Siames iFokus

Siames

Etiketthälsa
Läst 11464 ggr
VampyrIKA
0

Tips för bantning av överviktig katt-dam.

Hejsan alla glada!

Jag tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter o eventuella tips när man behöver försöka banta en katt?

Jag har två Balinesdamer, 12 år, varav den ena systern verkligen skulle behöva gå ner ett antal kilon. Hon väger nu närmare 6 kg, tyvärr.
Hon var väldigt slimmad o normal innan hon kastrerades och båda juver-raderna opererades bort pga tumörer.

Har försökt med bantningsfoder, Hills r/d men det funkar inte.
Har försökt att få henne mer intresserad av lek o rörelse men det funkar heller inte.
Även om hon är väldigt aktiv om somrarna när vi åker till mina föräldrar som har stort hus m trädgård där vi är ute o går med dem i sele+koppel flera ggr om dagen.
Hemma bor vi tyvärr i lght o det är för livlig trafik utanför för att hon ska trivas att gå i sele här.

Vad kan jag göra för nåt?
Nån som har tips på ett bättre foder? Finns det nån hemlagad mat man kan servera som ger bättre o snabbare effekt?

Alla råd emottages tacksamt! =)

Nayak
2

Halloj, jag har bantat katter och det enda som fungerade var också det enklaste. Dom fick bara mat som dom inte var särskilt förtjusta i. Nämligen Hill´s torrfoder och några olika blötfoder och tonfisk, som inte är något fel på iofs, men som dom inte tyckte var så gott.

Så, fast dom hade tillgång till mat hela tiden, så åt dom betydligt mindre och blev slankare. Himla enkelt, förutom att jag kände mig lite skurkaktig och tyckte synd om dom förstås.

Men måste man så måste man Flört.

VampyrIKA
1

Nayak: Tackar för tipset… tyvärr är det så att vi ännu inte träffat på nåt som den där damen inte äter…. matvrak är bara förnamnet. Eller snarare dammsugare kanske, allt åker in.

Men det kan vara värt att testa lite olika o se om det e nåt hon ogillar… hehe.

Avions
0

Testa Royal Canins Obesity…säljs hos veterinär.

SergeantHanna
0

Min mamma håller på att banta ner sin 11 kilos perser.

De började med ett light-foder från Royal Canin, och han gick ner till drygt 10 kg på någon månad.
Nu ska de gå över till ett riktigt bantningsfoder, också från Royal Canin, som de köpte på djurapoteket, för att det ska gå lite snabbare. Bamsingen har lite svårt att röra sig nämligen, och det är inte lätt att lyfta bakbenet och klia sig på örat när man har en stor mage ivägen..
Bantningsfodret ska doseras efter önskad målvikt, och de har börjat med målet 8 kg, för det är en grovt byggt kille.
Så kan man göra med ett vanligt lightfoder också, väger katten 5 kg så kan man ge efter 4 kg:s doseringen. Det får samma effekt, men tar lite längre tid innan man får resultat.

kalindas
3

Vill bara varna för att banta katter! Man måste vara otroligt uppmärksam att katten verkligen äter maten den får.
Risken är annars väldigt stor att katten utvecklar leverföfettning!
Detta kan vara en livshotande sjukdom!

Man bör även undvika all typ av light mat och bantningsmat. De innehåller kolhydrater och gör katterna feta, eller svälter dem.
Svält = leverförfettning

Tips jag fick på ett BARF forum är att ge katten Mjau burkmat (inte den i tetra). Den innehåller mest kött och fett, men inga kolhydrater eller socker.
Har inte testat det själv, men det borde fungera, annars testa ren BARF.

/Elisa

ossilian
0

Jag håller med Kalindas, bantningsfodren tror jag inte mycket på. Testa att ge enbart blötmat som ju inte innehåller dessa förbenade kolhydrater.

Jag håller en tolvårig kastrathane i fint hull och perfekt vikt genom blötmats- och rått köttdieten.

Lycka till!

MalinL
0

Åh, fler balineser på forument. Kan vi inte få se bilder på dem?!

Zandrinos
0

Light foder innehåller mycket spannmål, det kan väl inte vara så nyttigt för köttätande djur?? Ge katten mindre mat och få den att röra på sig med t.ex nya roliga leksaker eller en rolig klätterställning. Håller med Kalindas att man ska vara väldigt försiktig med bantning på katt.

kalindas
0

Spannmål/ris/majs är som du säger inte nyttig. Plus att spannmål innehåller kolhydrater och det enda det ger är bukfylla.
Katten lär sig inte att minska intaget av mat, utan äter lika mycket.

Om man ska jämföra med människor så går vi ner väldigt bra i vikt med hjälp av mättande portioner av proteiner och fett (LCHF).
Då ska man ändå tänka på att vi inte är utpräglade rovdjur som katten är.

Så burkmat utan socker (om katten tål burkmat), kanske lite kattgräs att rensa magen med då och då. Så är chansen stor att katten både mår bättre och blir slankare! Glad

/Elisa

Avions
0

Royal Canin Obesity är inget lightfoder och finns som blötmat.Skrattande

SergeantHanna
0

Mammas tjockisperser tål tyvärr inte burkmat, han blir skrot i magen direkt.

