Siames iFokus

Siames

Etikettkattprat
Läst 4282 ggr
Liljekatten
2011-11-24 10:49
0

Peterbald-fråga

En undran: Är inte peterbald godkänd i Sverak? På Siames- och orientalgruppens sida står det så här

Peterbald är en katt av orientalisk typ som har lite till ingen päls. Det är en väldigt ny ras som ännu inte accepterad i Siames-och Orientalgruppen.

Menar de bara Siames- och orientalgruppen eller menar de även gruppen Kat IV på utställningar?

Var och kollade på Sveraks hemsida och klickade på Om utställning - Gruppindelning, men det blev jag inte klokare på för enligt dem är peterbald den enda rasen som tävlar i kat IV. Obestämd

Hur ligger det till egentligen?

AlexH
2011-11-24 13:29
0

Så här står det på Sveraks hemsida när man kollar deras sida om godkända raser:

Peterbald godkändes preliminärt som ras i FIFE 2007 men redan 2006
registrerades den första inom SVERAK - som non-ras.

Det är PETERBALD och inte…

siames. Peterbald är en katt av orientalisk typ och
motsvarar typmässigt övriga raser inom Kategori IV – dock med den stora
skillnaden att peterbald har lite eller ingen pälsbeklädnad och beskrivs därför
ibland som ”nakenkatt”

Om rasen PETERBALD

Peterbald är en så kallad nakenkatt, men till skillnad från
vanlig sphynx så är dess anlag för nakenhet dominant. Detta innebär att det
finns tre olika varianter av ”päls” på rasen;

• helt hårlös - där total avsaknad av päls gör att huden nästan
    känns som gummi

• ”flock” - där upp till 2 mm päls kan förekomma

• ”brush” - med vågig, ofta strävhårig päls på hela kroppen. På en
    vuxen katt finns hårlösa områden på huvudet samt på nacke eller rygg (denna
    variant kan ej erhålla certifikat vid utställning)

Katter med annan typ av päls registreras ej som peterbald utan
som ej godkänd ras. Dessa katter är inte tillåtna att använda i avel.

Peterbald är en elegant formad katt, med slank tubformad kropp
och höga ben. Svansen är lång och piskliknande, smal vid roten och avsmalnande
till en tunn spets.

Huvudet är medelstort och trekantigt och de mandelformade ögonen
är intensivt mörkblå på de maskade varianterna annars gröna, snett placerade i
linje med huvudformen. Nosen är lång och rak, men själva nospartiet är spetsigt.
Öronen är mycket stora och lågt satta.

PETERBALD – historia och ursprung

Hårlösa katter har förekommit på många håll under lång tid även
om det inte ledde till någon framgångsrik avel på dessa katter.

I Sankt Petersburg parades 1994 en don sphynx hane vid namn
Afinogen Myth med Radma von Jagerhov, en orientalisk korthårshona och resultatet
lade grunden till dagens peterbald.

Namnet peterbald är en kombination av staden rasen grundlades i
samt det mest karakteristiska för rasen – dess nakenhet (engelskans skallig = 
bald).

1996 erhöll rasen sin första standard i ryska förbundet SFF och
1997 godkändes rasen i TICA. Den är dock ännu ej godkänd i CFA.

Kontakta SVERAK-klubb före du köper katt! Klubben kan hjälpa dig med kattungeförmedling

Läs mer om katter och kattraser i tidningen Våra Katter!

© copyright SVERAK www.sverak.se

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Liljekatten
2011-11-24 13:56
0

Ska jag tolka det som att den får tävla bland övriga kat IV-katter inom Sverak, men är inte godkänd av Siames- och Orientalgruppen?

AlexH
2011-11-24 14:19
0

#2 Tungan ute, ja.. eller så utläser jag det i allafall att rasen är godkänd och får tävla i KatIV… men kanske rasringen för SIA-ORI inte velat släppa in den än?

Vet bara att den är godkänd hos oss i WCF och vi har haft några på våra utställningar…

vi hade ett väldans sjå för ett par år sedan då vi hade två aktiva rasklubbar för rexraser, varav den ena ville inkludera  alla nakenkatter (SPH,DSPH,PEB) i rexklubben.. vad jag vet är inte den rexklubben aktiv längre eller iallafal verkar den vara vilande..

nu har vi bara en aktiv rasring.. (vad jag vet)

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

timille
2011-11-24 17:56
0

Peterbald är preliminärt godkänd i FIFE, vilket innebär att den kan registreras. Den kan ställas ut, men tävlar endast upp till IC och kan inte bli nominerad/BIS.

SacredSouls
2011-11-24 18:15
0

Peterbald ble vel fullt ut godkjent i FIFe denne sommeren.

Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

oscarsine
2011-11-24 18:50
0

#5 Riktig Line:-)

Peterbald er fullt godkjent i Fife fra 1. Januar 2012. Dette ble bestemt på Fife's GF i mai-11.

[lisme]
2011-11-24 19:43
0

Tommelen opp! Peterbald er lekkert Skrattande

Labolina_73
2011-11-24 19:49
0

det man kan säga om jag fattat rätt är att peterbalden är lika lik siamesen som orientalen är? är det typ samma då eller bara det att pälsen är annurlunda?

Är dom samma till sättet oxå?

//Linda

Liljekatten
2011-11-24 21:47
0

Tack för alla svar! Men varför är den inte godkänd av Siames- och orientalgruppen då kan man ju undra? Om den nu är godkänd både av Fife och WCF. Eller har de inte uppdaterat sin hemsida bara? Eller så blir den det den 1/1-12 också?

