Avelshane sökes till lilapadda
Hej, Jag funderar på att avla på min Freja S*Zentrys Pocahontas. Hon är lilasköldpadda och otroligt fin i temperamentet. Detta skulle bli min första kull. Båda hennes föräldrar är PRA fria. Jag bor i Stockholm och det bästa vore om avelshanen också finns i Stockholmsområdet alt inte allt för långt ifrån Stockholm. Har du en fin hane som skulle passa min hona får ni gärna höra av er. Vänliga hälsningar Jenny
Ska tillägga att hon idag är sex månader så parning är inte aktuellt förrän i vår/sommar.
Så spännande, har du kanske en hemsida och eller bilder på din hona ?
Men du startade ju en tråd om henne för bara några dagar sedan? Varför inte fortsätta i den, där du redan fått en massa tips :)
Real stupidity beats artificial intelligence every time
Jag har ingen hemsida ännu men jag ska ordna det så fort jag hittat en hane till henne. I och emd att detta är första gången jag låter någon av mina katter gå i avel. Jag startade ju först den andra tråden mest för att ställa lite frågor. Tänkte att denna rubriken talade mer för att jag söker en hane! Kanske blev lite dubbelt nu när jag tänker efter. :)
Lägger upp samma bild som jag hade i tidigare inlägg.
Här är Freja.

Vad söker du för hane då? Lång-eller korthår?
Det spelar egentligen inte någon större roll. :)
Färg, stam, nåt speciellt du tänkt dig? Vad är din tanke med parningen?
Måste även flika in att se dig inte blind på avstånd. Rätt hane kanske finns någon helt annanstans, så var inte rädd för att åka. Hellre åka för rätt hane än välja hane för att den finns nära.
Jag vill avla fram fina sällskapskatter. Dock är jag inte helt insatt i färgutfall har försökt hitta information om det. Färg är inte det viktigaste, men det vore kul att veta vad det kan bli för täckningar. Det viktigaste för mig är att det är en frisk, pigg och social hane. Och gärna någon som har utställningsmeriter.
kan absolut tänka mig att åka en bit. Dock har jag problemet med att jag inte har körkort, dock har min syster sagt att hon kan tänka sig att skjutsa mig om det blir aktuellt utanför stockholm.

Du bör tänka på att hitta en hane med bättre öronplacering än din hona om du vill bidra till vårt avelsarbete och inte bara föda upp sällskapskatter? Din hona har bra storlek på öronen men de sitter väldigt högt på huvudet för rasen, åtminstone på den bilden du har lagt ut.
Tänk först ut vad du vill uppnå med parningen, sök sedan hanne.
Välj inte vilken hanne som helst bara det är geografiskt nära.

