Para första gången?
Jag har förstått att siameser och orientaler mognar tidigare än många andra raser och undrar om det påverkar åldern vid första parningen. Vid vilken ålder är det vanligt att sia/osh paras första gången?
Sen undrar jag också om ni brukar ge p-piller till honan om hon börjar löpa säg redan vid sex månaders ålder, även om där inte finns en fertil hane i hemmet?

Mellan 10-12 månader har våra varit vid första parningen. En tidigare pga täta löp. Ger inte p-piller, varken före eller efter första kullen.

Håller med Celia! Undvik p-piller utom i extrema nödfall!
Man bör inte låta katten föda innan skelettet växt färdigt vilket brukar vara vid ca 1 år . alltså bör man inte para innan 10 månaders ålder

För mig finns inga situationer som kan motivera bruk av p-piller på katt. Avelsarbetet för kat.4 står inte och faller med en hona men har man den åsikten så är anledningen än större att inte möblera om hormonerna med piller på den, ur avelssynpunkt, viktiga honan. Visst har det ibland varit ett liv utan dess like genom åren, från 96 och frammåt, då honorna här hemma har följt varandra i cykel, allt efter rangordning antar jag och det är inte alltid som parning har passat ell. lämplig hane funnits att tillgå men aldrig någonsin har vi haft problem- om jag räknar bort den gången för 3 år sedan vi övertalades av veterinär att prova med piller förståss…..omedelbar reaktion med livmodersinflammation. Att kastrera honan var inga problem men jag hade rysligt dåligt samvete för att jag orsakat henne lidande till följd av onödiga p-piller. Jag blev själv så sjuk av p-piller och kanske är det därför jag vill skona djuren som inte har chansen att säga ifrån

Tack för era svar!
Detta med p-piller är jag själv väldigt skeptisk till och vill inte gärna ge det till en katt eller mig själv för den delen. Men jag ville höra era åsikter om det då jag vet att många låter sina honor gå på det emellan parningar.
#4 Det är just det som din hona råkade ut för som jag är så rädd för bl.a. Bra att höra också att du inte har så negativa erfarenheter av att låta honorna löpa naturligt.

#5- Givetvis så är det inte bra att honor löper för mycket och detta skall ju förståss undvikas men är hon för ung för att paras ell. finns ingen lämplig hane då väljer *jag* hellre att kastrera. Om en ung hona löper ett par ggr innan första parning så skall det inte behöva ge problem. Att på konstgjord väg sätta p för löp kan istället ställa till med en rad av problem och i synnerhet på en mkt ung hona.

Min lilla dam parades på sitt sjunde löp. Hon kom i löp 9 månader gammal och parades när hon var 16 månader. Gick finemang. :)
Inga p-piller eller andra hormonpreparat.
Jag har parat mina honor vid 10 och 9 månaders ålder. Saga parades på sitt femte löp och Ducati, hennes dotter, på sitt tredje. Det har inte varit några som helst probelm.
Hellre para tidigt om honan har löpt ett par gånger (vilket är det mest naturliga) än att stoppa i konstgjorda hormoner. Att låta en hona löpa hur många gånger som helst är inte heller bra, de går ner sig och risken för livmodersinflammationer ökar också.
Jeg parrer også ca 10 mnd + / -,dersom det blir veldig tette løpetider. Decibell ble en ung mamma,men hun var helt super.
(N)Attack's Cattery ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/