Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 3828 ggr
rklarsson
2012-10-15 16:27
0

Bitig efter kastrering

Hej hej :) Vi har en sött siames tjej som är ungefär 1,5 år. Hon kastrerades för ett litet tag sedan och under denna tid har hon börjat att bli bitig. Visste var hon lite bitig som kattunge men hon växte ur det.

Att bita när hon leker eller om hon blir överstimulerad när man klappar henne kan vi helt förstå men det kommer bara så där och sedan är det borta (hennes bitstunder). När det händer ser hon konstigt ut (med stora pupiller och går lite lägre än vanligt) och tittar på oss som om vi är främlingar. Sedan biter hon. Hon bryter inte huden utan bara biter till lite grann och gnugar. Vi säger "Nej" till henne och ställa ner henne på golvet. Efter detta är allt väl tills hon blir konstigt igen. Detta brukar hända 2 till 3 gånger om dagen men ibland hinner vi ställa ner henne på golvet innan hon biter. Det händer inte under några specifika tider heller.

Hon äter och går på toa som vanligt. Hon är också jätte kelig som förut förutom de stunderna när hon biter. Veterinären har rekommenderat att vi byter maten till en till kastrerade katter ifall hon känner sig frustrerad att hon inte får nog med mat. Efter hon kastrerades fortsätte vi ge henne samma mängden som hon alltid hade fått men vi snart lärde oss att kastrerade katter vill nog alltid ha mera mat än innan de kastrerades. Hon är alltid hungrig men med den kastrerade varienten så kan vi ge henne lite mer och hon inte blir tjock av det och det har vi gjort.

Veterinären har rekommenderat om inte det fungerar att vi försöker med Feliway. Det har vi köpt och ska prova men jag undrar om någon annan har haft samma problem med deras katt efter kastreringen. Detta började direkt efteråt.

Har ni andra några mera rekommendationer eller råd som skulle hjälpa? Tack så mycket :)

kalindas
2012-10-15 17:52
1

Första ang. mat så finns det ingen anledning att byta mat till henne. Det är bara veterinären som tror de kan nåt om kattfoder och vill sälja annan sort.

Ska du fortsätta med torrfoder, köp ett bra foder med mycket kött i och se till att hon dricker bra med vatten.
Ännu bättre är att vänja henne vid burkmat (utan kolhydrater) och ge henne mer kött, så hon får tuggbehovet mättat.

Ang. bitandet, så låter det som hon leker/jagar. Gör hon utfall, så håll handen stilla, då är det inte lika kul. Sen som "straff" avbryter ni "leken" eller klappandet och visar vänligt och bestämt att "det där är inte ok". Hade det varit en hund, så hade man bytt ut det som var fel att bita i "handen i detta fall" mot något som är ok att bita i. 
Ryck inte undan handen, eller vifta på fingrarna. Försök avleda henne och beröm henne när hon gör rätt.

Feliway är inte fel, men jag tror inte det är stress. Bara att hon blivit kattunge igen efter kastreringen. Hade hon bitit av ilska eller för att skada, så hade hon bitit hål.

/Elisa

siamlove
2012-10-15 19:12
2

Jeg tror hon har det tråkigt och att hon stimulerer seg selv med att invitera til lek.

Mine två siameser inviterer til lek med hverandra med att stirra og går på stive ben langsomt mot hverandra.Kanskje hon trenger en lekkamerat?

Lykke til!Flört

rklarsson
2012-11-07 11:00
0

Hej hej :) Förlåt att jag inte svarat tidigare. En liten updatering. Vi provade att försöka "free feed" (hon får den maten som hon vill ha - vet inte ordet på svenska) och det hjälpte lite men hon är fortfarande lite lite bitig. Vi har också provat med Feliway men jag tror inte det är det som har hjälpt. Sist men inte minst har vi försökt leka 30+ minuter med henne varje dag. För det mesta vill hon inte leka så att säga men hon tycker om att titta på när vi låtsas som fåglar med hennes leksak. Hon vill inte jaga den men hon tycker om att springa efter oss om vi springer. Men men hon är fortfarande bitig (dock bättre än innan vi ändrade maten), inte som hon var innan kastreringen så jag tänkte kolla om ni hade några andra förslag. Tack så mycket på för hand!