Siames iFokus

Siames

Etikettavel
Läst 1109 ggr
origirl
0

To tick or not to tick

Har en fråga jag grublar en del på. Om man avlar på mönster katter och har fått individer med bra mönster och vil avla bevisst på mönstrade katter. Er det då fånigt å bruka en tickad katt?

I mitt huvud så bryter ju ticking evnt upp mönstret och katten kan få et oklart mönster. Er detta riktig eller tänker jag helt fel??

kalindas
1

Vad jag förstått så kan det tickade göra att spotted, tigré och classic tabby kan få tickat mönster i de mörka fälten.

Vet att jag visade en classic tabby OSH för Dagny Dickens här på forumet för jag tyckte att han hade ett fantastiskt starkt och bra classic mönster och hon reagerade direkt på att det var tickade fält i det svarta.
Enligt henne liknade de mönstret på Sokoke katt, som ska ha den tickningen i mönstret.
Tittar man på t.ex. en Brittisk KH som är classic, finns inte de stickelhåren.

Har även sett tickade katter som ser spottade ut och funderat på om de egentligen inte är en jäkligt dålig spotted katt istället.

Så jag "tror" att ska man jobba med bra tydliga och snygga mönster, bör man undvika tickat.
Sen älskar jag personligt en vackert tickad katt. Kyss

/Elisa

[hakkapelitta]
2

Dont tick!

Mockfjardingen
4

Det här är en intressant fråga.. Spontant skulle jag säga att inte blanda in tickat, men jag tror att det inte är så enkelt… Tickat är otroligt vackert, men bara om det finns en tanke bakom.

Nu är detta inte en vetenskap utan en teori.. Kom ihåg det..

Men det jag klurat på, och tror, är att genetiskt så bär ju en katt på gener ifrån två håll, det gäller även mönster. Och om katten är solid så bär den oftas på ett möster som inte syns, mer än kanske som en spökmarkering. Syns bäst på röda katter.
Men det finns olika former av agouti mönster och hur de syns. Det finns spotted, som ser ut som spottar och som nedärvs som spottar, min gissning två gener. Sedan finns classic tabby, som behöver gener från två håll för att komma igenom.. Och sedan finns tickat.. Det finns två sorters tickat mönster, homozygot tickat (ser ut som en Abyssinier i mönstret) och är det bästa tickade mönstret enligt mig. Om en sådan katt blir parad med en annan katt som bär agouti så kan de bara få solida kattungar eller tickade. Min Ami är en sådan, fast även med vitt. (Hon får bara solida eller tickade kattungar oavsett hanens mönster)

Men sedan finns det tick-spottade katter.. De med ett "så dåligt mönster att man inte vet om de är tickade eller spottade"… Min gissning är att de bär på två mönster, ett från mamma och ett från pappa. Och inget är dominant. Pappakatt kanske bär på både tickat och spottar och mammakatt solitt och tickat.. Om kattungen får gener ifrån pappan (spottar) och mamman (tickat) så blir mönstret "mitt emellan"..

Men.. Detta är som sagt bara min teori..! Har ingen vetenskap att luta mig emot.. Vad säger ni? Välkomnar idéer!! :)