FIV/FeLv ???
En katt som varit på utställning med helgen, när ska den testas igen inför en parning?
Jag undrar bara hur lång tid är inkubationstiden ? FIV/FeLv
Mycket tacksam för ett svar.
En 4 månaders unge utställd 1 gång, hur stor är risken att den skulle vara utsatt för denna smitta och överfört den smittan på alla mina katter . ?
Testade min katt den 20/8 allt ok bör jag testa om henne nu för att min lilla katt 4 månader varit på en utställning ?
Hur försiktig ska man vara ?
Jag testar endast inför parning en andra gång om katten har haft närkontakt med nya katter (slagsmål,lek) som inte varit testade. Kan omöjligt spridas via luft eller kontakt utan måste vara ett bett eller riv. Jag testar inte om för att den varit på utställning. Inför en första parning gör jag alltid en hälsotest med fiv/felv tagning.
Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu
Tusen tack för det svaret.
Jag trodde jag var helt ute och cyklade, när jag fick annan information idag. Att det tydligen ha blivit luftburet. Jag blev helt ställd.
231 har varit in och kollat vad detta gällde, men en har svarat. Kanske är det en enormt dum fråga jag ställt.
Jag är tydligen väldigt dåligt påläst.
Hej,
Inga frågor är dumma!! Klart man blir osäker om man hör något annat.. det är därför det är så bra att vara inne här, då man kan få svar på sina frågor och funderingar, själv vet jag inte allt
Jag testar oxå inför en parning, fast dem är testade sedan innan. 
// Carolin
Kan vara bra å fråga här och kolla det upp själv. Er en del misvisande uttal i kattvärlden. Och inte alla som låst veta något gör det!(talar inte om just här)
Om detta med tester, så ska det vara så gott som dagsfärska, sen isolera den tilltänkte som ska gå i avel. Det är ju en färskvara dessa blodtester.
Bara en tanke från min sida.
Jeg har vært inne her og lest men har ikke svart fordi jeg ikke hadde noe svar å gi deg. Det er ikke på grunn av at du har stilt et dumt sprøsmål - langt derifra!
Tack Lisme. Detta har blivit ett problem i mina tankar, när det gäller att ha en friskt katteri.
Nio år har gått och ingen katt har visat tecken på smittsam sjukdom, förutom att jag nu har några gammlingar som är lite slöa och visat att framtiden har de tyvärr bakom sej. Men det här med friska smittobärare har satt lite grublerier i min skalle bara för jag har blivit ifrågasatt.
Ska man inte få gå på en utställning med en katt utan att behöva känna att risken finns för att alla mina katter är smittobärare ? Tanken finns oxå att hit kommer besökare som har katter som varken är vaccinerade eller tagit ett prov på sina katter. kanske ska jag möta dem i dörren och säja att hit kommer ni inte in för jag har testade friska katter som inte får utsättas för smitta av din utegående huskatts ev. smitta.
Jag fortsätter att berätta här om mina idiot grublerier endast för jag har blivit ifråga satt och blev att känna mej så oerfaren icke påläst om smittor och sjukdommar.
Jag blev mycket illa berörd av att få uppläst av vad som gäller när man har ett katteri och avelsplaner.
Å håJaja. Ibland kan man verkligen få gåshud för mindre.
Man kan inte ha ett kliniskt rent och 100% friskt katteri hur man än testar! Då skulle man knappast våga gå utanför dörren och ännu mindre våga ta emot besök! 
Visst, skulle jag köpa en ny avelskatt, så hade jag bett om/gjort en del test på katten innan jag köpte den, men det får inte gå till överdrift.
För vad händer om man har sina katter i en klinisk miljö? Jo, de blir mycket lättare sjuka och överkänsliga för minsta lilla virus eller bakteriepåverkan.
Ta bara detta med "coronafria katterier" som var väldigt inne för några år sedan. När de flyttade till ett nytt hem där de fanns corona så strök hälften av katterna med i FIP.
Samma gäller ju människobarn, där det är jättevanligt att de som bor i ett väldigt rent hem utan djur och damm får allergier.
Jag tror på ett normalrent hem, där man inte är rädd att ta hem folk som hanterar och gosar med katterna, eller ställa ut dem och de får i sig lite extra bakterier där. Blir de sjuka så blir de det oavsett.
Visst det är förjävligt att ha sjuka katter hemma! Man känner sig hjälplös och pengarna bara rinner iväg, för man vill rädda sina älskningar. Men det är ju så livet är.
Det enda jag tror på är att hålla ner antalet katter. För det känns som när man väl skaffar katt nr. sex, så får man problemen på köpet. Speciellt om man skaffar dem tätt.
Detta är lite av mina tankar. 
#0 Inger. Jag är trots jag aldrig varit hemma hos dej, ganska säker på att du sköter dina katter exemplariskt! Så du har inget att oroa dej för att du skulle ha ett sämre katteri än någon annan. 
