Siames iFokus

Siames

Etikettsjukdomar
Läst 3041 ggr
kalindas
0

Katt som spyr...

Behöver lite tips på vad jag ska ge för något till Saga.
Hon har spytt här i några dagar och jag misstänker antingen magkatarr eller att hon inte riktigt fungerar på den nya kattmaten.Obestämd

Har just nu inga Pepsid eller liknade hemma utan måste köpa detta imorgon. Tänkte även köpa några snälla bakterier.

Vilket är bäst där? pro-colin eller zoolac?

Kommer koka lite kyckling till dem imorgon eller ev. ge rå lammfärs.

Just nu fick hon a/d mat och åt med glädje. Håller lite koll på om även den kommer upp…

Är det något jag glömt? Tips på annat jag kan ge henne som är snällt?

Hon är inte sjuk på något vis, men misstänker även att Synuloxen kan vara boven i dramat, då hon fått detta för misstänkt UVI.

/Elisa

siamlove
0

Har du koll på bajset hennes?Jeg frykter alltid noen form for obstruksjon v gjentatt spya.Får hon tillstrekklig vætske i seg?Skånsom kost+probiotika er nok verdt og prøve før hun mår illa.lykke til!Glad

kalindas
0

Magen är ok på henne. Men hon har en ovana att hetsäta. 
Men nu har hon även spytt upp smält mat, så det är inte bara hetsätning.

Misstänker att hon är lite uttorkad. Men hon är fortfarande pigg. Blir hon sämre imorgon eller spyr mer under natten, så åker jag in och vätskar upp henne.

/Elisa

[hakkapelitta]
0

Jag tycker pro-kolin är bäst, har alltid fått bra resultat med den på kort tid. Kan du testa att ge henne blötmat på "fasta" tider så är det också bättre vad jag märkt för problem-magar.

kalindas
0

Ok, tack.! Ska pröva Pro-colin. Glad

Måste inverstera i mer blötmat. Får ta en tripp upp till Gekås och köpa några flak Mjau där.

/Elisa

Sagolik
0

Ett tips är att bara ge ytterst finfördelad mat (mosa med gaffel) och endast blötfoder, samt små portioner, och ofta. /hälsar Sarah

kalindas
0

Det var en gammal tråd. Glad

Saga spyr inte spreciellt ofta längre (inte oftare än någon av de andra). Misstänker att hennes inflammerade urinblåsa hade med saken att göra. Plus att hon drack alldeles för lite vatten.

/Elisa

Lejonhjarta
0

Hur har du fått henne att dricka mer vatten, om du nu lyckats? Är ju inte alltid d lättaste att motivera en katt som dricker lite att dricka mer…

kalindas
0

Ger dem Mjau burkmat och blandar ut den i ljummet vatten. Väldigt uppskattat. Glad
Till och med Skatan äter där nu, bara Smilla som vägrar, men hon dricker mycket vatten.

Funkar även med ICAs påsar i sås att öka vattenmängden.

/Elisa

[lisme]
1

Hos oss har det hjulpet veldig på drikkingen til kattene at vi har mange "vannhull" rundt om i huset. Vi har flere fontener med rennende vann, flere vannautomater og vannskåler. Jeg tror det er en fordel å ha mer enn en eller to steder kattene kan drikke vann

kalindas
2

Har också flera olika vatteskålar i huset. Men Saga drack dåligt ändå.Obestämd

Sen jag började med vatten i burkmaten 1 gång om dagen så har Saga äntligen slutat springa på låda flera gånger om dagen (trängningar), hennes inflammation i urinblåsan är nästa helt borta och hon rycker inte längre bort päls på ryggen. Glad

/Elisa

Sagolik
0

Gamla trådar blir väl aldrig för gamla för att återupptas eller påfyllas! :)

[hakkapelitta]
0

Vattenskålar i klart glas hjälper till otroligt mkt mer. Sen måste man också se till att ha vattnet i katternas naturliga vandingsleder i hemmet.

kalindas
0

Har testat vattenskålar i glas, men tyckte mina drack mindre ur dem. Ska testa igen för skoj skull. Glad

/Elisa

Lejonhjarta
0

Blanda vatten i maten gör jag, det funkar kanon. Och har faktiskt börjat med att sätta ut vatten på flera ställen i huset också det med bra resultat. Glad

tuska
1

Åtta stycken glas vattenskålar som byts ut två gånger dagligen finns här i huset. Det som katterna gillar bäst att dricka ur är hundarnas stora vattenbunke av plast som dom har dreglat i eller ur en kaffemugg som står på diskbänken.   

Konstiga katter jag har.Skrattande

kalindas
0

Mina är likadana. Skrattande
Dricka ur grytan på spisen är väldigt gott ockå. Ställer alltid en gryta med vatten på de varma plattorna.

/Elisa

siamlove
1

Forbjuden frukt smaker best.Mina tycker och att "stulet" vatten er best.Skrattande