Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1539 ggr
MijmuPix
0

Katt hos fodervärd: frågor!

Hej!

Jag har funderat på det här med katt hos fodervärd. Det tycks finnas lite olika sätt och varianter av detta, men huvudsaken är att det ska fungera mellan båda parter; uppfödare och fodervärd, och såklart för katten Glad Det är såklart viktigt att man är helt överens redan från början och har ett skrivet kontrakt för att inga frågetecken ska uppstå framöver eller liknande meningsskiljaktigheter.

"Hel-" och "del-foder"; skillnader och likheter; vad innebär de olika formerna i praktiken?
Hur fungerade det rent praktiskt: flyttade honan hem till dig som uppfödare när det var dags för ungar eller födde hon i sitt "eget" hem; hos fodervärden? Vad är "brukligt"?

Jag skulle väldigt gärna höra vad ni som har/har haft katter hos fodervärd har för erfarenheter! Bra erfarenheter, dåliga erfarenheter eller saker som ni missat i kontraktet eller som dök upp senare, hur många kullar blev det innan katten övergick i fodervädens ägo, etc etc! Berätta!

Jag funderar kring detta just för att jag har två (fertila) honor hemma (och en tredje katt finns inplanerad; hane) och tycker att det är helt lagom både vad gäller utrymmesmässigt och tidsmässigt. Har man dessutom lyckan att ha hittat en toppenfamilj så vore fodervärdskatt som att både ha katt-kakan och att äta den Glad ! Metaforiskt talat…!

kalindas
0

Har satt min första katt på helfoder, som planeras första kullen på nu i höst.
Än så länge skänns det bara bra och med tanke på att det gäller två kullar så får man bara hoppas att det fungerar.
Har skrivit ett kontrakt som jag tror täcker det mesta om hur allt ska fungera.
Till skilland från hund så skulle jag aldrig vilja ta hem honan när hon ska ha kattungar. Det är en sådan otrolig press/stress för katten, altså måste fodervärden vara införstådd med att h*n får ta hand om kullen.
När det gäller hane skulle jag däremot kunna tänka mig ta hem katten för att fodervärden ska slippa kissandet. Samtidigt kan jag då kastrera hanen innan fodervärden får tillbaka honom.
Men allt sådan måste stå i kontraktet.

Helfoder = fodervärden får katten gratis och uppfödaren får ta två kullar
Halvfoder = betalar halva priset för katten och får tillgång till en kull.
Hankatt är väl lite upp till var och en vad som anses som rimligt.

/Elisa

hecajon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan, jag har 2st katter på foder från min mamma, våran deal är att kattungarn föds hemma hos mig där kattmamma är trygg och sen ställer min mamma upp som födselsupport när det väl gäller att föda. Jobbigt men underbart roligt att ha en kull hemma från noll till "the bitter end"

Kanske mycket enklare när det är inom familjen, men mina katter ser inte det gamla hemmet som tryggt som de är uppfödda på, även om de måste bo där när jag åker bort eller när jag är kattvakt där och de följer med.

Jag skulle aldrig vilja flytta på min hona från det hon är trygg och van vid när det händer en sån stor sak i hennes liv, hon måste klura runt i det egna hemmet efter i hennes ögon den perfekta platsen att ha sina bebisarna. Senast valde hon en trång muff tillsammans med syrran och 5st småttingar, det funkade också.

kalindas
0

Vackra kattungar!
Den blåa var bara för söt!Skrattande

/Elisa

MijmuPix
0

Tack för era svar!

#1 & 2 : Där tänker vi nog lika! Jag tror också att det kan vara lugnast för honan att föda i sin vanliga hem-miljö och att man ställer upp med så mycket support som möjligt som uppfödare.
Likaså att kunna ta hem hankatten under en period om han blir för jobbig för fodervärden att hålla fertil. (Det har jag själv gjort nu i vintras med en ung hankatt, då ca 8 mån., som blev superduper-fertil och gjorde allt för att bevisa för världen vilken stor och snygg man han var! Han pinkade hej vilt! Nu är han kastrat men lika självsäker över att han är världens mittpunkt!)

