Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1483 ggr
MonaLia
0

Olika utseenden i olika länder?

Hej! Jag har tittat väldigt mycket på olika uppfödare och jag har märkt att i andra länder som till exempel USA och i östeuropeiska länder har oriental katterna ett annat slags utseende, de har mer runda ögon och ser inte riktigt ut som de svenska gör. 
Är det så att det är olika "inriktningar" i olika länder på utseende inom uppfödningen? Tänkte bara fråga ifall det är så eller om det bara är en slump!Glad

Hejdå!

Wikrita
0

Jeg tror heller vi kan si at utseende på de orientalske kattene, utgjør litt forskjell fra verdensdel ttil verdensdel.

DEt er ikke store forskjellen på disse kattene i Sverige, Norge, England og Danmark.

Lejdet
2

Det är helt rätt, de varierar ganska mycket i olika länder, i USA tex. har de satsat mycket på pälskvalitet(i alla fall på Balineser/OLH) och utfärgning men mindre på öronplacering och ögonform. Jag har en amerikansk uppfödare som jättegärna vill ha våra nordiska katters utseende och tjatar om ett byte.

Jag kommer nog att göra ett byte med henne just för att få in deras pälskvalitet då våra långhår blir allt korthårigare..

jillan
0

Mina katter är nog mer den typen med rundare ögon o inte extema öronKyss
Men jag föredrar faktiskt den mer "extrema" typen. Tycker den är så fin!!

MonaLia
0

Ja jag tycker också om dem som har mer snea mandelformade ögon! Det tycker jag är det viktigaste på orientalen/siamesen!

Ganska kul att man kan se vad människor i olika länder ser som viktigast inom uppfödning osv!Glad

Mewz
0

Men att katterna har en tendens att se olika ut gäller ju över alla raser speciellt som standarden är ju olika i i de olika förbunden. Sen är det ju så att många avlar för att få fram katter som premieras på utställning (om det sedan överrensstämmer med standarden tvista de vise om.)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MonaLia
0

jaha okej(: tack!