Siames iFokus

Siames

Etikett: sjukdomar
Läst 2836 ggr
kalindas
0

Hur få henne att gå upp i vikt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Caramel växer inte. Det verkar som hennes kropp inte tar upp näringen i fodret.
Jag vet inte om det är någon missbildning inne i henne eller om det orsakats pga förstoppningen hon hade.
En "normal" kattunge hade ju gått upp i vikt vid det här laget, även om den varit sjuk.
Men Caramel väger ca 800g. Vissa dagar är hon pigg och busig, andra dagar mer dämpad. Hon äter bra och bajsar normalt.
Försöker ge henne Lactiplus varje dag och har även lite fetare mat än Orijen som hon får som extra. Får även Nutri-cal varje dag för näringens skull. Ska även köpa lite a/d mat till henne.

Har någon tips på vad jag kan "göda" henne med?
Finns det någon typ av medicin som man kan få på recept som kan hjälpa igång magen?
Vill ju inte ta bort henne så länge och inte verkar må dåligt och det gör hon inte. Hon går bara inte upp i vikt…

/Elisa

yahtzeecats
0

Du gör nog det mesta man kan göra. Så länge hon är glad och pigg, så är allt väl. Låter som att hon har problem att ta upp maten, t ex i tarmarna. Jag har just en lång historia bakom mig med en katt som var pigg och normal ena dagen och nästa dag kräktes. Det gör de ju ibland, så jag gjorde det man brukar med en dags fasta och så diet med kokt fisk och ris osv. Kräkningarna bara fortsatte och så sattes olika mediciner in. Av någon anledning var tarmar och mage fyllda med gaser, som gjorde att hon rapade/kräktes lätt.

Detta blev en långdragen historia där hon fortsatte att gå ned i vikt sakta men säkert :-( Veterinärerna gjorde olika tester osv, men den egentliga orsaken till 'bubblandet' har inte konstaterats. Kanske någon sorts magkatarr som blev kronisk? För det blev som med din tjej, att hon åt bra men ändå inte bara stod still utan i det här fallet gick ned i vikt. Hela tiden glad och pigg, dock med undantag av stunderna efter måltid, då hon kunde se olycklig och illamående ut, eftersom det bara bubblade och bubblade i magen på henne.

Till slut sattes hon av en desperat veterinär (jag hade inte fattat riktigt att det var så illa ställt som det var, men då gick det upp för mig!) på en lång kur med kortison, och så ID-foder i och med känsligheten och att hon kräktes lätt (det har inte din tjej problem med). Efter 4 veckor med kortison 2 ggr dag, så började hon lägga på sig vikt! Nu vågar vi tro att det vänt, och trappar ner till 1 tablett om dagen. Snart är det dags att trappa ner mer. Ibland kräks hon, men hon får inte de stora återfallen längre - peppar peppar! Det vi gjort med den långa kortisonkuren är, förmodligen, att dämpa en kronisk inflammation i tarmarna och ev magsäck som hindrade henne att ta upp näringen ordentligt. Grundorsaken är fortfarande oklar, men kanske blev det en ond cirkel av en mycket känslig mage. (Ev någon form av allergi i botten, men så långt har vi inte kommit än i utredningen).

Vår katt hade hela tiden mycket bra avföring, hon har inte varit lös i magen en enda gång under denna tid. Detta plus hennes goda humör har varit en uppmuntran i en ganska förtvivlad tid! Nu vågar vi knappt hålla andan. Men en glad och rundare katt verkar mer harmonisk och o-bubblig än på länge :-)

Ville delge dig mina färska erfarenheter av bristande näringsupptag och kortison - förmodligen vitt skilda grundorsaker, men *kanske* har följden hos både din och min katt blivit en inflammation i matsmältningssystemet. Håller tummarna för henne, hon är ju så gudomlig! I och med att hon mår bra stora delar av tiden, så ska du inte behöva ge upp tror jag (som inte är veterinär :-) )

Illyria
0

Men lila stumpan då! Jag har inga råd att ge men vill bara säga att jag hoppas att lilltjejen ökar lite i vikt snart.

Attacks
0

Jeg hadde en liten orientaler gutt som hadde store problemer.Han hadde virkelig noe galt med det å ta til seg nærings stoffene.Selv mammas melk var ikke alltid nok til å få opp vekten. Jeg vurderte frem og tilbake hva som burde gjøres,om jeg skulle ta masse tester av den lille,ev faktisk også avlive,for den kattungen var sykelig tynn.Da han i tillegg ene og alene i 5 ukers alder fikk en skikkelig knekk i immunsystemet,var jeg sikker på jeg skulle miste han.Men med væske under huden og 10 nye dager med antibiotika så kjempet han seg tilbake til livet nok en gang. Men så begynte jeg å gi den rått kjøtt hver eneste kveld.Da var han rundt 12 uker og veide 500 gram eller noe,en vekt han hadde stått stille på i flere uker.Varierte med okse,svin,kylling. Vekten raste opp i vekt,fra dag til dag. På den så virket det som om det rå kjøttet inneholdt noe som fikk tarmene til å ta opp næringen i all maten den spiste utenom også. Min kattunge var en såkalt "ecolie kattunge",en av 2 som var dem eneste som overlevde i et stort kull,der resten var døde ved fødselen. Både han og den andre kattungen fikk antibiotika hele veien som små(de 2 første leveukene).Broren vokste normalt fra dag 1. Den lille gutten ble valgt å ikke gå i avl.

Kanskje du kan få henne opp i vekt med ren BARF foring? På det området er der jo mange svensker som er utrolig flinke.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

Biames
0

Hej Kalindas.

Som du vet så bad jag om tips just hur jag skulle få min import som kommer på måndag ( hon går upp i vikt bra nu och har vuxit rejält den sista veckan ) och fick rådet att köpa AD mat till henne. När jag ringde till djursjukset så rekomenderade de i shopen en ny mat från Royal Cain som är snäppet bättre än AD mat ( enligt dem) som heter Recovery. Denna mat ger man till katter som varit sjuka för att de skall gå upp i vikt. De rekomenderade även specifik kattungemat. Detta är tyvärr det ända tips jag kan ge dig och hoppas att allt går bra med lilltjejen, håller tummarna för er.

Mvh Biames

zignes
0

#3 Håller helt med dig Veena att BARF är det mest naturliga och mest näringsriktiga som katter kan äta. Verkar dock så att katterna måste vänjas redan som små att äta den maten. Min hankatt som är uppfödd på torrfoder ratar BARFmaten medan honan och kattungarna helt går på BARF. Inga problem med tillväxten. Köttfärs, hjärta, kyckling……Tycker också som #4 att Hills AD är bra eftersom katterna verkligen gillar den och äter den med förtjusning, innehåller ju också mycket bra näring. Sedan kan jag bara inte låta bli att vurma för äggula i massor, varje dag……mosa med maten eller så äter de den som den är. 

Lycka till med Caramel!

Hälsningar
Maria

kalindas
0

Hej
Tack för bra råd och tips.

Jag har funderat lite på Cortison. Men med tanke på att hon är kattunge så är det inget veterinären rekomenderar till dem.
Det är synd att ett så bra preparat som Cortison även ska ha så många fula biverkningar..Ledsen
Hoppas att din lilla katt håller sig frisk och pigg. Håller tummarna för henne…

Jag tror att även Caramel är ett E-coli barn. Med tanke på de mystiska defekterna och flera döda ungar. Så är misstaneken detta. Även det att Smilla miste nästan hela förra kullen (där Bianca föddes) i infektion då också.
Ska lägga ut en förfrågan på Barf-forumet om vad jag kan blanda till henne för att öka hennes vikt.

Jo jag har hört att RC Recovery är snäppet bättre än A/D. Ska kolla upp om de har fodret hos veterinären.

Det är ett helsike med krångliga magar. Jag vet ju inte om hon kan ha magkatarr. Men jag ska se om jag får tid hos veterinären i veckan och se om han kan skriva ut magmedicin till henne.

/Elisa

Celia
0

Nu ska man inte jämföra hundar och katter, men vår Bosse (hunden) hade bubbelmage när han var valp. De dagarna åt han inte ordentligt och fick en spruta för kolik. Vet inte om katter också kan få kolik och om det finns sprutor lämpade för katt, men det slog mig när jag läste om katten i #1

[hakkapelitta]
0

Mitt råd är att ta till dig veterinärens råd och vara konsekvent med dessa :)
Nietzsche vägde 1220gram som 7 månaders kille, och var väldigt, väldigt liten i övrigt men väger nu 3,8kg :)

Håller tummarna, för en del katter verkar det ta lite längre tid att växa och bli stora, men då får de ta den tiden :)

kalindas
0

Smilla var väldigt gasig som kattunge, så nog tror jag de kan ha problem med gaser. Caramel har inga gaser eller svullen mage, hennes är mer naturligt rund. Här är det bara att hon inte lägger på sig fett.

Tänkte på katt #1 och gaser. Om man lider av tjocktarmskatarr som jag gjort till och från så har man gaser och kramper.
För att undvika detta får jag under en viss tid äta Inolaxol som är ett bulkmedel som får tarmen att arbeta naturligt.
Läste någonstans att man kan ge Inolaxol till katter också. Dock inte i vilka doser, men vatten är mycket viktigt i det sammanhanget.
Canicur har något liknade system, likaså linfrö.
Kanske detta kan minska gaserna i hennes mage?

/Elisa

yahtzeecats
0

#9 Intressant, ska fråga om det nästa gång. Hon har gått på Zantac som är en motsvarighet till Losec, en magsårsmedicin. Det hjälpte en del, sedan avstannade förbättringen (så kanske hade hon magkatarr eller t o m magsår :-( ). Hon har fått Minifom, som små spädbarn får mot kolik. Och så blandat med Flagyl, av och till, då och då.

Peppar peppar så verkar gaserna och 'skvalpandet' avta i takt med att hon lägger på sig vikt, ta i trä…

Förutom ID har jag gett henne BARF-kyckling för det älskar hon, och hon har bara kräkts en gång av detta under hela denna tid. Så BARF rekommenderar jag absolut.

#3 Mina katter började BARFas som vuxna och de älskar det! Trots flera års degenererad torrfodervana :-) :-) Jag blev glatt överraskad! 

Låter som många bra råd här, håller tummarna för Caramel!

Canoodles
0

Håller med alla i övrigt om tipsen men vill ändå lägga till de fantastiska B-vitaminerna! De är aptithöjande och kan inte överdoseras.

Har hittat flytande B-vitaminer på Granngården de heter Bio B och smakar någorlunda då de är gjorda för hund. De innhåller en del socker också så att de piggar upp även på kort sikt.

ossilian
0

Vill bara sända dig och Caramell en tumhållning! Det märks att du verkligen vill göra allt för att hon ska må bättre och växa upp till en stor tjej.

Annars tror jag #8 har en bra poäng i att det kan vara bra att hålla sig konsekvent till en metod eller diet en lite längre tid. Jag har själv varit tvungen att med en av mina katter ha en sträng diet och det var svårt i början att acceptera och hålla ut och framförallt känna tillförsikt. Men nu är jag glad för att jag gjorde det och katten i fråga mår fortfarande nio år senare prima av sin torftiga dietGlad

Rovardotters
0

Hon skulle kunna ha en allergi mot exempelvis fisk som finns i många torrfoder (inklusive Orijen och många blötmatssorter) eller gluten- eller lactosintolerans (mjöl- och mjölkprodukter), det kan påverka magen väldigt negativt om de ständigt får i sig vetegluten om de är allergiska mot det. Det enda som gäller då är att begränsa födointaget så att man säkert vet exakt vad de får i sig och hålla sig till det under en längre tid så man hinner se förändringar/ förbättringar precis som # 12 skriver. James Wellbeloved har bra mat för allergiska katter med kalkon i. Kalkon brukar i stort sett alla katter tåla. En del är allergiska mot kyckling (finns i Orijen) men tål kalkon, en del är allergiska mot smak- eller färgtillsater i torrfoder (finns inte i Orijen). Jag tror att du ska börja i den änden med en bestämd diet innan du medicinerar om det inte finns ett konstaterat fel på katten som veterinär kan upptäcka. Det är viktigt att exakt veta vad som finns i fodret och inte bryta dieten för tidigt för då tappar man kontrollen och får börja om från början.

B-vitamin är bra men starkt för magen, vill man ge en liten socker- och saltkick är det bättre att ge näringslösning för spädbarn (finns på apoteket). Blanda en halv påse i en skål med vatten, alternativt kan du suga upp en del med en spruta och mata i mungipan. Saltbalansen är också viktig för näringsupptaget. Man bör inte ge det konstant men man kan prova det under en veckas tid på kattungar som har varit dåliga i magen.

Sen tror jag också på rått kött som den bästa födan men är katten allergisk mot exempelvis kyckling så blir det svårt att BARFA då rå kyckling är viktig i den dieten.

kalindas
0

Tror inte att hon är allergisk eftersom hon växte bra på Orijen innan förstoppningen. Just nu blandar jag JW och Orijen. Nackdelen är att Spidde blir dålig i magen, fördelen är att katterna verkar mättare av JW.

Ska köpa lite kött när jag åker in till stan nu. Har Bravo färs hemma. Men tror att den är för stark. Hon fick det i förrgår men kunde inte riktigt tugga den.

Ska se om jag kan få en tid hos Vet. så jag får utskrivet Zantac. Har en misstanke om att hon kan ha magkatarr eftersom blinkhinnerna är framme då och då.

/Elisa

Rovardotters
0

Lamm är väldigt milt och fint för magen. Vi ger det till våra små. Kan vara svårt att få tag på men Coop brukar ha det hemma. Om du ska ge nöt- och griskött är det bäst att ge kravkött utan gifter, hormoner och antibiotikarester. Vad är Bravo färs?

kalindas
0

Bravo hundmat har fursen köttfärs. Men den är inte av den bästa kvalitet alltid.
Gav den till kattungatna som älskade den och hade fungerade magar. Men den sista omgången jag köpte så verkar den varit lite för stark. För Spidde spydde och blev lös i magen. Han brukar annars tåla färs ganska bra.

Ska köpa lite lammfärs, tror de har det på ICA i stan.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

#12 Håller med om att det är riktigt svårt att ha bra framförhållning, jag hade en liten, mager katt som jag inte fick ge mycket mat alls för att inte tarmen skulle klappa ihop, vilket stred mot alla vilda instinkter man hade, man ville ju fullkomligt trycka i dem mat.
Dessutom tror jag att man måste ge en metod bra mkt längre tid en ett par veckor, hellre tänka "månader" av stabilitet innan resultat t.ex :)

#11 Kan man ge b-vitaminer utan att ha något fel på katterna? Alltså som tillskott för t.ex fin päls. B-vitaminer är ju det man äter för fin päls osv… en del höjer ju varningens finger för vitamintillskott, men om man inte kan få för mkt så? *filusuferar*

kalindas
0

Nu har jag ruinerat mig och köpt kycklingfärs, lammfärs (99kr/kg) och grishjärta. Blandat detta med lite kalk och mineraler.
Den unga damen smakade på lite och gick sen därifrån, med en ganska uttråkad min…
Hon hade prcis ätit burkmat så förhoppningsvis mer hungrig i kväll. Men någon större "hit" var det inte.
Däremot var det ett gäng andra katter som höll på att dö av svält utanför dörren..;-)
Så det blir godis för alla i kväll…

Ska även prova på kycklingvingar tänkte jag.

/Elisa

Biames
0

Har en liten fråga vad är BARF? Har fått detta förklarat en gång innan men har glömt vad det varför något.

Mvh Biames

kalindas
0

BARF är när man bara ger katterna rå föda och inget torrfoder mm.
Det viktiga om man ska Barfa sin katt är att man vet vad man gör.

Du kan gå in på Matildas hemsida  eller ställa frågor på Barf-forumet

Själv är jag för lat för att köra ren Barf. Men det är absolut intressant.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

BARF står för "Biologiskt Anpassad Rå Föda"

Liljekatten
0

Jag ger Stella bl.a. lite Valio laktosfria vispgrädde (38% fett). Hon gillar det. Vill man tillföra lite extra fett i kosten så kan man ge dem detta. Kanske med en äggula iblandat.

Lycka till med lilla söta Caramel.

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nytagen bild på den unga damen. Hon har gått upp lite i vikt nu och väger 911g.Skrattande

Får se om viktuppgången fortsätter. Innan har hon gått upp ett tag och sen stått stilla.

Som ni ser på bilden har hon en regäl mage. Den är normalt rund, men ser lite konstig ut pga hennes svaga framkropp.
Men pälsen är blank och fin och hon busar med de stora tjejerna.

/Elisa

AFamosa
0

#19 från början var det en förkortning- rätt och slätt- av Bone And Raw Feeding (diet) Sen ville man kaske försvenska det lite :-))

Louise

aijmer
0

Hon ser näpen ut den lilla tjejen Kyss

SacredSouls
0

#23 ÅÅ mums..Kyss Hun er nydelig Kalindas. Ser veldig fin ut nå da og tjukk og god.Flott pels også.

Så kjempe trist at hun ikke kan brukes til avl.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Illyria
0

Skönt att hon har gått upp lite och gud vad söt hon är! Jag är verkligen helt såld på SYS.

kalindas
0

Jo hon är superfin i pälsen just nu så jag hoppas verkligen att hon fortsätter hålla sig pigg.
Har busat som en "normal" kattunge idag…Skrattande

Jo det är jättetråkigt att hon inte kan gå i avel. Men eftersom man inte kan säga om det är ärftliga deftekter eller ej.
Så hade jag nog aldrig vågat para henne även om hon hade varit defektfri.
Det var ju en kattunge som dog i ett mycket allvarligt flatchest vid 10 dagars ålder.

/Elisa

Celia
0

#23 - hon ser välmående ut, det är viktigast :) Den färgfördelningen hade jag kunnat mörda för. Helt i min smak :)

PollyBoffin
0

#23 Hon är verkligen helt bedårande! Kommer du sälja henne sen? I sådana fall får du informera de nya ägarna om att de kommer ha en hel iFokus-sajt som är engagerade i hennes välmående!Skrattande

kalindas
0

Först vill jag att hon ska gå upp i vikt och fungerar bra. Sen får vi se om jag klarar sälja henne..;-)

Jo hon har en otroligt vacker teckning och är typmässigt den snyggaste kattungen jag fött upp.
Så det är väl typiskt att just hon skulle bli defekt…*suckar*

/Elisa

Canoodles
0

#17 Man kan ge b-vitaminer utan att det är något fel på katten. Vissa kan bli lite knas i magen. Självklart ska man inte ösa/hälla i dem b-vitaminer men lite exta kan göra underverk på päls och aptit.

Celia
0

#32 - håller helt med :)

Det går inte att överdosera på katt (men om man gör det så blir magen knasig). A-vitamin ska man däremot se upp med (finns mycket i inälvsmat, räkor etc).