Här har du en vältypad, snygg hanne tex. ;-)
Din Freja har väldigt fina gröna ögon 
Komplettera gärna annonsen med länk till stamtavla, på så sätt blir det lättare att avgöra om man har en hane som passar din hona.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus
#11 Jag kikade lite på honom. Superfin! Dock känns det för långt bort. Då ska jag absolut tänka på det. Jag vill också tillägga att om jag inte hittar en hane som passar så kommer jag inte avla på henne. Alla tips på vad jag br tänka på för att föra avelsarbetet framåt är välkommet och jag kommer ha det i åtanke!
#12 Tack! Jag älskar hennes ögon :)
Hennes stamnamn är S*Zentrys Pocahontas.
Jag har funderat lite och jag har alltid gillat orientaler som är lila och blå i täckningen. För att få det utfallet vilken täckning skulle då hannen behöva ha?
Här är länken till hennes stamtavla
Kikade nu på hitta.se och jag var nog lite för snabb att dömma. Tar 3 timmar att bila. Helt OK. Det jag menar med för stora avstånd är att åka enkel väg med bil i ca 6 timmar. Hur gör ni vid längre avstånd? Flyger ni? Tänker också på att det är stressande för katten att sitta i en bil/bur i flera flera timmar.
För att enbart få blå, lila och creme kattungar. Ska du leta efter en blå, lila eller creme hane.
Parar du henne med en lila, så bli ungarna antingen lila, lilapaddor och creme hanar.
Använder du en blå så får du samma som ovan + blå.
En creme hane ger paddor (osäker på om det bara blir lila där), creme hanar & honor.
Vill du ha en chans att få choklad, rött och svart, så måste du välja en hane med någon av de färgerna. Bästa valet är egentligen en svart som bär på dillusion och choklad, för då kan du få nästan alla färger.
Vill du ha mycket vitt på kattungarna så väljer du en bicolourhane. Med tanke på att din hona ser ut att ha lite vitt, så hade jag nog valt en sådan.
Sen så måste du även kolla inavelsgraden, bör helst vara 0% inavelsgrad i minst fyra generationer. Min personliga maxgräns är 3,12% på fyra generationer. Men då talar jag om just maxgräns.
Detta kan du se om din honas (och blivande hanes) stamtavla finns på Pawpeds.
Välj en hane med bättre bredd på öronen, men var noga med att ögonen är gröna på honom, så den fina färgen inte förstörs.
Häng inte upp dej helt på öronen, utan gå efter psyke, längder och storlek på katten. Sundhet är det allra viktigaste!
Har säkert missat något när det gäller genetiken ovan. Men det är säkert andra som har lite mer koll. 
/Elisa
Tusen tack för ditt svar kalindas. Jag har köpt boken avel och genetik så jag ska läsa på mer. Jo psyket känns viktigast för mig. Vad menas svart med dillusion? Avelsgraden känner jag till och jag har sett att man kan prov para och se inavelsgraden för alla generationer här på nätet.
Smaken är som baken, Lejdet. Själv hänger jag inte på "stora öron trenden" och gillar inte heller djupt liggande ögon. Att säga att MyCharlie måste välja en vältypad katt med bättre öronplacering - för att "bidra till vårt avelsarbete" - känns inte riktigt rätt.
Själv ser jag hellre en mindre typad katt till min hona - om inavelgraden är lika med noll, vilket ökar chanserna att katterna i denna kombo ska bli friska och välmående - dvs leva länge.
Som uppfödare får man ta sig en funderare på vad man vill uppnå med sitt avelsarbete. Vad man tycker är viktigt och vart vill man lägga mest krut.
Flå mig om ni vill. LOL 
Råd till MYCharlie: studera stamtavlor, istället för att titta på bilder på "snygga katter". Det är också bra att ha en "mentor" - en äldre uppfödare som kan råda i stort och smått.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Dillusion (säkert felstavat) innebär att en svart katt bär på det blåa anlaget. Bär han inte på det så blir alla kattera i den kombinationen svarta och röda. De kan även bli choklad om hanen bär på det.
Men inga lila, creme eller blå ungar. Ungarna efter den kombinationen bär däremot på dillusionsanlagen.
/Elisa
Håller med dej till fullo!
Hellre en sund och frisk katt med öppna sunda ögon och ett trevligt utseende.
Än katter med för djupt liggande ögon och fel form pga öronen tynger ner dem…
Många som köper till sällskap är också mer intresserade av elegansen på katten än på att den kan flyga iväg med hjälp av öronen. 
/Elisa
När vi då talar om svarta och röda kan det bli att de bli bland annat röd spotted, helsvarta osv? Jag tycker det är otroligt fint när de är helfärgade överlag. När vi skulle köpa Freja var vi först inne på att köpa den helfärgade lilapojken först.
Så kul att höra vad det kan bli för utfall! :) Och alla era olika tips och råd! Det betyder otroligt mycket!
Hihi flyyygisöron är å andra sidan supersött! :P
#18, bra skrivet, bra normal exteriör som följer rastandarden, bra psyke och social. Utställningsmeriter…kan vara bra då hanen varit med och hanterad inte helt fel, men det väljer du själv. Titta på vad din hona har, vad hon behöver…
PRA status spelar in i valet.
Färg är mindre relevant, börja bygga sedan måla. Börja söka en sund lagom bra hane och kika på inavelsgraden via PawPeds eller Findus och ta hjälp av din uppfödare och fråga vad hanen kostar i språng + kattunge eller om det är en klumpsumma att den är reggad och har stamtavla Fiv/Felv Giardia etc…
Fundera lite på vad du har för buffert ekonomiskt och ponera att ta extra semesterdagar då honan inte enligt djurskyddslagen får lämnas ensam när hon skall föda samt att det kan gå åt ngr extra om det blir komplikationer och om du får stanna hemma för att mata ngn vecka…
jag har nog aldrig varit så trött och utan sömn som dem gånger jag väntat och fått småbebbar hemma, fast det är otroligt spännade och roligt så Lycka till :-) :-)
Kom på att…glöm inte fråga om hur kontraktet är utformat och be din uppfödare eller annan uppfödare titta på det så det blir bra och om hanen har restriktioner, det är inte roligt att betala för parning som intye tar sig åka långt och så får du kanske betala igen eller att det är restriktioner du får dras med i flera generationer…
Yes, jag har tänkt igenom de punkterna också. I och med att hon fyller ett år i maj så har jag lite tid på mig att planera in semester. Jag hade tänkt ta ut semester i samband med förlossningen om det nu blir en kull på henne. Så även om de inte blir komplikationer så kan jag vara hemma med henne ett tag.
Behöver jag testa alla mina katter för Giardia? Behöver jag testa min hona (ev de andra katterna) flera gånger? Hur uppkommer giardia? Är det så att om jag inte har det först men sen parar min hona med en hanne som har Giardia att det är det enda sättet för mig att få in det i mitt hem? Samma med TC?
#24 Tack! det ska jag absolut göra!
Hm, jag är nu inte så jätteduktig på vare sig Giardia eller TC men testade för detta i våras vet att bådadera är otroligt smittsamt, kostsamt främst för dina katter men även för plånboken. det finns uppfödare som komemr svara på dessa frågor till dig så du får fina och uttömmande svar.
Fiv/Felv testar du en vecka innan du åker med honan till parningen Giardia och TC…är dina katter fria och dem inte varit i anknytning till annan katt så är det lungt gäller även Fiv/Felv, sen kan man ju alltid dra det i långbänk med olika scenarier men man kan aldrig skydda sitt katteri till 100%…
Lycka till din lilla hona är jättesöt 
#27 Tusen tack! :) Okej bra att veta. Har nämligen funderat på om man kan testa henne redan nu innan årsskiftet men då får jag vänta. Usch det verkar vara riktigt jobbiga sjukdomar att få in. Det är väl sånt som jag är mest rädd för + komplikationer under dräktigheten eller vid förlossningen.

#18 Ja Nilla, smaken är som baken :-) Jag menar inte att hon ska välja en hanne med dumboöron och djupt liggande ögon, jag är lika emot detta extrema mode som du. Men ett par öppnare öron i basen som sitter lite längre ner är väl inget fel? Ska man gå efter den klassiska trekanten så faller inte denna hona på bilden inom den ramen och personligen så tycker jag att vi bör sträva efter rasstandarden i aveln.
Självklart är friskhet, temperament och inavelsgrad viktigare än ett par öron men det är ju bra om man kan förstärka det som är mindre bra i avelsarbetet?
"Restriktioner" eller som jag föredrar att kalla det "skriftlig överenskommelse" är inte alltid/bara av ondo utan ett verktyg att använda sig av. Man skriver helt enkelt ner det man kommer överrens om, oavsett vad det är.
Allt man kommer överrens om ska skrivas ner, så råder det inga oklarheter senare.
Parar du med en mönstrad hane så kan du få mönstrade ungar. Vill du inte ha mönster på ungarna så väljer du en solidfärgad hane.
/Elisa
#24, håller med dig men som ny uppfödare är det svårt att veta vad man skall hålla koll på
Precis, men då är det ju jättebra om man kan ha tex honkattens uppfödare som mentor/support :)
Jag har fått godkänt av henne att avla på Freja och hon har även sagt att hon kommer stötta mig i det. Även bra att få lite feed back härifrån. Vill gärna höra olika infallsvinklar osv :)
Jag måste även fråga er som föder upp. Måste man som uppfödare starta en hobbyverksamhet?
Som uppfödare är det en dyr hobbyverksamhet, sen måste man oxå älska hobbyn som tar en enorm tid. och slukar pengar.
Men rolig hobby som hemmet blir rätt slitet av.
Jo precis det är jag medveten om. Men det jag menar är om man måste registerera hobbyverksamhet hos skatteverket för att få bedriva en småskalig uppfödning hemma?
Du behöver inte registrera din hobby, i en liten skala hos skatteverket. Man går oftast minus
Bra är att skaffa ett stamnamn på sin uppfödning.
Prara du med lilatabby så blir kattungarna lila, lilapadda eller creme. Med eller utan mönster, med eller utan vitt. Rasmässigt kan det bli SIA, SYS och OSH.
Parar du med chokladmaskad (och han bär på dillusion) blir det samma som ovan + choklad. Bär han inte på lila så blir alla ungarna choklad, chokladpadda och röd. Samma mönster, vitt och raser som ovan.
/Elisa
Tack kalindas för ditt svar! :)

Kan vara bra att söka om stamnamn först så kan du göra hemsidan efter hur stamnamnet blir. Är ju inte alltid så att man får sitt förstaval på namnet tyvärr…
#43 Ja det har du rätt i. Vet inte hur jag tänkte där! :/ Men absolut. Jag spånar på stamnamn och ska ansöka om det så snart jag känner mig säker på alternativen. :)
Lycka till med dina planer 
Sök stamnamn i tid. Jag tror jag skickade in 1000 namn i olika omgångar….alla upptagna eller för lika någon annans. Till slut högg jag bara något ur luften

Våran chokladmaskade hane finns fortfarande tillgänglig för avel. Nyligen även testad för fiv/felv.
Här finns lite mer info om honom:
http://siames.ifokus.se/discussions/4f05bc9cd4ebea52e5003b1e-sia-b-hane?4d71254ab9cb462141048fb0-1
#45 Nu har jag betalat in stamnamns avgiften och ska skicka min ansökan idag på posten. Det är så himla spännande, räknar med att jag kommer få lämna in ytterligare förslag. :P Har hört flera som fått göra som du - skicka in hur många gånger som helst.
#46 Kikade på honom. Vilken fin kille du har! Dock känns Trollhättan lite långt bort för mig. :( Har läst också att på första parningen så kan löpet påverkas om man åker för långt?
Jag vill tacka er alla så mycket för allt stöd jag fått. Jag uppskattar alla era tips och råd. Kommer ta allt i beaktning nu vid mitt sökande efter den rätta hanen! Har pratat med veterinärer i närheten av mig ang. priser för olika tester jag kommer ta på Freja samt kostnader för att vaccinerax2, chip, avmaskning och vet besiktning. Jag har även kollat upp avelsförsäkring med vår försäkringsbolag.
/Jenny
Ska tillägga att Freja bär på anlag för långhår :)
#48, så spänannde att hon är variant då kan du få långhårsbebbar oxå om du vill :-)
#48, så spänannde att hon är variant då kan du få långhårsbebbar oxå om du vill :-)

#49 tyvärr inte så lätt att hitta några fina fertila långhårshannar utan restriktioner i det här landet..
#51, men det går även bra med en variant-variant parning i den kulle kan det oxå bli långhår om båda bär anlaget. Så blir det för mig mellan Humlan & Q.
Är restriktionerna vettiga och bra så spelar det ingen roll det är ju bara på pränt vad man sjalv kanske tycker och tänker i sin egna avel och en säkerhet för hankattsägaren att linjerna inte överandvänds och andvänds klokt.
Jag har restriktioner om jag lånar ut min hane Q, men då i första ledet/kullen vilket jag tycker är okej sedan får man ju vara noga med och fundera kring hur och till vem man lånar ut sin hane…så tänker jag
#47 jag åkte med min hona i höglöp på tåg från Lund till Skövde och lämnade henne till en hane och det var inga problem alls (hon hade inte varit borta utan mig innan) så det är nog från hona till hona :-)
Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu
#53, så spännande i skövde bor jag och då måste det vara hos någon av I-L Anderssons vackra hanar?
Jag har kikat efter långhårshanar och det kryllar ju inte precis av dem. Men vi får se vad det blir. Ska kika vilka hanar som är variant också. Vor kul med långhåriga bebbar!
#54 I-L Johanssons ena hane är pappa till min B-kull
Jag har sålt en hane till Nyköping som kan finnas tillgänglig för avel, mycket bra i typ och med otroligt temperament.
SE* Qjou´z Bad Boy Beauty, finns för max två kullar och hans ägare avgör om hon vill låna ut honom och då beronde av hur honans ägare funderar tänker har för mål med sin uppfödning och givetvis att honan håller i temperament och standard. Det kommer finnas restriktioner och det sker i samspråk med mig.
Han finns på min Blogg & Hemsida samt med bilder bakåt i tiden på denna sida. Han är BAL C21, kan vara kanelbärare då hans mamma är det och pappan har det längre bakåt i stamtavlan
//Lisa
#55, men så kuligt, vem av dem är det?
Ett tips om man söker långhårshane till sin hona är att kika runt bland uppfödare av dessa vart dem är sålda och om dem är kastrerade, kanske hinner dem med ngn parning innan kastrering
#58 MazelTov X-Ray