Mjau torrfoder
Mjau blötmat anses ju av många vara ett bra sammansatt foder, men hur är det med deras torrfoder? Försökte tyda näringsdeklarationen och tycker protein- och fettandelen ser bra ut, man har tillsatt taurin och använder sig av svenskt kycklingkött. Men priset förbryllar mig lite, det är väldigt billigt.
Är det någon som har testat eller vet mer om detta foder?
Försöker hitta ett ok foder som man i akutfall kan köpa när djuraffären/djurapoteket har stängt.

Jag vet inget om Mjau, men jag brukar ta en påse Bilanx när det krisar sig, hört att det ska vara ok.
MVH Helena
Mjau torrfoder ska hålla ungefär samma standard som Royal canin har jag hört. Har ej testat det själv.

inte en aning, men vill oxå veta, föresten själ tråden lite o frågar om ett annat foder som dom delar ut gratis i affärerna nu för reklam syfte…Purina ONE!
Som sagt så ska Mjaus torrfoder vara ca detsamma innehållsmässigt som RC.
Att det är så mycket billigare kan bero på att RC lägger så otroligt mycket pengar på reklam att de måste ta ut högre priser för samma sak
.

Tack för svar!
RC blir båda mina katter rassliga i magen av:( Kanske säkrast att köpa Mjau blötmat om det krisar.

Husker ikke om vi har tørrfôret her i Norge, men bløtmaten har jeg prøvd en gang og kattene kastet opp etter å ha spist den - så jeg har ikke prøvd noe derfra igjen.
Tidigare gav jag RC Siames till mina katter, hade en del problem med magen på Moones då. Nu har jag övergått till Nutro Choice som jag blandar ut med Mjau torrfoder så att de får lite omväxling smakmässigt och de mår jättebra allihop, även Moones. En fördel med att jag blandar är ju också att OM jag har missat att köpa hem Nutro så är de ju vana vid Mjau också så jag slipper en akut omställning för deras magar.

Mina katter spydde mycket när jag provade Mjau torrfoder..
Jag tror att det innehåller för mycket spannmål och alldeles för lite kött..
#4Blev förvånad av att höra att det skulle vara samma som RC,vet du det?? RC är väl inte svensktillverkat?Mjau ska ju vara det..
Tyvärr har jag inte hittat ett svenskt bra kvalitetsfoder med mycket kött till katterna..(finns ju ett ganska"nytt" jag glömt namnet på som Doggy gör..är det kanske Bozita??Har inte provat det dock, hörde att det inte innehöll så mycket kött det heller-även o det sades vara bättre..men har ej kollat upp det)
Nu blir det att jag köper torrfoder från andra sidan atlanten-men själv skulle jag aldrig köpa annat än svenskt kött….hm dubbelmoral.
Helknäppt att vi inte ska kunna göra bra närproducerat foder..

#8 MalinL skriver att det ska vara ungefär det samma innehållsmässigt, inte att det är samma tillverkare/exakt samma innehåll. :)
Jag har också läst att fodren ska vara likvärdiga. Ratar dock både Royal Canin och Mjau pga artificiella antioxidanter, vilket båda har i sina foder. (Mja, jag är tveksam till RC pga andra anledningar också.)
Men skulle jag "vara tvungen" skulle jag nog lika gott kunna köpa Mjau som RC. Men visst blir man lite skeptisk med tanke på det sjukt låga priset. Varför är man så egentligen? Alla vet vi väl att med det mesta är inte det dyraste alternativet alltid det bästa. Och som Malin skrev, tänk på Royals marknadsföring. Lär kosta miljarder. Det känns som att vi betalar deras reklam, inte bra innehåll i fodret.