Vikt på lev.klara kattungar?
Jag har en liten undran..
Vad får era kattungar väga som minst när de levereras/flyttar?
När de är över 12v då alltså självklart.. :)
Har ni någon hm tumregel om man så säger??
/Malin

Minst ett kilo i alla fall, helst ännu större, särskilt hanarna. Vilken ras föder du upp?
Jeg syns 1 kg er altfor lite på en kat IV kattunge.Skulle den ha veid så lite ved 12 uker,så hadde den blitt hjemme litt lenger. 1.5 kg syns jeg bedre om.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

#2 Jag håller med dig, runt 1,5 kg är lagom som flyttvikt (eller mer) på hanar. Kan dock bero en del på kroppstyp också vad som kan anses normalt, starkt och friskt. Honor på 1,3 kg kan vara helt ok det också. Lite svårt att sätta en absolut gräns, beror lite på vilka linjer man har, hälsan är viktigast oavsett storlek. Men som absolut minimum kanske man kan sätta 1 kg vid 12 veckor? Jag har för mig att reglerna var sådana förr, men jag kan ha fel. Min ungar brukar inte få flytta förrän de är runt 14 veckor för att immunförsvaret ska hinna stärkas.
Jag håller med om att katten skall väga minst ett kilo, men det finns fall då det är omöjligt att hänga upp sig på vikten. Katten jag skall hämta hem från Holland om 2½ vecka kommer inte väga 1 kg men jag kan inte vänta med att hon skall gå upp till mini vikten då jag är tvungen att hämta henne underr den tid jag har fått dispans från jrv. En annan sak man skall ha i åtanken är att en katt kan vara liten till växten då de kanske var många i kulllen. Siames honan som jag har hemma vägde 1150g när hon var 13 veckor och var då näst störst i kullen på 7 kattungar och hennes bror vägde 930g och var då minst, idag väger båda normalt för att vara 6 månader. Har man möjligheten att behålla kattugen lite längre så är detta jättebra om inte så tycker jag att man kan leveraden när den ligger runt 1 kg om den äter bra och verkar fullt frisk.
#1: just nu ingen ras :)
bara en allmän undran då jag diskuterat detta med en väninna som har intresserat sig för en kattunge som är lite äldre och väger väldigt mycket mindre av diverse orsaker…
(alltså under 1kg.. några hundra gram under.. alltså¨för mig ringer varningsklockorna staaarkt!)
jag tycker dem bör vänta tills kissen i fråga väger 1kg minst,
men de tyckte inte det kan göra någon skillnad…
ingen seriös uppfödare låter väl sina kattungar flytta innan de väger iaf minst 1kg eller???
jag gjorde def inte det med mina 2 skogiskullar iaf, menar man vill ju ge dem en sådan bra start som möjligt i sina nya familjer! :)
/M
Min Caramel väger 750g och är 15veckor.
Skulle ALDRIG få för mig att sälja henne förrän hon väger minst 1,5kg. Delvis pga att hon varit så sjuk och för mitt eget samvetes skull.
Om jag säljer C så är det inte förrän hon ser ut som en katt och har ett bra hull på kroppen.
Det samma gäller "normala" kattungar. Inga flyttar förrän de äter riktigt, har bra hull och väger MINST ett kg.
/Elisa
Tillägg.
Tycker inte att din kompis ska köpa den katten.
Det kan gå jättebra, men det är alltid en risk.
/Elisa

#4 Hur mycket väger din holländska katt i dag? Är hon bara lite för liten eller mycket för liten? Jag skulle vara väldigt noga med att få hem en fullt frisk och stark kattunge om jag importerade. Var själv väldigt nära att importera en katt från just Holland, denna visade sig ganska långt in i processen ha ett allvarligt hjärtfel (även två av hennes syskon) och köpet avblåstes såklart. Jag fick mig en rejäl tankeställare av händelsen och kommer vara ytterst restriktiv om jag får för mig att vilja importera igen.
Förmodligen så mår din katta alldeles utmärkt och kommer att växa ikapp. Men jag ville ändå delge dig min erfarenhet.

Jag tycker att kattungen ska väga minst 1-1,5 kg.
Och vara ca 14 veckor innan de flyttar
Hanarna väger oftast lite mer, i alla fall i mina kullar.

1 kg är väl det som står i SVERAKS papper? Det gjorde det i alla fall tidigare - och då levererades kattungarna redan då de var 10 veckor. Jag vet inte vad SVERAK har för gräns idag, för jag säljer aldrig innan 12 veckor oavsett bra vikter eller ej.
Berit vägde 1296g igår. Då var hon 12 veckor. Hon vägde 84g när hon föddes och den vikten bör dubblas varje vecka om allt står till som det ska.
100g kattunge vid födslen bör vara uppe i minst 200g vid
1 veckas ålder, minst 300g vid 2 veckors ålder osv. Det är en bra tumregel som jag alltid följer då jag väger hela kullar.
8# Min lilla kisse kommer väga ca 800g när jag hämtar henne. Jag vet (även uppfödaren) att detta är lite men det är inget fel på henne alls utan hon är bara en liten kisse som vetrinären sa då uppfödaren blev lite orolig och tog dit henne för en GRUNDLIG undersökning där man kollade hals, lungor, hjärta you name it och det var inget fel på henne alls. Uppfödaren är väldigt seriös och har berättat allt för mig och även erbjudit mig hennes syster som är några hundar gram tyngre men jag avstod för jag vill verkligen ha denna lilla tös så länge hon är fullt frisk och inte har några defekter och detta har hon inte. Något som kanske bör tillägas är att det är mammans första kull och hon är själv inte så stor vilket ju kan påverka kattungarna i sig. Vill även säga att jag har övervägt mit beslut noga och frågat många andra uppfödare om råd just det här med vikten samt talat med vetrinären och fått mågna bra tips från honom samt från medlemmar här inne hur jag skall få henne att gå upp i vikt så det skall nog blir bra när hon kommer hit om 2½ vecka. Visst håller jag med om att en katt skall väga minst 1-1500g när de lämnar sin mamma men menar dock på att i vissa lägen så går det inte att vänta längre så att katten hinner gå upp mer (som i mitt fall) och i dessa fall anser jag inte att det är helt fel att ta en katt som väger under den nämda vikten, men det skall vara i speciella fall som tex pga import och inte för att man vill ha sin söta lilla kattunge när den är pytte liten eller för att man är trött på att ha en hel hjord av små busiga kattungar som hänger och slänger i gardinerna.

# 11
Jag tycker det låter som att du har hittat en bra och ärlig uppfödare, så det blir nog bra allting med din lilla tjej! Mitt exempel var ju lite av ett skräckexempel som kunde ha slutat i total katastrof.
Jag är ju ingen expert på området, men tycker att om kattungen är pigg, men liten så kanske man inte måste hålla så principfast på en viss vikt. Utan hellre se till helheten.
12# Ja, jag är jätte glad att jag har hittat denna uppfödare som verkar väldigt seriös då någon annan hade kunnat hanterat situationen på ett oärligt sätt. Jag håller även med dig att om kattungen är pigg och glad ( det är den lilla tösen jag skall få) och frisk så kanske man skall överväga att tänja på principerna lite och se på helheten.
Äter kattungen bara bra och man har noga koll på henne så brukar det inte vara några problem.
Det är bara extra viktig att vara uppmärksam på förändringar.
/Elisa
#14 Hon är väl inte den glupskaste av dem men äter gör hon. Uppfödaren försöker "göda" henne så att hon skall fetta på sig. Själv har jag varit och handlat royal cains nya mat recovery som skulle vara ett snäpp bättre än AD mat, förutom detta har jag köpt hem specifiks kattunge mat, royals kattunge mjölk samt royals baby katt torrfoder detta är ungefär detsamma som uppfödaren ger henne. Givetvis så kommer jag att hålla stenhård koll på hennes vikt samt att se till att hon äter ordentligt, så allt skall nog ordna sig.
Ps: skönt med någon som inte bara är negativ, menar nu inte att alla är det men ibland känns det bra om man kan få lite positiv respons, så tack.

Vet inte om tipset har kommit upp tidigare, men B-vitamin ökar aptiten :) Överdosera dock inte, då kan magen bli lite lös.
Har du inga nya bilder? Minns att du skickade en länk till uppfödarens hemsida innan du hade bestämt dig. Kanske kan du lägga upp den igen så att vi kan se nykomlingen? :)

#15 Så som du har preparerat dig så kommer allt att gå jättebra! Kollade på hemsidan precis och hon är verkligen fin tjejen:)
16# Jag köpte faktiskt B-vitaminer men lämnade tillbaka dem då jag blev avråd av dem på djursjukuset att ge henne dessa då maten jag har köpt innehåller B-vitaminer men funderar dock på att köpa dem igen men vill först se hur hon går upp i vikt samt hur hennes aptit är. Adressen till uppfödaren är:
Gå in på kittens och under g- kullen hittar ni henne, hon heter Gaia van Scarlettini. Om man klickar på mamman så kommer veckorbilder upp och under till fins det en ikon som det står more pictures och här finns bilder på dem alla tillsammans. Lägger även upp någon bild här så får ni se sötnosen direkt och bli nu inte förvånade för hon är liten som sagt men helt frisk.
17# Ja visst har jag preparerat mig väl och det är just detta jag menar att om man vet vad som gäller och är väl informerad så skall man inte hänga upp sig för mycket, hade jag gjort det så hade jag inte fått hem denna lilla tös om snart 2 veckor.
Åååå,hun var nydelig. Heldiggris. Og du blir vel den første i Sverige med bebis etter den pappan også 
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/
#18,19
Vilken liten sötnos!
Såg att du förberett dej bra och äter hon som hon ska så borde det inte vara några problem.
Kruxet när man importerar kattungar är att man inte KAN vänta. För då tar det ju månader innan kattungen kommer hem. Tanken är ju att man vill ha en kattunge…
/Elisa

#11 När en katt växer upp så utvecklas också dess immunförsvar. Immunförsvaret utvecklas olika snabbt på olika individer - du kan ha en kattunge som kanske har en ögoninfektion medan syskonen inte har det t ex. Vikten är därför en liten livförsäkring - om kattungen har tagit sig över ett kilo, helst mer, och känns robust och med substans när du håller i den, snarare än liten och tunn, ja då har kattungen mer att 'gå på' och 'ta av' om du förstår vad jag menar vid flytten. Flytt till nytt hem, och i det här fallet t o m nytt land, innebär en stressig situation (positiv stress är också stress!) samt en ny bakterie- och virusflora som kattungen samtidigt utsätts för. Kattungen bär med sig virus och bakterier från sin uppväxtmiljö, och dina andra katter bär på andra stammar av desamma. Dessa möts och blandas när kattungen flyttar in och samtidigt är alltså kattungens immunförsvar inte redo. 80-90 % av alla katter bär t ex på Corona-virus. Som du kanske vet så kan corona-viruset i VISSA fall, mutera och utvecklas till en aggressiv variant som ger katten sjukdomen FIP. De individer som drabbas av FIP, är sådana individer som av någon anledning har ett nedsatt immunförsvar. En kattunge som har hunnit växa och lägga på sig vikt till 1-1,5 kilo har mycket bättre förutsättningar att klara de påfrestningar som dess immunförsvar utsätts för vid en flytt. Så det finns risker förknippade med att flytta en kattunge innan den är mogen för det (och vikten är en viktig indikator på att den är mogen för det). Inte jättestor risk, men dock - en risk. Kanske är risken mindre om både ditt katteri och katteriet som kattungen kommer ifrån är nolltestat för coronavirus.

Håller med # 21. Corona är dock inte det enda hotet mot ett litet liv, men nu tänker jag ge dig ett litet tips Biames som du kan ha nytta av om du tar hem kattten;
Vi har testat COOPs kattungemat och den är både smaklig, snäll för magen och ger bra viktökning. Det är ju viktigt för de kattungar som inte växer bra att man ger dem smaklig och nyttig mat. Om hon av någon anledning inte gillar specific mjukmat så kan du ha den som alternativ eller varva. Som jag har skrivit om immunförsvaret, är det också viktigt med probioitka för att näringsupptaget ska fungera bra. Du kan tillsätta lite i hennes mat (t ex lactiplus och yoghurt med levande bakterier) när hon har varit hemma hos dig och kollats av veterinär. Om du äter yoghurten och hon får smaka så brukar det bli populärt. Lactiplus strör man på maten och mosar ihop. Häll alltid på extra vatten på mjukmaten så att hon får i sig vätska, en del kattungar är dåliga på att dricka vatten ur vattenskål. Försök också få henne att äta rått kött också, ge färs eller skär i små fina strimlor, lamm och nöt till en början, när du ser att magen är bra efter ca tre veckor, kan du ge liite gris också, gärna med synligt fett, det brukar vara väldigt gott. Vad du än gör så maska inte av henne en extra gång (hon måste ju maskas av för att få komma in i Sverige), Det kan slå ut magen helt.
Lycka till och skriv och berätta hur allt går, visa bilder mm
#20 Japp jag blir den förste i Sverige som har en katt med denna kombination vilket jag tycker är lite kul, sen längre fram gäller det bara att hitta en snygg hane så blir det nog snygga avkommor tror jag.
#22 Jag vet att stress kan utlösa en massa otrevliga saker och har gjort allt för att hon skall bli utsatt för så lite stress som möjligt genom att ta ett direkt flyg från Holland till kastrup och därifrån bil hem hela resa kommer att gå på max 3 timmar. När vi kommer hem så kommer hon vara åtskild från de andra katterna i ca 2 veckor och har redan beställt tid för FIV/Felv/FIP test så att jag vet att hon inte har någon smitta som kan gå över på de andra. Hade jag kunnat låta henne vara kvar hos uppfödaren lite längre så hade jag givetvis väntat till hon blivit större men nu går det inte och jag skall göra allt i min makt för att hon skall klara flytten och vad denna innebär så bra som möjligt.
# 23 Tack för dina goda råd, skall absolut försöka med detta om det vissar sig att hon inte vill äta den mat jag erbjuder henne. Jag lovar att hålla er informerade med bilder och dyl.
Glömt att fråga…
När hämtar du henne?
/Elisa
#18 #19 Åååååh vad söt hon är! Helt bedårande! Vad är det för färg (jag är en glad och okunnig amatör
?) på henne? Kattunge i salladen! Jag hoppas det går bra för er!
Hon är blåspottad. Jag hämtar henne den 2 juli, fick precis mail från uppfödaren att hon mår bara bra och fortsätter att gå upp i vikt men hon kommer väga mellan 750-800gram men förhoppningsvis mer hon har ju 16 dagar på sig att fläska på sig.
Hun er nydelig.Helt skjønn.
Jeg synes det høres ut som en veldig seriøs og ærlig oppdretter.
Og du har jo forberedt deg kjempebra. Det kommer sikkert til å gå så fint. Hun får fleske seg opp det hun kan på de 16 dagene.
Masse lykke til. Jeg gleder meg til å få følge henne her inne når hun har kommet hjem.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
Hon är otroligt söt!!
Nytt mail från uppfödaren, lillan har gått upp 39gram på två dagar så visst går det frammåt.

#30 Underbart att det går åt rätt håll!
# 10 Jag är inte säker på att SVERAK någonsin haft en bestämmelse om lägsta vikt vid leverans, har kollat olika års handlingar från början 90-talet och inte funnit någon sådan bestämmelse. Det kan ha varit på förslag att införa, men jag har alltså hittills inte funnit några belägg för att man verkligen beslöt så.
Däremot har lägsta ålder för leverans pendlat mellan 10 veckor och 12 veckor sedan början av 70-talet.
-----1 kg är väl det som står i SVERAKS papper? Det gjorde det i alla fall tidigare - och då levererades kattungarna redan då de var 10 veckor. Jag vet inte vad SVERAK har för gräns idag, för jag säljer aldrig innan 12 veckor oavsett bra vikter eller ej.-----
#8 En 12 veckors kattunge som inte väger ens ett kilo? Där är det något som inte stämmer. Hur kan du vara säker på att du inte köper på dig problem?
Inläggen på detta forum, och på andra, angående vikt vid leverans, fick mig att väga min egen kull. Flickorna vägde ungefär 1600 g, 1600 g, 1800 g och pojken vägde så mycket över 2 kg att vågen inte kunde ange ett tal. Och då var de 13 veckor gamla (när jag vägde dem).
Det är ju ännu viktigare vid inköp av ett djur som ska gå i avel, att hälsan är god från början. Och det oavsett om det är frågan om import eller ej. Det kan inte vara vettigt att använda "import" som ett skäl att inte använda normalt, sunt förnuft.
Britt Hagar Alvestad, välkänd norsk domare och siamesuppfödare - tyvärr lämnade hon oss alltför tidigt i höstas - använde ofta följande uttryck: Det du sätter in i avel, får du också ut av aveln.
En osund liten katt i avel - risken är stor att avkomman blir liten och osund. Du ska naturligtvis starta din uppfödning med bästa möjliga djur.
Dagny
-----Min lilla kisse kommer väga ca 800g när jag hämtar henne. Jag vet (även uppfödaren) att detta är lite men det är inget fel på henne alls utan hon är bara en liten kisse----- -----Visst håller jag med om att en katt skall väga minst 1-1500g när de lämnar sin mamma men menar dock på att i vissa lägen så går det inte att vänta längre så att katten hinner gå upp mer (som i mitt fall) och i dessa fall anser jag inte att det är helt fel att ta en katt som väger under den nämda vikten, men det skall vara i speciella fall som tex pga import-----
#24 Redan beställt tid för FIV/FeLV/FIP-test? Menar du att du tänker importera en katt som inte redan är testad? Eller vars föräldrar inte är testade?
På senhösten 2004 gick tre svenska kategori IV-uppfödare ut offentligt med den ledsamma information om att deras katterier drabbats av leukos (FeLV-smitta = ger leukos). Deras berättelser ledde till en kraftig höjning av testvilligheten och testfrekvensen i Sverige. Är deras tragedier redan glömda?
Dagny
#22-----När vi kommer hem så kommer hon vara åtskild från de andra katterna i ca 2 veckor och har redan beställt tid för FIV/Felv/FIP test så att jag vet att hon inte har någon smitta som kan gå över på de andra.-----
jag håller med #32 och #33:
varför ens köpa en import om denna o föräldrarna inte ens är testade?
DESSUTOM finns det inga tester för FIP!!!!
Det kan endast påvisas till 100% säkert genom obduktion!!!!
Däremot kan man testa för corona….
Bra skrivet Dagny!
/M
Har jag överhuvudtaget sakt att föräldrarna INTE är testade, givetvis är de det men jag VILL testa henne själv. Kan människor inte vara glad för andras skull utan måste hitta något att påpeka vad som inte behagar dem? Om nu uppfödaren har varit hos vetrinären som har konstaterat att hon är fullt frisk och då tycker jag inte man skall påstå att katten inte är frisk dessutom när man inte ens har träffat katten. Skulle jag nu anser att det är något som inte stämmer med henne när jag hämtar henne så tar jag ju givetvis inte hem henne men skulle dock ha svårt att tro att detta kommer att in träffa.
Att hon inte kommer att väga mer än 1kg vet jag ju inte, hon är ju inte 12veckor än hon har ju som sagt nästan 2 veckor på sig att gå upp i vikt Nu är det faktiskt så att jag är väldigt insatt vad uppfödaren har gjort och inte har gjort vilket jag inte har skrivit om här då jag trodde att detta inte behövdes utan att det räckte med att jag vet vad som har gjorts och inte har gjorts men tydligen inte. Att hon inte väger så mycket innebär inte att hon är SJUK vilket jag skrev tidigare att vetrinären har bekräftat och jag har själv sett små små kissar bli stora och utan det minsta lilla tecken på att katten ifråga varit väldigt liten. Om det skulle vara så att det inträffar något med katten inom 1 år så har uppfödaren väldigt bra garantier i köpeavtalet vilket är väldigt betryggande ( detta kommer jag inte dra upp här då avtalet är väldigt långt).
Jag vet att man inte kan testa om en katt har FIP, misstag av mig att skriva att detta testet skulle göras , skrev bara vad vet hade skrivit och han hade skrivit FIV/FelV/FIP-test där av att jag skrev detta men dock utan att tänka mig för. Hon skall alltså testas för FIV/FelV och som jag tidigare sa för att jag VILL göra det SJÄLV till och med vetrinären sa att jag inte behövde göra det men jag vill som sagt.

Jag testade också mina importerade katter själv här i Sverige innan de kom in i kattfamiljen, även om föräldrarna var testade. Alla katter som kommer in hos oss utifrån testas och dessutom testar vi våra katter då och då senare trots att de är testade från början, enbart träffar nytestade katter och dessutom är vaccinerade mot Felv, så jag tycker du gör rätt Biames, som testar.
Coronahalten kanske ändå uppfödaren har koll på i sitt eget katteri, kanske kan de testa mamman till din unge så att du får besked om hur högt smittrycket är, om det kan vara orsaken till att hon inte växer så bra nu (kanske har de redan gjort det om de nu är seriösa?). Kanske bör du också testa någon av dina egna katter innan den lilla kommer in och ta ett test senare på samma katt för att se om läget har förändrats eller om du har en aktiv smitta. Ett enskilt coronatest säger inte så mycket egentligen om det inte är negativt förstås.
Jag vet också att små kattungar kan växa sig väldigt stora och små honor kan få jättestora ungar och tvärtom.
Men, jag tycker man ska vara väldigt försiktig när man tar in nya katter i familjen utifrån. Små kattungar som inte växer bra kan vara ett tecken på en infektion eller en allvarlig sjukdom som kanske inte är behandlingsbar. Därmed inte sagt att det är så med din katt Biames. Jag håller tummarna för att du håller huvudet kallt när du ska hämta katten så att du gör ett bra val och att det går bra med den lilla i vilket fall som helst.
#36. Tack för ditt inlägg, det värmde. Jag skall faktiskt testa mina andra katter som du sa detta har jag faktiskt inte tänkt på.
Lovar att hålla dig uppdaterad om den lilla.
Mvh Biames
Men man må jo ikke glemme at det er store forskjeller i vekt på de voksne kattene også da.Min ene hunnkatt veier såvidt 2 kilo. Hun er mini i størrelse men har aldri vært syk en eneste dag.
Hun ga fra seg tre store og en mini i sitt første kull. Han lille var alltid mye mindre enn de andre men like frisk(som han fortsatt er) Han blir nok aldri noen 6 kilos katt da, men det er iallefall ingenting galt med han annet en at han er ikke blant de største hannkatter.
Så å bombastisk si at det er noe galt om katten ikke veier 1 kilo ved 12 uker mener jeg er helt feil. Det kommer an på så mye,foreldre,linjer etc.
Jeg ville nok ha spurt hvor store foreldrene var dog.For litt av svaret kan jo ligge der.
Lykke til

#36, 38 Jag tänkte precis skriva ett inlägg där jag skulle efterlysa sansade inlägg från andra erfarna uppfödare. Och här kom dem ju då!
#32, 34 Jag tror Biames naturligtvis hade föredragit om hennes importkatt hade varit en 1,5 kilos katta, men nu är hon en liten en. Orsakerna till det kan man vi bara spekulera i, men uppfödaren i detta fall gör ju uppenbarligen mer än så. Tester och kontroller har gjorts och katten får specialkost för att gå upp i vikt. Biames i sin tur är väl insatt i utvecklingen av hennes blivande katta och inget mörkas av vare sig uppfödaren eller Biames. Så varför detta hetska tonfall?
Jag önskar dig all lycka till, Biames! Och mitt råd är att du fortsätter att ta till dig av de goda råd du får av erfarna och välvilliga uppfödare.
Nå er nok jeg oppdretteren med minst erfaring her da, hehe. Men saklig/vellvillig kan jeg jo være fordet.

#40 Jämfört med mig så är du erfaren 
En katt jeg hadde i avl var også en liten dame som såvidt kom opp mot 3 kg som voksen.Normalt store foreldre.Men denne katten hadde en knøttliten farmor.
Mot 2 ulike fedre som er ok av størrelse,men ikke noen beist,ble store kattunger med normale vekter fra første kullet og i andre kullet ble det digre fødselsvekter,og normalt store katter som voksne.
Om en blir godt kjent med linjene bakover det en kjøper,spørre oppdretteren alt en kan,så en har litt bakgrunnsstoff på forrhånd,katten er ellers sunn,frisk og glad,så syns jeg ikke en må male fanden på veggen,og ta alle sorger på forskudd. Det finnes ikke et eneste fasitsvar som skal være rett for alt.
En annen erfaren oppdretter sa til meg en gang,det er ikke alltid størst som liten som blir best i avl som voksen. Sunnhet er jo viktigst av alt.
Hadde jeg vært i Biames sin situasjon,jeg vet rett og slett ikke hva jeg hadde gjort.Men jeg syns ikke en har rett til å dømme på forrhånd.
# 36,38,39 jag tackar er för ert stöd. Och visst hade jag velat att min lilla tjej hade vägt minst 1,5 men nu gör hon inte det och jag vet ju faktiskt inte vad hon kommer att väga då jag precis talade med uppfödaren som sa att hon växer som bara den och som 38:an sa så kan det bero på föräldrarna vilket jag även har pratat med uppfödaren om. Pappan är relativt stor medan mamman är i normal storlek, detta är hennes första kull.
Jag tar till mig alla goda råd samt är uppmärksam på förmaningar men som 39,42 säger så bör man inte döma någon i förhand, det är ju mycket som jag inte har berättat om vad jag och uppfödaren har gjort eller inte har gjort.
Vill passa på att informera om att i Holland så gör man precis som i sverige med FIV/FelV testerna, testar katterna regelbundetmin uppfödare testar alla sina katter innan de paras, vill bara gör detta klart
#42 Jag lovar dig att jag har funderat mycket och länge på detta och det har inte varit lätt men det känns rätt att köpa denna lilla tjej.
En annen erfaren oppdretter sa til meg en gang,det er ikke alltid størst som liten som blir best i avl som voksen. Sunnhet er jo viktigst av alt.
Detta tycker jag är väldigt klokt sagt för man kan ju inte säga hur en katt kommer att fungera i avel pga av storleken när den är liten.
Min siames paddas kull bror var väldigt liten och vägde 480g när han var 7 veckor och 980 när han var 12, hans syster (min siames) vägde då 780 vid 7v och 1150 vid 12. idag är han en stor och ståtlig hane på 6 månader och man kan inte tro att han har varit en liten "dvärg" Min siames väger i dag 2,8 och hennes bror ca 3kg.
Jag testar också nya katter innan jag släpper ihop dem med de övriga. Detta även om föräldrarna är testade (vilket de ju naturligtvis ska vara).

Jag skulle be att få katten testad innan den lämnar uppfödaren och själv stå för notan om så krävdes. Om katten visar sig vara positiv för sjukdom står man där med lång näsa och att skapa giltig isolation i lägenhet eller ens villa är inte det lättaste.
Hoppas att det går bra med den lilla honan och att hennes låga vikt inte beror på något ämnesomsättningsfel.
En hona som i vuxen ålder väger under 3 kg är en för liten katt för mig. Hanarna vill jag ha betydligt större. Siameserna blir så mycket vackrare då de har en god storlek.

Mina kattungar har vägt ca 1500 gram och uppåt vid 12 veckors ålder. Eftersom jag låter dem flytta då de är 14-16 veckor gamla så har en del av dem vägt 2 kg och över.
#45 Ja jeg er helt enig når det gjelder størrelsen på siamesere.
Skulle gjerne hatt min ene hunnkatt 1.5 kilo større.. men men.. sånn er nå situasjonen ikke og hun har mange andre mye viktigere kvaliteter. (synes jeg da)
Så størrelsen er ikke alfa omega.. men sunnhet og helse er det
Når man enten beholder en kattunge,eller kjøper en,så kan man ikke alltid spå at den blir stor som voksen. Men min lille jente var en super avlskatt,og serverte virkelig fløtemelk og gikk ikke lei ungene,selv ikke samme dagen hun var nykastrert (operasjon inn ved siden,ikke under magen). Og alle hennes unger har blitt store,noen kjempestore. Jeg liker også store katter,og selv med store katter i avl,en vet ikke når genene slår til med litt mindre katter igjen.
Felix forresten var en bitteliten balinesergutt,og da oppdretter hilse på katten 1 år senere,så hadde han vokst seg større enn pappan sin. Felix er jo 7 kg i dag,og slett ikke overvektig.

Han er jo gedigen
Og utrolig flott!!!

Självklart kan man inte alltid veta hur stor katten blir som vuxen då man köper den. Därmed inte sagt att man måste avla på en katt som man köpt för avel. Är den för liten som fullvuxen kan man ta den ur avel. Självklart är det många egenskaper som skall spela in då man väljer avelskatt och hälsa är a och o.
Felix är en stor och flott katt. En liten kullmage tycker jag mig se skymta fram under balinespälsen :-).
Er de amerikanske linjene kjent for å ha store katter bak seg ? Jeg har jo da Secret,og han er vel lengre i bredden enn i lengden
Men han er jo engelsk da. Jeg elsker de amerikanske kattene pga de smekre kroppene,men mange av dem er ikke så veldig store,etter å ha sett på bilder.Men så klart har jeg ikke noe personlig erfaring med det.
Hva blir definisjonen på for små katter,som er "ubrukelig" innen avl? Det finnes jo masse annet en også da kan prike på,feil stilling på øynene,for dype,for lyse,eller altfor runde,for dårlig mønster/points,for kort hale,for mørk kropp osv osv osv. Det er jo "feil" på omtrent alt som er i avl,så da kan en ikke bruke noe i avl da?? For og ikke snakke om ører,størrelse,baser,for høyt sittende,eller kanskje for lavt? Stamtavlen betyr jo vel så mye som akkurat utseende på akkurat avlskatten,og så er det jo hvordan man velger å bruke den i kombinasjoner videre?
Da Secret landet på Sola visste ikke jeg han ikke ble verdens største.Men han har gitt videre supert gemytt,god helse,lyse kropper,pene øyner og farge,og flere av hans unger har også blitt store. Og som sagt ungene hans har ingenting dem bør skjemmes over når det gjelder størrelse.
Nå skulle jeg kanskje ikke ha skrevet alt dette,men jeg ble en smule provosert 
För liten? - Varför är katten underviktig och av mindre storlek? Varför växer inte katten? Man måste ha det svaret också.
Dagny
#51-----Hva blir definisjonen på for små katter,som er "ubrukelig" innen avl?-----
#52 Nå mente jeg generellt,en kattunge som følger "normalen" i vekt økning,men som ender opp som en liten katt som voksen…
Bara för kattungen är liten och lite underviktig vid 10-11 v ålder. Så innebär ju inte det alltid att kattungen är eller har varit sjuk.
Smillas son Alvin var länge mer intresserad av att dia mamma än att äta. Det gjorde att han var liten och tunn. Han började inte äta riktig förrän han var omkring 10-11 veckor.
Det var ingen sjukdom inblandad utan han var helt enkelt bara nöjd med att dia.
När han väl blev ordentligt avvand av Smilla så började han äta mer och gick upp i vikt.
Alvin flyttade inte förrän han var omkring 17 veckor och fått hull och är nu en stor frisk katt.
När det gäller import så blir man ibland tvungen att ta in en något tunn kattunge.
Alternativ är att vänta och få in en halvvuxen katt och det är inte lika lätt att då in den i kattgruppen utan bråk…
/Elisa

#51 Naturligtvis är det många faktorer att ta hänsyn till då man väljer avelskatt. Det är svårt att veta hur pass liten Secret var eftersom du inte skriver hur mycket han vägde då han kom etc.
Amerikanska katter sägs vara mindre, men det borde finnas variation även bland dessa katter. Jag skulle inte ta in en amerikansk katt för att para den med andra amerikanska katter, utan för att bredda avelsbasen och hade då valt att para mot större katter. Min ena siames har 65% amerikanskt i stamtavlan och hon är fortsatt större än många andra honkatter i samma ålder, trots att hon har en fin benstruktur.
#52 En kattunge som växer trögt kan säkert växa upp till en stor fin katt, men att välja en kattunge som växer trögt och är liten till avelskatt tycker jag inte är en god idé. Då är det bättre att ta en av de kattungar ur kullen som är större och växer i normal takt.
Min lilla kisse växer bra nu, visst är hon fortfarande liten men hon växer som hon skall och ser inte mager eller under utvecklad ut. Visst är det tänkt att hon skall gå i avel men detta kan jag ju inte bestämma nu utan jag får ju se hur hon ser ut när hon blir stor och skulle det vissa sig att hon inte är lämplig att ha i avel genom att hon tex ger extremt små kattungar så kommer jag ju inte fortsätta att använda henne utan får i så fall bara ställa ut henne vilket inte gör mig något då jag absolut inte köpte henne enbart för att ha i avel utan först och främst för att jag vill ha en oriental och om hon kan gå i avel så är detta kanon men går det inte så får det vara och jag får köpa in en annan hona i så fall. Tycker det är förtidigt att diskutera om en kattunge är förliten eller inte för att kunna gå i avel man får ju se som sagt hur hon ser ut till en början med sedan är det så mycket annat som skall stämma för att i alla fall jag skall anser att hon kan gå i avel så jag tänker inte fortsätta diskutera detta något mer.
Tack ännu en gång för alla goda råd samt de som stöttat mig och jag lovar att hålla er uppdaterade om den lilla tjejen och lägga ut bilder på henne när vi kommit hem och till ro.
Hej så länge.

Det känns nästan lite obehagligt att "lägga sig i" med fler kommentarer. Jag gläds åt de nya djur som kommer in i Sverige och som kan komma aveln tillgodo och då det gäller lilla Gaia så har du säkert redan fått den info som känns viktig för dig.
Det är stor skillnad på att vara en liten, go och rund kattunge och att vara en liten, bukig och mager. Var Gaia minst i kullen, men rund o fin så finns ju ingen anledning att oroa sig. Det skadar ju inte heller att fråga hur kullstatistiken ser ut i samma ell. liknande kombinationer som uppfödaren gjort, vissa egenskaper hos modern som är otroligt viktiga om man själv ämnar avla vidare på avkomma och där gener kommer att spridas vidare i sin tur. Det är inte negativt att fråga en uppfödare om sådant- snarare tvärt om Hur många föddes i kullen - och hur många överlevde ? osv osv Fullständigt normala frågor som man (som uppfödare) blir glad att få informera sina köpare om.
Gaia är väldigt söt, jag har hälsat på henne via uppfödarens hemsida :-)
# 58 Jag håller med dig att man skall glädjas åt att det kommer in nya linjer. Själv klart så har jag pratat med uppfödaren ang föräldrarnas bakgrund. Gaia var minst i kullen men har hela tidnen varit go och glad, inget har varit sk. onormalt förutom att hon är liten. Honan gick tillsamans med hanen ett tag vilket också kan ha spelat roll det kan ju faktiskt vara så att syskonen blev till tidigare och hon i slutet detta vet man ju inte. Tyvärr så kan man inte göra någon jämförelse på mammans tidigre kullar så detta är hennes första kull men jag kommer att fortsätta att ha kontakt med uppfödaren givetvis och kan ju på så sätt se hur nästa kull är och visst är hon söt.
Hon är ju alldeles underbar!!! Blir alldeles sjuk…
Lycka till! 
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Jo, jättesöt! Vet du hur många de var i Gaias kull från början? På de första bilderna ser de ut som fem bebbar….om jag räknat små huvuden rätt :o)
Jag tycker också det ser ut som om det var fem i kullen från början. En vitfläcksoriental saknas from bild #6 och from bild #9 syns bara tre kattungar på bilderna. Vart har två kattungar tagit vägen?
Dagny
#61-----Vet du hur många de var i Gaias kull från början? På de första bilderna ser de ut som fem bebbar….om jag räknat små huvuden rätt-----
#61 De var 5 från börja men tyvärr så klarade sig inte två av dem detta kan ju hända vem som helst och som sagt det var ju hennes första kull.
#62 och övriga som bara har varit negativa och kritiserat mig, om ni är så väldigt intersserde av varför hon är så liten, om hon är sjuk, vad uppfödaren har gjort och inte gjort så hör av er till henne, jag är VÄLDIGT INSATT i vad som har gjort m.m och känner att jag behöver faktiskt inte varken försvara mig och mina beslut samt förklara allt för er. Tycker det är tråkigt att det skall bli massa tjafs bara för att en ny uppfödare tänker importera en ny katt, trodde detta var något att glädjas åt men tyvärr så har ni gjort mig vädligt irriterad då jag trodde att ett forum var till för att ge råd och hjälp till andra och inte för att kritisera och peka finger. Till sist vill jag bara säga att det är inte så att jag inte kan någonting om uppfödning bara för att jag är ny och dessutom så har jag en del kompisa som är uppfödare både inom kat.4 men även andra katgorier och dessa har jag diskuterat "fallet Gaia" med många gånger och efter dessa diskutioner har jag kommit framtill att det inte är något FEL att ta hem henne.
Till er alla andra så tackar jag ännu en gång för alla råd samt förvarningar då dessa även har gjort att jag har kommit med nya frågor till uppfödaren som jag inte har tänkt på tidigare och då fått svar på dessa så tack för allt.
Mvh Biames

#62 Om din främsta intention med dina inlägg i denna tråd har varit att göra Biames upprörd så har du lyckats.

#63 Jag kan inte se att någon har kritiserat dig personligen. Snarare har man försökt upplysa dig om saker som kan vara värt att tänka på. Att informera om negativa aspekter av liten kattunge är viktig information i sig och ingen kritik. Att kattungar har dött i kullen har du redan reflekterat över och tagit ställning till. Bara för att vi ibland får höra saker vi inte vill höra behöver det inte riktas mot oss pga missunsamhet och elakhet.

Jag vill tilllägga att en överlevare kan bli den bästa avelskatt man kan få…Den som tål påfrestningar som andra inte tål är mycket stark och det är väldigt positivt. Ungar i samma kull är inte genetiskt identiska. Glad midsommar!
#65 Visst skall man upplysa om olika risker med en liten kattunge men man behöver inte älta dem om och om igen då jag redan har påpekat att jag är välinformerad av uppfödaren om föräldrarans bakgrund samt att uppfödaren redan kollat upp med vetrinären att hon är fullt frisk.
"Bara för att vi ibland får höra saker vi inte vill höra behöver det inte riktas mot oss pga missunsamhet och elakhet."
Det är inte så att jag inte vill höra vissa saker, då hade jag aldrig fortsatt på denna tråden men det finns ju faktiskt gränser om hur mycket kritik man bör ge någon som man inte känner eller vet vad de har för kunskap sen tidigare. För förmycket av ovanstående kan uppfattas som elakhet och avundsjuka (enligt mig). Speciellt när många andra i denna tråd har reagerat på olika kritiska inlägg så det är ju inte så att det är jag som överreagerar, eller?
Trots allt som har sagts och inte sagts här så är det ju jag som skall ta in henne och tvingar ingen att köpa en kattunge efter henne detta är upp till var och en. Givetvis så kommer jag informera mina ev. kattunger köpare om hennes bakgrund om detta har någon bestydelse för dem att hon var minst i kullen är inget jag kommer försöka att dölja, som tidigare sagt så har varken jag eller uppfödaren försökt att mörklägga att hon är liten osv.
#64 Det är min skydds ängel det.
#66. Håller med dig om allt du skrev, det är nog inte många som tänkt på detta. Känns som att jag kan lära mig mycket av dig, hoppas vi träffas på någon utställning snart igen så att vi kan prata ordentligt.
Glad Midsommar på er alla.
Mvh Biames
Jeg fatter ikke hvorfor Biames må stå her å forsvare seg!! Visse burde skjemmes littegrann. Jeg har lært meg å ikke legge ut hva som helst åpent på forumer mer,for noen er bare ute etter å finne feil eller noe å sno og vende på. Det er trist det er blitt sånn,men mange råd tar jeg hellere å drøfter privat med oppdrettere som ser saken uten fordommer. Og det er jo ille det skal være sånn. Med åpenhet har jo andre også sjans på å lære seg litt,men til slutt tør man ikke spørre åpent om noen ting lenger nesten.
Hvis noen gang på gang bare må komme med spydige svar og alt er negativt ladet,tenk nå på hvordan det da oppfattes som? Et gammelt og surt rognebær rett og slett…
# 68
Hvis noen gang på gang bare må komme med spydige svar og alt er negativt ladet,tenk nå på hvordan det da oppfattes som? Et gammelt og surt rognebær rett og slett…
Ha, ha, ha.
Glad midsommar på dig

En del saker platsar helt enkelt inte direkt på ett forum. Jag föreslår att tips är välkomna men diskussioner om antal i kullen och liknande (som direkt berör huvudskibentens import) får tas i privat e-post till henne framöver. Annars låser jag denna tråd!
Ha en fin och glad Midsommar :)
Mvh, Cecilia
Tillägg till nr.10 och svar på senare;
P.S. och ang. riktilinjer om vikt vid leverans så kan det lika gärna ha kommit från SOG som SVERAK. Jag minns ej, men när jag hittar infon i gamla papper så ska jag berätta om det kom från SVERAK eller SOG. För mig spelar det ingen roll, jag har för avsikt att följa riktlinjerna från bägge håll eftersom jag är medlem hos båda. D.S.
Jag håller med dig Cecilia, att tips passa in på ett forum och om någon vill någon har någora frågor ang. ovan nämnda eller om de vill disskutera något annat så är de välkomman att ta detta med mig via e-post detta känns mycket bättre för då slipper man känslan att man blir "påhoppad" offentligt.
Mvh Biames

#70 Med risk för att beläggas med munkavel vill jag tillägga att all information som diskuterats här facktist givits oss via hänvisningar till hemsida, kattunges vikt osv. Jag förstår inte varför man tar upp saker som man sedan inte vill diskutera offentligt.
Det är tonen hur tipsen ges som Biames och fler med henne reagerar för. Man kan komma med tips och råd på olika sätt.
men i vissa av inläggen ovan finns det en negativ, nedvärderande och i det närmaste elak ton.
Detta passar inte in på ett forum.
Tips tas tacksamt emot. Det är ju därför vi skriver är. Men tänk som sagt på hur ni skriver…
/Elisa
Hänvisningen till hemsidan var till dem som ville se bilder på henne inte för att se hur liten hon var, så detta måste du tyvärr ha missuppfattat.
Mvh Biames

#73, jag hoppas att min "ton" inte missuppfattades??? Jag har läst mina två inlägg om och om igen, tyvärr glömde jag bort att peppra inlägget fullt med smileys för att understryka hur glad jag verkligen är för de nya importer som kommer in i landet- jag försökte också förtydliga att *liten* inte är det samma som undernärd och sjuk och jag skrev också hur fin o söt Gaia ser ut. Jag har själv prakt-exempel på hur de minsta kattungarna i flera av mina kullar har utvecklats lika perfekt som de övriga större syskonen.
Kullstorlekar, dödlighet och dess orsaker diskuteras livligt runt om på listor o forum i cyber, frågor som är så vanliga så att jag inte tänkte på hur negativt det kunde uppfattas. Jag vill bara förklara för "biames" att det är en typisk fråga jag själv ställer *närgånget* då jag söker ny misse. Inte alls illa menat
Sorry
/ Louise

#75 Jag tycker inte dina inlägg har haft en tråkig ton, tvärtom uppfattar jag det som att du har gett Biames konstruktiva tips. Jag är också urusel på att använda smileys och tränar på att bli bättre på det. Generationsfråga kanske 

#75 Jag tror inte att ovanstående inlägg var riktat mot dig, då jag själv inte anser att du hade någon "otrevlig ton".
Jag hoppa nu att alla som vill disskutera något med mig ang. importen vänder sig till mig via e-post,( inte för att jag anser att det finns något mer att disskutera ) för det är ju tråkigt att Cecilia skall behöva hålla koll på vad vi skriver för vi är ju faktiskt vuxna människor och inte skall väl man behöva stänga en tråd för att vi inte kan behärska oss? Som sagt undrar ni något så hör av er till mig via e-post så skall jag besvara era frågor så gott jag kan.
Mvh Biames
Det jag skrev i tråden var inte riktat till dej. Så du behöver inte ta åt dej…
Försökte mest skriva att en del generellt skriver negativt. Så det var väl inte någon direkt pik till någon. Mer ett påpekande.
Det är lätt att det blir missförstånd när det gäller det skrivna ordet och skriver man då om något man är extra känslig med så blir det ofta fel.
Jag är knappast själv någon ängel i dessa lägen även om jag försöker hålla en så vänlig och neutral ton som möjlig i de flesta inlägg.
/Elisa

:-) Då så- då avrundar jag här (för min egen del) och bestämmer mig för att i stället invänta det lilla Gaja-knyttets ankomst till Svea rike…..när var det föresten???
Jag skall också försöka att, i fortsättningen, tänka som jag gjorde för en 15 år sedan….inte sjuttsingen kunde jag svara på alla frågor jag fick från uppfödare om min allra första kat.4 katt. Det är inte en lång tid som gått egentligen men den "härdar" och i diskussioner och frågor (som dina) så vill man få så mycket sagt och ofta om sådant som jag själv önskar att man upplyst mig om tidigare även om jag också är medveten om att "korvstoppning" inte är det bästa metoden.
En klassisk kommentar i alla sammanhang är väl ändå denna "- Tänk! Det hade vi kunnat sagt redan från början….." och jag behöver väl knappast tala om att det alltid är bittra och ledsna erfarenheter det där ….som alla hade kunnat sagt från början. Varför sa ingen något då? det har jag ofta undrat.
Jag förstår dom som nu såg negativa bilder framför sig. Alla menade väl men många kom direkt ihåg det negativa som *kan* förknippas med liten kattunge….och så kom farhågor på pränt :-) Försök tänk tillbaka på denna diskussion så här; De ville förskona mig från något som säkert aldrig kommer att hända och uppfödarens värld är ju inte alltid fylld med smileys ;)
Under en period så kom misstanke om FELv så fort någon yppade minsta lilla svacka hos någon katt, med all rätt kanske, ämnet var bränn-hett och förde med sig såväl positiv som negativ information i det massflöde vi alla dränktes under = de som ännu ej hade konsekvent börjat testa sina djur gör det säkert idag men hu hu hu så mycket märkliga rykten och knepiga slutsatser som var i omlopp under en tid.
Då jag för ett par år sedan läste många ruskiga historier om FIP så trodde jag att jag för all framtid skulle vara skonad om jag bara undvek minsta titer Corona hos någon eventuell blivande köpare, uppfödare, sammarbetspartner, hankattägare osv. Det tog ytterligare ett par år innan jag förstod att jag, istället, genom en sådan gallring snart skulle måla in mig i ytterligare återvändsgränder med min lilla ras gm att kräva total 0-tolerans avs. corona.
Flöt ifrån ämnet en aning här….men ville ge exempel på hur manisk man kan bli (jag blev:-) Noga är jag fortfarande med mina katter men hysterin har släppt och nu börjar det kännas nästan lika bra som då jag var helt "ny"
Manin i form av tester är ingen mani utan snarare en god vana ;)….men coronatester tyckte min veterinär att jag skulle lägga ned redan från början, kanske hade hon rätt?
Nä, bäst att släcka ner nu, fingrarna knattrar på men hjärnan där bak i trådarna har somnat :))
Louise
# 79 Om exakt 207 timmar (8dagar och 15 timmar) så kommer jag sitta på flyget ner till Holland för att se min lilla prinssesa för första gången för att sedan flyga hem igen. Lovar att lägga ut bilder på henne när allt lugnat ner sig här hemma.
Mvh Biames
Gleder meg allerede til bildene
Det blir ekstra lange dager,timene,minutter og sekunder går 5 ganger så sent skal du se…. helt til du har vidunderet i armene 

Grattis den nya lilla kissen…nedräkning börjar
Ja tiden går l….å…..n….g……s…….a……m……t men som sagt har jag väntat i 11 veckor så kan jag nog stå ut 199 timmar till ( tror jag i alla fal) då jag kommer att landa i Amsterdam. Skall lägga ut många bilder till er.
Mvh Biames

Det blir spännande!

#74 Jag menade inte att hänvisning till hemsidan innebär att man skulle diskutera Gaias storlek. Jag vill gärna förtydliga att det inte var det jag menade i mitt innlägg # 70.
#79 Jag håller helt med om att man hamnar i situationen som uppfödare då och då då man undrar varför ingen sa något. Därför är det bra med just diskussionsforum och det är trist om det blir en stämning av att man inte skall trampa folk på tårna.
#72Självklart är tonen viktig, men här tycker jag att vi hamnade i en situation då ex Louise undrar om hon skrivit något otrevligt. Det blev otydligt vilka personer kritiken riktas mot. Själv tittar jag mest på innehållet i vad personer skriver och inte så mycket på hur det är presenterat eller "inlindat" om man så vill. Det blir tråkigt om man måste använda sig av smileys titt som tätt för att inte uppfattas som otrevlig. På ex vissa mailinglistor uppmanas man att inte använda sig av för mycket smileys för att inlägget då kan uppfattas som oseriöst och att det kan bli otydligt vad som är skämt och vad som är allvar.
#83 Lycka till! Kan tänka mig att du väntar med mycket spänning.

#85 Jag tycker jag var rätt tydlig i min kritik och att den i det här fallet var riktad till Dagny. Hennes inlägg andas översitteri och det gagnar ingen, särskilt inte en nybörjare som Biames och jag själv. Jag utgår ifrån att Dagny och flera av er andra har en gedigen kunskap och den ska man inte förringa, men kunskap är inte ett jota värt om den inte kan förmedlas på ett, om inte pedagogiskt, så i alla fall respektfullt sätt.
Givetvis är detta ett forum och inte en skola där krav på pedagogisk kunskap kan ställas, men vanligt hyfs är väl inte för mycket begärt i ett offentligt rum?!
Sen kan jag hålla med dig om att det ibland finns en tendens på forum att man lindar in och "smilar" in absurdum. Men faktiskt hellre det än en omogen jag-mot-hela-världen-ton.
#27 Ytterliggare en favoritfärg att lägga till listan alltså! Hon är toppenfin! Ser fram emot att följa hennes utveckling sen! Lova att du startar en liten tråd åt henne när hon är hemma!

Lycka till med lilltjejen!
Jag vill också gärna ha lite storlek på våra katter. Min Vittra är i minsta laget medan Illyria som är snäppet större är alldeles lagom. Det är pampigt med större kat IV-katter.
87# Jag lovar att starta en liten tråd så fort hon kommer hem.
Mvh Biames

Såg att hon kommit :) GRATTIS *kan knappt vänta på tråden…*
ÅÅ har hun kommet.. 

Grattis..Vi venter på tråden.

psst, jag har fått se en nytagen bild av henne och hon är helt underbar!
Vad? Är hon hemma nu? Vart är tråden? *Letar febrilt* Uuuu, ingen tråd än
Den kommer nu