigt på min egen katt i detta läge, mest nyfiken,som sagt, hur andra gör.Det fanns regler tydligen hur ofta iallafall, tyckte i mina ögon att det lät ofta men som sagt man kanske ska bedömma det själv/ Helena
Själv skulle jag nog sätta absoluta max åldern på min katt vid 10år. Men troligtvis kommer jag inte hålla någon av mina tjejer fertila så länge.
Har ju inte haft uppfödning så länge och kanske ger upp redan nästa år… (fast tror inte det)
Men jag tror inte jag skulle ta aldeles för många kullar per katt. Kanske 5-6 som max?
/Elisa

3 kullar på 24 månader är inte särskilt mycket om man jämför med en katt som får sköta sig själv ute, hon kan få ett par tre kullar per år.
Det finns många katthonor som far illa av denna regel och skulle må mycket bättre av att få ha fler kullar. De kan löpa så intensivt att de går ner sig rejält i kondition eller så kan de bli deprimerade av p-piller… så det är en regel som nog är bra på många sätt men inte på alla.

Min Maja går p-piller,är inte ett dugg deppig, men hon gick i löp på 2veckor när jag slutade inför planerad parning, hon fick löpa ut den gången och väntade in nästa löp som inträffade ca 2veckor efter avslutat löp. Om hon skulle fortsätta så skulle nog både hon och jag gå ner oss, hon låter som ett kolikbarn i 5dagar och är så rastlös. Men hade hon mått dåligt av p-piller skulle jag självklart inte fortsätta med det, har kastrerat hennes syster som inte ska småttingar. Alltid kattens bästa framför allt!
/ Helena
Mina honor får max 1 kull per år.
Den älsta honan var 9 år när hon fick sista kullen och så duktig mamma som hon var då har hon aldrig varit tidigare