[lisme]
2011-11-24 22:05
0

#8 Peterbald, siameser, balineser, orientaler (både kort og langhår) sys og syl er søskenraser og de har samme gemytt og samme standard i forhold til utstillinger med noen endringer som går på pelslengde

#9 Siames och Orientalgruppen er vel tilsluttet SVERAK? De er vel "bare" en interessegruppe som ikke regnes som en egen organisasjon. Det er nok bare hjemmesiden som ikke er oppdatert Flört

Millimina
2011-11-25 08:20
3

SOG (Siames o Orientalgruppen) är som sagt "bara" en rasring med medlemmar som är med i både SVERAK och WCF.

Texten är som ni säger helt enkelt inte uppdaterad. Vi utesluter inga raser om de är godkända av båda förbunden. Jag ska kontakta vår webbmaster och be henne uppdatera texten.

/Jennie Ordf. SOG

Labolina_73
2011-11-25 17:49
0

men men men,, det är ju fantastiskt ju,,

kanske är en peterbald man ska ha då??

jag skrev ju en tråd om att jag minsann inte visste vilken ras och att det ju var bra för att jag ingen ska ha just nu,,

det gällde ju mellan siames/oriental, sphynx eller devon…

tar man en peterbald blir det ju iaf lite av alla,, på sätt och vis.. :-D

men dom är säkert mera än skitdyra,, kostar väl mer än skjortan och halva brallan säkert..

hehe kanske  får spara en stund..

MVH Linda

hoffens
2011-11-25 18:47
0

#11 Trevligt att läsa SIA oriexpressn är till för  Sverak och WCF. Förr var jag medlem då det var IDP men jag med flera gick ur då vi inte fick in våra foto mm Tyckte det blev en tidning för sveraksmedl.. Nu är jag med i WCF och tänkte gå med igen. Fick en tidning  av en medlem och till min förvåning skriver ni nu på engelska. Så nej tack , kommer inte att bli medlem. Skänker istället melemsavgiften till hemlösa katter.

Liljekatten
2011-11-25 19:39
0

#11 Tack Jennie för ditt svar. Då vet vi hur det ligger till. Glad

kalindas
2011-11-25 22:38
0

Peterbald är inte så mycket dyrare än övriga kat4 katter. Oftast är det betydligt billigare än en Sphynx. Glad

/Elisa

Labolina_73
2011-11-26 00:52
0

jahaa oki,, det trodde jag inte..

men tror ni inte att det skulle kunna vara nåt*?

är dom typ samma i sättet oxå som en siames/orienta? så pratiga och med den typen av röst,..?

Jag menar då är det ju verkligen allr jag vill ha,, en mysik skrynkla som ser ut och beter sej som en sia… :-) hur coolt vore inte det.. :-)

//Linda

alltidsiames
2011-11-26 08:17
0

Kan nån sätta in en bild på en flock, som är en katt jag gillar skarpt! Gärna gråblå eller svart. Kyss

kalindas
2011-11-26 08:48
0

Det är exakt samma som en med päls.

HÄR finns ungar till salu ser det ut som.

/Elisa

AlexH
2011-11-28 09:22
0

Finns en uppfödare i Litauen som har jättefina peterbald… en av mina vänner i USa har tingat en svart naken hona av henne.. hon tar ca 16000 sek för katten inklusive frakten/flyg till USA.. så , så jätte överprisade är nog inte de….

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Labolina_73
2011-11-28 11:46
0

en dum fråga kanske?

men hur funkar aveln kring peterbalden? får man precis som alla andra kat 4 katter para dom med varandra?

hur registrerar man då?

/L

Millimina
2011-11-28 12:15
0

#13 Det som står i tidningen är det som medlemmarna skickar in. Att det funnits artiklar på engelska beror på att underlaget som tidningsredaktören fick var på det språket… Flört

Labolina_73
2013-01-14 15:49
0

Fick inget svar så jag provar igen… :-)

en dum fråga kanske?

men hur funkar aveln kring peterbalden? får man precis som alla andra kat 4 katter para dom med varandra?

hur registrerar man då?

/L

kalindas
2013-01-14 16:20
0

Man får para med syskonraserna. Alla katterna blir registrerade som PEB oavsett färg och pälskvalitet.

/Elisa

[S*Cupcakes]
2013-01-14 16:24
0

I fife får man inte para tillbaka fullpälsade PEB-avkommor på peb/syskonraser.De blir XSH-PEB.

Dagny
2013-01-14 17:29
0

Peterbald, regler inom WCF: Nakenpälsad får paras fritt med SIA, OSH, SYS (men alltså inte dessas långhåriga motsvarigheter BAL, OLH, SYL).

Ingen avkomma får gå tillbaka in i aveln med SIA, OSH, SYS, BAL, OLH, SYL

Labolina_73
2013-01-14 17:34
0

oki, så om jag nu förstår rätt så kan man para ut en naken peterbald och bara låta dom som blir nakna eller motsvarande gå vidare i avel.?

//L

[S*Cupcakes]
2013-01-14 18:03
0

Ja, de nakna och de som har velour eller brush päls får gå vidare i avel. De som får normal päls, och ser ut som osh/sia, får inte gå vidare i någon avel vare sig på PEB eller OSH/SIA.

I Fife får man även para PEB med långhår och varianter, alltså BAL, SYL, OLH.

Labolina_73
2013-01-14 19:04
0

Men en omvänd fråga då?

Om jag har en SIA eller OSH hona, kan jag para denna då med en naken PEB? vad ska dom isåfall reggas som?

mvh Linda

kalindas
2013-01-14 19:30
0

Ungarna blir PEB

/Elisa

SacredSouls
2013-01-14 20:55
0

#28 Ja da blir det som kalindas skriver PEB,men det er altså kun de nakne og velour/brush som kan brukes videre i PEB avl.

Det vil alltid være Peterbald som er målrasen i en slik parring.

Glad

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus