Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 2279 ggr
[nakenmus]
2012-05-03 23:14
2

Livmoderinflammation

Hej! Jag har lite frågor och funderingar..
Skickade iväg min hona för parning i 1 vecka, två dagar senare började det rinna gul/vit flyting från hennes underliv, tog in henne till veterinär direkt och dom gjorde ultraljud osv, och dom konstaterade att det var livmodersinflammation. Dom ville direkt operera bort livmodern då dom menade på att detta alltid är bäst.
Sen sa veterinären även att det endå inte såg så farligt ut, och att det var en liten inflammation. Dock hade hon ju var i livmodern. Men eftersom min katt inte haft några symtom, altså ingen feber, hon har hela tiden ätit som vanligt osv, så valde jag att inte operera. 
Så min flicka fick utskrivet Baytril, veterinären sa att detta absolut inte kunde skada fosterna..?

Dock var det ett mirakel om hon fortfarande skulle vara dräktig. I alla fall åt hon Baytril först i sju dagar, sen åkte vi in på återbesök och nytt ultraljud gjordes, och veterinären sa att allt såg mycket bättre ut. Men ännu inte helt bra, så hon sa jag skulle fortsätta med Baytril ytterligare 4 dagar. Men att det inte behövdes något mer återbesök, vilket låter märkligt..

Detta är nu ca 1 vecka sedan. 
Men nu har hon blivit större runt magen och brösten är lite smått rosa vilket som inte var innan, och hennes bröst har även blivit längre, så jag sitter nu och funderar på om hon kanske fortfarande är dräktig eller också att livmodern växt och det kanske aldrig blev helt bra?.. Min katt verkar må bra annars, äter som en väldigt mycket och leker och busar. Men bör jag kolla upp detta endå kanske?..

Tacksam för svar. :)

[lisme]
2012-05-04 00:09
0

Vi har gitt Baytril til en drektig hunnkatt, riktignok var det ikke på grunn av livmorbetennelse, men det gikk helt fint med mor & barn. Det virker jo som om hun er drektig fortsatt ut fra det du forteller, men er du engstelig for henne så ta henne med til en kontroll hos din veterinær selv om han har sagt at det ikke er nødvendig

[hakkapelitta]
2012-05-04 12:43
14

Åk tillbaka till veterinären och ta en bakterieodling! Herregud vad är det för fel på veterinärerna nuförtiden??? Jag blir bara förbannad.. 

Bakterieodling så får ni veta vad som är orsaken till livmodersinflammationen, det är lätt hänt att smuts kommer in i slidan och orsakar detta efter en parning då honan varit mer "öppen" och fuktig och även tidig dräktighet orsakar detta vilket gör att bakterier lättare får fäste och t.ex. e-coli kan tränga in. Då kan ni få rätt penicillin och hade hon fått det så hade hon varit helt OK nu.

Att operera och kastrera en livmodersinflammation är nog det bästa om det uppstår på en huskatt, men på en raskatt som ska gå i avel borde veterinärerna uppdatera sig.

BellaBlue
2012-12-19 00:12
0

Jag råkade ut för exakt samma sak.

Kände inte igen min Bella när vi hämtade hem henne från hanen efter parning.

Hon hade flytningar, slickade sig jämt och var febrig.

Efter ultraljud hos vet visade det sig att hon hade fått livmodersinflammation.

De sa åt mig att det bästa vore att låta dem operara bort livmodern.

För dem var det självklart och ganska enkelt val.

De kunde inte tala om för mig om hon hunnit bli dräktig,men det såg ut som var i livmodern.

Efter att ha talat med hennes uppfödare ,som sa åt mig att det även finns andra behandlingar och att detta inte var den enda utvägen.

Så valde jag ändå att låta henne opereras, för hon hade feber och var dålig. Och vet skrämde mig med alla "följder" det kan ha.

Vet ringde och sade att hennes livmoder var fylld med var och att jag gjorde rätt val.Sen dess har hon mått bra, men det blev ju ingen avel.

Hon var heller inte dräktig.

Men vad kul och läsa att det gick bättre för din hona.

Hoppas hon blev helt återställd

GunillaSverkersson
2012-12-19 09:13
4

Våran unga hona ( 4 månader drygt) fick livmoder inflamation efter löp, troligtvis e-colie.  Hon var ju inte dräktig men hon fick abortsprutor (för att livmodern skulle dra ihop sig och varet komma ut) och penicilin. Efter det peppar peppar har hon inte fått tillbaka det och fått två kullar med kattungar. Så det finns behandlingar som funkar.  Glad

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad