§16 djurskyddslagen
Om man tar 3 eller fler kullar per år är man numer tillståndspliktig enligt 16 § djurskyddslagen. Jag undrar om ni som har ansökt om detta tillstånd här på forumet kan dela med sig av era erfarenheter?Det vore intressant att se om det finns skillnader såsom likheter mellan olika kommuner vad gäller ex kostnader i samband med ansökan och inspektion och hur många kullar man blivit berättigad att ha per år, om det var lång handläggningstid, osv.

Jag puttar upp tråden igen. Trådarna försvinner så fort då man inte får ngt svar. Det måste ju finnas någon som kan dela med sig av sina erfarenheter, då denna § gällt sedan 2004 för mer än 2 kullar per år.

Jag puttar också upp tråden igen.
Är det inte någon som har sökt om detta ??

Jag har detta tillstånd. Det var inga problem att få (fast lite svår ansökan att fylla i). Vi har en jättebra djurskyddsinspektör här i Timrå som kom och hälsade på. Hon brukar komma hit ca 1 gång per år och fika och kolla läget. Det tycker jag är bra.
Tillståndet kostade 750:- och gäller så länge jag bor kvar på samma adress men det kan dras in om det inte följs. Jag har inga begränsningar hur många kullar eller katter jag får ha (vet att en del kommuner har det).
//Monica

Tack Monica för ditt svar! Du var f.ö den enda som svarade på mitt mail på k4 listan för ett par månader sedan. Timrå verkar toppen, bättre med färre restriktioner men med uppföljning.
Jag kollade upp lite hur det fungerar i Varberg. Risken är ju att jag måste ansöka om tillstånd eftersom jag har tre honor på tillväxt.
Kruxet är dock att en katt är på foder av dessa tre. Så både jag och han på kommunen är osäkra på hur det räknas då.
I Varberg kostar tillståndet 1600kr för tillfället. Så jag funderar på att flytta till Timrå jag också..;-)
/Elisa

#5 Vad jag förstått så räknas katter som är på foder som de egna katterna enligt lagen. Har du 3 katter hemma och 3 på foder så har du alltså 6 katter i din ägo. Foderkullar räknas in i uppfödarens totala antal kullar, så 2 kullar hemma och 1 på foder blir 3 kullar i katteriet.

Det måste väl vara samma regler som gäller oavsett i vilken kommun man bor i eller??
Någon som vet…..
De är så jag förstått det. Nu blir det troligtvis två kullar i år och en nästa år. Så det är ju ok och jag slipper fylla i det krångliga formuläret…:-)
Kommungubben tyckte jag skulle vänta, så det gör jag.
/Elisa

#7 Ja det är samma regler som regleras via djurskyddslagen. Tidigare kunde man ta del av lagen på djurskyddsmyndighetens site, men då denna myndighet tråkigt nog lagts ned så finns inte info upplagd längre. Jordbruksverket har tagit över allt djurskydd, men jag kan inte hitta någon information på deras site om detta. Det kommer väll så småningom. Det som verkar skilja sig åt runtom i landet är främst kostnader i samband med ett tillstånd och hur många katter och kullar man tillåts ha efter boyta.
Fick en fil från kommungubben…
Ska se om den går att ladda upp. Annars tar jag bort detta inlägg.
/Elisa

Det ska vara samma regler som gäller över hela sverige. Det ska vara samma blankett man fyller i. Däremot så vet jag att priserna skiljer väldigt mycket. Timrå tillhör dom billigaste vet jag samt att mitt tillstånd gäller så länge jag bor på den här adressen. Andra kommuner så måste dom förnya varje år.
Foderkatter räknas in till dom egna katterna. I ansökan så ska man skicka med adress och hur många katter som fodervärden har och dom räknas till dom egna. Sedan beror det på hur intresserad djurskyddsinspektören är av katter och vilken relation man får till denne. Jag har väldigt bra relation med våran och vi mailar till varandra med jämna mellanrum samt hon kommer alltid hit och kollar när vi har kull och då knäpper hon en massa kort som hon skickar till mej sedan. Hon är jätteduktig på att knäppa bra kort.
Som sagt, fråga på om det är något mer du vill veta.
//Monica

Tack för all information!! Jag ska ringa till min kommun och prata med dem. Men det blir nog inte förrän i höst.
Jag kommer inte att ha fler än två kullar detta år i alla fall.
Sen har jag tänkt att sätt ut någon på foder, då kan de bli tre kullar per år
Grubblar över en sak….
När man säger att man har en "kull" så ska det väl vara minst tre kattungar i kullen?
Undra hur kommunen räknar?
Som förra året hade jag en kull på 7 ungar + en "kull" med en unge.
Blir det två kullar i deras räknesystem?..*grubblar*
/Elisa

#13 Vad jag förstått är en kull en kull oavsett om det är 1 eller 7 kattungar.
Jag funderar över den punkt där det står att man behöver tillstånd om man säljer 3 katter eller fler från annan uppfödare. Gäller detta då även om man ex har ett fodervärdsavtal som innebär att fodervärden får del av betalning för kattungar?, eller helt enkelt om man omplacerar 3 katter från annan uppfödare? Den regeln är inte glasklar precis.
Det är intressant läsning, men håller med om att blanketten verkar litet knölig att skriva i!!
Det verkar nogrannare hur man har katterna i kattstall än om de bara bor i huset, borde inte ungefär samma standard med rengöring och skötsel gälla för dem?
Räknas innätad balkong som uteplats?

När jag sökte tillstånd så skrev jag att katterna hade tillgång till altanen och det tyckte hon var en bra uteplats, med som sagt det kan vara olika mellan olika djurskyddsinspektörer.
Kull räknas när katten har fått ungar oavsett hur många det är i kullen. Om däremot kullen skulle dö så räknas den inte.
Sälja katter åt annan uppfödare så räknas inte fodervärden in utan det är om man har blivit ombedd av annan uppfödare att sälja katter som det gäller. Jag sålde en gång 3 katter åt en uppfödare i södra sverige och det räknades in. Men jag håller med om att det är väldigt luddigt.
Ring och prata med kommunen och hör hur ni ska skriva.
//Monica