#2: Söta kattungar! :-)

Någon annan som har erfarenheter som de vill dela med sig av? Glad

zeldtrix
0

" 2. Jättesöta bebisar.

Jag har precis som du MijmuPix funderingar på att sätta en hona på halvfoder i denna kullen om allt går bra och hon förblir defektfri. Jag har redan 2 honor på foder men de bor hos min mamma så jag räknar inte det som foder på samma sätt :). Jag bor ca 3,5 mil från henne så det fungerar superbra! Om något händer tar det 30 min för mig att köra dit, det är nog något man ska tänka på, inte sätta en katt på foder hur långt bort som helst, man vill ju kunna hälsa på bebisarna ofta! Jag kör operation övertalning på mamma och hoppas att hon ska bli kär i mitt lilla liv så jag slipper leta efter en ny fodervärd :).

kalindas
0

Tur att din mamma har ett stort hus..*s*
Kör du övertalning. Själv har jag redan för många honor annars hade jag nog knyckt henne…;-)

/Elisa

MijmuPix
0

Hej igen! Fler frågor!

- Försäkring: Hur brukar man göra här? Om det tex rör sig om delfoder för en honkatt (=fodervärden köper katten för halva priset mot att uppfödaren får ta en kull efter honkatten. Efter 1 kull övergår honkatten i fodervärdens ägo). Delar man på de totala försäkringskostnaderna 50-50 rakt av eller står köparen/fodervärden för tex Liv och Bas-delen av försäkringen och uppfödaren/säljaren för Avel Vet.vård? 
Kan tänka att det varierar beroende på hur överenskommelsen ser ut i övrigt, och om det är en han- eller honkatt, men vore intresant att höra olika resonemang!

- Om fodervärden vill ta fler kullar efter katten när denna har övergått i fodervärdens ägo(men inte vill registrera sig som uppfödare): Kan man som uppfödare/säljare ställa några krav på att det då ska vara med en (lämplig, frisk och FIV & FeLV-testad) kat. IV-hankatt, och inte med grannens snälle huskatt eller vilken annan hankatt som helst? 
 Hm…!? Förvånad 

# 5: Hur går det med operation övertalning…?! ;-)

kalindas
0

Försäkringsfrågan är upp till var och en att bestämma. Jag har lovat att ta Biancas försäkring fram till hon har fått sina kullar.
Sen får vi därefter diskuterar om fodervärden ska ta överförsäkringen helt eller betala till mig. Detta beroende vilket som är enklast när det gäller dolda felförsäkringen som gäller 3 år efter att kattungarna är sålda.

Jag har ett bra fodervärdskontrakt som jag kan mejla till dej om du vill. PM:a mej din mejladress så skickar jag över kontraktet.

/Elisa

MijmuPix
0

# 8: Vad snällt! :-) Skickar dig ett PM!

zeldtrix
0

# 7. Si sådär får jag nog säga. Men nu är hon drygt 4 veckor och sockersöt så nästa gång mamma kommer på besök kommer hon inte att kunna motstå henne! Jag hoppas att min plan är idiotsäker, hehe.

Jijumas
0

Jag har en hankatt på foder hos en som är kanon. Vi lärde känna varandra när hon blev fodervärd till en hona jag hade men som sagt så har hon en hane nu. Den deal vi har är att hon betalar mej vad försäkringen kostar då jag har den billigare. Börjar han att kissa inne så får jag ta hem honom och para dom honor som ska sedan får han kastreras även om det inte har tagit. Jag har inte att jag måste ha ett visst antal kullar efter honom men det är klart att ju fler desto roligare.

När jag har haft hona på foder så har jag haft så att jag står för försäkringen men om något händer t ex sjukdom /olycksfall så får fodervärden stå för den kostnaden men utnyttja försäkringen. Däremot så är jag snäll. Om det visar sig att det bara går att ta t ex en kull så tar jag inte betalt för halva katten utan den övergår till fodervärden. Jag tycker att om man bjuder lite på sig själv så kan man få ha flera katter på foder hos en del.

//Monica