Freja blir kastrat trots allt
Hej, Jag vill börja med att tacka alla för all hjälp och alla råd jag fått. Ett sånt här forum är ovärderligt när man har funderingar. Jag och min sambo har funderat länge länge på det här med att starta en småskalig uppfödning i hemmiljö. Vi har insett att tiden inte finns Justnu. Vi bor i en tvåa och hade önskat att vi i så fall hade lite större ändå. Både jag och min sambo har arbeten där det blir svårt att jobba hemifrån. Jag vill gärna ta körkort och bli klar med andra saker i mitt liv innan jag satsar på att föda upp kattungar. Därför kommer vår lilla Freja bli kastat. Jag har även tänkt mycket på att hon kanske inte är den rastypiskaorientalen. Och om jag i framtiden kommer föda upp sia/oriental kommer det bli med en katt som är mer rastypisk. Jag har redan blvit medlem i kattklubb vilket jag kommer fortsätta vara och har redan ansökt om stamnamn. Förhoppningsvis kan jag använda stamnamnet i framtiden om uppfödningen blir aktuell igen. Men Justnu blir det att fortsätta vårdat vanliga liv med våra tre högt älskade familjemedlemmar - Julius, Charlie och Freja.

Låter som ett bra och moget beslut! Man måste ha tiden och pengarna i livet annars kan uppfödningen lätt bli en börda om allt inte går som man har tänkt sig. Gott om plats fodras också ifall man behöver isolera någon av katterna eller så.
Lycka till i framtiden!
Det låter som att du har fattat ett bra beslut, uppfödning är inget man vill rusa in i, förutsättningarna måste vara rätt. Möjligheten att i framtiden ha en småskalig uppfödning går ju inte förlorad för det 
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
Bra att ni tänkt efter och väljer att vänta ett tag. 
Det är så mycket inom uppfödning som är kul, men minst lika mycket som är jobbigt och framförallt dyrt!
Din lilla tjej kommer må bra som kastrat och ni slipper riskera osämja pga. stress.
Uppfödarnamnet är bra att ha ändå. Blilligare foder t.ex.
Lycka till!
/Elisa
Ja, det känns verkligen som rätt beslut. Jag undrar.. Nu när vi kommer kastera henne. Bör vi vara hemma med henne då? första dagen/dagarna? Det är ju ett större ingrepp än när pojkarna kastrerades.
Beror lite på hur hon mår. Men dagen efter är inte fel att vara hemma. Så ni har lite extra koll på henne. Åker ni hemifrån så är det bra att ha en tratt på henne. Speciellt om det är yttre stygn.
/Elisa
Jag hade en hona som kastrerades i flanken, då var jag bara hemma tills drogerna gick ur. En hona som fick insydda stygn (behövdes ej tas bort) otroligt fint gjort! Då var jag hemma ca ett dygn bara för att se att hon inte var intresserad av såret. Den sista jag kastrerades fick jag ha i eget rum i 24 timmar då de andra tyckte att hon luktade superläskigt, henne fick jag ha tratt på i 7 dagar. Så det är väldigt olika, men jag skulle nog rekommendera uppsyn under 24 timmar, och krage beror ju helt på katten om man behöver eller inte. Hoppas det går bra/ Malin
Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu
Nu har jag bokat tid för Kastrering. På fredag har jag tagit ledigt från jobbet och ska lämna in henne hos veterinären på morgonen. Kändes bäst att göra det i slutet på veckan så jag kan vara hemma med henne över helgen. Känns dock lite jobbigt att någon ska skära i min lilla prinsessa. :(

Det brukar gå jättebra.
Vi sydde en tröja med hål för svansen och hällor så man kunde trä in ett halsband så den satt fast till min lilla hund. Detta för att hon skulle slippa struten i bland. Vi tog en gamal tshirt, den blev inte snygg men funkade. Hål för bakbenen.
Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss www.broddans.se Glad