/Elisa
Det er klart at man kan få litt panikk om man tenker på alt som kan skje, det gjelder ikke bare katter og opprett av katt! Hvis man tar utgangspunkt i oss mennesker heter det at de fleste ulykkene skjer i hjemmet, men det er ikke det samme som om at når du har levd et langt liv uten store ulykker i ditt hjem, så er det større sjanse for at nettopp du skal falle hjemme hos deg selv å brekke armer og bein. Det kan like godt skje hos meg, selv om jeg har statistikken på min side.
Katter er som andre levende vesener i risikosonen for virussykdommer. Og det er klart at katter som treffer andre katter kan bli smittet/smitte de andre kattene - eller så kan det faktisk gå helt fint uten at noen blir smittet av noe som helst! Vi har opplevd mye sykdom blant våre katter, over flere år. Vi kunne ha gjort ting på en annen måte enn det vi har, men vi valgte det som vi syntes var det beste på det stadiet vi var på. Og om det ikke er nok å gjøre sitt beste, hvordan kan vi da tørre å ha hunder, katter, fugler osv, hvordan kan vi da gå ut å treffe andre mennesker? Vi kan jo bli smittet av noe vi også? Det virker som om du har truffet noen som er altfor opptatt av at det kan skje ting, og som prøver å ta alle forholdsregler for å hindre at det skal skje noe. Jeg tror at man må bruke fornuften og logikken og skulle det vise seg at de valgene en tar fører til at noe skjer med en eller flere av ens katter, ja så får man lære av det og gjøre ting på en annen måte ved en senere anledning. Katt skal være kos, og oppdrett skal være givende, spennende og morsomt! Så lenge en holder på med en hobby som inkluderer levende vesener vil man aldri få noen garanti for hverken det ene eller det andre. Temaet friske smittebærere er omfattende og kan være skremmende om man går inn i det. Men man må holde roen og beina på jorden skal man klare å fortsette med det en ønsker. Det er kjempefarlig å kjøre bil, det er mange tusen mennesker som dør eller blir skadet for livet i bilulykker på årsbasis bare i Norden. Men at det skjer med noen kan ikke hindre oss i å bruke bil når vi trenger det.
Å teste for kjente virus er bra, men man skal ikke stirre seg blind på disse, tenk på alle virus som ikke er identifisert som kattene våre kan bære på/ bærer på uten at vi vet det?
Tack även för dessa svar Kanlindas och Lisme.
Kalindas nu blev jag nyfiken vi säjer du köper en kattunge från mej 12-14 vecka. Hur vill du jag ska testa den innan du hämtar din lilla unge ? Det här vanliga grund vaccinet samt det färska vetbesiktningen Och du får papper på föräldra djurens PRA staus, du får även en kopia på när föräldra djuren är FIV/FeLv testade.
Intresant och bara på kul vad skulle du vilja ha mera för papper på din lilla unge ??
Med tanke på ståhejet ang. giardia och TF. Så hade jag nog testat för det. Inte om jag hade kvar mina gamla, då de nästan garanterat har TF. Men skulle jag börja på ny kula med avel, så slipper jag gärna de små söta parasiterna. 
/Elisa

Jag tycker att en sund inställning (som Kalinda beskriver) räcker långt!
Precis som vi människor till en början var livrädda för HIV så är vi nog lite överdrivet rädda för FIV/FeLv. FIV är ytterst ovanligt i sverige, speciellt hos en katt som enbart vistas inomhus och aldrig träffar andra katter. Det smittar via bett och parning. FeLv smittar på samma sätt förvisso, men om man har en frisk kattgrupp och avelsdjuren är testade första gången och enbart har träffat andra testade djur så är risken obefintlig om man inte har dem som utekatter. Isåfall skulle jag testa dem inför varje parning. Jag testar endast en gång inför första parningen.
Att katten skulle få dessa sjukdomar via en utställning är otänkbart ur mikrobiologisk synpunkt.
Nu kommer jag att importera två katter under våren och då kommer jag att ha dem i karantän och ta Giardia/TF och FIV /FeLv på dem direkt innan de får träffa resten av gänget.
#11 När det gäller din fråga till Kalinda så kan jag väl få inflika att jag numera skulle kräva även ett Giardia och TF-test innan jag tog hem en ny kattunge då jag har haft ett Giardia-utbrott tidigare och totalsanerat hela hemmet och medicinerat alla katter som jag då hade i min ägo. Det var ett hästjobb och krävde två personers jobb i 3 dygn för bara ångstädningen och sedan veckor av medicinering och nya tester så det vill jag helst aldrig göra om!
Nei absolutt ingen dum fråga. Det blir jo ofte slik at når man ser at en har svart og man har fått en løsning så leser man bare tråden.
En annen ting er jo at det er mange tester og lett å glemme noe når man da sitter der men en ny katt som skal registreres/testes osv.Jeg er iallefall sånn at jeg må trippesjekke alt slik at jeg vet jeg har fått det med meg
Nå har vi jo mye nytt også. PRA/TF og Giardia.
Jeg ville ikke krevd TF/Giardia test av kattungen jeg skulle kjøpe. Det hadde jeg stått for selv.TF må tross alt testes ved PCR teknikk som koster masse og jeg synes ikke det er rett å legge det på oppdretter.
Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus