KatIV-special

Siames- och Orientalgruppen firar 35-årsjubileum med en rasspecial vid Ädelkattens utställning i Göteborg den 8 december 2012!
Domare: Eiwor Andersson
Varje katt kan delta i max tre klasser:
Bästa blå ögon
Bästa gröna ögon
Bästa huvud
Bästa kropp
Bästa pälskvalité
Bästa färg/mönster
Charmigaste katt
Bästa katt totalt
Föranmälan till tellasmar@hotmail.com senast 16/11!
**Välkomna!
**
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Anmälan till själva utställningen är 22/10 - 9/11.
Kan tillägga att det är gratis att delta i specialen, vi hoppas få se många fina katter, varmt välkomna! 

Mina katter är med
Får även WCF och TICA delta? För annars kan man ju inte säga att SO-gruppen är vidare opartiska…
Hade varit smartare att lägga den på en WCF utställning där alla är välkomna.
/Elisa

#3 17 åxå Elisa, du förekom mig.
Kan verkligen hålla med! Varför inte lägga den hos någon av WCFs utställningar där både våra å Sveraks medlemmar får lov att ställa ut?? Nu så är det ju så att en del av deras medlemmar är bojkottade från en grej som dom ordnar. INTE OK om så är fallet att inte alla kan delta!!
Anledningen till att vi valde att ha specialen på en av Sveraks utställningar är inte för att vi vill utesluta folk utan av tids- och effektivitetsskäl.
Det fanns både en utställning i Tierp och nu i Oktober är det en i Varberg som ni säkert hade varit välkomna till.
Mitt tips är att ni faktiskt tar kontakt med en WCF klubb (t.ex. Hallandskatten där de flesta kat4. uppfödarna är medlemmar) och hjälper till att anordna en specialutställning till nästa år. Som ett halvbra plåster på såret…
Så kanske risken är mindre att ännu fler uppfödare hoppar av SOG för de känner sig orättvist behandlade.
För just nu är det ett gäng uppfödare med väldigt vackra katter, som inte kan ställa ut. Vilket jag tycker är jäkligt synd!
Nu är det inte SOG som bär skulden till bojkotten utan Sverak. Men det är ändå inte rätt.
/Elisa
Det är ju inte på något sätt fullt i sverak om någon vill bli medlem och vara med på utställningen!
För att få ställa ut i Sverak så räcker det inte att vara medlem. Man måste även regga om alla katter och flytta över stamnamnet. Tror knappast någon i WCF är så intresserade av den specialutställning för att göra det.
Tycker bara det är dåligt av SOG att inte kolla andra möjligheter.
Jag är varken medlem i Sverak, WCF eller SOG.
Tycker bara det ska vara rättvist!
/Elisa

Det brukar ofta förekomma rasspecialer på SVERAK:s utställningar.
Det är ofta rasringar (liknande SOG, med blandade medlemmar) som ordnar detta i samarbete med klubbar, i detta fallet Ädelkatten. Har aldrig hört att någon blivit sur för det innan…
Det behöver väl inte utesluta att någon ordnar detsamma på WCF- utställningar? Kanske någon dom är WCF-medlem och även medlem i SOG kan ta åt sig jobbet och arrangera det?? Liksom nu, när SVERAK/SOG medlemmar ordnar denna…?
Kalindas, hur vet du att vi inte har kollat och diskuterat andra möjligheter? Hur rättvis är du nu undrar jag?
Förslag och idéer är alltid välkomna men det finns olika tillvägagångssätt att leverera dem på.
Vi försöker åstadkomma något trevligt och roligt, synd att det ska tas emot på detta sätt.
Det är jättekul att SOG fyller 35år och att ni kommer ordna nåt kul.
Bara tråkigt att ni valde en utställning där alla era medlemmar inte kan vara med.
Hade inte brytt mig om, om det var en "vanlig" specialutställning. Fixade själv en sådan på dåvarande IDP för nåt år sedan.
Men nu är det en Jubileumsutställning och det är det, som enligt mig känns fel.
Men jag ska inte gnälla mer.
Har inga katter att ställa ut och om jag blir medlem i någon klubb framöver har jag än så länge inte bestämt om det blir sverak eller wcf. Tycker bara det ska vara rättvist.
Förhoppningsvis får ni framöver en vettig styrelse i sverak som fattar det onödiga med uteslutningar av olika klubbar och att vi kan ställa ut på varandras utställningar igen. 
/Elisa
Vet att det hade blivit gnäll tvärt om också. För då hade de på Sverak klagat över att certen inte gäller för deras katter. Så egentligen är det skit samma.
En idé är ju att ni kollar upp om det är OK att det kommer katter enbart för specialen, från andra klubbar. Går de genom veterinärinchekningen på morgonen borde det ju inte vara några problem. 
/Elisa

Vi har åxå specialer på våra utställningar. Nu i Varberg i oktober så är det Brittspecial. Över 60 britter kommer då och många är från Sverak. Tyvärr är det ju så att Sverak inte tillåter andra förbund å ställa hos dom medans WCF´s utställningar får alla förbund komma till. Just när det är ett sånt här stort firande så hade d ju varit jätteroligt om alla kat4or hade kunnat visas!
Jag hade tänkt att åka, men jag jobbar tyvärr den helgen. Så synd, för det hade varit så kul!!
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

SOG ställer sig positiva till att vara delaktiga i anordnandet av en katIV special på en WCF-utställning. En förutsättning är dock att att WCF-anslutna medlemmar anmäler sig för detta uppdrag. För att få in fler perspektiv vore det bra om någon representant i styrelsen var WCF-ansluten. Finns det intresserade vill därför be dem ta kontakt med valberedningen.
Hälsningar
Jennie Fillman Linda Gullberg
Ordförande Vice ordförande
Får hoppas någon visar intresse nu när jag gnällt för dem. 
/Elisa
Så roligt!! Hoppas jag kan ta mig dit. Förhoppningsvis många KatIV missar:-)
Trevligt:) Ska försöka att komma , vill inte missa alla vackra katter:)

#15 Det finns redan en representant invald i SOGs styrelse som är från WCF.
Vem? Nyfiken. 
/Elisa
#21 Det är ju jag, Elisa.
Fast jag är bara suppleant.
#15 Jennie och Linda, jag ska kanske presentera mig igen, Lotta Lilja var namnet. 
Kom på det efter jag ställde frågan. 
/Elisa
Nu önskar jag att jag fortfarande bodde i Göteborg. Jag ställer inte heller ut längre, men det hade varit jättekul att komma och titta. :)
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Man måste inte alls flytta över alla sina katter och sin uppfödning, däremot dom katter man vill ställa ut och självklart ansöka stamnamn om man vill föda upp.
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Jo, men varför regga om katterna för några utställningar om året. När det både är billigare och bättre på WCF. Plus att där behöver man inte regga om sina utställningsdjur. 

/Elisa
# 26
Nej, måste man ju inte. Jag bara påtalade att man inte alls måste flytta över alla sina katter :)

#27 Men tvärt om är inget problem. Sverakare måste inte flytta över några katter el ansöka om stamnamn för att ställa ut hos WCF. Där får alla ställa och är välkomna vilken klubb dom än tillhör. 
Precis! 
/Elisa
Kunde inte den här tråden bara ha fått handla om rasspecialen och den ständiga kampen mellan gott och ont, eller jag menar Sverak och WCF ;) fått en egen tråd?
Personligen tycker jag att det känns trist att det så ofta hamnar där när ämnet är utställning men det är bara min humbla åsikt.
Jag håller med föregående talare. Ni får starta en ny tråd Sverak versus WCF.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag håller med #30. Ni som vill diskutera vidare får gärna starta en ny tråd. Syftet med denna tråden var inte att den skulle bli föremål för en diskussion om WCF och Sverak.
#17 och #18 klart ni ska komma med era fina katter! 

Ok, förlåt att vi försökte förklara för dom som inte är insatta i varför vi protesterar mot erat beslut. Ny tråd behövs inte då det ju gällde rasspecialen. Det andra vet vi att vi inte kan ändra.
#30 Har så rätt. Trist att det inte startas en ny tråd utan att debatten tas direkt här. Och det är inte det att vi inte är insatta, men om WCF vill anordna rasspecial med hjälp av SOG så är det väl bara att ta tag i saken själva istället för att gnälla på folk som tar tag i det på SVERAK-sidan. Simple as that.
En fråga då:
Är specialen endast för SO-gruppens medlemmar?

#35 Nej, det är för alla
Jag har anmält mina katter & jag är inte medlem
Tack för svar! :) Då ska vi anmäla, ska bara hoppas att vi kommer med på ÄK med.

Ville bara pusha lite mer för ÄK:s utställning och specialen.
Än så finns det platser kvar i kat 4, men det börjar fylla på väldigt fort så om ni vill komma med så bör ni skicka in anmälan nu!! Tycker det skulle vara kul att få se massor av kat 4!!! :)

Kommer med en gammal kastrat :-) Gandalf SIA e, han kommer att sjunga hela vägen upp till Gbg.

När man kommer till incheckningen, får man någon info om när, hur osv. angående specialen?
Vi från SOG kommer vara där tidigt och hjälpa till med info om var specialen är i lokalen.
Specialen kommer vara FÖRE alla andra bedömningar! Kom därför tidigt till utställningen…
Föranmäl gärna så vi vet hur många som vill vara med, det kommer vara begränsat antal platser/klass då vi inte har hela dagen på oss! 
Självklart går det bra att anmäla på morgonen med om det finns platser kvar…
Ta hand om er och vi ses i Göteborg!
Mvh Jennie
ordf SOG
Tack Jennie för förtydligandet=) det ska bli så spännande med en special och nu har jag äntligen fått min bekräftelse så jag vet att jag har kommit med och jag har anmält till specialen. jag är alltid tidig och hänger på låset så det blir nog inget problem=)
Jag hoppas att det kommer massa fina kat 4 katter och att vi kan ha en riktigt rolig och trevlig utställning med en mysig advetsstämning=)
Hej, när öppnar utställningen för besökare den 8:e? Med vänlig hälsning, Anette
Enligt inbjudan från kl.9
Tack för infon! Är sjukt sugen på en liten men då det inte är läge ännu tänkte jag "frossa" på specialen ;)
Någon som vet hur det gick i helgen? En annan har ju jobbat hela helgen,så det blev ingen utställning för oss…
Vi som var på plats från SO-gruppen var glada att se så många vackra katter i specialen! 
Här kommer resultaten…
Bästa blå ögon - S*Yzing's Ezzping
Bästa gröna ögon - FI*Sultsinan Butterfinger
Bästa huvud - GIC Mariol's Stella Feelante JW
Bästa kropp - S*Milliminas Doris
Bästa pälskvalité - SW'10 NW SC FIN*Kattilan Mara Katti JW DSM
Bästa färg/mönster - GIC Mariol's Feeliciano JW
Charmigaste katt - CH S*Nonimonos Titania
Bästa katt totalt - GIC Mariol's Feeliciano JW
Grattis igen till alla special-vinnare! 
Grattis! 
/Elisa
Grattis alla fina katter, ägare & uppfödare!
Ah,tack Anna
Stort grattis till alla vinnare!!!