De valde att gå över på bantnigsfodret för att nerbantningen ska gå fortare än den gjorde med lightfodret, eftersom han inte har ett normalt rörelsemönster och inte mår bra. Med den här överviktige herrn har det varit svårt att få till något lyckat alternativ till bantningsfodret. Han tycker bara om torrfoder, han vill inte äta något annat. Det han väl har pillat i sig brukar leda till en protest från magen.
När han har kommit ner i målvikten så får han börja äta RC:s Sensitive igen som hushållets övriga katter.

För att kunna genomföra någon bantning över huvud taget på katten så har han fått flytta in på min brors rum, annars går han ju och knaprar på de andras mat.

Tungviktaren har bara bott hemma hos mina föräldrar i några månader. Innan dess var han uttråkad ensamkatt hos en annan familj, och spenderade all vaken tid med att äta.

VampyrIKA
0

Toppen tack för alla svar, det var lite nytt jag lärde mig… Skrattande

#3: Oki, får hoppa in hos vetten o kika lite närmare på sortimentet.

#4: Hoppsan då, det var ingen liten kille!

#5: Aha, det hade jag ingen aning om.
Men vad menar du med att man måste veta att katten verkligen äter maten? Jag ser ju att Bluey käkar det torrfodret hon får serverad samt den eventuella burkmaten.. kan det vara så att kroppen inte kan tillgodogöra sig fodret eller hur tänker du??
Är ju knepigt om vettarna rekommenderar foder som kan vara farliga för katten.

#6: Har du någon aning om vilka sorters burkmat som inte innehåller en massa kolhydrater o onödiga spannmål? BARF-variant för katter e tyvärr inget alternativ här.

#7: Har försökt mig på att lägga in bilder här men det verkar tyvärr inte funka: [Lite bilder på mina Balines-tjejer](../?ThreadId=715452bd-106f-4612-a93b-6292ef5bad05&mDate=2009-01-27 17:02:34&gid=8c0c7437-3e95-468b-82bc-6a30293478ee&rcount=25)

#8: Hon får inte mkt mat utan det hon ska ha enligt föreksrift på påsen för att gå ner. Dock händer inget.
Som jag skrev i huvudtråden så funkar inte nya leksaker eller klätterställning - har provat, katten blir bara stressad och på dåligt humör när/om vi försöker pressa henne i lek. Hon leker i ca 1 minut, sen har hon fått nog. Klätterställning har de, men hon e för tung för att orka klättra upp för den utan stöd under rumpan. Tyvärr.

#9: Jupp, hon tål burkmat - no probbs och kattgräs får de med jämna mellanrum åxå.

#10: Oki Royal Canin Obesity… o det innehåller inte en massa socker eller spannmål??

Vad säger ni andra om detta foder??? Bra alternativ eller funkar Mjau burkmat bättre/lika bra? [Jag antar i mina vilda gissningar att Mjau e billigare nämligen o funkar det lika bra köper jag hellre det såklart. Har spenderat en mindre förmögenhet i bantningsfoder redan nämligen.]

#11: Stackars kisse, tur att han fick ett nytt hem som kommer vara lite roligare.

**Följdfrågor i ämnet blir såklart:
**Vad ska man servera dem för mat sen då, när hon har gått ner i vikt? Och ska ingen av dem får torrfoder alls och vad ska jag ge dem istället, eller är det bara bantnings/light-foder som man ska undvika? Vad är då bra kattfoder???

Nayak
0

Hej igen!

Mina tjockisar, som var semilånghår, gick ner i vikt efter någon månad på impopulär mat. Kokt fisk tyckte dom särskilt illa om!

Sen började jag ge dom lite god mat igen och märkte att dom ändrat matbeteende. Dom åt mindre portioner och gjorde andra saker än att tigga mat (och få) hela tiden. Dom fick lite torrfoder, nötfärs och blandad burkmat.

Dom lärde sig under bantarperioden tex att en låda är jättekul att busa i. Tidigare lekte dom inte, för dom var lata och mest intresserade av att sola och äta. Fullt förståeligt.

Jag tycker att bra kattmat är nötkött, kyckling, råa ben och fisk. Ost, yoghurt, keso och någon färdig kattmat.

Royals siamesfoder her blivit bättre för mina. En fick tidigare lös mage av det och de andra kunde inte sluta äta av det och blev runda. Nu har det bl.a. fått ett högre fettinnehåll och alla mina kan äta det. Annars är jag försiktig med torrisar och föredrar färsk mat.

Lycka till med alla tjockiskatter! Det är inte roligt för dom att ha övervikt och inte roligt för deras människor att banta dom heller…

kalindas
0

Vill du gen torrfoder så testa Royal Canin Obesity eftersom en del här säger att det fungerar. Kan även testa Royal Canin Siames, då det innehåller mer protein än många andra magra foder.

Jag kan inte bevisa att Mjau burkmat fungerar då jag inte behövt prova det. Vilka foder som inte innehåller socker och helst inte kolhydrater. Det får du läsa dej till på burkarna.

För att få mer koll hur du ska låta katten banta på ett bra sätt. Gå in HÄR

Ang. leverförfettning så kommer faran då människor tror katten äter och därför går ner i vikt. Men i själva verket matvägrar katten.
För att undvika den sjukdomen måste man vara noga med att katten äter.
HÄR hittar du lite om leverförfettning.

Man ska aldrig ge light foder i fri tillgång. Då katterna bara äter mer. Lightfoder ska alltid delas upp på 2-4ggr dag.

Gav du inga vitaminer upptill i den blandingen? Lät lite faligt med bara kokt fisk och lite köttfärs.

/Elisa

Nayak
0

Så farligt var det inte, skrev jag så? Dom fick lite av varje när dom bantade, men jag slutade ge det dom verkade tycka väldigt mycket om och vräka i sig av. Det var några olika torrfoder som verkade extra oemotståndliga och feta kycklingskinn och ost.

Ibland tror jag det finns någon tillsats i komersiell kattmat som dom bara inte kan motstå. Som glutamat i människomat. Den är både en smakförhöjare och stoppar dessutom mättnadssignaler till hjärnan. Dubbelverkande tjockismat alltså.

kalindas
0

När det gäller RCs mat är jag 100% säker att det har något speciellt i den. Sen vad vet jag inte.

Jämför man med t.ex. Precept (som katterna inte är hälften så glada i) så innehåller den inga kemiska tillsatser.

Vet att det för många år sedan (när alla katter åt Iam's) pratades om att de lade anfetamin eller nåt annat knark i maten. Är ganska säker på att det senare inte är sant…

Lite OT. Men såg att Roburs hundmat innehåller GlutamatObestämd

/Elisa

Avions
0

Som sagt; Obesity finns som blötfoder också. Innehåller mer torkat fågelkött än vete.

Protein 34%

Fett 10%

Kolhydrat 28%

Det enda som funkade på min överviktiga katt men var tvungen att sluta då jag hade yngre katter här som kräver annan kost.

Säljs bara hos veterinär.

VampyrIKA
0

#13: Okej, det låter ju lite väl avancerat med att ge BARF-liknande hemlagad mat. Då jag inte är tillräckligt kunnit inom ämnet och såklart vill att de ska få i sig alla nödvändiga vitaminer o mineraler. Sen e jag tyvärr inte säker på att den mer kräsna damen, som inte behöver aktu-bantas, skulle äta det. Tyvärr.

Med färsk mat menar du även burkfoder då eller enbart riktigt BARF-mat?

#14: Jisses vilken djungel det här var.
De fick förr RC Siames men gick sen över till Hills r/d eftersom vettarna rekommenderade det. Och jag ju trodde det skulle va bättre.
Har varit inne på RCs hemsida o läst om RC Obesity och det verkar ju innehålla samma "skräp" som Hills r/d gör.
RC Siames verkar inte va fullt så "illa".

Har ju åxå varit inne o läst om Mjau o det verkar vara ett väldigt "rent" foder, kött/slaktavfall + mineraler/vitaminer. Låter ju i mina öron bättre.

Nej, de får inte fri tillgång till light/bantar-torrisarna utan portioneras ut 3-5 ggr/dag.
Men menar du att om jag gav dem RC Siames så skulle jag kunna ha maten framme fritt igen eller hur tänker du nu?

Jag visste ju att hundmat e ett enda stort virrvarr men jag trodde i min enfald att kattmat skulle vara mkt enklare.

Tyvärr blev jag inte så mkt klokare av länken till forumet fast jag satt o försökte söka på gamla inlägg… men tack så mkt ändå. =)

#15: Jodå, i hundmat pular man tydligen i lite allt möjligt har jag märkt, tyvärr.

#17: Jag får botanisera på djursjukhuset o se vad de har där.

Det här var inte lätt inte… man vill ju försöka göra så gott man kan och ge katterna ett bra käk lixom…. *suck* Rynkar på näsan

Nayak
0

Hej, nej nej, det är jättelätt: jag lagde/lagar inte mat åt katterna GladDu kan bara sätta fram nötfärs eller klippa bitar av rått nötkött, högrev duger bra, fisk och kyckling, särskilt benen och helst inte det feta skinnet. Smala mejeriprodukterna också. Det är jätteenkelt och luktar inte ens. Utom rå fisk förstås. Det är det jag menar med "färsk mat". Jag fryser in små portioner som tinar snabbt.

En tjockis gillade majs (!) och gurka också… Jordgubbar och smultron, men jag vet inte om det är så bra för tänderna med sånt sött.

Försök ge henne rått nötkött för det mättar i små mängder och är mest lättsmält. Om hon inte är van så kanske hon inte gillar det, så du kanske får stoppa lite i munnen så hon får smak för blod… Nötfärs som man sprider ut ordentligt torkar ganska snabbt på tallriken och ruttnar inte.

Eller kycklingvingar om du tar bort skinnet. Jag köper Kronfågels frysta, ett kilo för 20-26 SEK, rena fyndet.

Det är ju svårt att få dom att röra mer på sig när dom är överviktiga.

En av mina birmor var inte fet, men fick tyvärr förstoppning för hon var så lat. Jag försökte få henne att röra på sig men hon bara lunkade omkring. Då tog jag ut henne och skulle springa med henne, men det vägrade hon också för det blåste i pälsen och var läskigt. Det enda som fick henne att röra på sig var att jag bar ner henne för en trapp i huset och då sprang hon upp snabbt minsann. Och jag satte ner henne och hon upp direkt. Bättre än Microlax. Men det blir väl svårt om du bor i lägenhet, men kan du motionera henne någon annanstans kanske? En trappa=kattgym?

Mina siameser springer som sjutton när jag skakar på blomsprutan, så om dom skulle vägra röra på sig någon gång, hehe… Dom tycker föresten om Mjau i tetra, men inte på burk.

kalindas
0

Fri tillgång är inte säkert du någonsin kan ge. Men i valet Hills r/d och RC Siames så skulle jag valt Siamesfodret.
Men jag tror mest på ett burkfoder som innehåller mest kött och inte mycket kolhydrater eller ännu värre socker.

Vissa av Tetra Mjau och Bosita innehåller socker. Läs noga på förpackningarna. Kan vara därför din katt föredrar dem…

/Elisa

VampyrIKA
0

#19: Okej… hur gör du med vitaminer/mineraler o dyl. då? För allt som katter behöver finns väl inte i färskmaten eller?

Ja, alltså på semestern när vi är hos mina föräldrar ungefär 2 veckor varje sommar så kutar katterna omkring i hela stora villan på 3 våningar. De ääälskar att vara nere i källaren o spana på spindlarna - eller vad de nu roar sig med där. Där är vi åxå ute med dem i sele i trädgården flera gånger varje dag. Vi brukar skämtsamt kalla det för Blueys Fat-cat-camp.
Samma så serveras hennes mat bara på nedre våningen så hon får röra på sig mer.
Nu bor ju tyvärr mina föräldrar 33 mil bort så det är inte aktuellt att åka dit varje helg bara för kattens skull. Inte heller aktuellt att låta katterna bo kvar där en längre period utan min uppsikt då tyvärr min mamma är av den sorten så hon vräker i katterna hur mkt mat som helst.. hon faller för en bedjande blick o ett "utsvultet" jam…. TROTS att jag verkligen har talat om för henne på allvar att katten behöver gå ner i vikt.

Ska testa o ta ut henne i trappuppgången o se om hon tänker röra på sig nåt mer om hon får tassa upp o ner lite. Försöka skadar ju inte.

#20: Toppen! Kalas! Tackar! Glad
Då ska jag införskaffa lite burkfoder med vettigt innehåll så hoppas jag att båda katterna äter det.

Shoppar väl en påse RC Siames åxå att ha för säkerhets skull.

Och jag FATTAR INTE varför det ska va socker o skräp i djurfoder, det e ju samma i hundmat…

kalindas
0

Jag är som sagt ingen hejjare på bantning av katt, även om mina föräldrar äger Sveriges fetaste skiogs.
Men jag tror inte du ska blanda RC Siames och burkmat. Tål de burkmaten, testa att ge endast det.
Märker du ingen skillnad på en månad, så kan du ju blanda in torrfoder. Köper du stora Mjauburkarna, så blir det inte så dyrt.

Mina föräldras Skogis försöktes detta på. Men där är det min pappa som är problemet då han inte tycker att katten är så farligt tjock..Obestämd

/Elisa

Silvestris
0

Det finns två torrfoder som har relativt låg kolhydrathalt och det är Hill's nya diabetes- och bantningsfoder Hill's m/d samt Orijen.

Jag skulle rekommendera något av dem. Personligen skulle jag köra på Hill's m/d eftersom det inte är fullsmockat med fisk.

Nayak
0

Ja, prova trappuppgången. Om hon inte får ont, men det märker du ju.

Den burkmaten mina fick skulle var bra, det var Iams tror jag, pyttesmå burkar, och dom tyckte inte det var gott och åt bara när dom var hungriga. Elakt kanske, men för deras eget bästa. Katterna mådde fysiskt bra och hade inga bleka ringar runt ögonen, fast sura var dom och blängde argt på mig, men fick bättre/mindre matvanor.

Då, ca 10 år sedan, pågick det någon diskussion om hur farligt det är med för mycket vitaminer och jag vet ingen som vågade ge inälvor som man ofta gör idag. (Fast jag gör det inte) Rå ägggula fick man inte heller ge för det förstör biotin. En kokt äggula i veckan max. Mer än en räka i veckan var dödligt. En annan diskussion som pågick var "hur mycket näring innehåller en mus och en fågel". Man fick inte ge rå fisk, inte ens fryst, som också kan vara naturlig föda, bara kokt.

Jag köpte iallafall dom där billiga Dogmanvitaminerna i tablettform i affären. Vissa ansåg att det var rena giftet och att katterna blev överdoserade. Men räknar man på det så är det bara ett tillskott och katterna gillade dom och blev glada.

Det finns många vitaminer i fettet i tex nötfärs, A, D,E ,F, K, så det är bra mat. Jag litade på att dom känner vad dom behöver och ville alltid ha något framme och då fick dom ett torrfoder som dom inte frossade i.

Så näringsrikt färdigfoder som inte är för populärt. När dom börjar frossa så får dom i sig för mycket kolhydrater och blir feta. Fast man måste nog se det individuellt och du kommer att märka efter ett tag vad din hona blir slankare av och vad som inte ger något resultat alls. Hennes ultimata bantningsmat kanske är feta ostar och kycklingskinn som hon blir proppmätt av så hon struntar i färdigfodret med kolhydraterna. Eller ett bantningsfoder kanske skulle fungera utmärkt. Det räcker kanske med att hon börjar röra på sig året om så kanske hon inte behöver ändra sina matvanor alls. Bara dom äter för att dom är hungriga och inte för att mumsa och frossa som sysselsättning liksom. Som mina…Och jag själv!

#20 Det ska jag kolla! Socker är ju vanebildande, är det därför det tillsätts? För katter kan väl inte känna av sött?

Nu finns det ett torrfoder som mina äter för mycket av. Jag har ingen aning om varför, men det fanns ingen botten när dom fick det och 2 av dom såg ut som ballonger. Det är Purinas grönblå påse med lax och ris. Inget jag skulle ha köpt själv, men det delades ut stora påsar gratis på ICA MAXI och det blev en favorit. Katter väljer nog efter doft (och även form?) när det gäller torrisarna, så man kan undra om dom är parfymerade Obestämd

Förut var det Royal som gick under namnet "Tjockiskulor", men det funkar bra här nu. Ingen vräker i sig av det längre.

VampyrIKA
0

Hej igen allesammans!

Nu har det införskaffats lite Mjau burkmat och båda katterna äter förvånandsvärt nog, ja Fetkatten äter vad som helst - men åxå den kräsna Fräs åt… även vovvarna fick pyttelite på sin mat för tydligen luktar kattmat gudomligt gott i en hundnos.

Nåväl, om de nu kommer tåla maten hur mycket ska man ge?
Hur många gånger per dygn?

Står lixom inget på burken om rekommenderad fodergiva och jag har aldrig utfodrat med enbart burkmat förut.

Tips, råd, idéer?

#23: Tackar för tipsen. Ska jag hålla i minnet om inte burkmaten funkar på dem.

#24: Ja alltid går forskningen framåt och det blir nya rön hela tiden. Ibland blir man ju alldeles snurrig när det kommer nya idéer om vad som e bra eller inte…

kalindas
0

Tål de såg ge dem mat 3-4ggr dag. Vet inte vad för storlek på burk du valt. Men skulle väl kunna tro att en medelstor burk (den man köper i daglivarihandeln) bör räcka ca 1,5-2 dagar. Sätt fram och se hur mycke de äter. Börja bara lite försiktig första dagarna, så inte magen rasar helt…

/Elisa

VampyrIKA
0

Behöver hjälp igen

Här käkas det Mjau burkmat som aldrig förr och båda katterna verkar tåla det finfint än så länge - inga problem med magarna.

Men igen måste jag fråga, hur mycket ska jag ge dem??

Fet verkar kunna äta hur mycket som helst - finns ingen botten i henne… hon vevar in som om hon aldrig sett mat förut… tydligen var det här väldigt delikat käk.

Fräs äter men lämnar sen kvar på fatet för att återkomma senare.

Vi har köpt den enda storleken på burk som fanns i affären, 635 gram = gigantiskt stor om man jämför med vad vi haft för kattmatsburkar förut.

Helst ska ju fodret förbrukat inom 2 dygn och är det då meningen att de ska äta en så stor mängd som 635 g delat på två katter på 2 dygn??

Jag vet ju att det innehåller en stor mängd vätska osv men det verkar i mina ögon vara väldigt mycket mat som de ska äta…. ?

SergeantHanna
0

Jag hade köpt en burk Mjau av varje smak innan Pascal flyttade in.

Jag portionerade upp burken i små plastpåsar, och lade i frysen. Plattar man till påsarna så tinar de ju extra snabbt sen när man tar upp dem.r

Jättesmart tyckte jag, men räkan ville något annat.
Han matvägrar totalt om det bjuds på Mjau!

Min fis har fri tillgång till RC:s Kitten torrisar, som han mest knaprar på nätterna av ren uttråkan och det går åt inte så många. Men till och med torrisar åt han istället för Mjau!Skrikandes

ICA:s portionsförpackade "Bitar i sås" är det enda som duger, och de ÄLSKAR han. En portion har de beräknat är 100 gram (och att en vuxen katt äter upp till 4 mål per dag), och lillfisen är ju inte så stor så han äter mellan 200-300 gram om dagen.
Vet dock inte om man kan beräkna en burk Mjau likadant Obestämd

Jag borde inte ha gett upp kampen om Mjau-maten, men jag orkar inte lyssna på hans EVIGA bräkande och klagande när han är hungrig och "fel" mat har serverats. Ja, jag är en mespropp.
Besegrad av en kräsen sexmånaders siames…

Det kanske blir lättare för mig att vinna kampen sen när vi har fått hem tjejen också, så det blir lite fight om maten Oskyldig

SergeantHanna
0

Hmm, letade efter om det finns någon annan kattmatstillverkare som har en doseringsanvisning på sin blötmat.

"Husses" kattmat, någon form av paté på burk (aldrig sett förut), rekommenderar att man doserar 50 gram kattmat per kg av kattens vikt:
http://www.husse.se/ (konserver, produktblad)

Blir inte det ganska lite mat? Det blir ju 200 gram om dagen till en fyra kilos katt…

På Whiskas hemsida står det nämligen att 100 gram kattmat per kg av kattens kroppsvikt är lagom, men att 300 gram brukar räcka för en 4 kg:s katt
http://www.whiskas.se/se/products_adult_can.html

kalindas
0

För många år sedan när jag jobbade i zoobutik. Då skulle alla katter enbart ha torrfoder. Det var precis i den vevan RC började sälja mer foder och ändra sin säljteknik.
Då sa en RC säljare, för att katten skulle få i sig all näring den behövde per dag. Så skulle den antingen äta ca 2 dl torrfoder om dagen, eller 11 möss eller 1 burkmat (tror han t.o.m. sa en liter).

Kanske 100-150g per kg katt? Men om katten väger 8kg men bör väga 6kg. Så bör väl mängden bli ca 600g?
Svårt det där…Obestämd

Ring till Doggy och fråga vad en normalstor katt bör äta.

/Elisa

Nayak
0

Halloj Vampyren! Det är just det jag menar med "frossa och hetsäta" Skrattande, att dom gillar det för mycket. Du kanske kan ge den goda maten ett par gånger om dagen och låta dom ha ett mindre aptitligt torrfoder till hands om dom skulle bli utsvultna. Då kommer dom nog att låta bli det och vänta på den goda maten… Kul att dom tycker så mycket om det! Bra innehåll och bra pris.

kalindas
0

Tror det är bättre de frossa i ett par veckor på detta. Skulle de bli fetare så kan du ju testa svält sen.
Människor går ner i vikt av att äta proteiner och massa fett. Borde vara samma på katt. Blandar man in kolhydrater i den dieten, så ökar fettprodktionen igen…

/Elisa

Nayak
0

#32, Japp. Det är därför dom inte ska få goda torrfoder. EN massa kolhydrater blir fett på kroppen när dom inte gör av med energin. Bara ge sånt torrfoder dom inte gillar när dom bantar. "Nödföda" liksom.

Hoppas hon går ner nu! Det tar lite tid, men sen blir dom piggare.

VampyrIKA
0

Hej igen alla glada!

Jag är oändligt tacksam över att ni så generöst engagerar er i mina förvirrade foderproblem.

Katterna gillar fortfarande käket, blev av en annan sort denna gången för den andra var slut i affären - funkar lika bra.

De är inte lika fanatiska o frossar längre så min värsta ångest har gått över, jag trodde Fet skulle äta ihjäl sig! Då hade hon iofs dött lycklig!

Jag har kastat iväg ett mail till Doggy för att se vad de eventuellt kan rekommendera för fodergiva.

Men jag måste säga att jag tycker 100-150 g/kg låter oerhört mycket.     Shit då kommer de ju käka lika mkt som hundarna gör…… ???
          Därmed inte sagt att det är fel, bara att det låter väldigt mycket för mig.. jag e ju som sagt van att ge dem torrfoder.

Men då ska jag alltså räkna på den vikt de borde ha… de ska ju väga 3-4 kg egentligen. Fet väger ju nästan det dubbla o Fräs skulle inte må dåligt av att tappa ett kilo.

Om jag då ska räkna på deras målvikt som borde bli mellan 3-4 kg så ska det gå åt en hel stor Mjauburk, som väger 635 g, varje dag…. Jääääääädrar vad mat???!!!!

Är det rimligt eller är jag ute o cyklar nu???

Nayak
0

Jag tycker det låter för mycket för att dom ska orka utan att spricka. Även om dom verkligen vill och försöker dela på en hel burk, så tror jag inte dom kan…

Prova du , sen kanske Fet tappar aptiten ett tagSkrattande 

Fast jag förstår uträkningen rent teoretiskt. Mina 3 kan dela på en 100 grams påse med tex Friskies. Det är verklighet. Sen kan man höra att katter, om dom lever fritt, kan äta 16 ggr/ dygn. Det blir 3 katter äter 16 påsar/dygn=1600 g/3 katter = 533 g per katt och dygn.

Hmmmm…Här får dom  ungefär 3 påsar/dygn, 2 vingar, en kött- eller fiskbit och äter lite torrfoder under dagen. Det blir rester av allt. Honorna väger nog 3 och 4 kg och hanen 7. 14 kg katt.

Det blir kul att höra vad Doggy svarar.

VampyrIKA
0

#35:
Hehe, ja som sagt jag tycker åxå att det låter som en väldans massa mat… Men de har lugnat ner sig med ätandet nu så nyhetens behag verkar ha lagt sig.

Fick svar från doggy:

Om du endast ger katten av Mjau och inget annat som torrfoder och matrester rekommenderas följande: kattens vikt 3 kg - 298 gr/dag                5 kg - 497 gr/dag                7 kg - 696 gr/dag Observera att det kan både sänkas och ökas eftersom varje katt är individuell

Så alltså var jag inte helt ute o cyklade när jag skrev att de skulle typ dela på en burk om dan…. men jag ger dem så får vi se var vi landar nånstans och hur det går.

Jag uppdaterar o berättar hur det går om ett tag.

TACK alla för er hjälp! Glad

kalindas
0

Ska bli väldigt spännade och se om denna diet gör att de går ner! Glad
För ett bättre sätt att banta finns ju inte! Tänk bara på att du ger efter kattdamernas målvikt och inte vad de väger nu.

/Elisa

Fliris
0

Jeg må også meddele at Doggy vil selge fôr og derfor legger de ofte på veldig mye for å automatisk selge mer. For en kastrert hunnkatt som er lite aktiv skal man regne med ca2% av kroppsvekten.

Silvestris
0

Jag skulle inte ge en vuxen katt mer än 200 g MJAU/dag. De har väl tilltagna rekommendationer.

VampyrIKA
0

Funkar inte tyvärr - behöver hjälp igen… Rynkar på näsan

Hej igen allesammans!

Tyvärr funkar det inte längre med Mjau och jag behöver råd igen.

Båda kissarna blir för lösa i magen av enbart burkmaten. Det gick så bra i början att jag, i min enfald, trodde att det skulle fortsätta fungera… men nej, speciellt Fet blir dålig i magen.

Jag antar att det beror på att fodret innehåller så mkt vätska för de pinkar massor men bajsar mindre nu än när de fick torrfoder.
Dessutom stinker både urin o avföring något fruktansvärt! Skrikandes

Har inte märkt någon stor förändring i vikten hos Fet, men däremot har hon blivit lite mer pigg, alert o smidig i kroppen.

Har införskaffat RC Siames torrfoder för nåt behövs som stabiliserar magen.

Så, har ni några åsikter, tips o råd om hur jag kan gå tillväga i fortsättningen så får ni gärna dela med er…. ?

#38 & 39:
Nej, katterna har inte fått så mkt Mjau som 300g utan det har nog hamnat mer på 200g/katt/dag.

hannele44
0

Bra tips här..ska prova Obesity-min Varga har blivit rund som en boll…visserligen äter hon allt,först sin mat,sedan Agathons ,och sist men inte minst försöker hon sno min mat på väg till min mun-samt slickar i sig resten…hemmablind stämmer på mig här-jag har inte tänkt på det förräns jag såg hur smidig och smäcker Agathon är ,han är väldigt kräsen med mat…nu blir det prova obesity…

Silvestris
0

Är det maten i konservburkar eller tetra du provat? Om det är konservmaten, prova tetramaten istället. Om MJAU inte funkar alls kan du prova Bozita istället.

Alternativt kan du prova att blanda i 1 msk morotspuré i varje måltid.

kalindas
0

Tråkigt de blev lösa i magen. Speciellt då du säger att de verkade piggare…

De Bosita jag har haft här hemma har innehållit socker. Fast det kanske bara är några av sorterna?

/Elisa

Silvestris
0

Har ingen jättekoll på vilka som innehåller socker, men mängden socker är försumbar.

VampyrIKA
0

**#42:
**Här är det burkar vi har använt då jag inte vill ha Mjau tetra för det är socker i dem.
Bozita har ju åxå socker i.

Däremot har jag inte provat morotspuré. Är det såna barnmatsburkar du menar?
Hur funkar det för magen på katterna, dämpar det så de inte blir lösa i magen?

#43:
Ja jättetråkigt… jag kan leva med att det stinker från kattlådan men inte att de e lösa i magen var o varannan dag… *suck*

kalindas
0

Morotspure är stoppande. Kolla bara så buren enbar innehåller morot. Ibland blandar de i potatis i också. Fast potatis ska ju också vara stoppande har jag hört…Obestämd

/Elisa

VampyrIKA
0

#46:
Oki… ska kika o se vad man kan få tag på…

Jäkla bängligt det ska vara då… *suck* Det var mkt bättre när man ovetande gick omkring o trodde att torrfodret man serverade var bra käk till katterna…

kalindas
0

Livet var bra då. Ändå är jag själv aldeles för lat för att ta tag i att köpa bra och nyttig mat till katterna.
Fast idag har jag slagit på stort och köpt biffstrimlor..Glad

/Elisa

ossilian
0

Nej, det är inte kul att ha katter som är lösa i magen. Jag har samma erfarenhet av Mjau som du. Jag ville tidigare så febrilt att de skulle äta just den maten, men har nu kommit fram till att alla blötmatsorter är bättre än det bästa torrfoder.

Den sockermängd som är tillsatt är visserligen enfaldigt onödig, men också försumbart liten i mängd. Hade jag varit du, så hade jag lagt lite av "sockerprincipen" åt sidan och serverat dem den burkmat som funkar oavsett sockertillsats.

Jag ger mina allt från ICAs blötmat till Pussi och Whiskas. Och kött! Gillar hon rått kött? Det mättar och håller dessutom katten sysselsatt en god stund när de får gnaga och slita i ett stycke högrev.

Hoppas du hittar rätt i foderdjungeln Glad

VampyrIKA
0

Skickade husse att köpa lite morotspuré på hemvägen från jobbet, ska se om det hjälper nåt.

#48:
Var har du hittat biffstrimlor, nåt speciellt ställe man köper det eller skär man bara strimlor av biff?

#49:
Funkar det att få dem gå ner även fast det finns kolhydrater i sockerform i burkmaten? Det är ju det vi kämpar med, att Fet ska tappa lite i vikt…
Har aldrig provat att servera rått kött till katterna så jag vet inte om hon gillar det, jag e ju inte så intresserad av kött själv.
Dock låter set som en väldans bra idé men är det bara att köpa en bit högrev i charkdisken o sen ge katten?

ossilian
0

#47 & 48

Ja, det var tider det Skrattande Under mina trettio år med katt har jag aldrig, fram till nu, haft något magkrångel eller viktproblem på någon av dem. Vad fick då mina tidigare katter att äta? Hm, minns faktiskt inte ens. Helt klart en mischmasch av blötmat, skittorrfoder, matrester och köttslamsor.

Nu som "upplyst" har jag alltid småångest över vad jag ger katterna att äta Skrattande

ossilian
0

#50 Fast det är så lite socker att det omöjligt kan göra henne fetare, tänker jag.

Högrev är suveränt för kissar! Billigt och med massor av nyttigt fett och lite segt så dem måste tugga ordentligt.

Här kommer lite husmorstips på styckfrysning: skiva upp en högrevsbit i ganska tunna (men inte för små) slamsor/skivor. Lägg köttet på bakplåtspapper på en plåt och sätt in i frysen i ett par timmar. Lägg köttbitarnai frysburkar eller fryspåsar. Sen är det bara att ta fram och servera katterna en köttbit varje dag eller då och då.

kalindas
0

Köpte varnliga biff i strimlor på ICA. Fanns bland övrig charkmat.
Tänkte jag skulle vara ambisiös och laga biffstroganof till mig själv också.

/Elisa

VampyrIKA
0

#52 & 53:

Toppen… tackar tackar. Såna där husmorstips emottages tacksamt då jag är allt annat än husmoderlig… usel i köket, usel på att laga mat o oftast är det sambon som sköter den biten - tack o lov.

Har ni fler tips eller råd så ös på bara, jag suger i mig som en svamp! Flört

Sphynx
0

Hej :)

Jag har två sphynxar, en tunnis, och en som efter kastrationen ökade enormt i vikt. När hon vägde som mest vägde hon 5,5 och jag började oroa mig för hennes hälsa. Hon är pigg och aktiv men älskar allt som går att äta. Hon äter nu RC Obesity och har gått ned ett kilo. Eftersom det är vanskligt att banta katter har jag hela tiden gett i överkant på skalan, vill inte det ska gå för fort. När hon ligger på strax över fyra ligger hon bra till, då blir det Mjau igen. 

Båda katterna har varsitt köksskåp de har sin mat i…de får säga till när de vill äta. Hundmaten kan heller inte stå framme (tyvärr, eftersom han också är en tunnis ;)

Mycket positivt överraskad av fodret :)

[figgelina64]1
0

Kanske skall du försöka få dina katter mer aktiva? Ta med dem ut i sele, har du trappa hemma gå¨med dem i den lite varje dag, köp kuliga leksaker och lek med dem, apportering leksaker i snöre dem får springa efter etc…

Så fick jag min runda goa Balineshane att gå ner i vikt för som kalindas skriver är det farligt att banta katter samt att våra kan utveckla anorexi, få svårt att börja äta igen…

Lycka till!

Spotless
0

Porta 21 Kyckling (burkmat) innehåller väldigt lite fett. Finns bl.a. på Bromma Zoo. Bor du inte i Stockholm kan du beställa från deras site.

http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=17244&prodid=11356&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D17244

Lycka till med att få ner din tjej i vikt, men ta det lugnt och låt det ta tid. Det är, som många redan skrivit, farligt att svälta en katt.

VampyrIKA
1

#55, #56 & #57

Hej & tack för era tips.

Om ni kikar på datumen så började denna tråd för flera år sedan - och är tyvärr ej längre aktuell. Då båda kattorna gick ur tiden för ca 1 år sedan.

Men tack ändå för tips & råd. Glad

BARFmycat
1

Även om tråden är gammal kan jag inte låta bli att slå hål på en myt om katter; fett gör inte katter feta, eftersom de använder fett som främsta energikälla. Kolhydrater gör katter feta, eftersom de anväder kolhydrater som sekundär energikälla.

Om ett foder innehåller tillfredställande mängd fett kommer katten utvinna sin energi från den, och om fodret dessutom innehåller kolhydrater, i form av spannmål, växter eller socker, så kommer katten att lagra det som reserv eftersom de inte behövs. Skillnad är det om katten inte åt något fett alls, eller tillräckligt lite för att det inte ska räcka som energikälla, då utvinner de sin energi från kolhydrater och förbrukar dessa. Men så är sällan fallet med kattmat, och därför blir många katter feta på foder med tillfredställande mängd fett och extra kolhydrater.

Utöver att kolhydrater gör katten fet ökar de även risken att de ska drabbas av diabetes, de får också försämrad munhälsa av att äta kolhydrater.

Det vinnande konceptet att få ned en katt i vikt är att utesluta kolhydrater i största möjliga mån, spannmål är absolut bannlyst, och sedan försöka se till att katten inte får i sig mer än den förbrukar.

Tänk på att katter måste få tappa vikt mycket långsamt, går det för fort kan de få problem med levern. Max 1-2% av sin vikt i veckan bör de tappa.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

VampyrIKA
0

Absolut! Jag håller med dig #59. =)
& nästa katt/er kommer att BARF:as, precis som vi gör med hundarna. =)

BARFmycat
0

Fast jag nämnde ju ingenting om BARF..Tungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

VampyrIKA
0

Förvisso inte, men ditt nick är BARFmycat & du har länkar i din signatur till div. BARF-länkar. Flört
& oavsett så kommer vi att BARFa kommande katter & hundar. Glad