Skillnad på oriental och siames?
Väldigt massa snack om dessa oriental, siames, balines och allt vad det nu heter. Hihi.
Här sitter jag som ett fån och fattar verkligen ingenting. Balines är en långhårig siames så långt är jag med.
Men vad är då en oriental? 
Enkelt förklarat… …en siames som inte är maskad… 
Åh, men var det inte mer komplicerat än så? *asg*
Min röda tjej är en oriental :)
Oriental = Får ha alla färger och teckningar bortsett från maskad. Har gröna ögon.
Orientaliskt Långhår (Javanes) = Samma som ovan fast med lång päls.
Siames = Maskad med blå ögon, finns i flera färger.
Balines = Samma som ova fast långhår.
Foreign White = vitmaskad Siames (helvit med blå ögon, finns även långhår)
Seychellois = Maskad med blå ögon, vit teckning utöver masken.
Seychellois långhår = Samma som ovan men långhår
Peterbald = Naken Siames, Oriental eller Seychellois
Alla katter ovan har samma temperament och kroppsbyggnad. Bara färgen och pälslängden som skiljer dem åt. 
/Elisa
Åh tack snälla 
När ämnet ändå är uppe, skulle jag också vilja be om betecknings-förklaringar!
Jag har förstått att SIA står för siames, BAL för balines och OSH för oriental, men vad står OLH, SYL och SYS för? Kan gissa att i alla fall en av dem står för Seychellois… och framför allt har jag klurat och klurat på skillnaden mellan SIA n21 och SIA f21, är det bara jag eller är de faktiskt ganska lika? :) Eftersom att det är en eller två tabbys jag kommer att försöka hitta om några månader så är jag verkligen nyfiken på detta!
OSH är inte det för oriental short hair? Och OSL oriental long hair?
SIA - siames
BAL - balines
SYL - seychellios långhår
SYS - seychellios korthår
OSH - oriental
OLH - orientaliskt långhår
21 - agouti
22 - tabby
23 - tigré
24 - spotted
25 - tickad
n - svart
a - blå
b - choklad
c - lila
d - röd
e - creme
f - svartpadda
g - blåpadda
h - chokladpadda
j - lilapadda
o - kanel
p - fawn
q - kanelpadda
r - fawnpadda
w - vit
01 - van
02 - harlequin
03 - bicolour
Kan ha glömt någon färg. Men de får andra skriva till. 
HÄR finns bilder på en del av färgerna.
/Elisa
Hurra! Tack Kalindas för denna efterlängtade lista!
Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus
Finns det förresten någonstans beskrivning och/el bilder på dessa färger, utöver den länk som bifogades? Jag undrar över agouti, tickad och tigre tex, var kan man se hur dessa ser ut, någon som vet?
Kolla under fliken Standard & Färger här på SiF. Där finns en del.
Sen finns där fler färger på http://www.sogrupp.se/ om du söker på orientalfärgerna.
Annars är det bara att "googla". 
/Elisa
Säger precis som ovanstående HURRA(!) och tack för listan Kalindas, har googlat och googlat efter något liknande men inte hittat någonstans!! 
Dock undrar jag nu istället; jag trodde att n21 betydde bruntabbymaskad, men n betyder alltså svart och 21 betyder alltså agouti (och vad betyder det?) så 22 är egentligen tabby?
arghh, ha överseende med mig men jag får inte ihop det! :)
N är svart, men på Siames kallas det brun, 21 är agouti pga. man på Siames inte exakt kan säga vilket mönster katten har på kroppen.
Så n 21 är bruntabbymaskad. 
På en mönstrad Oriental använder man däremot de "riktiga" mönsterbeteckningarna men även där blir svart brun i stamtavlan.
Nu heter det t.ex. brunspotted. Men i början av 90-talet hette det svartspotted. Om du kollar på en mönstrad Oriental (t.ex. brunspotted) så kan du se att de kan ha en väldigt nyansskillnad trots samma färg i stamtavlan.
Allt från kolsvarta spottar till ljusare brun.
Det kan du även se på en brunmaskad SIA, en del är blanksvarta i sin mask, medan andra är bruna.
Emil här nedan har en nästan kolsvart mask.
/Elisa
Tusen tack för förklaringarna Kalindas!! Har suttit här och gnagt och klurat på det i flera veckor men inte riktigt haft mod att fråga ;) jättebra sida du länkade till också där man kunde se bilder på några av de olika färgerna! Och dessutom var det ju bara ett rent nöje att titta på alla fina katter som bonus
go' kväll! /Johanna
Whao, vilken teckning, han ser fantastisk ut! Och tack för alla tips!
#8 Men det var så det skulle stå hihi