Siames iFokus

Siames

Etikettstandard
Läst 2531 ggr
Illyria
0

Ögonfärgen på orientaler

Hur vanligt är det egentligen att orientaler har gula ögon?
Vad säger domare om gula ögon?
Hur fungerar gult och grönt arvsmässigt?
Vad tycker du om det här med ögonfärgen?

Jag tycker det är så läckert med en fin grön ögonfärg på orientalerna!

[hakkapelitta]
0

Domare verkar inte tycka att gula ögon är något problem. Jag har varit på många utställningar där domare hyllar katter med pissgula ögon för att de är extrema i andra avseenden (läs: öron) ;)
Jag tycker att min Nemesis har en extraordinärt bra ögonfärg, den är verkligen: grön!!

Det verkar som att korthårsorientalerna förlorat mkt ögonfärg till förmån för andra kvalitéer, vilket jag tycker är synd. Långhåren har i regel mkt bättre ögonfärg och det vore synd att förlora den. Silverorientaler brukar också få lite bättre ögonfärg, men vet inte om det hänger ihop direkt med silvret!

De SKA ha gröna ögon, men det verkar vara bortglömt… tyvärr!

Det finns några uppfödare som fortfarande har katter med väldigt fin ögonfärg!

Jag är lite novis själv på hur det nedärvs! Så jag ska inte uttala mig alltför mycket. Intensitet spelar roll, och jag skulle tro att det är svårt att få till det riktigt ordentligt bra med ögonfärg på bara en parning.. man får nog tänka lite längre :)

yahtzeecats
0

Som siamesutställare blir man lite beklämd när alla dessa gulögade får sina utmärkelser på utställningar… en siames med motsvarande avvikelser i ögonfärg mot vad som står i standarden (orientaler ska ha "VIVID LUMINOUS GREEN") skulle aldrig 'gå igenom'… Antingen ska standarden följas eller så får den skrivas om.

Illyria
1

Ja det verkar onekligen konstigt att domare tycker det är okej med gula ögon när de enligt standarden ska vara gröna. Som du skriver yahtzeecats så skulle det ju knappast vara okej för en siames att ha ex. gula eller gröna ögon! (Nu går ju inte det men)

Jag tycker det är så himla intressant också det här med hur man tänker när man avlar. Jag är ju helt färsk på katt så det är väldigt mycket att fundera över! Ja det är det ju senare också, man utvecklas ju hela tiden och åsikter och tankegångar kan ändras, men i synnerhet nu i början när man funderar på hur man ska selektera och vad man ska prioritera.

Nu är det ju visserligen inte oriental jag ska föda upp men. ;)

#1 Lustigt om det är så att långhåren har bättre ögonfärg. Är det för att korthårsuppfödarna har valt att kanske blunda lite för ögonfärgen? Att de går mer på annat (typ) och långhårsuppfödarna inte?

yahtzeecats
0

#3 Kanske är det bara så att en del linjer inom orientaliska korthår har anlag för gul ögonfärg och samtidigt avlas mycket på? Också inom siameserna ser man ju en del linjer med mindre djup ögonfärg. Bicolourorientalerna verkar ha mycket fin grön ögonfärg och många av dem går väl tillbaka till samma amerikanska/holländska linjer, så det kan väl också ha att göra med att det helt enkelt är linjer med bra ögonfärg, tippar jag.

Attacks
0

Jeg vet om en orientaler i Norge som ikke fikk CAC pga øyenfargen av ene dommeren,men fikk CAC dagen etter av en annen dommer.

Jeg hadde jo et sia/ori kull nå sist.Alle fikk god øyenfarge,både siameserene og orientalerene.Orientaler jenta,Susie har en drømmefarge,nydelige grønne. Begge foreldrene har god øyenfarge.

Men en annen oppdretter fortalte på et annet forum om orientaler øynene.Dem kunne veklse fra grønt,til gult til å bli ferdig utviklet igjen ved 2 års alder.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

ossilian
0

Jag tycker mig se en förändring i Electras ögonfärg, men de är fortfarande tveklöst gröna. Jag har precis som #5 hört flera uppfödare prata om att orientalens ögonfärg utvecklas under två års tid. Men jag skulle tro att om den går mer åt gult än grönt under denna period så djupnar nog snarare den gula färgen.

Fick en tanke, är det inte så att creme och röda orientaler brukar ha något sämre ögonfärg? Många har ju paddor som avelshonor, kanske det har påverkat ögonfärgen bland orientaler? Eller är jag helt ute och noviscyklar nu?

Rovardotters
0

Orientalernas ögonfärg skiftar med den hormonella utvecklingen och pga av deras humör och hälsa. Grundfärgen ska dock i stort sett vara den samma från det att de har blivit färdigvuxna (2-3 års åldern) och framåt.  Kan blekna och mattas när de blir gamla precis som pälsen. Oftast är det så att de som får den gröna färgen sent (alltså skiftningen från blått till grönt) håller kvar färgen bättre. Under skiftningsfasen ska då tonen vara riktigt mörk. Kattens övriga färger i ansiktet kan också förvilla synintrycken och ge falska upplevelser av ögonfärgen.

När man avlar på färger ska båda föräldrarna ha bra färger och toner på färgerna för att resultatet ska bli optimalt, gärna i många generationer, ändå kan färgerna bli ojämt bra i en och samma kull. När man avlar så avlar man inte bara med de katter man har framför ögonen utan med hela stamtavlorna, det är många gener som möts långt tillbaka i generationerna och ingen kattunge i samma kull har identiska genkombinationer.

Här kan ni titta på hela skalan av ögonfärger på orientaler och läsa en förklaring: http://cc.ysu.edu/~helorime/eyecol.html

Idun
0

en dum fråga, kan en siames ha odd färgade ögon?

ossilian
0

#7 Intressant läsning, som alltid när du skriver. Tack! En fråga, kan det faktum att Electra premiärlöper just nu ändra hennes ögonfärg en aning? Och en fråga till; vid ung. vilken ålder sker övergången från blå till gröna ögon, när den räknas som sen?

Seerath
0

#8 Ne, det är omöjligt.

[hakkapelitta]
0

#2 Man blir lite beklämd som ägare till en grönögding också när storörade gulögon går före… ;)

Det handlar väl främst om hur uppfödare prioriterat. Tyvärr är det väl så att stora öron alltid går att jobba fram, men när den gröna färgen är borta finns det inte många sätt att få fram den. Synd tycker jag, när standarden snart lär behöva skrivas om för att det knappt finns grönögda orientaler. Jag minns att jag tyckte gröna ögon var orientalernas "trademark" mer innan jag själv faktiskt skaffade en och blev insatt i rasen… :(

Attacks
0

Bilde nr 5 i linken viser en odd eyed hvit orientaler.

http://sahmetcats.newmail.ru/eng/efotoalbom0.html

Remember that blue colour of cat's eyes can also be connected with the white hair colour. In the case examined before, the blue colour of an eye can be inherited only from one parent, and of one eye only. In case of foreign white, this effect cannot be seen, but a white Oriental gets one blue eye, and the other remains green. As a result, the kitten will have different eye colours (ORI w 63).

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

kalindas
0

Det är svårt det där med ögonfärg. Tycker dock att Orientaler ska ha gröna ögon och inte gula.
Trots detta parade jag Nanna, som har nästan oranga ögon med Spidde som har jättefin ögonfärg. Förhoppningen var att den gröna skulle övervinna den dåligt gul/oranga.
Kan väl säga att ungarna fick bättre ögonfärg än sin mamma. Men de flesta är ändå mer åt gult än grönt. Nu är ju hela kullen "under utveckling" som det så fint heter. Så ännu kan man inte garantera hur de blir i slutändan.
Nanna själv har fått ljusare ögon efter hon fick kull, men är osäker på hur mycket grönt det är i dem.

Ang. paddor och röda katter så är jag osäker på om man egentligen kan skylla på färgen.
Titta bara på den huskattshonan som Cecilia har hemma och de otroliga ögonen!
Tror i och för sig att mängden rött påverkar hur bra ögonen blir. En padda med mycket rött får något sämre ögon och tvärt om.

Har valt att i mesta möjliga mån att i framtiden para med katter med bra ögonfärg, före öronplacering.
Drömmen hade väl varit att hitta en som t.ex. Spidde som har både ock…Skrattande

/Elisa

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De katterna är så otroligt vackra som den uppfödaren har!
Vi i IDP får tyvärr inte ställa ut oddeye längre sen vissa personer ändrade standarden. Men vita grönögda får vi ställa ut.
Här är en gammal bild på min Spokie.

Tänk på att detta kort är taget med en gammal kamera och med blixt. Trots detta är hans ögon knallgröna.

Ännu en bild på Spokie 10 år gammal.

/Elisa

Dizcord
0

SKa inte annan ögonfärg än grön på orientaler vara certdragande? Jag läste ju rasstandarden för ett tag sen, för jag var nyfiken på hur poängen låg. Och det låg väldigt mycket poäng på just ögonfärgen, och det stod att orientaler som har mer gula än gröna ögon ska få draget cert..

kalindas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker det ska vara det. Men jag kan nästan lova dej att ställer jag ut Nanna så kommer hon att ta sina cert utan problem.

Bild på Nanna.

Denna bild är tagen utan blixt och är något gul grön i färgen. Men som du ser är hon gulögd.
Nanna har blivit Domarens Bästa (samma som er NOM) och även bästa korthår hona(ungefär som Sveraks BIS). Detta då hon var ungkatt.
På alla bedömningssedlar står det ögon under utveckling…

/Elisa

AFamosa
0

Visst skall Orientalens ögon vara gröna och visst är det fantastiskt vackert!! Den ljuvliga gröna färgen är vanlig….på webben… men ser jag den någon gång "live" så blir jag lyrisk!!!!
Har verkligen utbudet på avelsdjur varit så dåligt så att man i åratal förbisett en sådan viktig sak som ögonfärg. Jag älskar de extrema katterna men visst är det så att det är ögonen man ser först av allt (då man viker upp de stora hängöronen ;)) och en gul-brun …förvisso grym blick…är det man oftast möts av. 

Då jag tänker på mina favoriter- Orientaliskt Långhår- så finns det vackra gröna ögon på gamla linjer som jag ibland önskar att jag använt mig mer av men som Sverak uppfödare så ville jag inte använda mig av kanel (där jag fann de allra snyggaste)- vilket senare också blev en godkänd färg också i Sverak. Att komma ett steg frammåt i typ på långhåren och att samtidigt behålla den rätta ögonfärgen var och förblir en konst :-)) Jag är trots allt mkt nöjd med ögonfärgen på mina javor men framtiden ser inte helt smaragdgrön ut då jag tittar mig omkring efter nytt avelsmaterial. Avel skall inte vara lätt :-)))

Louise

hecajon
0

Mina två svarta Oriental tjejer som är helsyskon hade helt olika färg på ögonen från början, (mamman som också är svart Oriental har gröna ögon) Maja hade riktigt gula ögon och Moa gröna ögon. Nu när de är 3 år gamla så blir Majas ögon allt mer gröna och liknar Moas. Har hört att de generna de bär på är sent utvecklade när det gäller ögonfärg samt att en kull med småttingar hjälper till? Verkar ju så iallafall!

Nu vill även jag få fram och behålla den gröna ögonfärgen i vidare generationer, det är ju som många sagt rasstandarden och så vackert. Då har jag fått tips från en domare, även uppfödare, att para med en Siames, kan det fungera? Är det någon skillnad på Siamesernas blå färg, vilket om sådan är att föredra för att hjälpa det gröna på traven?

Blev också lite nyfiken på vad #4 skrev om Amerikanska/Holländska linjer, någon som vet mer?

Maja har vi tänkt att para med en tabbymaskad Siames, hur är deras ögonfärg i jämförelse med solida Siameser? Blir det helt fel angående att få fram grönögda Orientaler?

Nu blev det mycket frågor men om man ändå satsar på avel så försöker man ju göra så rätt som möjligt.

Men som många andra sagt innan så har jag som prio 1 att katterna man avlar på ska vara trevliga att umgås med också, de flesta blir ju dock rena sällskapskatter!

MVH Helena

kalindas
0

Den blå färgen förstärker den gröna färgen. Likaså förbättrar ett par bra gröna ögon de blå.
Däremot så förstör gula ögon den blå färgen, sägs det.
Men tyvärr är jag inte tillräckligt kunning i genetik för att svara 100%.
Ang. tabby och inte tabby så tror jag inte ögonfärgen gör så stor skillnad. Det är nog mer genetiskt precis som med de grönögda. En del har bättre blå andra sämre.

Hittade en sida om ögonfärg. http://cc.ysu.edu/~helorime/eyecol.html

/Elisa